2018-08-13, 00:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Återigen det finns miljontals trådar om AFS just nu. Det finns inget som pekar på att det är därför SD sjunker. Kan lika gärna vara så att de har blivit överskattade i Yougov och Sentio tidigare och nu är det korrigerat eller att de tappat röster till soffan ELLER att de har tappat till andra partier däribland de två promille partierna du nämner.

Men det finns inga belägg för något av ovanstående utan krävs mer undersökningar innan några sådana mönster kan skönjas.

Du återkommer själv till AfS i flera av dina inlägg. Jag har mycket svårt att tro att SD-väljare går tillbaka till 7K. Då återstår soffan eller övrigt parti. Med tanke på att AfS faktiskt har sitt ursprung från SD ser jag det som mest troligt att om SD sjunker så går dessa väljare just till AfS. Så var det för mig och vi förefaller vara flera i tråden som gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Försök nu inte. Du kom och började prata om att

Detta baserade du på 1 (en) mätning.

Sedan avfärdade du teorin om skogsbränderna skulle betyda något för hur folk röstar. Och nämnde just MP. I detta fall var ditt argument var att 1 (en) mätning inte är tillräcklig för att bevisa något.

Våga stå upp för vad du skrev

Avslutar off-topic.

On-topic.
Nu kommer vi väl se mätningarna väldigt ofta?
2014 https://val.digital/AllSurveys/?year=2014:
Kod:
7*aug	9*aug	10*aug	11*aug	15*aug	16*aug	18*aug	19*aug	22*aug	23*aug	25*aug	28*aug	28*aug	29*aug	1*sep	1*sep	4*sep	4*sep	5*sep	5*sep	5*sep	6*sep	6*sep	8*sep	9*sep	9*sep	10*sep	10*sep	10*sep	11*sep	12*sep	12*sep	12*sep	13*sep	13*sep	13*sep

Let's cherry-picking begin!

Intressant. 36 OU från 7 augusti 2014 fram till valdagen. Undrar hur många det blir i år. Jag såg att Sentio hade SD på 12,7% 4 dagar innan valet. Inget parti överskattade SD utan de flesta underskattade rätt rejält.
2018-08-13, 01:14
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Alla mainstream medier verkar sitta ohjälpligt fast i 20-procentsträsket. ALLA! Har läst en mängd artiklar senaste veckorna, lyssnat på Sveriges Radio P1, tittat på SVT:s nyhetssändningar, lyssnat på SR:s poddradio från Almedalen, tittat på TV4-nyheterna... listan är lång. Alla har trampat ned i det svarta 20-procentsträsket. Det verkar vara en "mental gräns" för vad mediefolket står ut med; man har "kommit överens om" i medierna i denna valrörelse att "SD har 18-20%", vilket är den absolut vanligaste kommentaren när man pratar om SD i opinionsundersökningar. Arma jävlar...

Inte alla. Dagens ledare i DI.
https://www.di.se/ledare/dags-att-integrera-sd/
PM Nilsson: Dags att integrera SD
Citat:
Det enda man med säkerhet kan säga om valet är att Sverigedemokraterna är de stora vinnarna. Valvinden blåser rakt igenom M och S och fångas upp av SD i en historisk revolt mot de etablerade partiernas ignorans inför ett brett folkligt motstånd mot den generösa flyktingpolitiken. Partiet ser ut att återigen nästan fördubbla sina procentenheter. Minst 40 nya SD-riksdagsledamöter ska in, ta plats i utskott och få sakfrågeuppdrag.
Citat:
SD:s inflytande under mandatperioden har varit starkt. Ett 13-procentsparti i vågmästarställning har mycket makt. Ett 23-procentsparti har mer, dels formellt i kraft av riksdagsmandaten men också som opinionsbildare. Den legitimitet som uppstår kring ett stort parti har hittills bara S, C och M fått åtnjuta och de glömmer det aldrig. Nu är det SD:s tur.
2018-08-13, 01:17
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Du återkommer själv till AfS i flera av dina inlägg. Jag har mycket svårt att tro att SD-väljare går tillbaka till 7K. Då återstår soffan eller övrigt parti. Med tanke på att AfS faktiskt har sitt ursprung från SD ser jag det som mest troligt att om SD sjunker så går dessa väljare just till AfS. Så var det för mig och vi förefaller vara flera i tråden som gjort det.

Intressant. 36 OU från 7 augusti 2014 fram till valdagen. Undrar hur många det blir i år. Jag såg att Sentio hade SD på 12,7% 4 dagar innan valet. Inget parti överskattade SD utan de flesta underskattade rätt rejält.

Finns ingen undersökning som har lyckats påvisa en sådan väljarflykt. Om det är så kommer det snart visa sig. Det är mindre än en månad kvar till valet...
2018-08-13, 01:26
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo. Jag tror att det är en stor faktor. Men jag tror inte att väljarströmmarna går som du beskrev - direkt från SD till MP. Det är förstås osannolikt, utan väljarströmmarna går som jag beskrev i ett tidigare inlägg:

SD --> sjuklövern utom MP --> MP

Sjuklöverväljare, främst på vänsterkanten, återgår till MP. Nyblivna SD-väljare, som tycker att SD är dårar i klimatfrågan, återgår till sjuklövern.

Sen kan vissa ha gått över till AfS. Men här är svårt att veta. Finns inga riktiga pålitliga siffror här.

Människor som till slut har genomskådat sjuklövern och det enorma svek de har bedrivit mot det svenska folket och gått till SD skall alltså ha fått en hjärnblödning och tro att sjuklövern (som upprätthåller klimathotsbluffen) skall rädda oss från ragnarök?
Det var varmare på Island för tusen år sedan än idag. Mycket varmare.
Temperaturen och klimatet går i både korta och långa cykler över tid och har gjort så i miljoner år.
Klimathotet är en jävla bluff för att styra stora penningflöden, skatter och kuva folk dit världseliten vill.
Nej, jag vill inte tro att folk är så jävla dumma att man lämnar SD för sjuklövern för att det var varmt i Juli.
Men visst finns det säkert några tusen pantade sjuklöverhaverister som fulla av statspropagandan nu fått för sig att islamisterna i MP är det nya skivade brödet.
2018-08-13, 01:26
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Inte alla. Dagens ledare i DI.
https://www.di.se/ledare/dags-att-integrera-sd/
PM Nilsson: Dags att integrera SD

Citat:
"SD:s inflytande under mandatperioden har varit starkt. Ett 13-procentsparti i vågmästarställning har mycket makt. Ett 23-procentsparti har mer, dels formellt i kraft av riksdagsmandaten men också som opinionsbildare. Den legitimitet som uppstår kring ett stort parti har hittills bara S, C och M fått åtnjuta och de glömmer det aldrig. Nu är det SD:s tur."

Det var som fasen... Det finns alltså en journalist hittills som vågar leka med tanken att SD kanske, måhända, eventuellt, möjligen kan få hela 23% i valet om Gud vill, skorna håller, det är nedförsbacke och SD har medvind. Det tar sig. Snart kanske de vågar ta Sentio och Yougov i sin mun också, men det är nog att begära alltför mycket.
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-13 kl. 01:35.
2018-08-13, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det var som fasen... Det finns alltså en journalist hittills som vågar leka med tanken att SD kanske, måhända, eventuellt, möjligen kan få hela 23% i valet om Gud vill, skorna håller, det är nedförsbacke och SD har medvind. Det tar sig. Snart kanske de vågar ta Sentio och Yougov i sin mun också, men det är nog att begära alltför mycket.

Marcus Oscarsson på TV4 också. Säger ofta att SD kan bli största parti. Nämner ibland Sentio och Yougov (eller åtminstone ett snitt med dem inräknade). Programledarna som han konverserar med brukar då stå helt tysta och bara se sura ut. Marcus måste vara immun p g a sin popularitet. De flesta hade blivit tillsagda att ändra i manus.

Se ex hur TV4:s (eminenta!?!) nyhetspanel normalt har två vänster och en liberal som snackar skit om SD utan chans till genmäle eller att programledarna sätter stopp.

Spyvarning: https://www.youtube.com/watch?v=txRcKgp9aGU
2018-08-13, 03:38
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Snälla, kan någon ge mig Sentios mätning för augusti? Jag har läst 10 senaste sidorna. Såg på status.st resultatet för SD, 25,5 men de andra partierna?

Visst, här är siffrorna en gång till:

Moderaterna 19,1 (18,1)
Liberalerna 4,6 (5,8)
Centerpartiet 6,9 (7,1)
Kristdemokraterna 2,4 (4,0)
Socialdemokraterna 21,1 (21,2)
Vänsterpartiet 12,6 (10,8)
Miljöpartiet 3,9 (3,8)
Sverigedemokraterna 25,5 (25,6)
Fi 1,2 (1,1)
Piratpartiet 1,0 (1,1)
Medborgerlig samling 0,1 (0,4)
Övriga 1,5 (1,0)
2018-08-13, 05:56
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Sentio var närmast 2014 absolut men det kan ju också vara en slump eller att de överskattade SD på ett sådant sätt att det slog bra ut? Det vet vi inte. Det är så dumt att inte alla institut är mer transperanta i hur deras undersökningar går till samt vilka ändringar de gjort sedan 2014.

Min fetning:

Det där var mer än lovligt flummigt. Du menar att Sentio slant på viktningsknappen och att det blev en extraviktning på SD i september-mätningen innan valet 2014?

Mätserien för Sentio inför valet 2014.
Juni 12,5
Juli 13,5
Aug 11,8
Sep 12,7

Det känns som att Sentio låg ganska stabilt kring ca 12 procent innan valet. Deras 12,7 hamnar mitt emellan deras botten (augusti) och topp (juli). Någon spik i kurvan var det inte tal om.

Om viktningen är rätt, ja då är den ju rätt. Det kan ju aldrig vara fel att vikta rätt??

Hur skulle man kunna överskatta ett parti som man underskattar? (Mätning 12,7, val 12,9)

En hypotetisk situation skulle i och för sig kunna vara att Sentio ändrade viktning kraftigt uppåt i sin sista mätning innan valet 2014, samtidigt som nästan alla SDare var ute och hinkade bärs och missade att delta i den mätningen. Då skulle faktiskt viktningen vara fel men resultatet rätt. Eller rättare sagt, om man hade behållit krökviktningen i nästföljande mätning, när SDarna svarade i vanligt antal igen, DÅ hade det varit fel.

Personligen tror jag nog inte på krök-hypotesen.

Jag tippar att SD ligger på 24,5% just nu.

🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪
Senast redigerad av RingRing2014 2018-08-13 kl. 06:42.
2018-08-13, 08:42
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Min fetning:

Det där var mer än lovligt flummigt. Du menar att Sentio slant på viktningsknappen och att det blev en extraviktning på SD i september-mätningen innan valet 2014?

Mätserien för Sentio inför valet 2014.
Juni 12,5
Juli 13,5
Aug 11,8
Sep 12,7

Det känns som att Sentio låg ganska stabilt kring ca 12 procent innan valet. Deras 12,7 hamnar mitt emellan deras botten (augusti) och topp (juli). Någon spik i kurvan var det inte tal om.

Om viktningen är rätt, ja då är den ju rätt. Det kan ju aldrig vara fel att vikta rätt??

Hur skulle man kunna överskatta ett parti som man underskattar? (Mätning 12,7, val 12,9)

En hypotetisk situation skulle i och för sig kunna vara att Sentio ändrade viktning kraftigt uppåt i sin sista mätning innan valet 2014, samtidigt som nästan alla SDare var ute och hinkade bärs och missade att delta i den mätningen. Då skulle faktiskt viktningen vara fel men resultatet rätt. Eller rättare sagt, om man hade behållit krökviktningen i nästföljande mätning, när SDarna svarade i vanligt antal igen, DÅ hade det varit fel.

Personligen tror jag nog inte på krök-hypotesen.

Jag tippar att SD ligger på 24,5% just nu.

🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪
I nuläget en mycket sansad gissning. Hur mycket jag än hoppas på 30+ finns det i sannolikhetens värld ingen annan rimlig prognos än att Sentio troligen fortsatt ligger rätt som vid valen 2014 och 2010. Men vem vet? Blir också mycket spännande att se vad flashbackpanelens prognos landar på.
Ännu mer spännande blir det att se hur läget ska lösas parlamentariskt.
2018-08-13, 08:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Försök nu inte. Du kom och började prata om att

Detta baserade du på 1 (en) mätning.

Sedan avfärdade du teorin om skogsbränderna skulle betyda något för hur folk röstar. Och nämnde just MP. I detta fall var ditt argument var att 1 (en) mätning inte är tillräcklig för att bevisa något.

Läs vad jag faktiskt skrev om detta så förstår du:

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En ökning med 1,6% i en undersökning är inte särskilt imponerande. Men även om MP vunnit lite på detta, som är deras profilfråga, så innebär det inte att SD har något att vinna på att börja prata miljöpolitik. De har liksom ingen trovärdighet på det området.

Och så är det naturligtvis. SD kommer att backa ännu mer om de invecklar sig i klimat- och miljöfrågorna, där de saknar trovärdighet.
2018-08-13, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
I Nyheter Idag men bakom betalvägg. Samnytt och Fria tider brukar sammanfatta dem utan betalvägg. Det finns i tråden om du går tillbaka till aktuellt datum.

https://nyheteridag.se/plus/s-katastrofen-ett-faktum-sd-utan-konkurrens-storsta-parti-i-sentio-en-manad-innan-valet/

Tack för svar!
2018-08-13, 10:27
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nej, jag vill inte tro att folk är så jävla dumma att man lämnar SD för sjuklövern för att det var varmt i Juli.
.

Idag är alla tillbaka på jobbet, det är 15-20 grader och det har regnat hela natten. Media kommer att kunna prata väder för intresserade en vecka till men sedan kommer verkligheten ikapp. MSM kommer så klart att fortsätta att prata väder men det blir för döva och ointresserade öron.

Jag tycker dessutom att det är underbart att det figurerar siffror på 16 % i valspekulationerna. Det gör ju bara effekten den 9/9 ännu större om det blir som många av oss tror och hoppas (dubbling)

-SVT kommer att få en historisk antiseptisk chock men tvingas att hålla minen och låtsas att de är neutrala. Det kommer att bli den ultimata förnedrings TV'n efter alla dessa år av förtal och vinklingar.

-Många partier kommer att få äta upp alla sina verbala spyor mot SD och låtsas att det är gott och att "ta ansvar".

-MSM kommer att hitta på de mest märkliga förklaringsmodellerna men vara lika nakna som kejsaren.

Det finns stora förutsättningar för att det kan bli HELT fantastiskt.
Senast redigerad av FruLibertas 2018-08-13 kl. 10:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in