2018-08-12, 21:31
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Alla tillförlitliga källor, instituten som varit bäst på att mäta, det samlade månadssnittet och spelbolagn säger ju alla samma sak. Men du tror på dom som alltid haft mest fel. Det är problemet med dig. Du är en SD-hatare och tror alltid på den som är mest elak och negativ mot SD.

Nej jag hatar ingen men avskyr sverigedemokraternas så kallade politik. Nej igen jag tror inget utan konstaterar fakta mellan 17-25 procent är det som gäller förnärvarande. Håller också med Regelus att det är trenderna som är viktigast.
2018-08-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Håller också med Regelus att det är trenderna som är viktigast.
Det har du rätt i, och den pekar uppåt.
2018-08-12, 21:35
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
1: Möjligen. Även om jag personligen tror att de har rätt.
2: Nej
3: Nej
4: Nej (what???)
5, EU-motståndet: Absolut! Jag har vänner som vänt. Helt onödigt att lyfta, så här nära valet.

Hoppas dock att det faktiskt inte är en minskning.

4) Någon tog upp Björn Söder och samer och att problemet skulle vara att SD var veliga om vem som var svensk.
2018-08-12, 21:35
Medlem
Svinriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vad tippar du det här valet?
"SD är en bubbla"
För mig är 30% en bubbla, så han har säkert rätt.
2018-08-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det kan mycket väl vara så att AfS inträde på scenen bidragit till SD:s kräftgång. Inte genom en direkt överströmning (än) men genom att SD-väljare som funderar på AfS nu säger "vet ej" i undersökningarna.

Spotta-på-folkhemmetfilmen skulle kunna bidra till en sådan överströmning eftersom AfS gjort mycket klart att de ogillade filmen.

Jag tror faktiskt att du har rätt och att det är AfS som gnager på SD siffror. Tidigare SDare som nu säger "vet ej" i undersökningarna.

Inte just pga filmen men mer för att AfS tar plats och syns mer, framförallt i Alt-media och Sociala medier.

Och delvis för att AfS-anhängare är framgångsrika med att påpeka hur SD har liberaliserats och blivit urvattnad.
2018-08-12, 21:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jag tror faktiskt att du har rätt och att det är AfS som gnager på SD siffror. Tidigare SDare som nu säger "vet ej" i undersökningarna.

Inte just pga filmen men mer för att AfS tar plats och syns mer, framförallt i Alt-media och Sociala medier.

Och delvis för att AfS-anhängare är framgångsrika med att påpeka hur SD har liberaliserats och blivit urvattnad.
Siffrorna för AfS är förmodligen inom den statistiska felmarginalen för SDs siffror. Så man bör inte överanalysera detta i dagsläget.
2018-08-12, 21:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Siffrorna för AfS är förmodligen inom den statistiska felmarginalen för SDs siffror. Så man bör inte överanalysera detta i dagsläget.

Visst, men om det sker en överströmning i två steg bör vi förvänta oss en kräftgång för SD - förmodligen redan inledd - följd av en ökning för AfS när de tveksamma väl bestämt sig.

Det kan bli en mycket spännande valspurt om så sker.
2018-08-12, 21:52
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Du följer inte den här tråden så väl va? Jag har skrivit i denna länge. Jag tror absolut att det finns en underskattning hos vissa OU:s vad gäller SD. Det som är intressant är om det finns samma trendens i Yougov och Sentio åt andra hållet. För om du tittar på de jämförelser du gör i ditt inlägg mellan 2010 och 2014 kan du absolut se att Sentio hamnar rätt och Sifo hamnar fel. Något mer 2014 än 2018. Det intressanta är att det idag är så gigantiska skillnader i olika mätningar. I Novus(?) fick SD 16% senast och nu fick SD 25% i Yougov. Det är något som inte stämmer.
Jo. Det relativa skillnaden är *ungefär* lika stor nu som i 2014/2010.
Vilket faktiskt stärker tes om att "felfaktorn" ligger på *ungefär* samma nivå.
Citat:
Då kan man välja att antigen mala på om konspirationer från alla OU:s som mäter SD för lågt för att ens granne och alla man var på fest med i helgen skall ju rösta på SD. Eller så kanske det inte är en konspiration utan att det är något som inte stämmer. Det enda vi kan konstatera är att SD befinner sig i ett spann mellan 20% och 28%. Det är ett väldigt väldigt stort spann.
Så att anta att OI är *ungefär* lika bra/dåliga som de alltid har varit är konspirationsteori.
Ok. All right
Citat:
Jag har haft den här diskussionen tusen gånger i den här tråden: rent logiskt utifrån att SD har så stort väljarstöd och kommer in i nya grupper så bör stigmat också minska. När stigmat minskar så står folk för att de röstar på SD. Samt att de nya grupper SD når har ett större förtroende för samhället och därför i högre utsträckning svara på enkäter eller telefonintervjuar. Man kan inte ha både ett parti som når nya grupper och ökar och en stark stigmatisering. Det säger också statsvetenskapen. Samma som pekar på att det är svårt att mäta känsliga partier.
Ganska rimligt antagande.

*Ungefär* lika rimligt som att de nya grupperna skäms/you name it mer (just därför blev deras stöd "försenat").

Så man kan lugnt anta att dessa "effekter" tar ut varandra så att den ursprungliga "felfaktorn" förblir detsamma. Deal?
2018-08-12, 21:55
Medlem
Snälla, kan någon ge mig Sentios mätning för augusti? Jag har läst 10 senaste sidorna. Såg på status.st resultatet för SD, 25,5 men de andra partierna?
2018-08-12, 21:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Snälla, kan någon ge mig Sentios mätning för augusti? Jag har läst 10 senaste sidorna. Såg på status.st resultatet för SD, 25,5 men de andra partierna?

Det finns länkar till rådata för alla OI under popupmenyn på status.st.
2018-08-12, 22:03
Medlem
Citat:
Vad tippar du det här valet?

När väljarna fattar att det finns annat att bry sig om än migrationen så sjunker SD. När väljarna fattar att migrationspolitiken är stramare sedan 2015 och skärptes i år så står SD med neddragna byxor. SD får kanske 15 procent.
2018-08-12, 22:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
När väljarna fattar att det finns annat att bry sig om än migrationen så sjunker SD. När väljarna fattar att migrationspolitiken är stramare sedan 2015 och skärptes i år så står SD med neddragna byxor. SD får kanske 15 procent.
Ditt stalltips är noterat. Tack för din input.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in