2018-08-12, 23:19
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Tack för svar! Blev inte klokare, men försökte i alla fall. Jag var intresserad av de andra partierna. Tydligen var det länge sedan sentio kom. Jag får vänta på nästa.

I Nyheter Idag men bakom betalvägg. Samnytt och Fria tider brukar sammanfatta dem utan betalvägg. Det finns i tråden om du går tillbaka till aktuellt datum.

https://nyheteridag.se/plus/s-katastrofen-ett-faktum-sd-utan-konkurrens-storsta-parti-i-sentio-en-manad-innan-valet/
2018-08-12, 23:27
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrickieDickie
Chansen är stor att det skräller ordentligt den 9 september...så många är Sd:are i hemlighet och vill inte eller vågar inte gå ut offentligt med att de kommer att rösta på Sd, rädda som de är för omgivningens reaktioner.. Historiskt har SD:s valresultat underskattats i opinionsmätningarna. Expressen har träffat SD-väljarna som är svåra att hitta: smygröstarna.
– Jag tror att SD kommer bli största parti, säger ”Anders” som röstar på SD i hemlighet för barn och släktingar.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/valjarna-som-rostar-pa-sd-i-smyg-vara-barn-och-slaktingar-vet-inget-/

Otroligt att Expressen tar upp det vi konstaterat sedan länge! Jag tror det kan hjälpa SD i OU. Folk som läser artikeln inser att de inte är ensamma om att stödja SD i smyg.
2018-08-12, 23:33
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Borde inte opinionsinstituten vara intresserade av varför folk inte vill uppge SD, eller om de har svårt att uppge.
Varför inte undersöka det, göra en enkät om det eller vad vet jag.
Det hela blir väldigt oseriöst om inte instituten själva vet vad som är fel och vad de ska göra åt det.
Eller varför olika strömningar sker osv. men de kanske dem gör?
Oseriöst kan tolkas som ointresse.
Sedan kommer frågan om varför de inte är intresserade (jag är ingen som tror på konspirationer), men kan ändå inte låta bli att tro på politisk slagsida.

Alla vet varför: man kan förlora jobb, karriär, familj, vårdnaden om barn, etc.

De försöker göra något åt det och de har olika metoder. Vissa lyckas (Webb), vissa misslyckas (Telefon). Vissa presenterar inte de siffror de kommer fram till av politiska orsaker från sina kunder som beställer mätningen.
2018-08-12, 23:44
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nej jag hatar ingen men avskyr sverigedemokraternas så kallade politik. Nej igen jag tror inget utan konstaterar fakta mellan 17-25 procent är det som gäller förnärvarande. Håller också med Regelus att det är trenderna som är viktigast.

Trenderna? Pekar solklart uppåt. Men du brukar ju tjuta av glädje över decimalförändringar, medan jag ofta skriver att man ska ha överseende med enskilda mätningar särskilt som nu i perioder då media har en agenda. Jag avskyr din så kallade politik, folkmordspolitik. Sverige är svenskarnas land.

Sentio och Yougov har varit bäst på att mäta SD under lång tid, man säger nu 25-26%, månadssnittet som alltid varit en klar underskattning sa senaste fulla månade 22,0% och spelbolagen säger 23%+ just nu. Det är fakta och verkligheten.
2018-08-12, 23:46
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
De försöker göra något åt det och de har olika metoder. Vissa lyckas (Webb), vissa misslyckas (Telefon). Vissa presenterar inte de siffror de kommer fram till av politiska orsaker från sina kunder som beställer mätningen.
Då vet dem ju vad som är fel och borde korrigera.
De har väl hundratals opinionsundersökningar sedan SD kom in i riksdagen och före det. Underlaget borde de ha vid det här laget.

Borde alltid finnas intresse att göra ett bra och korrekt arbete kan man tycka.
Jag vill inte starta någon debatt egentligen, jag tycker bara att det är mycket märkligt om det är så.
2018-08-12, 23:53
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Då vet dem ju vad som är fel och borde korrigera.

Jo. Vi vet vad fel är - en hel del svenskar är pussies.
Men hur ska man korrigera en mätning om man vet det ovannämnda?
2018-08-12, 23:53
Medlem
Är det någon som har listan med "inkompetensfaktorn" för respektive institut?
Jag vill minnas att det figurerade en sådan i tråden för något år sedan.
2018-08-13, 00:01
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Är det någon som har listan med "inkompetensfaktorn" för respektive institut?
Jag vill minnas att det figurerade en sådan i tråden för något år sedan.
I första inlägget i tråden finns en länk till franz gamla (2016) beräkningar för varje institut och parti.
2018-08-13, 00:12
Medlem
8711s avatar
Citat:

Ja, telefonimätningar är ju helt värdelöst. Dels får man inte tag i folk, dels säger ännu färre att dom röstar på SD: Tror någon att exempelvis Sifo verkligen kan mäta SD och förändringar månad för månad? Det är ju bara slumpen och egna antaganden man kan göra. På vilket sätt skulle Sifo ha en stor bas av SD:are som man kan mäta? Det verkar osannolikt med deras metoder med telefonimätningar.
2018-08-13, 00:24
Medlem
NorthernAngels avatar
I Expressens artikel om smyg-SDare återkommer den där fixeringen vid 20 %.
Citat: "Just nu ligger SD och pendlar mellan 16 och 20 procent i opinionen. "
är det något religiöst? Tom i en artikel om SDs mörkertal vågar de inte säga högt att faktiskt bara 2 institut ligger under 20 % och två stycken på 25 %. Som om de inte vågar erkänna det för sig själva.
2018-08-13, 00:44
Medlem
8711s avatar
Citat:
är det något religiöst? Tom i en artikel om SDs mörkertal vågar de inte säga högt att faktiskt bara 2 institut ligger under 20 % och två stycken på 25 %. Som om de inte vågar erkänna det för sig själva.

Det är ju deras agenda. Dom vill ha den nivån, både media och instituten utöver Sentio och Yougov. Alla är likriktade, måste tycka likadant, ha samma mätningar i följd om vilka frågor som är viktigast och förutbestämda förändringar som vi ser nu när man påstår olika förändringar för partier, tror inte ett skit på det snacket.
2018-08-13, 00:47
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Alla mainstream medier verkar sitta ohjälpligt fast i 20-procentsträsket. ALLA! Har läst en mängd artiklar senaste veckorna, lyssnat på Sveriges Radio P1, tittat på SVT:s nyhetssändningar, lyssnat på SR:s poddradio från Almedalen, tittat på TV4-nyheterna... listan är lång. Alla har trampat ned i det svarta 20-procentsträsket. Det verkar vara en "mental gräns" för vad mediefolket står ut med; man har "kommit överens om" i medierna i denna valrörelse att "SD har 18-20%", vilket är den absolut vanligaste kommentaren när man pratar om SD i opinionsundersökningar. Arma jävlar...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in