2018-08-12, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Samtidigt har väl flera andra OU:s lagt till en sådan del i sidan undersökningar alltså en självrekryterad webpanel och sedan viktar de resultatet på olika sätt.

Jag har haft den här diskussionen tusen gånger i den här tråden: rent logiskt utifrån att SD har så stort väljarstöd och kommer in i nya grupper så bör stigmat också minska. När stigmat minskar så står folk för att de röstar på SD. Samt att de nya grupper SD når har ett större förtroende för samhället och därför i högre utsträckning svara på enkäter eller telefonintervjuar. Man kan inte ha både ett parti som når nya grupper och ökar och en stark stigmatisering. Det säger också statsvetenskapen. Samma som pekar på att det är svårt att mäta känsliga partier.

Det är precis tvärtom. Väldigt många som tänker rösta på SD detta val är gamla sossar, centerpartister, borgare och tillochmed vänsterliberaler som aldrig tidigare haft så radikala åsikter. Många fler än förra valet, då de flesta SDare redan var konservativa nationalister sen gammalt.

De umgås med likasinnade och är nog väldigt försiktiga att medge de sympatiserer med SD. Därför är bradleyeffekten större detta val än förra.
2018-08-12, 22:14
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En ökning med 1,6% i en undersökning är inte särskilt imponerande. Men även om MP vunnit lite på detta, som är deras profilfråga, så innebär det inte att SD har något att vinna på att börja prata miljöpolitik. De har liksom ingen trovärdighet på det området.

Men efter det kom ett större fall för SD i Sifo.
Väääääääänta...

Så:
-(säkerställda) 1.6% för lilla MP är INTE särskilt imponerande för att dra någon slutsats klimat-effekten.
- 1.7% för SD (inom felmarginalen) är ABSOLUT tillräckligt för att dra slutsats om folkhemmet-effekten.

Korrekt uppfattat?
2018-08-12, 22:16
Medlem
Citat:
Det finns länkar till rådata för alla OI under popupmenyn på status.st.
Tack för svar! Blev inte klokare, men försökte i alla fall. Jag var intresserad av de andra partierna. Tydligen var det länge sedan sentio kom. Jag får vänta på nästa.
2018-08-12, 22:16
Medlem
TrickieDickies avatar
Chansen är stor att det skräller ordentligt den 9 september...så många är Sd:are i hemlighet och vill inte eller vågar inte gå ut offentligt med att de kommer att rösta på Sd, rädda som de är för omgivningens reaktioner.. Historiskt har SD:s valresultat underskattats i opinionsmätningarna. Expressen har träffat SD-väljarna som är svåra att hitta: smygröstarna.

– Jag tror att SD kommer bli största parti, säger ”Anders” som röstar på SD i hemlighet för barn och släktingar.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/valjarna-som-rostar-pa-sd-i-smyg-vara-barn-och-slaktingar-vet-inget-/
2018-08-12, 22:21
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Du följer inte den här tråden så väl va? Jag har skrivit i denna länge. Jag tror absolut att det finns en underskattning hos vissa OU:s vad gäller SD. Det som är intressant är om det finns samma trendens i Yougov och Sentio åt andra hållet. För om du tittar på de jämförelser du gör i ditt inlägg mellan 2010 och 2014 kan du absolut se att Sentio hamnar rätt och Sifo hamnar fel. Något mer 2014 än 2018. Det intressanta är att det idag är så gigantiska skillnader i olika mätningar. I Novus(?) fick SD 16% senast och nu fick SD 25% i Yougov. Det är något som inte stämmer.

Då kan man välja att antigen mala på om konspirationer från alla OU:s som mäter SD för lågt för att ens granne och alla man var på fest med i helgen skall ju rösta på SD. Eller så kanske det inte är en konspiration utan att det är något som inte stämmer. Det enda vi kan konstatera är att SD befinner sig i ett spann mellan 20% och 28%. Det är ett väldigt väldigt stort spann.
Något som inte stämmer? En sak som inte stämmer är ju du. Du har inte mycket rätt i dina inlägg. Du skriver att du skrivit här länge - det har du inte - du har skrivit här under 8 månader, i en tråd som funnits sedan 2011. Dina inlägg har sedan dag 1 handlat om att sätta en tvivelstämpel på de OI som tidigare varit mest träffsäkra när det gäller trådämnet och genom detta, mixat med svammel om forskning, universitet och diverse stigmatiseringseffekter, få det att framstå som att trådämnets opinionssiffror inte är så höga som instituten du ifrågasätter vill ha det till.

Du kan ju inte ens hålla isär varken årtalen, opinionsinstituten eller de aktuella siffrorna i ditt svar till mig. När det gäller stora spann så kan du ju få tipset att fundera på om spannet blir större eller mindre när trådämnet växer och de som varit mest fel ute tidigare inte klarar av att korrigera sina mätfel.
2018-08-12, 22:25
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nej igen jag tror inget utan konstaterar fakta mellan 17-25 procent är det som gäller förnärvarande. Håller också med Regelus att det är trenderna som är viktigast.
Det är ett väldigt stort spann tycker du inte det?
För övrigt är SD:s hela resa helt otrolig i modern tid, finns inget annat ord för det.
Oavsett vad man tycker om partiet eller hur.
2018-08-12, 22:28
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrickieDickie
Chansen är stor att det skräller ordentligt den 9 september...så många är Sd:are i hemlighet och vill inte eller vågar inte gå ut offentligt med att de kommer att rösta på Sd, rädda som de är för omgivningens reaktioner.. Historiskt har SD:s valresultat underskattats i opinionsmätningarna. Expressen har träffat SD-väljarna som är svåra att hitta: smygröstarna.

– Jag tror att SD kommer bli största parti, säger ”Anders” som röstar på SD i hemlighet för barn och släktingar.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/valjarna-som-rostar-pa-sd-i-smyg-vara-barn-och-slaktingar-vet-inget-/

Det som framkommer i artikeln är precis det som vi konstaterat i tråden sedan förra valet; SD har väljare som är ytterst ovilliga att vara öppna med sitt val, vilket märks tydligt i skillnaden mellan telefonbaserade OU och webbaserad OU. Men det är Gudi Behagligt att Expressen nu skriver öppet om fenomenet.
2018-08-12, 22:38
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
När väljarna fattar att det finns annat att bry sig om än migrationen så sjunker SD. När väljarna fattar att migrationspolitiken är stramare sedan 2015 och skärptes i år så står SD med neddragna byxor. SD får kanske 15 procent.

(Min fetning)

Enligt Migrationsverkets senaste prognos (juli 2018) beräknas 300 000 asyl- och anhöriginvandrare till Sverige fram till 2021, d v s under de kommande tre åren. Trehundratusen!

"...migrationspolitiken är stramare sedan 2015 och skärptes i år..." ???

Av de ca 300 000 beräknas ca 60% få stanna enligt MV: 180 000 människor. Och du tror att SD kommer att stå med byxorna neddragna?

Så länge denna vanvettiga politik pågår kommer SD ingalunda att sjunka, de kommer gradvis och i allt snabbare takt att öka och öka och öka i opinionen. Samtidigt kommer socialdemokratin att tappa i motsvarande grad.

Nuvarande politik, med en fortsatt massiv invandring, kommer att garantera en uppgång för SD. Och samhällseffekterna och följderna av samma massiva invandring kommer att hålla SD på fortsatt höga och ännu högre nivåer. Att tro att SD i nuvarande skede kommer att få 15% vittnar om ett skrämmande verklighetsfrånvänt sätt att se på framtiden. Redan nu visar Sentio och Yougov över 25% i opinionsundersökningarna, inget - absolut inget - tyder på att SD kommer att sjunka tillbaka till låga 15%. SD:s höga siffror garanteras om inte annat av sjuklöverns fullständigt vansinniga politik på område efter område.
2018-08-12, 22:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Väääääääänta...

Så:
-(säkerställda) 1.6% för lilla MP är INTE särskilt imponerande för att dra någon slutsats klimat-effekten.
- 1.7% för SD (inom felmarginalen) är ABSOLUT tillräckligt för att dra slutsats om folkhemmet-effekten.

Som jag skrev: en liten ökning för MP i en mätning är ingen garanti för att SD skulle tjäna på att prata miljö. De saknar trovärdighet i den frågan.

Vad gäller frågan om SD:s kräftgång sedan juni fortsätter, så är svaret hittills ja. Vad den sedan beror på är svårare att veta, men jag tror inte att skogsbränderna spelat någon större roll.

Mer sannolikt är det AfS som börjat knapra på SD:s siffror, som jag skrev ovan. Om så är fallet kommer spotta-på-folkhemmet-filmen att göra saken än värre för SD, eftersom AfS sagt att de ogillar filmen.
2018-08-12, 23:00
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
SD har 30000 medlemmar och växer. Så ja de är fortfarande under uppbyggnad och nu stora som C. Bara M och S har fler medlemmar. En mandatperiod till och SD är näst största parti medlemsmässigt.

Tack för informationen. Det var som tusan. Verkar inte vara lika stigmatiserat som tidigare.

Vetkar likväl förväl till släkt och vänner om man engagerar sig. Det kan påverka kvaliteten på deras kandidater. Har ingen fakta som understöder detta dock.
2018-08-12, 23:16
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Vad gäller frågan om SD:s kräftgång sedan juni fortsätter, så är svaret hittills ja. Vad den sedan beror på är svårare att veta, men jag tror inte att skogsbränderna spelat någon större roll.
Borde inte opinionsinstituten vara intresserade av varför folk inte vill uppge SD, eller om de har svårt att uppge.
Varför inte undersöka det, göra en enkät om det eller vad vet jag.
Det hela blir väldigt oseriöst om inte instituten själva vet vad som är fel och vad de ska göra åt det.
Eller varför olika strömningar sker osv. men de kanske dem gör?

Oseriöst kan tolkas som ointresse.
Sedan kommer frågan om varför de inte är intresserade (jag är ingen som tror på konspirationer), men kan ändå inte låta bli att tro på politisk slagsida.
Senast redigerad av Tarstan 2018-08-12 kl. 23:21.
2018-08-12, 23:17
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Som jag skrev: en liten ökning för MP i en mätning är ingen garanti för att SD skulle tjäna på att prata miljö. De saknar trovärdighet i den frågan.

Mer sannolikt är det AfS som börjat knapra på SD:s siffror, som jag skrev ovan. Om så är fallet kommer spotta-på-folkhemmet-filmen att göra saken än värre för SD, eftersom AfS sagt att de ogillar filmen.

Försök nu inte. Du kom och började prata om att
Citat:
Jag tror därför inte heller att SD:s siffror påverkats av skogsbränderna. Den nedgång som vi nu ser beror snarare på valfilmen där SD spottar på folkhemmet.
Detta baserade du på 1 (en) mätning.

Sedan avfärdade du teorin om skogsbränderna skulle betyda något för hur folk röstar. Och nämnde just MP. I detta fall var ditt argument var att 1 (en) mätning inte är tillräcklig för att bevisa något.

Våga stå upp för vad du skrev

Avslutar off-topic.

On-topic.
Nu kommer vi väl se mätningarna väldigt ofta?
2014 https://val.digital/AllSurveys/?year=2014:
Kod:
7*aug	9*aug	10*aug	11*aug	15*aug	16*aug	18*aug	19*aug	22*aug	23*aug	25*aug	28*aug	28*aug	29*aug	1*sep	1*sep	4*sep	4*sep	5*sep	5*sep	5*sep	6*sep	6*sep	8*sep	9*sep	9*sep	10*sep	10*sep	10*sep	11*sep	12*sep	12*sep	12*sep	13*sep	13*sep	13*sep

Let's cherry-picking begin!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in