2018-08-12, 20:56
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det skall vara du till att ställa en sådan idiotisk fråga. Facit får vi när valet är genomfört. Jag kan bara konstater att opinionsmätningarna visar att SD förnärvarande har någonstans mellan 17- 25 procent om det vore dags att rösta nu. Att påstå något annat är tämligen korkat. Spelbolagen är inget opinionsinstitut så vad de säger är skitsamma för tråden.
Sverigedemokraterna har någonstans mellan 0 och 100 procent. Det är ju en "säker" prognos helt oantastbar.
2018-08-12, 20:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
17-25% är en ganska stor spridning, 47% närmare bestämt. Hur är det möjligt.

Att olika OI skattar SD olika vet vi. Det man bör titta på är trenderna, inte de absoluta nivåerna.

Och trenderna går utför just nu. Peak SD inträffade i juni:

http://status.st
2018-08-12, 20:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En ökning med 1,6% i en undersökning är inte särskilt imponerande. Men även om MP vunnit lite på detta, som är deras profilfråga, så innebär det inte att SD har något att vinna på att börja prata miljöpolitik. De har liksom ingen trovärdighet på det området.

Nej. Det har de inte. Jag anser att SD ska vara relativt neutrala här. Hålla låg profil. SD är inget miljöparti, och trappar de upp sin miljöskepticism så kommer många väljare att vända partiet ryggen. Framförallt kan det bli svårt att få nya väljare.

SD har gjort flera misstag på sistone. Prata om att skära ned pengar till SMHI, säga att SMHI sysslar med propaganda när de varnar om framtiden och håna de som tror att människan påverkar klimatet. Det är helt feltänkt.

Citat:
Men efter det kom ett större fall för SD i Sifo.

Siffrorna är -1,5 respektive -1,7.

Jag tycker att de är i stort sett lika.
2018-08-12, 21:00
Medlem
Citat:
I så fall tycker jag att forskarna borde ha argumenterat för det.

Om du menar att SD skulle kunna leda över klimatdebatten till att handla om migration så har du kanske en poäng. Men jag tvivlar på att många väljare skulle köpa det.

Snarare skulle SD då riskera att bli förlöjligade, som Löfven blev när han antydde att våldtäkterna hade med LAS att göra.

Professorer och forskare
skriver i SvD om att "Miljöskäl talar för mer begränsad invandring" och hänvisar till "utsläpp av växthusgaser" - och du tror att de inte tänker globalt?

Det här är samma fråga, samma berättelse som hjälp i närområdet. Inte nog med att invandringen är kostsam för Sverige och svenskarna - den är komparativt sämsta nyttomaximeringen av knappa humanitära resurser för hjälpbehövande.
2018-08-12, 21:03
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det har de inte. Jag anser att SD ska vara relativt neutrala här. Hålla låg profil. SD är inget miljöparti, och trappar de upp sin miljöskepticism så kommer många väljare att vända partiet ryggen. Framförallt kan det bli svårt att få nya väljare.

SD har gjort flera misstag på sistone. Prata om att skära ned pengar till SMHI, säga att SMHI sysslar med propaganda när de varnar om framtiden och håna de som tror att människan påverkar klimatet. Det är helt feltänkt.

Siffrorna är -1,5 respektive -1,7.

Jag tycker att de är i stort sett lika.
Ja, dessutom föll de i yougov med 2,8% i juli helt utan filminflytande. Att filmen skulle ha påverkat är ingen bärkraftig teori.
2018-08-12, 21:05
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Att olika OI skattar SD olika vet vi. Det man bör titta på är trenderna, inte de absoluta nivåerna.

Och trenderna går utför just nu. Peak SD inträffade i juni:

http://status.st
Det verkar så men tittar man på den undra grafen så har SD ökat/minskat, men ökat med tiden så klart, så det behöver inte betyda något.
Valet lär ju påverka säkert, fler tänker till vad de egentligen ska rösta tror jag.

Sedan är ju media mer alerta ju närmare vi kommer.
Svårt, jag tror ändå SD kan nå 25%, vi får se.
2018-08-12, 21:12
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det skall vara du till att ställa en sådan idiotisk fråga. Facit får vi när valet är genomfört. Jag kan bara konstater att opinionsmätningarna visar att SD förnärvarande har någonstans mellan 17- 25 procent om det vore dags att rösta nu. Att påstå något annat är tämligen korkat. Spelbolagen är inget opinionsinstitut så vad de säger är skitsamma för tråden.

Alla tillförlitliga källor, instituten som varit bäst på att mäta, det samlade månadssnittet och spelbolagn säger ju alla samma sak. Men du tror på dom som alltid haft mest fel. Det är problemet med dig. Du är en SD-hatare och tror alltid på den som är mest elak och negativ mot SD.
2018-08-12, 21:15
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Så vilken data baserar du dina ”förutsägelser” på? Teblad eller kaffesump? Du kanske har en känsla för vinden. Och kanske kör upp ditt finger i någon kroppsöppning för att se hur valvindarna blåser. Säkert sådana undersökningsmetoder du lärde dig när du ”studerade” statistik. Om du är ett orkal så borde du kunna tjäna en förmögenhet på det. Betta allt du har vetja.

Fasen vad bitter, arg och frustrerad du låter?
Sentio, augusti: SD 25,5%. Institutet som lyckades mäta SD mest korrekt inför valet 2014...
"Under 17 procent och sjunkande som en sten, det är SD."
2018-08-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Jag tror SD resonerar så att det viktigaste på lång sikt är att krossa socialdemokratin. De vill ta över S roll i samhället. De ser MP/C som oviktiga strategiskt över tiden. De tror också att de kan ta över S väljare men de vet att MP/C-väljare hellre går till F! eller V än SD.

Separat ämne:

Vi verkar ha fått en debatt om varför SD minskar i OU. Olika teorier: 1) De är klimatförnekare. 2) De angriper folkhemmet. 3) De förklarar inte att migrationen är det största klimathotet. 4) De är inte tydliga nog med vad som är etniska svenskar.

Men är vi så säkra på att de minskar? Sifo backar jmf med juni med är högre än april. Sentio backar inte. inizio backar jämfört med juni men är högre än maj. Jag tycker det är för tidigt att säga om SD backar, jag vill åtminstone se YG först.

Jag påstår inget av det du hävdar. Om SD alls backar - för tidigt att säga - så är det antagligen inga enskilda frågor som är anledningen, utan en komplex helhet.
2018-08-12, 21:19
Medlem
PilotHockeys avatar
Vad hände med YouGov? Deras OU skulle väll kommit i förrgår (10/8)?
2018-08-12, 21:26
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag påstår inget av det du hävdar. Om SD alls backar - för tidigt att säga - så är det antagligen inga enskilda frågor som är anledningen, utan en komplex helhet.

Det var menat som en separat frågeställning riktad till alla, jag menade inte specifikt dig i andra stycket.
2018-08-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Jag tror SD resonerar så att det viktigaste på lång sikt är att krossa socialdemokratin. De vill ta över S roll i samhället. De ser MP/C som oviktiga strategiskt över tiden. De tror också att de kan ta över S väljare men de vet att MP/C-väljare hellre går till F! eller V än SD.

Separat ämne:

Vi verkar ha fått en debatt om varför SD minskar i OU. Olika teorier: 1) De är klimatförnekare. 2) De angriper folkhemmet. 3) De förklarar inte att migrationen är det största klimathotet. 4) De är inte tydliga nog med vad som är etniska svenskar.

Men är vi så säkra på att de minskar? Sifo backar jmf med juni med är högre än april. Sentio backar inte. inizio backar jämfört med juni men är högre än maj. Jag tycker det är för tidigt att säga om SD backar, jag vill åtminstone se YG först.

1: Möjligen. Även om jag personligen tror att de har rätt.
2: Nej
3: Nej
4: Nej (what???)
5, EU-motståndet: Absolut! Jag har vänner som vänt. Helt onödigt att lyfta, så här nära valet.

Hoppas dock att det faktiskt inte är en minskning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in