2018-08-12, 20:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast det är ju just det MP har gjort. De har ökat. Se bara här:

En ökning med 1,6% i en undersökning är inte särskilt imponerande. Men även om MP vunnit lite på detta, som är deras profilfråga, så innebär det inte att SD har något att vinna på att börja prata miljöpolitik. De har liksom ingen trovärdighet på det området.

Citat:
Nej. T.ex Inizios opinionsundersökning, där SD visade på en tydlig nedgång, är gjord nästan helt och hållet innan Samtidens film. Denna undersökning är gjord under tiden 25 juli – 2 augusti. Samtidens film släpptes 1:a augusti. Så att filmen skulle ha något med saken att göra är ju helt osannolikt.

Men efter det kom ett större fall för SD i Sifo.
2018-08-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
De som man kan diskutera med i den här tråden så har slutsatsen varit gång på gång att alla kan mest hoppas ingen kan säga att SD får si och så utifrån de resultat vi har sett hittills. Kommer bli ett mycket intressant val på det sättet.
Det roliga är att Flashback-panelen alltid fått rätt, nästan skrämmande eller hur Vi får se om det iom detta val blir ett axiom, än vet vi inte.
2018-08-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Frågan är dock om det där resonemanget håller. Det enda som är relevant för klimatet är om det globala utsläppet minskar vid en flytt av x antal personer från Mellanöstern till Sverige.

Det finns argument både för och emot. Å ena sidan är vi bättre på att skydda miljön i Sverige. Å andra sidan går det åt mer energi till att värma upp bostäder i vårt - än så länge - kalla klimat.

Jag tror inte att klimathotet kommer att ha någon större inverkan på hur folk kommer att rösta. Om så var fallet borde MP ha ökat ordentligt under sommarens bränder, men vi har inte sett några tecken på det.

Jag tror därför inte heller att SD:s siffror påverkats av skogsbränderna. Den nedgång som vi nu ser beror snarare på valfilmen där SD spottar på folkhemmet.

Nä, trots att MP fått stå oemotsagda i sitt snack om klimathotet, visar partiet ingen uppgång.
Det troliga är tvärt om att MP kommer att minska under valrörelsen, när man får mothugg och kritiska frågor!

Det finns knappast någon anledning för SD snacka något alls om global uppvärmning, mer än kritik mot MP och C!
2018-08-12, 20:44
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
De som man kan diskutera med i den här tråden så har slutsatsen varit gång på gång att alla kan mest hoppas ingen kan säga att SD får si och så utifrån de resultat vi har sett hittills. Kommer bli ett mycket intressant val på det sättet.

Man kan aldrig veta. Men Sentio och Yougov har varit bäst på att mäta SD:s siffror, övriga har kraftigt underskattat SD och även månadssnittet har varit en kraftig underskattning. Alla säger 22% eller betydligt mer idag upp till omkring 26%.
2018-08-12, 20:45
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Jag tror hen kan svara för sig själv. Mörtar och deras inälvor är min metod

jag föreslår att du övergår till en helt slumpmässig metod som att slå med tärningar. Du kommer lyckas bättre än när du försöker analysera.
2018-08-12, 20:47
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Nu har både Jimmie och Löfven haft sommartal.

Det ser ut att vara ganska stor skillnad mellan publikstorlekarna.

Bild: http://oi66.tinypic.com/11b3d43.jpg

Denna bild är mer intressant än vad man kanske först tror. Det visade sig nämligen att i det amerikanska presidentvalet 2016 så drog Donald Trump enormt mycket folk till sina valmöten. I bl a "MidFlorida Credit Union Amphitheatre" drog Trump 28 000 människor i det största valmötet under hela valrörelsen. Valmöte efter valmöte drog han långt fler åhörare än Hillary mäktade med.

Det har i efterhand visat sig att antalet åhörare på alla dessa valmöten för Trump och Clinton var en mycket tydlig (inofficiell) "opinionsmätning" på hur det skulle gå senare i valet.

Om vi nu får en fyraveckorsperiod i Sverige där Åkesson kommer att dra mängder med åhörare jämfört med Löfven, Kristersson och andra, då ska man definitivt inte vifta bort det utan ta det på stort allvar. Det kan komma att bli den tydligaste signalen och "opinionsmätningen" vi får på hur det kommer att gå i valet den 9 september.
2018-08-12, 20:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nej det lär det inte vara, det finns inga rörelser mellan MP och SD, SDs "stabilisering" startade redan innan det var en extrem sommar. Och nu regnar det som fan. SD ska hålla sin linje, det lär inte vara en avgörande fråga för de allra flesta utom tokiga tanter som velar mellan MP, C och V.

Jo. Jag tror att det är en stor faktor. Men jag tror inte att väljarströmmarna går som du beskrev - direkt från SD till MP. Det är förstås osannolikt, utan väljarströmmarna går som jag beskrev i ett tidigare inlägg:

SD --> sjuklövern utom MP --> MP

Sjuklöverväljare, främst på vänsterkanten, återgår till MP. Nyblivna SD-väljare, som tycker att SD är dårar i klimatfrågan, återgår till sjuklövern.

Sen kan vissa ha gått över till AfS. Men här är svårt att veta. Finns inga riktiga pålitliga siffror här.
2018-08-12, 20:49
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Har du något annat facit då? Dom som varit bäst på att mäta SD säger 25-26%, månadssnittet som är en underskattning sa senaste fullständiga månaden 22%. Spelbolagen säger 23%+.
Det skall vara du till att ställa en sådan idiotisk fråga. Facit får vi när valet är genomfört. Jag kan bara konstater att opinionsmätningarna visar att SD förnärvarande har någonstans mellan 17- 25 procent om det vore dags att rösta nu. Att påstå något annat är tämligen korkat. Spelbolagen är inget opinionsinstitut så vad de säger är skitsamma för tråden.
2018-08-12, 20:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är inte "måhända" utan uppenbarligen en sanning att migration från ekvatorn mot polcirkeln är miljöbelastande på en global nivå.

I så fall tycker jag att forskarna borde ha argumenterat för det.

Citat:
Lika självklart är det att klimatfrågan kommer att vara på tapeten, vad SD än vill. Att då kunna återkoppla till invandringsfrågan är ren vinst.

Om du menar att SD skulle kunna leda över klimatdebatten till att handla om migration så har du kanske en poäng. Men jag tvivlar på att många väljare skulle köpa det.

Snarare skulle SD då riskera att bli förlöjligade, som Löfven blev när han antydde att våldtäkterna hade med LAS att göra.
2018-08-12, 20:52
Medlem
Citat:
Jo. Jag tror att det är en stor faktor. Men jag tror inte att väljarströmmarna går som du beskrev - direkt från SD till MP. Det är förstås osannolikt, utan väljarströmmarna går som jag beskrev i ett tidigare inlägg:

SD --> sjuklövern utom MP --> MP

Sjuklöverväljare, främst på vänsterkanten, återgår till MP. Nyblivna SD-väljare, som tycker att SD är dårar i klimatfrågan, återgår till sjuklövern.
Att dessa komplexa väljarrörelser skulle ha triggats på någon vecka eller två finner jag osannolikt. Jag tror vi ser mest brus nu. SD har/hade dock slutat öka. De får nu jobba lite hårdare. Lite veka i dagens TV-debatt tex, Billström är tuffare än SD, känns konstigt.
2018-08-12, 20:53
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Facit får vi när valet är genomfört. Jag kan bara konstater att opinionsmätningarna visar att SD förnärvarande har någonstans mellan 17- 25 procent om det vore dags att rösta nu.
17-25% är en ganska stor spridning, 47% närmare bestämt. Hur är det möjligt.
Om man frågar 1000 pers så kommer det diffa 80 personer mellan två institut?
Senast redigerad av Tarstan 2018-08-12 kl. 20:57.
2018-08-12, 20:56
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Jag tror inte det går att hitta någon seriös person som menar att det är energieffektivare att bo i Sverige än Somalia. Ännu mindre att det skulle vara svårt att nybygga energisnåla bostäder billigare där än här.
Sitter du allvarligt och överprövar ett gäng professorer och forskare som hävdar denna självklara sanning?
Hela premissen för min irritation är ju att SD sjösätter den problematiska och överflödiga motberättelsen "sossarna är de riktiga rasisterna!", när det faktiskt är både lättare att leda i bevis och mer dagsaktuellt att få hela sin nätarmé att reproducera narrativet "MP är de riktiga klimatbovarna!"

Jag tror inte att endera påverkar opinionen så mycket för SD - men det senare kastar grus i MP/C-maskineriet och hela det mediala klimatspåret. Helt utan risk, till skillnad från sosse- och folkhemshat.

Jag tror SD resonerar så att det viktigaste på lång sikt är att krossa socialdemokratin. De vill ta över S roll i samhället. De ser MP/C som oviktiga strategiskt över tiden. De tror också att de kan ta över S väljare men de vet att MP/C-väljare hellre går till F! eller V än SD.

Separat ämne:

Vi verkar ha fått en debatt om varför SD minskar i OU. Olika teorier: 1) De är klimatförnekare. 2) De angriper folkhemmet. 3) De förklarar inte att migrationen är det största klimathotet. 4) De är inte tydliga nog med vad som är etniska svenskar.

Men är vi så säkra på att de minskar? Sifo backar jmf med juni med är högre än april. Sentio backar inte. inizio backar jämfört med juni men är högre än maj. Jag tycker det är för tidigt att säga om SD backar, jag vill åtminstone se YG först.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in