Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Jag tror inte det går att hitta någon seriös person som menar att det är energieffektivare att bo i Sverige än Somalia. Ännu mindre att det skulle vara svårt att nybygga energisnåla bostäder billigare där än här.
Sitter du allvarligt och överprövar ett gäng professorer och forskare som hävdar denna självklara sanning?
Hela premissen för min irritation är ju att SD sjösätter den problematiska och överflödiga motberättelsen "sossarna är de riktiga rasisterna!", när det faktiskt är både lättare att leda i bevis och mer dagsaktuellt att få hela sin nätarmé att reproducera narrativet "MP är de riktiga klimatbovarna!"
Jag tror inte att endera påverkar opinionen så mycket för SD - men det senare kastar grus i MP/C-maskineriet och hela det mediala klimatspåret. Helt utan risk, till skillnad från sosse- och folkhemshat.
Jag tror SD resonerar så att det viktigaste på lång sikt är att krossa socialdemokratin. De vill ta över S roll i samhället. De ser MP/C som oviktiga strategiskt över tiden. De tror också att de kan ta över S väljare men de vet att MP/C-väljare hellre går till F! eller V än SD.
Separat ämne:
Vi verkar ha fått en debatt om varför SD minskar i OU. Olika teorier: 1) De är klimatförnekare. 2) De angriper folkhemmet. 3) De förklarar inte att migrationen är det största klimathotet. 4) De är inte tydliga nog med vad som är etniska svenskar.
Men är vi så säkra på att de minskar? Sifo backar jmf med juni med är högre än april. Sentio backar inte. inizio backar jämfört med juni men är högre än maj. Jag tycker det är för tidigt att säga om SD backar, jag vill åtminstone se YG först.