2018-08-12, 16:43
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
.

Jätteintressanta tankar utanför boxen och din intrig är riktigt spännande. Men i vardagen ser ju sällan mord ut som i en deckare, de är oftast mer banala och ogenomtänkta. Tyvärr, är jag den förste att säga.
Citera
2018-08-12, 16:45
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Prova att uttala Spitilinkkon
Nu har jag prövat det i 5 minuter men jag kommer ingen vart...
Citera
2018-08-12, 16:50
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det var ett första förhör. Därmed är det osannolikt, om ens tillåtet, att göra en kroppsbesiktning i det läget.
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hävdar motsatsen: om någon grips och blir anållen för ett relativt grovt brott (msk-rov) så verkar det synnerligen märkligt om det skulle saknas lagstöd för att stoppa en topz i munnen etc på den anhållne.

Självklart kommer du att enl betingad reflex ropa om källa på det men orkar helt enkelt inte söka nu. Respekterar vilodagen.
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det som krävs är att skälig misstanke finns för brott som kan ge fängelse.

Verkar ju som att han var anhållen under själva tiden för första förhöret. När han häktades efter resan så iaf polisen att det var samma man som tidigare suttit anhållen i ärendet..(fast tycker fortfarande det låter skumt att ett förhör kan vara en anhållan.)

Men kan man inte ha haft rätt att visitera honom oavsett? Tycker mig se ett klassiskt kryphål här, texten kunde iof behövt ett komma eller två för att undvika missförstånd, kanske tolkar jag fel?

"Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får kroppsvisitation göras på den som skäligen kan missstänkas för brottet för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken."
Citera
2018-08-12, 16:52
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jätteintressanta tankar utanför boxen och din intrig är riktigt spännande. Men i vardagen ser ju sällan mord ut som i en deckare, de är oftast mer banala och ogenomtänkta. Tyvärr, är jag den förste att säga.

Tack. Nej, givetvis är detta spekulerande på abstrakt nivå med bara bloggen som underlag och inget annat. Men vi får nog betrakta bloggen som genuin iaf, då folk i tråden bekräftat denna och även om det mesta pekar på enklare och banalare händelseförlopp med SD som GM så finner jag ändå bloggen otäck och undrar hur UW och kanske i förlängning LW hanterat MH som verkar ha haft starka åsikter om deras barn. Sedan, om kedjan psykiskt instabil MH till mord på LW är för lång och spektakulär så undrar jag fortfarande om motiven bakom att posta så tråden skulle få nys om denna och den påstådda UW-bloggen. Antingen kan SD vara en tacksam syndabock för någon i yttre krets som t ex MH, eller så är det tvärtom att någon som SD eller anhörig till denne har vetskap om den instabila MH och tänker att henne är lätt att rikta misstankarna mot.
Citera
2018-08-12, 16:54
Medlem
Philomenas avatar
Citat:

Jag fattar uttalet men på vilket sätt skulle det betyda något för tråden eller för utsaga från denne? Ställer frågan till Tjackarismyg. Påminner även om att komma ihåg 1.06.
Citera
2018-08-12, 16:56
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
speed...
Citera
2018-08-12, 16:59
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack. Nej, givetvis är detta spekulerande på abstrakt nivå med bara bloggen som underlag och inget annat. Men vi får nog betrakta bloggen som genuin iaf, då folk i tråden bekräftat denna och även om det mesta pekar på enklare och banalare händelseförlopp med SD som GM så finner jag ändå bloggen otäck och undrar hur UW och kanske i förlängning LW hanterat MH som verkar ha haft starka åsikter om deras barn. Sedan, om kedjan psykiskt instabil MH till mord på LW är för lång och spektakulär så undrar jag fortfarande om motiven bakom att posta så tråden skulle få nys om denna och den påstådda UW-bloggen. Antingen kan SD vara en tacksam syndabock för någon i yttre krets som t ex MH, eller så är det tvärtom att någon som SD eller anhörig till denne har vetskap om den instabila MH och tänker att henne är lätt att rikta misstankarna mot.
Har faktiskt missat den bloggen. Har du en länk? Håller med om att det är intressant att någon har hänvisat till den!
Citera
2018-08-12, 17:08
Medlem
Citat:
Fast i tidningarna står det att han anhölls den veckan som hon försvann, innan fredagen den veckan.

Exempelvis här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwR3w/hus-avsparrat-nara-forsvunna-kvinnans-bostad-i-orebro

Jag ger mig tycker det är underligt att ett förhör på 3.5 timmar sker under anhållan. Han släpptes direkt efter det.

Men accepterar fakta. Och jag förstår också att det vid människorov där kanske fara för livet föreligger krävs snabbt agerande från polis att hitta Lena.

Så jag gör även en pudel vad gäller snabb kroppsbesiktning för inspektion av ev ytliga skador mm.

My mistake
Citera
2018-08-12, 17:11
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Har mobilen hittats? Har polisen gått ut med den uppgiften, eller är det bara rykten och en trådsanning?

Polisen har inte gått ut med det (men de gick väl å andra sidan inte ens ut med att de pingat mobilen heller..) Enligt MV har man iaf hittat en mobil men inte kunnat bekräfta till 100% att den är LWs ännu, då den fortfarande är på analys. Men det var nog dumt av mig, jag borde ha skrivit "fynd" ist.
Citera
2018-08-12, 17:13
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Uppgifterna här i tråden har en tendens att vilja "förbättras", och det handlar alltid om olika försök att lite obemärkt föra in en koppling mellan SD och brottet. Om du nu vill verkligen vill hävda att det går att visa att SD träffade LW den kvällen, då måste du nog också förklara hur det går att visa.

Du läser slarvigt. Det är inget jag hävdar går att visa. Jag har ingen sådan insyn i detta fallet, vilket du redan vet för det här jag upprepat tidigare för dig. Jag pratar om att åklagaren behöver visa på det.
Citera
2018-08-12, 17:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Du läser slarvigt. Det är inget jag hävdar går att visa. Jag har ingen sådan insyn i detta fallet, vilket du redan vet för det här jag upprepat tidigare för dig. Jag pratar om att åklagaren behöver visa på det.
Ok, då missförstod jag dig.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-12 kl. 17:17.
Citera
2018-08-12, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Verkar ju som att han var anhållen under själva tiden för första förhöret. När han häktades efter resan så iaf polisen att det var samma man som tidigare suttit anhållen i ärendet..(fast tycker fortfarande det låter skumt att ett förhör kan vara en anhållan.)

Men kan man inte ha haft rätt att visitera honom oavsett? Tycker mig se ett klassiskt kryphål här, texten kunde iof behövt ett komma eller två för att undvika missförstånd, kanske tolkar jag fel?

"Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får kroppsvisitation göras på den som skäligen kan missstänkas för brottet för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken."

Jag har besinnat mig , ger mig för fakta (Se mitt inlägg till Netherworld) för en stund sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in