2018-08-12, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Ja de borde bemöta dem och inte vika ned sig och anpassa sig ett annat bra argument är kärnkraften som är klimatneutral. Skall vi ha elbilar och snabbtåg är det ju inte miljövänligt att driva dem med kolkraft från Tyskland om vi saknar el när svenska kärnkraftverk stängs.

Visst, men det jag föreslår är ett retoriskt killshot eftersom de båda mest "klimatmedvetna" partierna samtidigt är de mest invandringsextrema. Och SD:s svagaste fråga plötsligt kunde knytas till deras starkaste,

Och det finns inget bra svar. Svaren kommer bli undvikande och kunna leda till uppföljande "Svara på frågan, Annie..." , "Du har fortfarande inte berättat för svenska folket...", "Både MP och C duckar för klimatpåverkan som deras extrema invandringspolitik medför!"

Minst skulle det kasta grus i maskineriet i direktsändning och gasa upp väljarbasen, som sedan skulle spamma sönder Twitter och Facebook med statistik om att per capitautsläppen är 60 ggr större i Sverige än Somalia osv.

Jag har försökt sälja in det här argumentet i god tid inför förra valet och om SD inte tar upp det nu, är man helt enkelt inkompetenta.
2018-08-12, 16:47
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Visst, men det jag föreslår är ett retoriskt killshot eftersom de båda mest "klimatmedvetna" partierna samtidigt är de mest invandringsextrema. Och SD:s svagaste fråga plötsligt kunde knytas till deras starkaste,

Och det finns inget bra svar. Svaren kommer bli undvikande och kunna leda till uppföljande "Svara på frågan, Annie..." , "Du har fortfarande inte berättat för svenska folket...", "Både MP och C duckar för klimatpåverkan som deras extrema invandringspolitik medför!"

Minst skulle det kasta grus i maskineriet i direktsändning och gasa upp väljarbasen, som sedan skulle spamma sönder Twitter och Facebook med statistik om att per capitautsläppen är 60 ggr större i Sverige än Somalia osv.

Jag har försökt sälja in det här argumentet i god tid inför förra valet och om SD inte tar upp det nu, är man helt enkelt inkompetenta.
Men alltså, är det inte lite cyniskt resonemang detta att somalier släpper ut mindre per capita än Sverige. Inte vill man försvara en fattigdom som råder i somalia med att det är bra för miljön med fattigdom. miljöproblem måste ösa parallellt med att vi har kvar västvärldscivilisation och att även somalia växer till civilisationsmässigt samtidigt som miljön är god. Det är stora utmaningar men ändå den väg vi måste gå. Ställa invandring som ett miljöproblem anser jag nog är väl magstarkt. Det är ju egentligen samma som att vi säger vi återgår till 1600talssamhället utan bilar för då är det bättre/minskar för växthuseffekten.
2018-08-12, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Men alltså, är det inte lite cyniskt resonemang detta att somalier släpper ut mindre per capita än Sverige. Inte vill man försvara en fattigdom som råder i somalia med att det är bra för miljön med fattigdom. miljöproblem måste ösa parallellt med att vi har kvar västvärldscivilisation och att även somalia växer till civilisationsmässigt samtidigt som miljön är god. Det är stora utmaningar men ändå den väg vi måste gå. Ställa invandring som ett miljöproblem anser jag nog är väl magstarkt. Det är ju egentligen samma som att vi säger vi återgår till 1600talssamhället utan bilar för då är det bättre/minskar för växthuseffekten.

Det som behöver bevisas är inte att SD bryr sig jättemycket om somalier eller den globala uppvärmningen - utan att MP och C inte gör det.

Vad har de då kvar?

Sedan är det ju dessutom så enkelt att det kostar mer energi att bo nära polcirkeln jämfört med ekvatorn och att det är lättare att hjälpa fler hjälpbehövande på plats, för samma pengar som nu hjälper få i Sverige.

Förstår du? Annie och Gustav vill offra isbjörnar för att hjälpa så få somalier som möjligt så dyrt som möjligt. Hur är det OK moraliskt?

Vilket samtidigt underkänner SD:s dubbla kvotflyktingmottagning.
2018-08-12, 17:11
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Det som behöver bevisas är inte att SD bryr sig jättemycket om somalier eller den globala uppvärmningen - utan att MP och C inte gör det.

Vad har de då kvar?

Sedan är det ju dessutom så enkelt att det kostar mer energi att bo nära polcirkeln jämfört med ekvatorn och att det är lättare att hjälpa fler hjälpbehövande på plats, för samma pengar som nu hjälper få i Sverige.

Förstår du? Annie och Gustav vill offra isbjörnar för att hjälpa så få somalier som möjligt så dyrt som möjligt. Hur är det OK moraliskt?

Vilket samtidigt underkänner SD:s dubbla kvotflyktingmottagning.
Jodå, men oavsett om nu miljöpartiet s.a.s bedriver symbolpolitik mer än att verkligen angripa de stora globala utsläppen håller gärna med om som kina indien usa m.fl som ska minska så kvarstår ändå faktumet. Ska vi minska utsläppen så måste vi ställa om och Sverige är en del av västvärlden som släpper ut om inte mest så mycket per capita. Detta oavsett invandring eller ej.
2018-08-12, 17:13
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

"Annie Lööf och Gustav Fridolin är inte seriösa när de varnar för klimatförändringar beroende på växthusgaser - samtidigt som de vill ha en så stor invandring som möjligt - vilket KRAFTIGT ökar utsläppen av växthusgaser!"

Vad har SD att förlora på att underminera MP och C på det sättet, nu när klimatfrågan kommer lyftas fram som valfråga?

Sådant fånigt "resonemang" skulle sänka SD:s siffror eftersom de skulle framstå som korkade. Som *huvudargument* alltså.
Typ som "att göra abort är miljövänligt!"

SD kommer förhoppningsvis aldrig att använda det som *huvudargument*. Kanske nämna det någonstans på sida 156 som bieffekt av minskad invandring.

Isbjörnar
2018-08-12, 17:15
Medlem
Van Nostrands avatar
Vikande siffror i senaste 2 mätningarna. Lite synd att man inte verkar hålla det fina momentum man hade för ett par månader sedan.

Media verkar sugna på att göra sommarvärmen till valfråga. Givetvis en lyckolott för MP och Centern som har klimat som profilfråga Jag tror dock att även SD gynnas eftersom man ensam står för en mer återhållsam syn, som delas av stora delar av opinionen. Förlorare är partier utan åsikt/profil, till exempel sossar och liberaler.

Om vi inte alla har brunnit upp om en månad har vi svaret.
2018-08-12, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Vikande siffror i senaste 2 mätningarna. Lite synd att man inte verkar hålla det fina momentum man hade för ett par månader sedan.

Media verkar sugna på att göra sommarvärmen till valfråga. Givetvis en lyckolott för MP och Centern som har klimat som profilfråga Jag tror dock att även SD gynnas eftersom man ensam står för en mer återhållsam syn, som delas av stora delar av opinionen. Förlorare är partier utan åsikt/profil, till exempel sossar och liberaler.

Jag tror inte klimatfrågorna påverkar SD:s väljare, man tänker att migrationsfrågan är mycket mer akut och måste lösas först så får vi fundera på miljön senare. Däremot tror jag att AfS och MED växer och deras väljare kommer nästan uteslutande från SD. Tråkigt att inte OU redovisar småpartierna.
2018-08-12, 17:31
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sune1221
Jag tror inte klimatfrågorna påverkar SD:s väljare, man tänker att migrationsfrågan är mycket mer akut och måste lösas först så får vi fundera på miljön senare. Däremot tror jag att AfS och MED växer och deras väljare kommer nästan uteslutande från SD. Tråkigt att inte OU redovisar småpartierna.

Finns faktiskt inga belägg alls på att dessa partier växer.
2018-08-12, 17:39
Medlem
Rufoss avatar
Nu har både Jimmie och Löfven haft sommartal.

Det ser ut att vara ganska stor skillnad mellan publikstorlekarna.

Bild: http://oi66.tinypic.com/11b3d43.jpg
2018-08-12, 17:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Jodå, men oavsett om nu miljöpartiet s.a.s bedriver symbolpolitik mer än att verkligen angripa de stora globala utsläppen håller gärna med om som kina indien usa m.fl som ska minska så kvarstår ändå faktumet. Ska vi minska utsläppen så måste vi ställa om och Sverige är en del av västvärlden som släpper ut om inte mest så mycket per capita. Detta oavsett invandring eller ej.

Inte är väl Sverige än av de värsta miljöbovarna per capita i västvärlden? På våra breddgrader är det naturligt att det går åt energi i synnerhet om man har en stor industri.

Det betyder att ju färre som bor här uppe desto bättre ur miljösynpunkt. Sverige tillsammans med resten av Norden har ökat sin befolkningsmängd föredömligt lite. Vi har i princip stagnerat. Mina mor och farföräldrar hade mellan 5 och 12 syskon och i min familj nu har vi 2 och i något fall 1 barn. Svenska folket har naturligt anpassat sig. Då är det helt hål i huvudet att ta hit flera miljoner invandrare från låg-energiländer.

Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand

Jag tror ingen eller få SD-väljare går tillbaka till 7K. Tappar SD i opinionen utgår jag från att de hamnar hos AfS.
2018-08-12, 17:44
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sune1221

De ca 20% "säkra" SD-väljarna påverkas inte. Däremot tror jag att den stora bulk av väljare som inte bestämt sig kan göra det.
2018-08-12, 17:56
Medlem
Det finns många muppar här som tror att de är bättre statistiker än de som sitter och jobbar med det på SIFO. Och det skulle förvåna mig om någon av mupparna har läst en enda högskolepoäng i statistik. Men de tror att det går bra med lite plus och minus från lågstadiets matte. Ärkepuckon. Tror ni inte att SIFO hela tiden utvecklar sina mätmetoder. Att de viktar om väljargrupper, bland annat utifrån valresultatet 2014 just för att mäta väljaropinionen bäst. Men om man är paranoid är det lätt att tro att SIFO tillhör MSM och makten som alltid blåljuger för folket ...Under 17 procent och sjunkande som en sten, det är SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in