Citat:
Ursprungligen postat av
Diskuterarn
Vi talar om helt olika saker. Du talar om att de är korrupta för att Reinfelt talat om öppna gränser, vilket uppebarligen inte är samma definition som jag talar om. Jag är inget fan av Reinfelt men rätt ska vara rätt.
Jag har skrivit innan i tråden att det är fler än Reinfeldt som är korrupta såklart. Men Reinfeldt får faktiskt stå som ledargestalt just för att han skadat landet såpass mycket.
Citat:
I intervjun, som genomfördes före regeringskrisens utbrott, kritiserar Reinfeldt den nordiska migrationspolitiken. Han säger att de nordiska länderna har plats att ta emot betydligt fler flyktingar än i dag.
– Vad betyder ordet "nog"? Är Sverige fullt? Är Norden fullt? Är vi för många människor? Vi är 25 miljoner människor som bor i Norden. Jag flyger ofta över den svenska landsbygden och det skulle jag vilja råda fler att göra. Där finns oändliga fält och skogar. Där finns mer plats än man kan föreställa sig. De som hävdar att landet är fullt, de bör visa var det är fullt, säger Fredrik Reinfeldt till Politiken.
Dessa ord sa han strax efter sitt "öppna era hjärtan" tal år 2014. Året därpå vet vi att en enorm flyktingvåg tog sig till Sverige, något som Herr Reinfeldt visste skulle hända, och ville skulle hända, och lät hända. Han lyfte inte ett finger för att försöka stoppa det, eller varna för det. Men han visste det skulle ske. Det skadade det Svenska samhället så i mina ögon är det en brottslig handling.
Då kan man undra vilka han ta oss för att vara? Uttalanden som dessa visar hur girig människan kan vara ibland. Hans planer med landet lyser igenom just för hans iver att rasera det en gång så homogena folkhemmet. Det jag vill komma till är att Reinfeldt är en intellektuell lobbyist som spelar på människors tragik och naivitet. Därav spelade han på folks känslor för att få gehör på sitt flyktingvurmande.