Citat:
Ursprungligen postat av
AreYouBack
Gubben filmar på privat plats men riktar kameran mot allmän plats. Skall han inte skylta att han filmar? Det finns folk som inte vill bli filmade av flera skäl. Gubben omöjliggör för kunden att välja att synas på film och inte.
Jag vet inte med den här rättigheten eller frånvaron av respekt att folk inte vill bli filmade. Speciellt inte en "kändis" som är lite på lyran, tänk om Petter halsat från ett helrör eller spytt. Det hade blivit rubriker + film...
Detta är jag nästan 100% säker på att han är skyldig att göra. Oavsett om han har/skulle få tillstånd för kameran med hänsyn till var den sitter så ska det framgå för alla som kan hamna på bild att det finns en kamera.
Det är faktiskt så att du är skyldig att sätta upp sådana skyltar även om du bara har kameraattrapper, alltså inte filmar.
Om man ska vara riktigt noga så finns inget krav på en skylt utan du hade kunnat säga till varje person som riskerar att hamna på bild också. Men jag tror inte du uppfyller din skyldighet med "jag lajvar".