2018-08-10, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Ja exakt. Det sitter allt från burksammlare till affärsmän på hög nivå.

Är någon tillräckligt jobbig. Så kommer några gå ihop och se till att den personen på ett eller annat sätt lämnar avdelningen.

Japp. På de öppna träffar man på riktiga burksamlande mongon som inte sett en dusch på år o dagar... Visst finns de på slutna men inte lika äckligt som på öppna..

Renlighet o artighet kommer man långt på...
Citera
2018-08-10, 13:13
Medlem
Copiadyos avatar
Var ett tag sen man satt sin fula nynna innanför murarna, så ställer lite frågor hur det ser ut i dagsläget.

Vad får man ta med för tvspel?
Är de N64, PS2 som gäller? Skulle man få ex ta med ett Nes/Snes classic
Citera
2018-08-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Jo, det är ju så synd om de stackars kåkfararna. Jag är rätt övertygad om att den skötsamma delen av befolkningen (typ 99,9%) skulle önska ännu hårdare tag på kåken.

Haha ja kanske det. Men faktum är att det enligt studier inte finns någon bevisad effekt med att ha människor frihetsberövade. Det kostar mer än det smakar tyvärr.
Citera
2018-08-11, 07:13
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denvermaple
Haha ja kanske det. Men faktum är att det enligt studier inte finns någon bevisad effekt med att ha människor frihetsberövade. Det kostar mer än det smakar tyvärr.

Enligt vilka studer?
Citera
2018-08-12, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Var ett tag sen man satt sin fula nynna innanför murarna, så ställer lite frågor hur det ser ut i dagsläget.

Vad får man ta med för tvspel?
Är de N64, PS2 som gäller? Skulle man få ex ta med ett Nes/Snes classic

Yes så länge du inte har minneskort. Dock brukar de va enkelt o få in oavsett så Nintendo är o föredra då dom pajar usb portarna så du vet om de
Citera
2018-08-12, 13:42
Avslutad
Jag har jättemånga frågor kring telefon i häkte, hoppas någon orkar läsa och svara.

Kan någon berätta för mig hur det fungerar och ringa i häktet? Är det telefonkort som gäller? Behöver man isf använda sitt telefonkort vilket samtal man än vill ringa, ex om man fått beviljat att ringa maken, eller kan man ringa vissa samtal ”gratis”?

Om man har fått tillstånd och ringa i häktet, när görs de samtalen i så fall? Behöver man ansöka per telefonsamtal eller får man ringa många gånger på samma tillstånd? Är det upp till plitarna eller kan man bestämma själv när man vill ringa? Vid vilken tid på dan brukar man kunna ringa från häktet? Om den anhöriga inte svarar, får man göra flera försök eller har sitt samtal brunnit inne?
Citera
2018-08-12, 15:06
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenaWarrior
Jag har jättemånga frågor kring telefon i häkte, hoppas någon orkar läsa och svara.

Kan någon berätta för mig hur det fungerar och ringa i häktet? Är det telefonkort som gäller? Behöver man isf använda sitt telefonkort vilket samtal man än vill ringa, ex om man fått beviljat att ringa maken, eller kan man ringa vissa samtal ”gratis”?

Om man har fått tillstånd och ringa i häktet, när görs de samtalen i så fall? Behöver man ansöka per telefonsamtal eller får man ringa många gånger på samma tillstånd? Är det upp till plitarna eller kan man bestämma själv när man vill ringa? Vid vilken tid på dan brukar man kunna ringa från häktet? Om den anhöriga inte svarar, får man göra flera försök eller har sitt samtal brunnit inne?

I "Princip" får du ringa hur mycket du vill, men i verkligheten beror det på dina medfångar samt plitarna. Hur många lurar det finns och om de orkar ge dig den.

Sen kostar det ju att ringa varje samtal, på min tid var de 8minuter mobil eller 57 fast telefoni för 20 spänn. Men det har väl ändrats hoppas jag.

Du ansöker om att få tillstånd till ett nummer, när det är godkändt kan du ringa det nummret hur mycket du vill.
Citera
2018-08-12, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
I "Princip" får du ringa hur mycket du vill, men i verkligheten beror det på dina medfångar samt plitarna. Hur många lurar det finns och om de orkar ge dig den.

Sen kostar det ju att ringa varje samtal, på min tid var de 8minuter mobil eller 57 fast telefoni för 20 spänn. Men det har väl ändrats hoppas jag.

Du ansöker om att få tillstånd till ett nummer, när det är godkändt kan du ringa det nummret hur mycket du vill.

Stort tack!

Jag undrar, när får man ringa? När plitarna tycker det, eller när man själv vill?

Hur fungerar det när man har restriktioner? Jag gissar att det inte är lika lätt då. Någon som har erfarenhet?
Citera
2018-08-16, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XenaWarrior
Stort tack!

Jag undrar, när får man ringa? När plitarna tycker det, eller när man själv vill?

Hur fungerar det när man har restriktioner? Jag gissar att det inte är lika lätt då. Någon som har erfarenhet?

Säg han sitter på en vanlig avdelning med 23 andra och ingen har restriktioner alls så så brukar man kunna ringa en kvart utan problem och det är under upplåsning dvs när alla är ute. Brukar finnas 2 lurar på varje avdelning.

Men när de gäller telefonkort o tillstånd så tänk med att de tar 2-3v innan du får ett tillstånd både för besök och telefon och går o ringa i 57 min på ett 20 kort Se till att ditt nummer är reggad hos Eniro annars avslag direkt...Men skicka pengar om möjligt för man har 90 kr i häktet bidrag per vecka om man inte har egna pengar.

Tänk på att man kan sitta häktad länge... Vissa avtjänar straffet på häktet med...

Har man restriktioner så... Då kan man glömma samtal men skriva brev funkar bra då
Citera
2018-08-16, 07:04
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
Säg han sitter på en vanlig avdelning med 23 andra och ingen har restriktioner alls så så brukar man kunna ringa en kvart utan problem och det är under upplåsning dvs när alla är ute. Brukar finnas 2 lurar på varje avdelning.

Men när de gäller telefonkort o tillstånd så tänk med att de tar 2-3v innan du får ett tillstånd både för besök och telefon och går o ringa i 57 min på ett 20 kort Se till att ditt nummer är reggad hos Eniro annars avslag direkt...Men skicka pengar om möjligt för man har 90 kr i häktet bidrag per vecka om man inte har egna pengar.

Tänk på att man kan sitta häktad länge... Vissa avtjänar straffet på häktet med...

Har man restriktioner så... Då kan man glömma samtal men skriva brev funkar bra då
Du får bara inte att åklagaren får läsa in och utkommande post. Givetvis är du försiktig med det du själv skriver men du kan inte kontrollera innehållet i de brev du får.
Citera
2018-08-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du får bara inte att åklagaren får läsa in och utkommande post. Givetvis är du försiktig med det du själv skriver men du kan inte kontrollera innehållet i de brev du får.

Stämmer. Bör tilläggas att de brukar ta upp till en vecka extra minst för o få breven då
Citera
2018-08-21, 07:30
Medlem
RicardARNilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Enligt vilka studer?

Det finns gått om studier som visar på att ett fängelsestraff, när det når en viss längd (ca7-8 år) blir kontraproduktivt. Sök i Google Scholar, eller kontakta kriminologiska institutionen vid Stockholms universitet.

Tidigare var den effektiva genomsnittstiden man satt på livstid just ca 8 år. Och ser man till antal fall av mord och återfall i mord efter avtjänat straff under denna tid så var den inte högre än idag, och nu för tiden sitter man minst 12 år effektiv tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in