2018-07-28, 18:27
Medlem
ChemicalGirls avatar
Funkar det att knarka i fängelse?
Dvs om man har tillräckligt med pengar på banken och har råd att göra av med ca 300-500 spänn per dag, kan man knarka då?
Vad händer om de kommer på en? Isolering, längre straff eller?
Finns det utbud av droger och verktyg (sprutor)?

Kan tillägga att fängelserna i Lettland eller Litauen har hål i väggarna mellan cellerna, råtter, allmänt sunkigt och trasig sprutautomat.... Så alla fick typ HIV. Enligt en pundare ur den trakten runt 2008. Veteran hur mycket av det är sant dock.
Citera
2018-08-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChemicalGirl
Funkar det att knarka i fängelse?
Dvs om man har tillräckligt med pengar på banken och har råd att göra av med ca 300-500 spänn per dag, kan man knarka då?
Vad händer om de kommer på en? Isolering, längre straff eller?
Finns det utbud av droger och verktyg (sprutor)?

Kan tillägga att fängelserna i Lettland eller Litauen har hål i väggarna mellan cellerna, råtter, allmänt sunkigt och trasig sprutautomat.... Så alla fick typ HIV. Enligt en pundare ur den trakten runt 2008. Veteran hur mycket av det är sant dock.

Antar du är tjej pga ditt nick. Finns inte många kvinnokåkar men rent allmänt ja men hur ska du kunna göra de varje dag för du får knall direkt till en sämre kåk.... Se till o få lite adhd medicin o sånt istället när du är där
Citera
2018-08-02, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denvermaple
På anstalten Karlskoga får man pissa en gång i veckan. Slöseri med resurser samt plitarnas tid. Plitjävlarna kanske skulle kunna göra deras jobb och faktiskt ta emot hemställan och sedan besluta om små skitsaker som en tandborste ist för att hålla på och jävlas med de intagna. Man får bättre svar av en vägg det håller jag med om. En kille på avdelningen hade blivit behandlad illa av plitarna och skulle göra en JO-anmälan, det var flera som skulle vara med på det. Självklart får han knall, de flesta plitarna är så äckliga i sitt beteende och de håller varandra bakom ryggen.
Journalister har ingen möjlighet att rapportera hur de intagna har det på anstalterna längre då det är svårt (i princip omöjligt) att få insyn i verksamheten. Det mesta är sekretessbelagt och som intagen finns det egentligen ingen instans man kan vända sig till som intagen förutom att göra en JO-anmälan. Men den ska då först behandlas och om den tas upp så blir påföljderna inte ens märkbara för anstalten. Kanske en liten notis i någon lokal tidning. Det är skrämmande att en så kallad välfärdsstat har häkten och fängelser där de som arbetar kan göra i princip vad de vill utan att få påföljder. Dessutom verkar de flesta, finns självklart några undantag, som arbetar som plitar vara lata sadister som ofta själva verkar ha en hel del problem. 😂 Och som du skrev ska man ha så lite som möjligt med dem att göra. Det är tråkigt som fan att sitta inne och det blir mycket lättare om man har en del sköna personer på sin avdelning.

En annan sak som hände i Karlskoga var att två äckliga plitar betedde sig olämpligt och tafsade på en ensam besökande tjej. De hade vart närgångna och tagit på rumpan. 🤬 Polisanmäls dem så är det ord mot ord, en JO-anmälan kan tas upp men kommer förmodligen inte ge dem något straff. Tänker namnge de två plitjävlarna som gjorde det om inget händer... De kan inte bete sig hur som helst. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om man vid en flygresa skulle bli tafsad på och behandlad på samma sätt? Kanske inte behöver nämna det men självklart var det två manliga plitar.

Vill man får så får man ut de till media men däremot kommer anstalten lägga upp de som så att de aldrig inträffat..

En av alla anledningar att man inte får har något med mikrofon... Ännu mindre filma.....

Ibland kommer de nåt inslag på nyheterna att nån åkt på stryk så är de filmat men inte me än så.

Lek med tanken nu att vi kan ha ett big brother fast på anstalt alla som kollat på diverse dokusåpor och faktiskt suttit vet de har många likheter. Skriver vad man vill ha, blir besviken, småtjafs,man kommer inte överens med alla... Det är kåklivet
Citera
2018-08-03, 06:21
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen

Lek med tanken nu att vi kan ha ett big brother fast på anstalt alla som kollat på diverse dokusåpor och faktiskt suttit vet de har många likheter. Skriver vad man vill ha, blir besviken, småtjafs,man kommer inte överens med alla... Det är kåklivet
Menar du att den som blir utröstad muckar och vinnaren får livstid?

Allvarligt så fanns det en sådan såpa för ett tiotal år sedan.
Upplägget var så att deltagarna var i par, en typisk ungdomsbrottsling och en gammalgubbe som såg ut att komma ifrån KRIS, Jag undrar vilken bild Svensson fick av kriminalvården, eftersom såpan spelades in på ett ställe som skulle rivas och precis allting var trashat.
Senast redigerad av borriz 2018-08-03 kl. 06:29.
Citera
2018-08-04, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denvermaple
På anstalten Karlskoga får man pissa en gång i veckan. Slöseri med resurser samt plitarnas tid. Plitjävlarna kanske skulle kunna göra deras jobb och faktiskt ta emot hemställan och sedan besluta om små skitsaker som en tandborste ist för att hålla på och jävlas med de intagna. Man får bättre svar av en vägg det håller jag med om. En kille på avdelningen hade blivit behandlad illa av plitarna och skulle göra en JO-anmälan, det var flera som skulle vara med på det. Självklart får han knall, de flesta plitarna är så äckliga i sitt beteende och de håller varandra bakom ryggen.
Journalister har ingen möjlighet att rapportera hur de intagna har det på anstalterna längre då det är svårt (i princip omöjligt) att få insyn i verksamheten. Det mesta är sekretessbelagt och som intagen finns det egentligen ingen instans man kan vända sig till som intagen förutom att göra en JO-anmälan. Men den ska då först behandlas och om den tas upp så blir påföljderna inte ens märkbara för anstalten. Kanske en liten notis i någon lokal tidning. Det är skrämmande att en så kallad välfärdsstat har häkten och fängelser där de som arbetar kan göra i princip vad de vill utan att få påföljder. Dessutom verkar de flesta, finns självklart några undantag, som arbetar som plitar vara lata sadister som ofta själva verkar ha en hel del problem. 😂 Och som du skrev ska man ha så lite som möjligt med dem att göra. Det är tråkigt som fan att sitta inne och det blir mycket lättare om man har en del sköna personer på sin avdelning.

En annan sak som hände i Karlskoga var att två äckliga plitar betedde sig olämpligt och tafsade på en ensam besökande tjej. De hade vart närgångna och tagit på rumpan. 🤬 Polisanmäls dem så är det ord mot ord, en JO-anmälan kan tas upp men kommer förmodligen inte ge dem något straff. Tänker namnge de två plitjävlarna som gjorde det om inget händer... De kan inte bete sig hur som helst. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om man vid en flygresa skulle bli tafsad på och behandlad på samma sätt? Kanske inte behöver nämna det men självklart var det två manliga plitar.
Jo, det är ju så synd om de stackars kåkfararna. Jag är rätt övertygad om att den skötsamma delen av befolkningen (typ 99,9%) skulle önska ännu hårdare tag på kåken.
Citera
2018-08-07, 01:55
Medlem
Sek-Losos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Jo, det är ju så synd om de stackars kåkfararna. Jag är rätt övertygad om att den skötsamma delen av befolkningen (typ 99,9%) skulle önska ännu hårdare tag på kåken.

Det där är väldigt enkelspårigt. De som sitter i fängelse ska komma ut en dag? Då vill nog samhället helst att de personerna inte är helt jävla livsfarliga för att de lidit psykiskt och fysiskt under verkställheten.

Den materiella nivån är generellt god inom kriminalvården dock med stora variationer. En fånge är fortfarande människa, påföljden vid begådda brott är att vara avskiljd från resten av samhället en tid, inte att samtidigt straffas på andra sätt.

De flesta som sitter i fängelse är missbrukare som begår enklare brott.

Sen kanske längre straff skulle kunna vara rimligt för vissa brott. Men högre straff avskrämmer ej, se på tex. på thailand med sina långa straff för narkotikabrott. Ändå har de enorma missbruksproblem och droger är väldigt lättillgängliga. Däremot håller längre straff kriminella avskiljda längre vilket såklart är önskvärt med gäng.
Citera
2018-08-08, 14:17
Avslutad
Problemet med att sitte inne är de andra intagna. Att behöva befinna sig på en sluten yta med Sveriges mest studieskuldsfria del av befolkningen tär på hjärnan mycket mer än att behöva stå ut med stöddiga plitar. Klientelet på fängelserna borde går direkt från rätten till ugnen.
Citera
2018-08-08, 16:13
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EffinEjit
Problemet med att sitte inne är de andra intagna. Att behöva befinna sig på en sluten yta med Sveriges mest studieskuldsfria del av befolkningen tär på hjärnan mycket mer än att behöva stå ut med stöddiga plitar. Klientelet på fängelserna borde går direkt från rätten till ugnen.

Gäller dig med då?
Citera
2018-08-08, 16:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Gäller dig med då?
Självklart.
Citera
2018-08-08, 16:28
Medlem
huggetsomstuckets avatar
Får inte min medicin och det slutar i slagsmål

Om man tar någon medicin måste man första månaden ta den på expeditionen, efter det fick jag ha den på mitt rum. Dom lägger all ens medicin i en apodosrulle som man ska ha i ett litet värdeskåp. Ibland råkade jag tappa den långa rullen på golvet och brydde mig inte om att rulla ihop den igen innan jag tryckte in den i skåpen. Efter att jag haft medicinen på rummet hade vakterna på en visitation märkt att jag inte tagit medicinen i rätt datumordning. Jag sa att jag inte visste att det var så viktigt, jag har tagit min medicin i 20 år så trodde inte dom hade något med det att göra. Jag hade också en annan medicin i rullen som jag slutat ta eftersom den inte gjorde någon verkan längre. Men jag fick en missskötsamhetsrapport på det hela och nästa dag var det förhör hos nån slags chef.

Eftersom det bara var medicin för en dag kvar säger dom att jag inte får ta min medicin imorgon eftersom den låg i en påse med för gammal datum på. (Medicinen var inte för gammal.) Dom hade rådfrågat en sjuksköterska på en annan anstalt som sagt att det är ok att jag hoppar över medicinen en dag. Jag sa att jag ska ta medicinen i rätt ordning i fortsättningen och just nu kunde dom ju räkna för att se att jag inte tagit för mycket. Men dom sa att dom begår ett tjänstefel och kan förlora sin tjänst om dom ger mig medicin som ligger i en påse med för gammalt datum.

Jag försöker förklara för dom att min medicin är väldigt viktig eftersom den är mot panikångest och panikångest är det värsta jag vet! Jag skulle dessutom på min första perimission nästa dag 4 timmar så jag ville inte riskera att få panikångest på stan eller senare på natten. Att sitta inne är jobbigt nog som det är. Men dom vägrar. Då får jag nog och stormar ut ur rummet, dom säger kom tillbaka och jag skriker "Nej!!"

När jag går därifrån är det en vakt på andra sidan en glasdörr som stoppar mig så jag inte kan gå vidare och efter mig kommer dom jag pratat med och fler vakter, jag är upprörd och viftar liksom bort personalen och träffar en vakt på näsan. Dom trycker då upp mig mot väggen och säger att jag ska lugna mig. Lugna dig själv skriker jag. Jag vill bara komma bort från dom och till slut sparkar jag en vakt på benen och i magen. Dom brottar då ner mig på golvet och sätter handbojor på mig bakom min rygg.

Jag börjar gråta och fortsätter att kalla dom alla möjliga otrevliga saker som idioter och psykopater. Dom säger att dom ska fixa medicin till mig och jag säger att det är försent nu, nu har jag ju redan gjort bort mig. Dom för mig till isoleringscellen där jag sitter i ca 15 min innan nya vakter kommer och kör mig till häktet i Härnösand. Jag får inte säga hej då till dom andra intagna som då förts till den andra avdelningen och nog inte sett vad som hänt men hört hur jag skrikit. Jag har ju varit isolerad förut i arresten så jag var orolig över vad som skulle hända med mig och jag skriker efter hjälp när dom tar in mig i bussen. Jag hade försökt hålla min frustration och ilska inne i två månader men nu kom alla känslorna på en och samma gång.

http://brottochstraff.simplesite.com/438392239
Citera
2018-08-08, 16:38
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EffinEjit

Vilket dravel där du generaliserar samtliga som någonsin har suttit inne och kommer att sitta inne.

Trams.
Citera
2018-08-08, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Vilket dravel där du generaliserar samtliga som någonsin har suttit inne och kommer att sitta inne.

Trams.

Ja exakt. Det sitter allt från burksammlare till affärsmän på hög nivå.

Är någon tillräckligt jobbig. Så kommer några gå ihop och se till att den personen på ett eller annat sätt lämnar avdelningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in