Citat:
Ursprungligen postat av
zapohd
Hur fort går det att avlossa ett vapen?
Citat:
Om man bär på ett vapenliknande föremål och polisen ser dig med det så kommer de att ta det på allvar och det spelar ingen roll hur du ser ut. De kommer eventuellt att beordra dig att lägga ned vapnet gör du inte det så kan de eventuellt skjuta varningsskott. Känner de sig dessutom hotade så kan de även skjuta verkanseld. Allt beror på situationen. Faktum är att polisen till och med kan skjuta verkanseld direkt allt beroende på situationen.
Visst varningsskott, till och med skjuta någon i benet efter ett längre samtal och man inser att situationen var hotfull men detta har ju inte skett. Dom har ju inte bedömt situationen tillräckligt och skjutit för att döda (vet inte hur många skott sköts av polisen, men skotten var ju dödande och det är ju fakta). Någon skrev att någon bankrånare blev skjuten och han hade en AK47 replika, jag ser inget större problem med detta. Men Eric hade inte rånat någon bank, med sin låtsaspistol (eller var det nu var).
Citat:
Om polisen kände sig hotade pga av att Eric exempelvis riktade leksakspistolen mot dem. Så har de rätt att skjuta verkanseld. De kan ju omöjligen veta att det är en leksakspistol. För Eric kanske allt var en lek och han visste inte bättre, men tyvärr så är det som så att ens intelligensnivå syns inte utanpå på kroppen.
Om det är omöjligt att veta om det var en låtsaspistol får man helt enkelt vänta och bedöma läget bättre. Det kan varit något mörkt men det är ju inget direkt försvar utan bara ett tecken på att man måste då faktiskt vara bättre på att försöka bedöma situationen bättre.
Och just i detta fallet kan man se (titta på bilder av Eric så förstår du), så kan man se väldigt lätt vilken intelligensnivå vi pratar om.
Iofs kollade jag just på en video där mamman pratar och hon sade att det var ljust ute när det hände. Och att då inte kunna se att han har downs är för mig riktigt konstigt.
Citat:
En person med Downs syndrom kan fungera i samhället och ha jobb. De kan ha förhållande och barn som vi alla andra. Men de kan även vara lika "onda" som vi andra.
För Polisen i en sådan situation så kan man inte chansa. Polisen vill ju även de komma hem. Är de hotade av ett vapenliknande föremål så är jag lessen men de har all rätt att skjuta då beroende på hur situationen ser ut.
Men det är ju HELT uppenbart speciellt nu i efterhand att dom hanterade situationen HELT fel.
Och jag tror jag hittade situationen med AK47 replik.
https://unv.is/aftonbladet.se/nyheter/a/4dRxkE/ranvapnet-var-fejk
I detta fallet anser jag att polisen gjorde i princip rätt. Men denna situation var väldigt annorlunda.