2018-08-12, 12:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Men vad är det för fördomar ni egentligen har om Downs Syndrom. För er så är alla med Downs syndrom något gulligt. Det låter på er som om de är något husdjur.

Nu ska ni få en nyhet personer med Downs syndrom är individer och har olika funktionsnedsättningar. Vissa är snälla andra kan rent ut sagt vara hur elaka som helst. Vissa klarar sig hur bra som helst i samhället de arbetar skaffar barn osv. Andra kommer att behöva vård och stöd hela livet.

Tyvärr så kan du inte se en persons mentala tillstånd på utsidan. Att ha Downs syndrom ger dig inte fria händer att gå omkring på natten med ett pistolliknade föremål.

Jag vet att de har olika förmågor. Det som är gemensamt för alla jag har träffat är i alla fall att de är sävliga, långsamma och väldigt tröga i sitt rörelsemönster vilket också gör att jag aldrig skulle uppfatta någon på ett par meters avstånd som farlig.

Har någon träffat en person med Downs syndrom som är snabb och med bra reaktionsförmåga?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Rimligen har poliserna som sköt ett ansvar. Dom letade efter en söndertatuerad anabolstinn våldsbrottling och möttes av en liten kille med uppenbar DS. Hur dom
överhuvudtaget kan tolka honom som livsfara gör dom olämpliga att bära vapen.
Det mesta är uppenbart med facit i hand.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tycker att om detta stämmer är det en väldigt anmärkningsvärd sammansättning av polispatrullen. Något som någon måste vara ansvarig för och kunna ställas till svars för.

Därför frågar jag dig igen - vet du hur lång tjänsteerfarenhet den kvinnliga, mest erfarna, polisen hade?

Såvitt jag förstått så rör det sig om ca två år men om hon varit anställd längre och att detta är hennes sammanlagda tjänstgöringstid vet jag inte. Hon lär enligt uppgift arbetat deltid. Det skulle kunna bero på eventuell föräldraledighet på deltid. Men det har jag ingen som helst aning om.
Citera
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Hur fort går det att avlossa ett vapen?

Citat:
Om man bär på ett vapenliknande föremål och polisen ser dig med det så kommer de att ta det på allvar och det spelar ingen roll hur du ser ut. De kommer eventuellt att beordra dig att lägga ned vapnet gör du inte det så kan de eventuellt skjuta varningsskott. Känner de sig dessutom hotade så kan de även skjuta verkanseld. Allt beror på situationen. Faktum är att polisen till och med kan skjuta verkanseld direkt allt beroende på situationen.

Visst varningsskott, till och med skjuta någon i benet efter ett längre samtal och man inser att situationen var hotfull men detta har ju inte skett. Dom har ju inte bedömt situationen tillräckligt och skjutit för att döda (vet inte hur många skott sköts av polisen, men skotten var ju dödande och det är ju fakta). Någon skrev att någon bankrånare blev skjuten och han hade en AK47 replika, jag ser inget större problem med detta. Men Eric hade inte rånat någon bank, med sin låtsaspistol (eller var det nu var).

Citat:
Om polisen kände sig hotade pga av att Eric exempelvis riktade leksakspistolen mot dem. Så har de rätt att skjuta verkanseld. De kan ju omöjligen veta att det är en leksakspistol. För Eric kanske allt var en lek och han visste inte bättre, men tyvärr så är det som så att ens intelligensnivå syns inte utanpå på kroppen.

Om det är omöjligt att veta om det var en låtsaspistol får man helt enkelt vänta och bedöma läget bättre. Det kan varit något mörkt men det är ju inget direkt försvar utan bara ett tecken på att man måste då faktiskt vara bättre på att försöka bedöma situationen bättre.
Och just i detta fallet kan man se (titta på bilder av Eric så förstår du), så kan man se väldigt lätt vilken intelligensnivå vi pratar om.

Iofs kollade jag just på en video där mamman pratar och hon sade att det var ljust ute när det hände. Och att då inte kunna se att han har downs är för mig riktigt konstigt.

Citat:

En person med Downs syndrom kan fungera i samhället och ha jobb. De kan ha förhållande och barn som vi alla andra. Men de kan även vara lika "onda" som vi andra.

För Polisen i en sådan situation så kan man inte chansa. Polisen vill ju även de komma hem. Är de hotade av ett vapenliknande föremål så är jag lessen men de har all rätt att skjuta då beroende på hur situationen ser ut.

Men det är ju HELT uppenbart speciellt nu i efterhand att dom hanterade situationen HELT fel.

Och jag tror jag hittade situationen med AK47 replik.
https://unv.is/aftonbladet.se/nyheter/a/4dRxkE/ranvapnet-var-fejk

I detta fallet anser jag att polisen gjorde i princip rätt. Men denna situation var väldigt annorlunda.
Citera
2018-08-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej det är du som inte fattar att poliser inte kan vara spåkärringar med trollkula. Så länge oväntade saker kan inträffa så kan det också uppstå saker som innebär akut handlande.

Va f*n pratar du om nu???

De har ju uppenbarligen inte tagit sig in på en bakgård i Vasastan för att "kolla läget" eller köpa korv...

De var där eftersom det var utringda på den hotfulla situationen såklart.
Citera
2018-08-12, 12:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Om du läst på så hade du insett att det troligen var insatsstyrkan som skulle sköta den offensiva delen. Hade dom tre kunnat avvakta kan jag nästintill garantera att dom hade gjort det. Att Eric skulle dyka upp, med ett vapen var med största sannolikhet något dom inte kunde förutse...hur svårt ska det vara att fatta?
Menar du att de letade efter en person med vapen (jag trodde att det var därför de ryckte ut) men när de träffade en person med vapen så fick de sitt livs överraskning?
Citera
2018-08-12, 12:19
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetskiByn163
Jag tycker även att de ska bli bättre på att identifiera ifall det är ett riktigt vapen. 🐷🐷🖕

Det kan ju vara svårt men om personen som hanterar det säger "Pang, Pang!" så kan man ju förutsätta detta :-)
Citera
2018-08-12, 12:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Föräldransvaret är en annan fråga. Alla föräldrar tar inte ansvar, det måste polisen förhålla sig till. Små barn bör inte vara ute själva mitt i natten, men det förekommer.

Att en förälder brister i ansvar fritar inte polisen från sitt ansvar.

Ja, att en förälder brister i sitt ansvar måste då exv först uppmärksammas och anmälas. Det kräver lite ledtid. Hade polisen inte skjutit Eric utan tagit med honom till pappan, så hade det varit ett utmärkt tillfälle för ett sådant uppmärksammande, och polisen hade kunnat kontakta soc för att höra om en sådan anmälan inte vore på sin plats.

”Ledtiden” är inte sällan fram till när polisen först griper in. Vilket betyder att det är olämpligt att skjuta de besvärliga och att polisen i alla händelser måste kunna hantera de oväntade undantagen.

Vi går alla lösa på den där ”ledtiden” om man så vill. En vacker dag går bindningstiden ut. Det kungörs inte alltid i förväg.
Citera
2018-08-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Folk rymmer, även från kriminalvården, polisen har att förhålla sig till att sådant sker. Därför är det lämpligt att agera på det man vet, inte på vad man tror och förutsätter.

Vad vet polisen då vid detta tillfälle.

1. En man har visat upp en pistol för boende
2. Det finns tyvärr människor i Sverige som skjuter på andra. Du kanske har hört talas om Lasermannen, John Asunius och Peter Mangs i Malmö. Bägge sköt på människor på natten.. Det är bara två exempel.

Polisen tror inte utan har dragit vissa slutsatser och fått erfarenhet när det gäller hur snabbt man måste agera när det gäller skjutvapen.
Citera
2018-08-12, 12:21
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det mesta är uppenbart med facit i hand.

Så är det men mycket blir uppenbart om man tänker innan man handlar. Men för att det ska fungera måste man ha kunskap och erfarenhet. Något som denna patrull saknade.
Citera
2018-08-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Så är det men mycket blir uppenbart om man tänker innan man handlar. Men för att det ska fungera måste man ha kunskap och erfarenhet. Något som denna patrull saknade.

Exaktimento!!
Citera
2018-08-12, 12:23
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är helt jävla egalt. Skränanden finns det alltid. Polisen ska följa sina regler och sitt förstånd. Det finns ingen pågående masskjutning här annat än i drömmar.

Dessutom hade ju då ett undvikande av inbrytning i ditt exempel fått exakt samma resultat som inbrytningen fick. Då är det så att det kan anses bättre att en skurk skjutit en oskyldig än att polisen gjort det. Av flera skäl.

Har polisen bytt sitt reglemente så att först anländande ordningspoliser ska storma även inexistenta masskjutningar, så får de byta tillbaka.

Jag skulle inte tro att så är fallet.

Jag tror att det här ngnstans snarare handlar om en drill av rekryter som gått fel, eller ngt åt att insatsstyrkan kanske helst vill slippa åka på saker som ordningspolisen kan reda ut.

Det handlar nog väldigt lite om huruvida poliserna som sköt skulle hålla inne skotten. I så fall är det för att de helt saknar rutin. Och somlig rutin får man inte av att skjuta oskyldiga.

Innerstäderna bör nog befrias från leksaksvapen, ja. Folk bör få uppgiften att man inte pekar på ngn med ett vapenliknande föremål.

Jag har svårt att tyda vad du egentligen vill och menar så jag ber om ursäkt om jag missar besvara något du finner relevant.

Jag har väldigt svårt att förstå varför det alltid handlar om ”massskjutningar” och gisslansituationer. Varför inte behålla lugn och diskutera sakligt.

Det verkar som att Polis hade haft tidigare larm om vapen och sprängämnen på adressen. Dom åker med informationen att någon ånyo ringer om samma sak.

Domen från dig och omvärlden hade varit extrem om 3 poliser stått utanför i 10 minuter medan någon galning mördat sin flickvän några meter bort...
Här är en artikel som belyser just det.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dA4PB/vi-i-polisen-lamnade-rinkeby-at-kriminella

Det är en slump alltihop som fått katastrofala följder. Den hade enkelt kunnat undvikas om Erik inte haft ett låtsasvapen i handen som är skapt för att efterlikna ett riktigt vapen.

Förbjud vapenliknande leksaker så kommer vi aldrig behöva diskutera denna sorg igen och Eriks död kommer ha lett till en förändring mot det positiva.
Senast redigerad av Windchester 2018-08-12 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in