2018-08-10, 22:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Eller också var det det lilla smidiga personlarmet från Örebro Kommun som hittades.
Å fan. Ja, så kan det kanske också vara. Men hur får du in Vivallaskogen i den teorin? Att "föremålet" hittades just där, 150 meter in i skogen, är ju en av de få omständigheter som verkar vara helt säkerställda. Jag lutar nog åt (som poliserna menar) att det var mobilen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena
Senast redigerad av Draifos 2018-08-10 kl. 22:39.
Citera
2018-08-10, 22:09
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Jasså får den misstänkte ta del av vad som lägger honom till last.
Känns som en ny kunskap dig ?

Eftersom du utan att veta vem jag är min utbildning eller professionellitet tar dig friheten påstå att jag inte förstår att vad som framkommer under häktingsförhandlingen har inverkan på utredningen så ger det mig rätt att ställa frågan.
Hur många rättegångar har Netherworld bevistat?

Du har ett icke yrkesmässigt intresse för juridik tyvärr förhindrar din prestige och din oerfarenhet i rätten dig begripa hur det i avgörande detaljer förhåller sig.

Du vet alltså inte skillnaden mellan rättegångar (huvudförhandlingar) och häktningsförhandlingar? Uppenbarligen inte, eftersom du frågar efter hur många rättegångar jag varit på. Jag kan svara på det, runt 30 stycken kanske under åren. Men nu är det inte rättegångar som diskussionen handlar om.

Rörande huruvida den misstänkte får ta del av vad som ligger (inte lägger som du skrev) honom till lags får du vara mer specifik. Det finns ett avsnitt från RB som rör detta: 23:18, men balken regleras även av en annan lag; 23 kapitlet, paragraf 8, från offentlighets- och sekretesslagen.

Jag misstänker att du syftar på är när den misstänkte underrättas om att denne är skäligen misstänkt. Då läser Förhörsledaren upp misstankegrad och vad för slags brott det gäller, följt av fråga om den misstänkte erkänner eller nekar. Vad som ligger till grund för misstanken är något som den misstänkte har rätt att få veta när det närmar sig åtal. Den misstänkte kan dock ha rätt att att få ta del av utredningsmaterial under förundersökningens gång, men endast om det kan ske utan men för utredningen.
Citera
2018-08-10, 22:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Men för fan!! En kvinna har blivit brutalt mördad och du försöker skapa drama. Lite respekt vore på sin plats!
Tänd av och kom tillbaka när förnuftet funkar.

Jag tror inte hen försöker vara respektlös faktiskt utan framlägger sina teorier som vi alla har rätt att göra och gjort hittills.
Jag har iaf läst med intresse angående denna man som huggit av någon handen med en yxa, och råkar bo nära LW.
Om han nu kommit undan rättvisan en gång och LW fått reda på detta genom sitt arbete och hotat att anmäla honom för polisen, så ser jag honom som alternativ GM till hennes mord.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-10 kl. 22:33.
Citera
2018-08-10, 22:23
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror inte hen försöker vara respektlös faktiskt utan framlägger sina teorier som vi alla har rätt att göra och gjort hittills.
Jag har iaf läst med växande intresse angående denna Gambian som huggit av någon handen med en yxa, och råkar bo nära LW.
Om han nu kommit undan rättvisan en gång och LW fått reda på detta genom sitt arbete och hotat att anmäla honom för polisen, så ser jag en alternativ GM till hennes mord här.

Och hur skulle LW komma i kontakt med en 28-åring som bott i Sverige i flera år genom sitt arbete?

Hur hänger det ihop med en avhuggen hand, en moskébrand, ett nyligen begått yxmord, Melanotan och hemliga agenter?

Så jävla desperat att försvara SD kan du väl ändå inte vara?!
Citera
2018-08-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Följde denna tråd rätt frekvent första veckorna, men lessnade/orkade inte hänga med.

Har det hänt ngt av värde sista 2 månaderna?
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
OK, tack för svar, då behöver man inte läsa ikapp några hundra sidor då :-)

I skribenten Honan6:s profil finns dennes utmärkta
sammanfattningar, där finner du mängder av fakta
och relevanta uppgifter som kommit fram under
trådens gång!
Citera
2018-08-10, 22:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men för fan!! En kvinna har blivit brutalt mördad och du försöker skapa drama. Lite respekt vore på sin plats!
Tänd av och kom tillbaka när förnuftet funkar.
Oj vad du vevar nu, åt alla håll dessutom. Vad tror du själv att det var man hittade i skogen?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-10 kl. 22:30.
Citera
2018-08-10, 22:39
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Oj vad du vevar nu, åt alla håll dessutom. Vad tror du själv att det var man hittade i skogen?

Och hur fick du in fyndet i skogen i det jag reagerar på?
Läs om och läs rätt. Inget fynd i någon skog är nämnt överhuvudtaget i de inlägg som jag citerat.
Citera
2018-08-10, 22:47
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Nja, för mig handlar det nog mer om att alla skall vara överens. Ungefär som när Birgit Friggebo föreslog att man tillsammans skulle sjunga "We shall overcome" på det där mötet i Rinkeby (eller var det nu var). Samtidigt handlar det väl om att hitta den förklaringsmodell som bäst förklarar de faktiska omständigheter vi känner till.

Ta t.ex. det här med mobilen. Enligt 'Moralensväktare' hittade alltså polisen LW:s mobil i Vivallaskogen, och polisen tolkade det här som att SD hade placerat ut den som villospår, för att lura polisen åt helt fel håll:

'SonyaStolt' och hennes hundförare menade å andra sidan att mobilen skulle ha hittats vid bullerplanket, där kroppen hittades:

Och 'LimeTime' känner någon som är helt övertygad om att mobilen ännu inte har hittats:

Sedan läser jag nu det här om att LW hade tre mobiler, och inser att alla tre kan ha lika rätt. Den ena mobilen hittades alltså i Vivallaskogen, den andra hittades vid bullerplanket, och den tredje var den som inte hittades alls.

Nja, det är dock inte säkert att de tre mobilerna är hennes egna. Av instagraminlägget tycker jag att man snarare får intrycket att hon kommenterar att hennes arbetsplats fått nya samsungmobiler och hon fotograferar dem i samband med att hon gästspelar på jobbet:

https://www.instagram.com/p/Bdj_L7elsE-/?hl=sv&taken-by=softpocahontas
Citera
2018-08-10, 22:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Och hur fick du in fyndet i skogen i det jag reagerar på?
Läs om och läs rätt. Inget fynd i någon skog är nämnt överhuvudtaget i de inlägg som jag citerat.
Även om du undviker att direkt nämna det så ligger det ju här och skvalpar. Du motsätter dig bestämt Moralensväktares/polisens uppgift om att det var LW:s mobil som hittades:

Och nu motsätter du dig alltså även 'tjackarens' teori om att det var ett personlarm:

Den naturliga frågan blir ju då: Vad tror du själv att det var man hittade i Vivallaskogen?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-10 kl. 22:57.
Citera
2018-08-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om jag tolkar detta uttalande korrekt, så kommer utredarna först börja titta på andra tänkbara kandidater efter att SD eventuellt har bevisats vara oskyldig? Ligger det i linje med att man bedriver en bred utredning?

Självklart har man en bred utredningen inledningsvis och det kommer ständigt in tips till spaningsledningen både seriösa och från knäppgökar som vill vilseleda eller konspirationsteorier. Man kollar upp tipsen och finna det någonting intressant i dom läggs dom med i utredningen i annat fall hamnar dom i "slasken" . Men ju längre den pågår så ska den smalna av om polisarbetet löper på enligt mordbibeln.
Citera
2018-08-10, 23:03
Medlem
Då det går runt med olika teorier och en allmän nyhetstorka tänker jag släppa lite information ikväll.

Ni som följt Veckans brott. Kanske kommer ihåg att mördaren enligt Leif Gw Persson rör sig motsols från brottsplatsen.

Utan att gå in på avgörande detaljer så jobbar nu polisen på att GM rört sig från brottsplatsen ner mot motorvägen för att ta sig öster ut och avika upp i slänten bakom gång och cykelbron sen vidare in i det vi kallar för vivalla skogen.
Därav så har det inte kommit in några iakttagelser från boende efter att det man hört skriket. GM har alltså rundat bebyggelsen i motsols enligt vad Leif Gw Persson berätta om.
Citera
2018-08-10, 23:09
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Även om du undviker att direkt nämna det så ligger det ju här och skvalpar. Du motsätter dig bestämt Moralensväktares/polisens uppgift om att det var LW:s mobil som hittades:

Och nu motsätter du dig alltså även 'tjackarens' teori om att det var ett personlarm:

Den naturliga frågan blir ju då: Vad tror du själv att det var man hittade i Vivallaskogen?

Var har jag motsatt mig att det var ett personlarm som hittades?

Jag vet inte vad som hittades i skogen mot Vivalla, vet du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in