2018-08-11, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Det kan alltså ha varit polisen som var nervös och fulla av andrenalin alltså.
Om en enda polis skjutit så hade det eventuellt kunnat vara så. Men när tre poliser reagerar exakt samtidigt och på samma sätt och skjuter samtidigt så tyder det på att E gjort något utfall som gjorde att de reagerade precis som dom lärt sig ur läroboken.
Polisen är självklart fullpumpade med adrenalin nästan hela tiden. Det är mycket farligt därute och dom måste självklart vara på sin vakt. Jag är tacksam att de finns.
Citera
2018-08-11, 16:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det kan alltså ha varit polisen som var nervös och fulla av andrenalin alltså.

Nya, nervösa, övertriggade och med helt fel information från polisledningen.
Citera
2018-08-11, 17:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Om en enda polis skjutit så hade det eventuellt kunnat vara så. Men när tre poliser reagerar exakt samtidigt och på samma sätt och skjuter samtidigt så tyder det på att E gjort något utfall som gjorde att de reagerade precis som dom lärt sig ur läroboken.
Polisen är självklart fullpumpade med adrenalin nästan hela tiden. Det är mycket farligt därute och dom måste självklart vara på sin vakt. Jag är tacksam att de finns.

Var det inte två av dem som sköt?
Då gissar jag att det var de nya manliga poliserna som sköt.
Citera
2018-08-11, 17:06
Medlem
Det var 3 som sköt enligt DN.
Citera
2018-08-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nya, nervösa, övertriggade och med helt fel information från polisledningen.
Ska du inte berätta sagan om Rödluvan också? Varför hittar du på en massa skit?
Citera
2018-08-11, 17:41
Medlem
Citat:
Eric gjorde utfall?

Han gjorde ett utfall med vattenpickadollen så att grängölingarna blev ännu blötare bakom öronen.
Citera
2018-08-11, 17:50
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Vart finns personer de sköt på och vad har de att säga?
Vart är eventuella skadade och sårade? Gatorna var ju fulla panikslagna människor som försökte ta sig bort från området så någon måste de ju ha träffat.
Vart är märkena efter kulorna de missade med?

Att en webbkamera lägger av är inget konstigt med det. Jag själv satt under händelsen om letade upp webbkameror och att de la av pga av överbelastning är inget konstigt alls. Jag har själv satt upp sådan system och för att skydda din infrastruktur så tillåter man inte hur många anslutnignar som helst på en webbkamera.

Polisen strategi att avbryta pågående dödligt våld innebär inte att de kan komma vilt skjutande som i en amerikansk actionfilm. Denna strategi innebär att man skickar in närmast tillgängliga resurs för avbryta det dödliga våldet men fortfarande gäller samma regler när de ska avlossa sitt vapen. Dvs de får göra det i nödvärn för att skydda sig själv eller andra. Eventuellt så får de även skjuta även under det som kallas laga befogenhet beroende på situationen.

Om du fortfarande tjatar om Drottninggatan så är det inte så svårt att lista ut vem eftersom det bara var ett barn som dog och det var den enda som dog i anslutning till lastbilen och Åhlens.

Frågeställningen är ungefär, varför fick hon inte första hjälpen om hon var trafikskadad och svaret skulle kunna vara att hon knäpptes när hon upptäcktes. Alternativt att hon inte knäpptes och isåfall inte fick första hjälpen när hon upptäcktes, det ser inte heller så bra ut.

Oavsett vilket så ser det inte jättesnyggt ut om polisen mörkat en sån händelse i nuläget. Om de hade gått ut med att de knäpper småtjejer kanske folk hade fått upp ögonen för att polisen är på helspänn och plockat undan leksakspistolerna.
Citera
2018-08-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan

Enligt det manliga vittnet i fönstret stod poliserna i något slags samlad formation i grönområdet på innergården och Eric befann sig nära husets fasad då han sköts och segnade ned på mage. Avståndet kan inte ha varit tillräckligt lågt för verkanseld. I den skumma belysning som förelåg kan avståndet för verkanseld inte vara 20 meter. Och Erics rörelser med ”vapnet” måste ha varit omöjliga att uppfatta.
Citera
2018-08-11, 18:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Enligt det manliga vittnet i fönstret stod poliserna i något slags samlad formation i grönområdet på innergården och Eric befann sig nära husets fasad då han sköts och segnade ned på mage. Avståndet kan inte ha varit tillräckligt lågt för verkanseld. I den skumma belysning som förelåg kan avståndet för verkanseld inte vara 20 meter. Och Erics rörelser med ”vapnet” måste ha varit omöjliga att uppfatta.

Oklokt att stå i en samlad formation om man misstänker att en skjutvapenbärande person kan dyka upp.

Ett annat uppträdande, till exempel att hela tiden vara i skydd hade sannolikt gjort att polisen inte hade upplevt denna plötsliga utsatthet, situationen kunde hanterats på ett annat sätt, Eric kunde möjligtvis ha levt idag.
Citera
2018-08-11, 18:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Var det inte två av dem som sköt?
Då gissar jag att det var de nya manliga poliserna som sköt.

Det kan vara den mest erfarne som sköt först också. Om ET tycktes sikta på en av de andra. Och en annan som följde hens exempel. Den mest erfarne kan samtidigt varit den som hade sämst sikt... men var mest ”motiverad” att skydda de andra.

Det går att tänka sig lite varianter. Idealt skjuter inte noviserna utan att den mer erfarne skjuter samtidigt (”först”), skulle jag tro, men det beror förstås på.

Dock så är det väl inte säkert att sådana avvägningar kommer till allmänhetens kännedom.

Är man tre bör man utnyttja det till sin fördel — och undvika bete sig så att det tvingar fram ett avgörande som man inte önskar.

Har sju patroner påträffats antyder det väl dock att alla tre sköt. Ett varningsskott och sedan tre dubbelskott.

Sen är det träffbilden.,.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-11 kl. 18:40.
Citera
2018-08-11, 18:40
Medlem
Kalla mig naiv eller cynisk... Det spelar egentligen ingen roll.

Polisen har gjort FEL eftersom de sköt ihjäl en person med Downs syndrom. De såg inte bla bla bla...

Polisen idag ser vad de tror är ett vapen och det ringer inga klockor. Det är en samhällsutmaning om vi nu inte kan räkna med att det ringer några klockor hos polisen. Är det jag och mitt paraply nästa gång det sker en uttryckning för att de har en misstänkt gärningsman med våldshistorik? Eller räcker det med ett paraply dessa dagar?
Citera
2018-08-11, 18:55
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jag håller inte med dig.

Så poliserna kan välja uppdrag, det förändrar saken helt och hållet.
Provar igen: Polisen åkte på ett larm. 5 olika personer hade iaktagit samma farliga person, beväpnad.

Tänk tänk, då är väl minst en av de inringande den vanligtvis hotade?
De andra inringarna, varav ingen såg att det var en downs, vilka var de?
Jag tror de 5 behöver förklara sig.
Senast redigerad av FruStormufti 2018-08-11 kl. 18:56. Anledning: Fel ordval
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in