2018-08-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Orkar inte svara på dina vridningar av verkligheten.

Smoothman skrev ett bra och intressant inlägg men du tolkade allting som en "vridning av verkligheten"? Hade varit roligare att se hur du motiverade din åsikt.

Länken till din blogg eller vad det nu var för något, förklarar absolut inte varför man skall lita på SIFO som i alla år haft så fel.

Bloggen pratar om "bra" företag utan att utvärdera resultatet. Det är en åsikt och inte en förklaring.
Bloggen har ingen utvärdering av hur deras resultat förändrat sig jämfört med alla andras och hur de olika kurvorna i målet kan jämföras mot facit. Jag hoppas inte du tror att bloggen "förklarar hur du tänker" för det enda den gör är att "förklara hur du tycker".
2018-08-11, 16:48
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Det självrekryterade urvalet, den lilla urvalsstorleken och framförallt den obefintliga transparensen gör att jag betraktar Sentios väljarbarometer som minst tillförlitlig."

Det är måhända svårt men borde vara begripligt för S-vetsarsvansen med sina K-amrater, när de erfarenhetsmässigt seriösa opinionsmätningarna indikerar SD som största parti inför valet!

Även om konsekvenserna inkluderas...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-08-11 kl. 16:55.
2018-08-11, 17:57
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Trenden är just nu vikande för SD om man tar hänsyn till samtliga mätningar. Spannet är mellan ca 17% och 25 %.
Vad menar du? På första grafen (som är en sammanvägning mellan alla mätningar) på status.st syns ju tydligt att trenden för (SD) har varit ökande ända sedan årsskiftet. Titta på den gula sträckade linjen. Augusti månad kan vi naturligtvis inte räkna, för inte ens hälften har ännu kommit in.

Så vad menar du med att trenden är vikande?
2018-08-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Om S minskar går en del röster till V och en del till SD. Ett starkt V är bra för SD för "Alliansen" kan inte samarbeta med V, medans man inte kan lita på om de går ihop med S. Så ett teoretiskt SD + V över 50 % så är det omöjligt att hålla ute SD (Nu tror jag inte det blir det men ett starkare V på S bekostnad stärker SDs position)

Ett starkt v gör det också i praktiken omöjligt med c,l,s och mp regering, vilket förefaller vara Löfvens favorit.
2018-08-11, 18:13
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Vad menar du? På första grafen (som är en sammanvägning mellan alla mätningar) på status.st syns ju tydligt att trenden för (SD) har varit ökande ända sedan årsskiftet. Titta på den gula sträckade linjen. Augusti månad kan vi naturligtvis inte räkna, för inte ens hälften har ännu kommit in.

Så vad menar du med att trenden är vikande?

Skrev jag inte just nu? Räcker med en oneliner.
2018-08-11, 18:32
Medlem
Om man tror att webbpaneler är en avgjort sämre insamlings-metod än uppringande data insamling, måste man ha bott under en sten sen Millenieskiftet.

Det funkade prima när alla hade fast telefon och få hade skyddade nummer.

Men det största problemet är hur man fyller igen strata med få eller inga observationer, brukligt är ju att länka till historik. Därav blir det stora fel när ett partiväxer så starkt som SD; sen verkar det ju inte finnas en vilja att ändra sej heller.

Det känns ju föga troligt att sifo skulle få rätt och alla andra överskattar stödet. I förra valet var förutom SD både S och M underskattade samt L och främst MP överskattade. Av det kan man dra slutsatsen att större partier oftast är underskattade och mindre (speciellt med få traditionsröstare - c var tex nästan på pricken) överskattade.
2018-08-11, 18:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Skrev jag inte just nu? Räcker med en oneliner.

Just nu finns aldrig någon trend alls för något, trender kräver att man betraktar en tidsperiod och inte en ögonblicksbild.
2018-08-11, 19:37
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Orkar inte svara på dina vridningar av verkligheten. Läs följande länk där de som är experterna på opinionsundersöningar har uttalat sig. Du kan få ytterliggare länkar i ämnet om du är intresserad.
https://politologerna.wordpress.com/2015/10/16/en-rankning-av-svenska-valjarbarometrar/
Fast i den artikeln tar de ju inte i beaktan vilka institut som har mätt närmast valresultatet. Jag menar, man kan kritisera metoder och trovärdighet bäst man vill, men den viktigaste faktorn måste väl ändå vara att hamna så nära valresultatet som möjligt, och det hamnar Sentio och Yougov i mitten eller bland de bästa.
2018-08-11, 19:39
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Vilka då?
Titta på www.status.st visserligen gjordes det många OU av samma institut den månaden så det som står på status är väl en sammanvägning. Men tycker detta är nåt de flesta borde minnas. Det var iaf flera som hade de riktigt lågt och förutom Sentio så var de andra helt ute och reste nedåt.

Hursomhelst, skrämmande hur många som inte minns de sjukt låga siffrorna SD hade hos bvissa inför förra valet, och som sagt många OU gjorde många mätningar månaden fram till valet. Var ni öht intresserade av OUs förra valet borde ni minnas då det bara var fyra år sedan. För mig känns förra valrörelsen som den skedde i förrgår.

Ni måste väl ändå minnas OUs och medias försök att få det till att det var strid på kniven mellan SD och MP om vilka som skulle bli tredje störst. De var så jämna i mätningarna och MP ofta högre ibland. Vilket luftslott det visade sig vara.

Nej det enda som oroar mig är AFS, att de ska sno tre procent eller så precis som FI gjorde mot vänsterpartiet i förra valet.
Senast redigerad av volvo 240 2018-08-11 kl. 19:48.
2018-08-11, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Titta på www.status.st visserligen gjordes det många OU av samma institut den månaden så det som står på status är väl en sammanvägning. Men tycker detta är nåt de flesta borde minnas. Det var iaf flera som hade de riktigt lågt och förutom Sentio så var de andra helt ute och reste nedåt.

Hursomhelst, skrämmande hur många som inte minns de sjukt låga siffrorna SD hade hos bvissa inför förra valet, och som sagt många OU gjorde många mätningar månaden fram till valet. Var ni öht intresserade av OUs förra valet borde ni minnas då det bara var fyra år sedan. För mig känns förra valrörelsen som den skedde i förrgår.

Ni måste väl ändå minnas OUs och medias försök att få det till att det var strid på kniven mellan SD och MP om vilka som skulle bli tredje störst. De var så jämna i mätningarna och MP ofta högre ibland. Vilket luftslott det visade sig vara.

Nej det enda som oroar mig är AFS, att de ska sno tre procent eller så precis som FI gjorde mot vänsterpartiet i förra valet.

Man behöver inte komma ihåg någonting. Det går att kolla upp via google och Wikipedia på ca 5 sekunder.

Underskattningen kommer naturligvis fortsätta detta val. Är även övertygad om att bradleyeffekten är mer uttbredd för SD nu än förra valet pga att det är betydeligt fler som är ickeradikala som kommer från andra partier.

Ett SD på 30% är absolut inte orimligt. Folk blev förvånade förr valet. De kommer bli ännu mer förvånade nu.
2018-08-11, 20:01
Avslutad
Citat:
Var du inne på deras hemsida när du tog fram dina "fakta" om företaget? Då såg du också hur stort det är. Det andra är bara navelskådning från Sentio själv i försäljningssyfte.

Jag vet inte vem du försöker citera,, med du citerade dig själv. Du kanske är schizofren?!

Det spelar fö ingen roll vad du tycker om Sentio, deras resultat talar sitt tydliga språk. Kanske finns ett samband?
2018-08-11, 20:05
Medlem
Svinriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ett SD på 30% är absolut inte orimligt. Folk blev förvånade förr valet. De kommer bli ännu mer förvånade nu.

Efter "RFSL-skandalen" har jag fått känslan att folk i min närhet som tidigare haft anti-SD känslor, nu rent ut sagt skäms.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in