2018-08-11, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vettig hyra alltså? Det är väl det som folk tycker är bostadsbrist, när det inte finns fräscha hyresrätter centralt med reglerade hyror. Du får väl betala vad det kostar.

Bostadsbristen är det faktum att det finns ett underskott av bostäder. Det är förhållandevis enkelt att räkna på. Jag skulle säga att underskottet i min kommun ligger inom intervallet 20-30k bostäder.

Sedan kan man ju definiera bostadsbrist olika, och för den delen bostadslös, vissa skulle säkert hävda att så länge man har tak över huvudet så har man en bostad, jag skulle väl snarare säga att det betyder att du inte är hemlös, men du har fortfarande inte någon egen bostad, då har ingen besittningsrätt och du äger ingen bostad om du exempelvis hyr i andrahand, du har helt enkelt ingen bostad, men du slipper ju bo på ett härbärge.

Vakansgraderna för HR är i princip obefintliga, det som är ledigt är oftast reserverna, som kan användas vid exempelvis renoveringsarbeten eller olyckor(typ brand). Det finns i nuläget inga som helst problem med att hyra ut nyproduktion heller, Allmännyttan har exempelvis ett projekt här nu som där inflyttningen börjar i Oktober, topphyrorna är 15 936kr/mån. 368 bostäder, allt är uthyrt.

Här är för övrigt ett ganska så nyinflyttat hyreshus från Poseidon(ett bolag i GBGs allmännyttiga bostadskoncern).

En och annan invandrare fick bostad i huset... men som väntat(ja förutom för en del i tråden uppenbarligen) är det en överväldigande mängd svenska hyresgäster. Även en del yngre 90-talister. Synd att området är så fruktansvärt dåligt planerat bara, men den detaljplanen har också typ snart ett årtionde på nacken.

https://www.hitta.se/gunn+w%C3%A5llgrens+gata+g%C3%B6teborg/personer/2
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-08-11 kl. 15:51.
2018-08-11, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Bostadsbristen är det faktum att det finns ett underskott av bostäder. Det är förhållandevis enkelt att räkna på. Jag skulle säga att underskottet i min kommun ligger inom intervallet 20-30k bostäder.

Sedan kan man ju definiera bostadsbrist olika, och för den delen bostadslös, vissa skulle säkert hävda att så länge man har tak över huvudet så har man en bostad, jag skulle väl snarare säga att det betyder att du inte är hemlös, men du har fortfarande inte någon egen bostad, då har ingen besittningsrätt och du äger ingen bostad om du exempelvis hyr i andrahand, du har helt enkelt ingen bostad, men du slipper ju bo på ett härbärge.

Vakansgraderna för HR är i princip obefintliga, det som är ledigt är oftast reserverna, som kan användas vid exempelvis renoveringsarbeten eller olyckor(typ brand). Det finns i nuläget inga som helst problem med att hyra ut nyproduktion heller, Allmännyttan har exempelvis ett projekt här nu som där inflyttningen börjar i Oktober, topphyrorna är 15 936kr/mån. 368 bostäder, allt är uthyrt.

Här är för övrigt ett ganska så nyinflyttat hyreshus från Poseidon(ett bolag i GBGs allmännyttiga bostadskoncern).

En och annan invandrare fick bostad i huset... men som väntat(ja förutom för en del i tråden uppenbarligen) är det en överväldigande mängd svenska hyresgäster. Även en del yngre 90-talister. Synd att området är så fruktansvärt dåligt planerat bara, men den detaljplanen har också typ snart ett årtionde på nacken.

https://www.hitta.se/gunn+w%C3%A5llgrens+gata+g%C3%B6teborg/personer/2

Ja, bostadsbrist är ett begrepp som är svårt att ringa in. Det kan vara brist och överflöd samtidigt, allt beror på hur man räknar.

Jag har hört att det lite kantiga måttet total bostadsyta per capita är ganska högt i sverige. Så det borde finnas plats åt alla. Samtidigt är det skriande brist på det folk efterfrågar, små billiga lägenheter kanske. Det hjälps inte att det finns gott om rum i villor runt om i landet där det bara bor en änka på 200 m2...
2018-08-11, 16:15
Medlem
Citat:
Ja, bostadsbrist är ett begrepp som är svårt att ringa in. Det kan vara brist och överflöd samtidigt, allt beror på hur man räknar.

Jag har hört att det lite kantiga måttet total bostadsyta per capita är ganska högt i sverige. Så det borde finnas plats åt alla. Samtidigt är det skriande brist på det folk efterfrågar, små billiga lägenheter kanske. Det hjälps inte att det finns gott om rum i villor runt om i landet där det bara bor en änka på 200 m2...

Bostadsyta/capita är ett efterblivet mått som exemplifierar hur statistik kan skevtolkas. Att det finns gott om bostadsyta i Karesuando, hjälper inte unga som måste bo i Sthlm pga jobb.

Det är bostadsbrist i den meningen att "svensk boendekutym" (där en singel ensam kan belamra en 1-2 r.o.k.) inte kan upprätthållas om alla ska tränga in sig i det befintliga beståndet. Sedan är problemet att många bostäder ligger i gamla bruksorter där det idag inte finns tillräckligt med jobb - dessa hade gjort 1000 ggr mer nytta i Storstockholm etc.
2018-08-11, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Sedan är problemet att många bostäder ligger i gamla bruksorter där det idag inte finns tillräckligt med jobb - dessa hade gjort 1000 ggr mer nytta i Storstockholm etc.

Vissa av oss har jobb där ute och gagnas ta mig tusan inte av att längorna monteras ned och flyttas till storstan. Då blir det ännu värre. Mitt problem med de där bostäderna i gamla bruksorter är att de faktiskt är fullproppade med folk. Lägenheterna står inte tomma och köerna existerar där ute med.
2018-08-11, 16:56
Medlem
Citat:

Ja det är det nog, men precis som du skriver kan ju det väldigt snabbt bli missvisande, inte enbart pga storleken på bostäderna och boende per bostad, utan även pga att det även finns överskott i delar av landet(även om typ varenda kommun hävdar motsatsen).

De flesta äldre som jag är bekant eller släkt är i den situationen, inklusive mina föräldrar då min yngsta syrra flyttade ut ur boet förra året, och det är en bra bit över 200 BOA i huset... + biyta... nu hyr dom ut till studenter dock. Jag och min sambo har väl egentligen också för mycket yta, jag köpte inte 1 RoK när jag flyttade hem.

Det finns ju mycket bostadsstatistik att gräva ner sig i, även detaljerad statistik för mindre geografiska enheter.

I min stadsdel finns det såklart behov av fler mindre lägenheter, men jag skulle nog säga att behovet av större lägenheter är minst lika stort, kollar man bytesbehoven är det i princip alltid personer som vill byta upp sig i storlek, det är även något stadsdelsnämnden påtalar i varenda detaljplan/projekt i stadsdelen som går ut på samråd, "bygg fler stora lägenheter".

Betalningsförmågan är rätt så god så hyresnivån är inte det väsentliga för dessa familjer, det som är problemet är att familjerna växt ur sin 2a eller 3a och när dom inte kan få tag på något större går flyttlasset till något småhusområde, i kommunen eller i kranskommuner. Det är inte enbart en pull-effekt, det är även en push-effekt, dvs en del tvingas flytta(även om majoriteten blir kvar). Det finns inget annat område i Storgbg där det föds så mycket barn som i min stadsdel skall väl nämnas, och det finns heller inget annat geografiskt område i Storgbg där barntätheten är så hög, dvs barn per areaenhet, oavsett om det är småbarn, 0-5 år eller tonåringar.

Men som sagt, man kan väl ha olika behov och ytkrav, en av mina bästa vänner har 4 RoK, men nu rätt nyligen fick dom tvillingar, och dom hade ett barn sedans tidigare, barn kan väl förvisso dela rum men när man blir lite äldre vill väl de flesta ha något privat skrymsle där dom får vara för sig själva(eller med sin flickvän/pojkvän när den tiden kommer).
2018-08-11, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja det är det nog, men precis som du skriver kan ju det väldigt snabbt bli missvisande, inte enbart pga storleken på bostäderna och boende per bostad, utan även pga att det även finns överskott i delar av landet(även om typ varenda kommun hävdar motsatsen).

De flesta äldre som jag är bekant eller släkt är i den situationen, inklusive mina föräldrar då min yngsta syrra flyttade ut ur boet förra året, och det är en bra bit över 200 BOA i huset... + biyta... nu hyr dom ut till studenter dock. Jag och min sambo har väl egentligen också för mycket yta, jag köpte inte 1 RoK när jag flyttade hem.

Det finns ju mycket bostadsstatistik att gräva ner sig i, även detaljerad statistik för mindre geografiska enheter.

I min stadsdel finns det såklart behov av fler mindre lägenheter, men jag skulle nog säga att behovet av större lägenheter är minst lika stort, kollar man bytesbehoven är det i princip alltid personer som vill byta upp sig i storlek, det är även något stadsdelsnämnden påtalar i varenda detaljplan/projekt i stadsdelen som går ut på samråd, "bygg fler stora lägenheter".

Betalningsförmågan är rätt så god så hyresnivån är inte det väsentliga för dessa familjer, det som är problemet är att familjerna växt ur sin 2a eller 3a och när dom inte kan få tag på något större går flyttlasset till något småhusområde, i kommunen eller i kranskommuner. Det är inte enbart en pull-effekt, det är även en push-effekt, dvs en del tvingas flytta(även om majoriteten blir kvar). Det finns inget annat område i Storgbg där det föds så mycket barn som i min stadsdel skall väl nämnas, och det finns heller inget annat geografiskt område i Storgbg där barntätheten är så hög, dvs barn per areaenhet, oavsett om det är småbarn, 0-5 år eller tonåringar.

Men som sagt, man kan väl ha olika behov och ytkrav, en av mina bästa vänner har 4 RoK, men nu rätt nyligen fick dom tvillingar, och dom hade ett barn sedans tidigare, barn kan väl förvisso dela rum men när man blir lite äldre vill väl de flesta ha något privat skrymsle där dom får vara för sig själva(eller med sin flickvän/pojkvän när den tiden kommer).

Du påpekar att även större lägenheter efterfrågas, och det stämmer säkert. Det visar på hur svårt det är med planekonomi (som vi bestämt tycker passar bara när det gäller bostäder och inget annat). En utomstående betraktare, oavsett hur påläst han är, kan aldrig veta vad som efterfrågas av vem, i vilken mängd och till vilket pris.

När det gäller alla andra varor och tjänster låter vi marknaden bestämma. Det fungerar utmärkt. Och så kan staten gå in och stötta de mest utsatta grupperna med subventioner eller bidrag eller så kallad social housing. Eller hur?
2018-08-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmdo474
Går det att hoppas på något positivt? Kan marknaden vända uppåt och öka med typ 2-4 % per år? Samtidigt som kronan stabiliseras och räntan håller samma låga nivå som idag? Hur ekvationen ska gå ihop vet jag inte, men kan man få fram en realistisk teori om att det är möjligt?
Det enda riktiga svaret är väl att ja, visst kan det vända uppåt igen. Man vet aldrig vad för lagar som stiftas, vad man förbisett eller vad för upptäckter som görs. Jag skulle inte lägga alla mina ägg i den korgen dock, det ser ju fortfarande skakigt ut.
2018-08-11, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Om du lyfter blicken och tittar på miljonprogramsbeståndet, så är det precis så som föregående skribent skrev. De är inte tillgängliga för infödda svenskar, jag skulle tippa på att 25% av göteborgs hyreslght ligger i områden som jag inte skulle trivas i?

Ett exempel. Naqqa kommun har sedan 2016 köpt 90 lägenheter som man stuvar in migranter i. Fler än vad jag trodde och däremellan kom första prisfallet på 10%. Notan skickas till skattebetalarna.

https://www.nacka.se/arbete-foretagande/integration-i-nacka/nyanlanda/bostader-till-nyanlanda/

Naqqa kommmun "är kreativa" säger de. Fler kommuner i Sverige än så "är kreativa". Invasionen måste ju fortsätta och Sverige fördärvas. "Vi uppmuntrar Naqqabor att hyra ut sin bostad, eller del av bostad, till kommunen för att vi i vår tur ska kunna hyra ut till nyanlända Naqqabor.", "Vi för samtal med fastighetsägare om att hyra in befintliga bostäder, fastigheter som ställs om till bostäder alternativt nybyggda bostäder för nyanlända", "Nybyggnation av bostäder på mark vi äger, tidsbegränsat eller permanent.", "Vi köper fastigheter och bostadsrätter som kan hyras ut till nyanlända."

Så där håller det på. Det tar aldrig slut. Det är landsförräderiet i full blom.
2018-08-11, 22:13
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmdo474
Går det att hoppas på något positivt? Kan marknaden vända uppåt och öka med typ 2-4 % per år? Samtidigt som kronan stabiliseras och räntan håller samma låga nivå som idag? Hur ekvationen ska gå ihop vet jag inte, men kan man få fram en realistisk teori om att det är möjligt?

Varför skulle det vara positivt att bostadsmarknaden ökar med 2-4%?
2018-08-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Varför skulle det vara positivt att bostadsmarknaden ökar med 2-4%?
Det handlar väl om vad man har för position. Den med bostad blir väl glad om priserna går upp. Den utan bostad tycker det istället är negativt.
2018-08-12, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
Det handlar väl om vad man har för position. Den med bostad blir väl glad om priserna går upp. Den utan bostad tycker det istället är negativt.

"Den som blir glad" tänker inte långt. Det är ju bara inflationen samt pyramidspelet och till slut letar sig allt vad högre priser heter ut på konsumentpriserna också.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-08-12 kl. 08:26.
2018-08-12, 09:40
Medlem
Det är svårt att få tillbaka pengarna för lyxrenovering ute på landet. Här 10 fina objekt som inte gått åt.

https://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/hemnet/10-fina-hus--som-ingen-vill-ha/

Stadsfolk verkar leva i missuppfattningen om att bara man lyxar till det så får man pengarna tillbaka med råge. Om man vill investera i boende i förhoppning om något som håller eller ökar värdet då är det läget, läget, läget som gäller. Ute på landet är renoveringar m m i praktiken ren konsumtion, om man nu inte kan hyra ut.

Min syssling har en gammal släktgård som hobby. Han och hans fru har den som sommarstuga och de har renoverat allt pietetsfullt till att likna hur det såg ut på 1700-talet. Utan bekvämligheter. De kommer aldrig att få tillbaka pengarna, men de har livskvalitet och gör en kulturgärning med att hålla gården och parken i fint skick. Brukar delta i arbetet då jag är där för att hälsa på släkten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in