Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
Ja, bostadsbrist är ett begrepp som är svårt att ringa in. Det kan vara brist och överflöd samtidigt, allt beror på hur man räknar.
Jag har hört att det lite kantiga måttet total bostadsyta per capita är ganska högt i sverige. Så det borde finnas plats åt alla. Samtidigt är det skriande brist på det folk efterfrågar, små billiga lägenheter kanske. Det hjälps inte att det finns gott om rum i villor runt om i landet där det bara bor en änka på 200 m2...
Ja det är det nog, men precis som du skriver kan ju det väldigt snabbt bli missvisande, inte enbart pga storleken på bostäderna och boende per bostad, utan även pga att det även finns överskott i delar av landet(även om typ varenda kommun hävdar motsatsen).
De flesta äldre som jag är bekant eller släkt är i den situationen, inklusive mina föräldrar då min yngsta syrra flyttade ut ur boet förra året, och det är en bra bit över 200 BOA i huset... + biyta... nu hyr dom ut till studenter dock. Jag och min sambo har väl egentligen också för mycket yta, jag köpte inte 1 RoK när jag flyttade hem.
Det finns ju mycket bostadsstatistik att gräva ner sig i, även detaljerad statistik för mindre geografiska enheter.
I min stadsdel finns det såklart behov av fler mindre lägenheter, men jag skulle nog säga att behovet av större lägenheter är minst lika stort, kollar man bytesbehoven är det i princip alltid personer som vill byta upp sig i storlek, det är även något stadsdelsnämnden påtalar i varenda detaljplan/projekt i stadsdelen som går ut på samråd, "bygg fler stora lägenheter".
Betalningsförmågan är rätt så god så hyresnivån är inte det väsentliga för dessa familjer, det som är problemet är att familjerna växt ur sin 2a eller 3a och när dom inte kan få tag på något större går flyttlasset till något småhusområde, i kommunen eller i kranskommuner. Det är inte enbart en pull-effekt, det är även en push-effekt, dvs en del tvingas flytta(även om majoriteten blir kvar). Det finns inget annat område i Storgbg där det föds så mycket barn som i min stadsdel skall väl nämnas, och det finns heller inget annat geografiskt område i Storgbg där barntätheten är så hög, dvs barn per areaenhet, oavsett om det är småbarn, 0-5 år eller tonåringar.
Men som sagt, man kan väl ha olika behov och ytkrav, en av mina bästa vänner har 4 RoK, men nu rätt nyligen fick dom tvillingar, och dom hade ett barn sedans tidigare, barn kan väl förvisso dela rum men när man blir lite äldre vill väl de flesta ha något privat skrymsle där dom får vara för sig själva(eller med sin flickvän/pojkvän när den tiden kommer).