2018-08-11, 10:08
Medlem
Opportunitiess avatar
Att Sirius plockat fyra raka är inget jättekonstigt. Nyckelmatchen var b mot BP. Oerhört viktig, seger där och Allsvenskan lever med Siriusögon sett. Man vann och fick en härlig boost:”vi kan ju”.

Sedan väntade ett ruskigt nervöst Blåvitt, som vek ned sig.

Därefter till ett för stunden helt offsidestående Dalkurd och ny Siriusseger.

Och nu dax för ett fortfarande lika desillusionerat Blåvitt och med Sirius större självförtroende slutade även denna med seger.

Idrottspsykologi.
2018-08-11, 10:41
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ryker Poya är det givetvis helt galet.
Det skulle bara göra att det blir ÄNNU rörigare. Och vad ska vi ta in? En "skapad av förbundet på 70/80-talet typ" igen?`

Vad ska Poya hitta på? Materialet är inte tillräckligt bra. Sedan bör vi givetvis kunna döda matchen igår, vi hade ju ett läge till 3-0 som blåstes av vilket var ödesdigert med facit i hand, givetvis inte det som är anledningen till torsken ty vi ska kunna stänga matchen även med 2-0 och cirka 30 kvar.
Otroligt nog fick vi ingen straff emot oss dock.

Det känns som att räddningsplankan, förutom nedflyttningsgängen Dalkurd och BP, är Ellos. TFF kan nog ta igen dom pinnarna trots allt, det är ju inte helt osannolikt att dom är tre närmare redan efter seger mot GIF härnäst. Det var ju inte direkt en usel insats dom gjorde mot Bajen borta senast heller.

"Krissamtal" efteråt tydligen, det pyr rejält nu och lär explodera snart...

Tack för det.

Det är ju sådär med antagonister, man älskar att hata dom men om alla lag var lag som typ BP vore ju serien död sedan länge. Det finns ju liksom en anledning till att matcherna mellan dom större lagen drar mer folk än när man möter menlösa lag.

Sedan ska vi ha ut plastlagen med, ut med Dalkurd, BP och Ellos, upp med Falkenberg, HIF och HBK.

Gratulerar till segern först och främst.

Vi väger som du säger alldeles för lätt vid fasta, vilket ju märktes tre gånger. Alla era mål kom ju vid/i direkt anslutning till fasta. Sedan borde ju Dahlin tagit trean.

Respekt åt Haglund som inte firade vilt med, eller firar han aldrig mål kanske men han firade inte uppe i Uppsala heller och inte här. Det är ingen lysande spelare men jag gillade ändå honom när han var hos oss.

Nej, en omstart i ettan skulle antagligen sluta med att vi rasar ännu längre ner. Det är aldrig bra med en omstart i superettan. Det där är något som lever kvar sedan DIF och MFF gjorde det 00 och AIK senare.
Både Norrköping och Hammarby var ju extremt nära negativt kval i den serien t.ex. Det finns fler exempel på lag som fortsatt rakt ner än som fått en kick av att spela där egentligen.

Matchen igår tar man inte med sig mycket från, kul för PaKa att göra en balja och lagen har fått lära sig den gamla fina fotbollsskols-regeln "spela tills domaren blåser" vid 2-0.

Bollinnehav i all ära men vi håller ju den så länge att varenda passning blir totalt uppenbar för motståndarna varvid det blir svårt att överraska.

Nu följer två raka torsk mot ÖFK och Peking. Sedan väntar Dalkurd borta och Ellos hemma i två matcher där ödet antagligen avgörs. Skulle vi inte vinna dom kan vi hälsa hem.

Nej nej, som du säger är det knappast hans fel, men säg att förlusterna fortsätter komma och lagen under knappar in...då finns det viss risk att Gren och co känner sig tvingade att ”agera”. Det skulle såklart gå helt stick i stäv med uttalandet om ”tålamod” inför säsongen.

Speaking of; är inte begrepp som ”tålamod”, ”processer” och ”det kommer ta tid” ruggigt obsoleta i dagens fotboll? Med tanke på vad som myntats från vår ledning sen vi gick upp får jag nästan kväljningar när jag hör de orden. En försvarsteknik som gör att man slår ifrån sig ansvaret om spelet ser dåligt ut.

Stating the bleeding obvious, men det är fan bara under träningsmatcher på försäsongen som man har råd att se ”ofärdiga” ut. Vid säsongsstart finns det inga ursäkter what so ever, utan då ska ett grundspel fan finnas.
2018-08-11, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Nej nej, som du säger är det knappast hans fel, men säg att förlusterna fortsätter komma och lagen under knappar in...då finns det viss risk att Gren och co känner sig tvingade att ”agera”. Det skulle såklart gå helt stick i stäv med uttalandet om ”tålamod” inför säsongen.

Fast man har tagit 7p på senaste 10 matcherna och vad jag har förstått har inte Poya ändrat på något i hur upplägget ser ut efter att det börjat gå käpprätt neråt. Man hör väldigt ofta från Göteborgs supportrar att materialet inte räcker till det sättet Poya vill spela sin fotboll så det är märkligt att han fortsätter envisas med att spela på ett visst sätt som uppenbarligen inte fungerar just nu.

Poya är väl också ansvarig för att ha velat ha in "spelande" backar som inte räcker till i höjdspelet. Så det är klart att han har ett ansvar i både materialet och hur man presterar på plan.

Med det sagt så tycker även jag att det hade varit fel att sparka honom, dock är det nog läge för Poya att utvärdera sig själv, släppa prestigen och komma tillbaka nästa säsong ännu starkare för just nu trots goda räddningsplankor så ska det inte se ut så här.
2018-08-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Fast man har tagit 7p på senaste 10 matcherna och vad jag har förstått har inte Poya ändrat på något i hur upplägget ser ut efter att det börjat gå käpprätt neråt. Man hör väldigt ofta från Göteborgs supportrar att materialet inte räcker till det sättet Poya vill spela sin fotboll så det är märkligt att han fortsätter envisas med att spela på ett visst sätt som uppenbarligen inte fungerar just nu.

Poya är väl också ansvarig för att ha velat ha in "spelande" backar som inte räcker till i höjdspelet. Så det är klart att han har ett ansvar i både materialet och hur man presterar på plan.

Med det sagt så tycker även jag att det hade varit fel att sparka honom, dock är det nog läge för Poya att utvärdera sig själv, släppa prestigen och komma tillbaka nästa säsong ännu starkare för just nu trots goda räddningsplankor så ska det inte se ut så här.
Jag hävdar bestämt att supporter till IFK gömmer sig bakom ord som mellanår, vi bygger nytt, vi måste sanera ekonomin och att materialet är inte bättre.
Men med den trupp man började säsongen med skulle ha tagit fler poäng. Så är det helt klart.

Det man kan konstatera är att Gren var en idiot som sparkade Stahre. Poya har absolut ansvar i dom usla resultaten som IFK visar upp.
2018-08-11, 14:20
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP

Jag är väl någonstans lite inne på den linjen också, nog är det väl Gren som är det egentliga problemet då IFK:s trupp sannerligen inte är någon munter läsning. Vi hade ju lite liknande läge med Nanne som krampaktigt höll fast vid en taktik som spelarna inte hade kvalitet nog att klara av, trots att han själv var högst delaktig i att värva in dem. Till slut gav han med sig och började spela riktig defensiv grisfotboll bara för att få in poäng, klara kontraktet och skapa andrum. Vilket ju fungerade.

Nu har jag inte sett något av IFK, men vore det en omöjlighet för Poya att överge prestigen (om han nu har någon) och spela enbart resultatinriktat för att ta hem lite poäng och säkra kontraktet? Hur ser spelsättet/taktiken ut? Vad är han för typ av tränare?
2018-08-11, 14:37
Medlem
Steff83s avatar
IFK Gbg bör helt klart behålla Poya och härda ut denna säsongen så man kan man ta sats med sanerad ekonomi nästa år och Poya fått mer erfarenhet.

BP, Dalkurd och Trelleborg lär man komma före.

Sen tycker jag det är bra att Sirius repat sig. Tror det är bra för Allsvenskan på sikt om landets fjärde stad kan etablera sig.
Senast redigerad av Steff83 2018-08-11 kl. 14:39.
2018-08-11, 14:53
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Jag hävdar bestämt att supporter till IFK gömmer sig bakom ord som mellanår, vi bygger nytt, vi måste sanera ekonomin och att materialet är inte bättre.
Men med den trupp man började säsongen med skulle ha tagit fler poäng. Så är det helt klart.

Det man kan konstatera är att Gren var en idiot som sparkade Stahre. Poya har absolut ansvar i dom usla resultaten som IFK visar upp.

Fast det var väl längesen Stahre gick? På vilket sätt hade det påverkat läget idag tror du?
2018-08-11, 14:54
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
IFK Gbg bör helt klart behålla Poya och härda ut denna säsongen så man kan man ta sats med sanerad ekonomi nästa år och Poya fått mer erfarenhet.

BP, Dalkurd och Trelleborg lär man komma före.

Sen tycker jag det är bra att Sirius repat sig. Tror det är bra för Allsvenskan på sikt om landets fjärde stad kan etablera sig.

Varken Dalkurd eller Sirius har i allsvenskan att göra eftersom de spelar väl på plast 19 eller 20. Ta med er BP ner i superettan så gör de svensk fotboll en tjänst.
2018-08-11, 15:03
Medlem
Gårdagens behållning var Paka och Seb. Så jävla förbannad man blir när dom bryter ihop totalt på det där sättet. Enligt mig hade vi egentligen total kontroll på matchen.... det var väl knappt ett avslut på mål från Sirius, tills dom fick 2-1. Bästa 60 minuterna sedans Peking hemma, sedan total kollaps.
2018-08-11, 15:08
Medlem
feldgraus avatar
Jag har aldrig, och kommer aldrig vilja, att Blåvitt försöker spela "rolig" possessionfotboll. Kan vi sluta försöka med det? Vi har uppenbart inte spelarmaterialet för det. Tyvärr saknar vi också helt spelare med vinnarskalle och jävlaranamma som kan spela ett lite mer grisigt spel.

/feldgrau
2018-08-11, 15:26
Medlem
Vallasands avatar
Det finns en sak som skiljer de duktiga målvakterna och de maxat duktiga målvakterna; de duktiga tar allt de ska ta medan de maxade tar allt de ska ta plus de bollarna de inte borde ta. Jag älskar dig, Dahlin, men nu hamnar inom den förstnämnda kategorin. Dahlin skulle passa utmärkt som andramålis till viket låg som helst... men som förstamålis... Inte till något lag med höga ambitioner. Still tho, älskar dig Erik och du har gjort det bra sedan Pontus stack.

Kul att Paka startade och gjorde ett supermål framspelad av Seb Ohlsson. Seb Ohlsson centralt framåt var en intesant tanke av Poya och Seb gjorde det helt ok. Hans mål var dock enbart tur. Sjukt kul att Sargon of Akkad blev inbytt! Men varför, Poya, varför lät du Sargon spela högerytter och Seb vara kvar centralt? Seb är oerhört mycket bättre på kanterna och Sargon skulle vara mycket nyttigare centralt. Usch, Sargon känner inte som en ytter alls.

Nä, ännu en tråkig förlust. Men vad är det vi Göteborgare säger nu för tiden? Tålamod väl?
Tålamod, bre änna då va så sätt änna.
2018-08-11, 15:49
Medlem
Seb funkar centralt för att han kan suga åt sig bollarna, det har han ju gjort även när han spelat på kanten, han har rätt bra fötter så han kan fungera som en uppspelspunkt. Målet var ju dock komiskt(medans hans assist till Paka var förnämlig). Emils inspel var värdelösa igår. Han hade ju all tid i världen flertalet gånger men det var kasst rakt igenom.

För övrigt är vi värdelösa på defensiva fasta, skrev det i tråden innan säsongen började och efter Bajen matchen, och ja, det är fortfarande en rejäl svaghet laget har.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in