2018-08-11, 09:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vet vi att personerna i tråden som "vittnat" om tidigare hot, trakasserier m m, har berättat om detta i förhör hos polisen?
Du kan ju kolla med MV, men jag har inte sett något om det. Tydligen skall det i alla fall ha vittnats på olika nätbaserade sociala forum:

På olika nätbaserade sociala forum pågår det spekulationer kring motiv och annat som rör det misstänkta mordet.

– Det är även en del av våra medlemmar i Equmeniakyrkan som skriver och kommenterar och det tycker jag känns så onödigt att göra nu, säger George Olvik, Equmeniakyrkans krisgrupp.

http://www.dagen.se/nyheter/manga-ar-fortvivlade-efter-lena-wesstroms-dod-1.1160944
Citera
2018-08-11, 09:21
Medlem
Ska revidera mitt inlägg tidigt i utredningen om att man ökade ut avspärrningen utanför LW bostad och anledningen skulle vara att man hittat blod.

Man vet idag att mördaren befann sig utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Avspärrningen gjordes för att leta efter spår som fimpar, snus spott eller liknande spår. Vet inte vad den undersökningen fått fram för spår om det överhuvudtaget fanns några spår som kan leda till en gärningsman.
Citera
2018-08-11, 09:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Ska revidera mitt inlägg tidigt i utredningen om att man ökade ut avspärrningen utanför LW bostad och anledningen skulle vara att man hittat blod.

Man vet idag att mördaren befann sig utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Avspärrningen gjordes för att leta efter spår som fimpar, snus spott eller liknande spår. Vet inte vad den undersökningen fått fram för spår om det överhuvudtaget fanns några spår som kan leda till en gärningsman.

Har vänner och bekanta till LW delgett polisen information om att SD utsatt henne för hot, trakasserier och våld förut (mer än det som anmäldes)?
Citera
2018-08-11, 09:30
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det förutsätter jag att de har gjort om de anser det vara tillräckligt viktigt att berätta för oss i denna tråd.
Polisen måste självklart också få reda på det. Om de inte har delgett denna väsentliga information till polisen också, då ifrågasätter jag starkt trovärdigheten i deras inlägg här.

Jag tror inte vi ska förutsätta att de har vittnat. Dessa personers uttalanden vittnar om att de känner både LW och SD. Eftersom de tycks ha slutat skriva i tråden, så kanske insikten kom att polisen blir intresserade efter ha läst i tråden och trådskrivarna kan bli oroliga för att de kan bli kallade till förhör som sen blir offentliga vid eventuell rättegång. Jag inbillar mig kanske, men har en bild av att människor gärna håller sig borta från offentligt ljus och därmed kanske väljer att inte vittna om en väns mindre bra sidor. Därmed hellre tystnad. Kan ha fel.
Citera
2018-08-11, 09:31
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Ja, det stämmer bra med iakttagelser och klockslag som sammantaget har man en kedja som bär från bostaden till skogen.

Kan du berätta något mer om den mobil som du tidigare nämnt togs in till NFC. Är det nu bekräftat att det är LW's? Kan du säga var den hittades?
Citera
2018-08-11, 09:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag tror inte vi ska förutsätta att de har vittnat. Dessa personers uttalanden vittnar om att de känner både LW och SD. Eftersom de tycks ha slutat skriva i tråden, så kanske insikten kom att polisen blir intresserade efter ha läst i tråden och trådskrivarna kan bli oroliga för att de kan bli kallade till förhör som sen blir offentliga vid eventuell rättegång. Jag inbillar mig kanske, men har en bild av att människor gärna håller sig borta från offentligt ljus och därmed kanske väljer att inte vittna om en väns mindre bra sidor. Därmed hellre tystnad. Kan ha fel.

Okej så länge det bara är anonyma inlägg och ingen information som delgetts polisen så tar jag det som osanning och ändrar min uppfattning igen till att det inte finns något som tyder på att SD varit våldsam tidigare.

Som jag skrev innan leder information om tidigare våld i en relation av den dignitet som framkommer i de anonyma inläggen i regel till misstanke på sannolika skäl. Det är bara att jämföra med andra mordfall.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-11 kl. 09:44. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-11, 09:44
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Okej så länge det bara är anonyma inlägg och ingen information som delgetts polisen så tar jag det som osanning och ändrar min uppfattning igen till att det inte finns något som tyder på att SD varit våldsam tidigare.

Som jag skrev innan information om tidigare våld i en relation leder till sannolika skäl. Det är bara att jämföra med andra mordfall.

Polisen har tidigare information via LW:s anmälningar och sannolikt digitala bevis i närtid som vittnar om att SD:s hjärna skevade. Han kan ha gått från tanke till handling. Om han inte accepterade Nej från LW och dessutom har ett rämnande äktenskap, så kan något ha fått bägaren att rinna över som t ex inbillning om nya älskare? Ren spekulation förstås, men baserat utifrån det vi vet.
Citera
2018-08-11, 09:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Polisen har tidigare information via LW:s anmälningar och sannolikt digitala bevis i närtid som vittnar om att SD:s hjärna skevade. Han kan ha gått från tanke till handling. Om han inte accepterade Nej från LW och dessutom har ett rämnande äktenskap, så kan något ha fått bägaren att rinna över som t ex inbillning om nya älskare? Ren spekulation förstås, men baserat utifrån det vi vet.

Okej men det är väldigt sällsynt att det övergår från bara några sms med ofredande och knoggnuggning till direkt ett mord 1,5 år senare. Det är ett för stort hopp däremellan, svartsjuka, kontroll och våld eskalerar över tid. En kvinna dödas inte av sin partner bara så där plötsligt utan tidigare ganska rejält med hot, trakasserier och våld. Men vi får se.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-11 kl. 10:03. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-11, 10:04
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Okej men det är väldigt sällsynt att det övergår från bara några sms med ofredande och knoggnuggning till direkt mord. Det är ett för stort hopp däremellan, svartsjuka, kontroll och våld eskalerar över tid. En kvinna dödas inte av sin partner bara så där plötsligt utan tidigare ganska rejält med hot, trakasserier och våld. Men vi får se.

Som någon sagt "Det finns mer.." som inte skulle vara anmält. Polisen vet nog en hel del om "mer" vid det här laget.
Citera
2018-08-11, 10:23
Medlem
Rosamunds avatar
Den här kartbilden är på bl.a. MGM:s bostad i förhållande till FP.
Den länkades till i början av tråden men nu när vi vet vilken eventuell väg GM tog efter mordet så kanske den är intressant att titta på igen.
https://minfil.com/C01756e6b2/hjarsta.jpg
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-11 kl. 10:31. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-11, 10:31
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Det finns ett par inlägg i tråden som tar upp att det varit hot, våld och trakasserier riktade mot LW före mordet. Minns inte någon jobbkompis men tror detta är inläggen ni söker (har kortat något pga citat overload)

Skulle kunna vara något liknande som utredarna hittade bland hennes digitala kontakter på morgonen?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

LimeTime, du tänker kanske på detta?

Det stämmer 😊. Vilken sammanställning! Tack för en tydlig bild.
Citera
2018-08-11, 10:42
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Den här kartbilden är på bl.a. MGM:s bostad i förhållande till FP.
Den länkades till i början av tråden men nu när vi vet vilken eventuell väg GM tog efter mordet så kanske den är intressant att titta på igen.
https://minfil.com/C01756e6b2/hjarsta.jpg

Det som skaver är att det finns fler som bor på samma gata. Och ännu fler som bor i samma riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in