Citat:
Ursprungligen postat av
Snor-Johan
Jasså får den misstänkte ta del av vad som lägger honom till last.
Känns som en ny kunskap dig ?
Eftersom du utan att veta vem jag är min utbildning eller professionellitet tar dig friheten påstå att jag inte förstår att vad som framkommer under häktingsförhandlingen har inverkan på utredningen så ger det mig rätt att ställa frågan.
Hur många rättegångar har Netherworld bevistat?
Du har ett icke yrkesmässigt intresse för juridik tyvärr förhindrar din prestige och din oerfarenhet i rätten dig begripa hur det i avgörande detaljer förhåller sig.
Du vet alltså inte skillnaden mellan rättegångar (huvudförhandlingar) och häktningsförhandlingar? Uppenbarligen inte, eftersom du frågar efter hur många rättegångar jag varit på. Jag kan svara på det, runt 30 stycken kanske under åren. Men nu är det inte rättegångar som diskussionen handlar om.
Rörande huruvida den misstänkte får ta del av vad som ligger (inte lägger som du skrev) honom till lags får du vara mer specifik. Det finns ett avsnitt från RB som rör detta: 23:18, men balken regleras även av en annan lag; 23 kapitlet, paragraf 8, från offentlighets- och sekretesslagen.
Jag misstänker att du syftar på är när den misstänkte underrättas om att denne är skäligen misstänkt. Då läser Förhörsledaren upp misstankegrad och vad för slags brott det gäller, följt av fråga om den misstänkte erkänner eller nekar. Vad som ligger till grund för misstanken är något som den misstänkte har rätt att få veta när det närmar sig åtal. Den misstänkte kan dock ha rätt att att få ta del av utredningsmaterial under förundersökningens gång, men endast om det kan ske utan men för utredningen.