2018-08-10, 19:32
Medlem
AC pajade innan sommaren. Vet med mig sen i vintras att det är nån skada på systemet/läcka som skulle kosta 6000 kr att fixa, minst. De pengarna vill jag inte lägga på bilen som sas inte är "värd" det.

Finns det några risker med att låta en mindre nogräknad AC-påfyllarkille fylla upp systemet och sedan köra så länge det håller så att säga. Hoppas på att läckan är minimal så det kanske kyler på bra 1 år minst iaf?

Risk att kylmediet läcker in i kupén eller liknande risker? Är det farligt att inandas?
Citera
2018-08-10, 19:36
Medlem
holmiums avatar
Är det R134 så är det ingen fara. Tråkigt bara om läckan är stor.
R134 är varken giftigt eller brännbart.
Citera
2018-08-10, 19:38
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
AC pajade innan sommaren. Vet med mig sen i vintras att det är nån skada på systemet/läcka som skulle kosta 6000 kr att fixa, minst. De pengarna vill jag inte lägga på bilen som sas inte är "värd" det.

Finns det några risker med att låta en mindre nogräknad AC-påfyllarkille fylla upp systemet och sedan köra så länge det håller så att säga. Hoppas på att läckan är minimal så det kanske kyler på bra 1 år minst iaf?

Risk att kylmediet läcker in i kupén eller liknande risker? Är det farligt att inandas?
Är läckan liten funkar det nog ett tag. R 134 är visserligen ingen hälsokost men är inte farlig.
Citera
2018-08-10, 19:38
Medlem
Also klimagas är med enkla ord extrem miljö farligt när det kommer ut i luften och inget ha vill andas in iallafall.. finns just nu 2 olika gaser som används, den ena mindre skadlig än den andra men änvänds bara i nyare bilar.. den nya gasen har också den 'fördelen" atr den omvandlas till senapsgas om den kommer i kontakt med vatten so tänk deh själv med läckade gas en regnig dag..
Citera
2018-08-10, 19:40
Medlem
Citat:

Du vet ju inte hur "minimal" läckan är utan att provtrycka med exempelvis kvävgas och se hur länge det håller. Köldmediat är ganska dyrt så det är inte värt att fylla systemet med läcka för det kan vara tomt på nån dag eller nån vecka.

/Benny
Citera
2018-08-10, 19:40
Medlem
Ok. Så en av er säger att det inte är någon egentlig fara och den andra jämställer det med senapsgas?

Vem av er har fel?

Om det nu är så himla farligt så skulle väl en hel del människor dö varje år om de kör i regn samtidigt som de ovetandes kör med ett nyligen havererat ac-system som läcker denna gas?
Citera
2018-08-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ok. Så en av er säger att det inte är någon egentlig fara och den andra jämställer det med senapsgas?

Vem av er har fel?

Den nya gasen som används.. finns 2.. den gamla är inte bra att inandas men är en väldigt inte bra gas för våran värld om man säger so.
Citera
2018-08-10, 19:46
Medlem
jipeesss avatar
är det inte spårmedel i moderna gaser så man kan se läckan med uv-lampa..?
Citera
2018-08-10, 19:48
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokro
Also klimagas är med enkla ord extrem miljö farligt när det kommer ut i luften och inget ha vill andas in iallafall.. finns just nu 2 olika gaser som används, den ena mindre skadlig än den andra men änvänds bara i nyare bilar.. den nya gasen har också den 'fördelen" atr den omvandlas till senapsgas om den kommer i kontakt med vatten so tänk deh själv med läckade gas en regnig dag..

Nu är du ute och cyklar !! Är du miljöpartist ?
Citera
2018-08-10, 19:48
Medlem
Hegamons avatar
Jag fyllde på själv ett tomt system och det funkade en sommar iaf.
Citera
2018-08-10, 19:50
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Vem av er har fel?

Om det nu är så himla farligt så skulle väl en hel del människor dö varje år om de kör i regn samtidigt som de ovetandes kör med ett nyligen havererat ac-system som läcker denna gas?

Det blir ingen senapsgas
Citera
2018-08-10, 19:50
Medlem
Bilen är från 2007 och ur VAG-familjen. Borde den ha den nya eller gamla gasen i sig månne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in