2018-08-10, 10:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är ju flera här som funderar över varför polisen inte tycks ha intresserat sig alls för t.ex. exmaken (UW). Enligt Leif GW Persson skall en närstående vara GM i 70-80% av liknande fall. Går det inte att utläsa av MV:s redogörelse hur man har resonerat kring exmaken?

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nu lyckades jag inte få inläggen i rätt ordning, men det här
är vad MV skriver angående polisens, för närvarande, ringa
intresse för UW.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tack. Så först när polisen har kunnat bevisa att SD är oskyldig kommer man alltså att på allvar undersöka andra möjliga gärningsmän. Det här är väl också det intryck man får av artiklarna om fallet, och det här kan ju säkert vara förklaringen till att ärendet nu börjar dra ut på tiden.

Men risken finns väl att det vid det laget är försent att reda ut vad som egentligen har hänt, för ju längre tiden går desto svårare måste det väl bli?

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om jag tolkar detta uttalande korrekt, så kommer utredarna först börja titta på andra tänkbara kandidater efter att SD eventuellt har bevisats vara oskyldig? Ligger det i linje med att man bedriver en bred utredning?

Allvarligt nu, det här börjar likna en dålig deckare om uppgifterna stämmer, den som statistiskt sett är huvudmisstänkt för gärningen pekar ut sin rival och polis och åklagare köper det fullt ut.

Dessutom om nu uppgifterna i tråden stämmer så har exmaken alibi via en familjemedlem och utredarna godtar det utan knot, något verkar vara allvarligt fel i det här fallet och det magra resultatet kanske beror på att de jobbar med fel GM?
Citera
2018-08-10, 10:21
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Är sonen utesluten?
Citera
2018-08-10, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tidigt i tråden fanns minst ett inlägg, som sedan raderades, från arbetskamrat till LW som skrev om ökade trakasserier och hot mot henne. Jag hade gärna fått mer info därifrån. Många frågetecken. Men nästan säkert har de berättat för polisen och uppmanats hålla tyst. Min gissning är att dessa vittnesmål och digital konversation också ligger bakom svartsjukespåret.
Det/de inläggen måste jag ha missat.. Vem menade hen hade hotat LW?
Citera
2018-08-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Det/de inläggen måste jag ha missat.. Vem menade hen hade hotat LW?
Det är så synd att vi inte kan läsa det längre, men jag fattade det då som SD. Men stod det.i meddelandet runt om det? Det viktiga är väl att polisen vet. Men det hade onekligen varit en bra ledtråd till oss i tråden.
Citera
2018-08-10, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
SD reser med HD (ett par som är överens om att skiljas).

LW reser på en flera dagars event där hon skall tillbringa tid med en spännande man. Båda ser fram mot att träffas.

Två skilda resmål, den ena mot ett avslut och den andra mot ev framtid.

Det är liksom en väsentlig skillnad.

LW skulle åka på onsdag morgon (tidigt). Hon hade skjutit på avresan pga födelsedagen på tisdag.

SD senare ons el torsdag.

Han hade kort om tid för ev "samtal", liksom.

Bästa inlägget på länge i den här tråden. Kanske det bästa. Och minns att förändringar ofta är den ingrediensen i cocktailen som gör att den börjar pysa över.
Citera
2018-08-10, 11:32
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Första minnesorden till LW på Fonus sida idag:

https://minnessidor.fonus.se/memorial_page/memorial_page_greeting.php?order_id=3522451&set_si te_id=2&sign=23aa03215fc3c78faf319f9a58674ac1
Citera
2018-08-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är UW som ansvarar den, inte hennes föräldrar eller bror?

Att UW ansvarar för sådant, och inte LW:s föräldrar, har nog att göra med att barnen är närmast sörjande. Han får en roll i det här som pappa, inte som expartner.
Citera
2018-08-10, 11:43
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
SD reser med HD (ett par som är överens om att skiljas).

LW reser på en flera dagars event där hon skall tillbringa tid med en spännande man. Båda ser fram mot att träffas.

Två skilda resmål, den ena mot ett avslut och den andra mot ev framtid.

Det är liksom en väsentlig skillnad.

LW skulle åka på onsdag morgon (tidigt). Hon hade skjutit på avresan pga födelsedagen på tisdag.

SD senare ons el torsdag.

Han hade kort om tid för ev "samtal", liksom.

Det här tror jag är så nära sanningen vi just nu kan komma.
Citera
2018-08-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag kan se de motiven också men för ett år sedan kanske. Inte vid denna tidpunkt. Båda verkar ha gått vidare med andra partners. De ska ut och resa. Varför detta jättebråk NU som är så pass allvarligt att det leder till mord?

Inte ovanligt att svartsjuka män får en fixering vid en kvinna som de trakasserar i flera år, det släpper långt ifrån alltid när de får en annan partner. Dessutom ligger han ju i skilsmässa. SD bodde dessutom på samma område och rörde sig i samma geocatchingkretsar som LW. Han hade därför svårare att "lägga henne till handlingarna".
Citera
2018-08-10, 12:03
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
FP=MP?

Jag tror inte alltid att FP är MP. Om så skulle vara fallet gissar jag att MP inte är funnen än eller att den inte betraktats som sådan av utredarna. LW kan t.ex. ha tagits av daga på annan ort/plats där hon sedan även förvarats innan utplacerandet på FP, tänker jag.

När polis sökte i närområdet behöver LW inte ännu legat vid planket. GM behövde tid att tänka, planera, sanera och slutföra det hen påbörjat, förmodar jag. Tyvärr verkar hen ha lyckats vinna den tiden.

FP är vald för att den (som jag ser det) pekar mot ett relativt stort antal möjliga GM. Dessutom nås platsen både från bostadsområdet och från motorvägen, efter vad jag förstått.

Dåså, efter denna yviga spekulation är det bara att vänta på att syn- hörsel- och skrikvittnet ska knacka på dörren...

Jag är rätt övertygad om att FP även är MP. Men det är ändå av godo att få ta del av andras perspektiv och funderingar tycker jag 🙂.

En sak som jag reagerar på i inlägget är det här att kroppen skulle kunna ha dumpats på FP från motorvägen. Enligt mig så är det nästintill uteslutet att det har gått till så.
Främst på grund av två anledningar:
1. Motorvägen har ingen direkt vägren utan möts med ett dike. Precis efter FP kommer en avfart. Alltså ingen optimal plats att stanna på.
2. Att frakta kroppen från bilen på motorvägen till fyndplatsen är ingen lätt uppgift. Först kommer diket, sedan en grässlänt uppför, därefter kommer tät växtlighet av småträd och buskar och sist ett stängsel att ta sig över.
Citera
2018-08-10, 12:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Korrekt. De initiala sökinsatserna var koncentrerade till Vivalla (förmodligen för att hennes mobil pingat där) och som jag uppfattade det han de knappt påbörja sökningarna åt planket-området (där FP var) förrän det avbröts (oklart av vem). På varför: Min gissning är att "försvinnandet" övergått till "människorov".

För mig låter det märkligt att man bara avbryter en insats innan den slutfört sin uppgift?

Det andra är att just pinget från mobilen fick hundinsatsen att rikta in sig på "fel" område - helt motsatt håll från FP.

Idealisk effekt för en mördare som vill fördröja upptäckten av kroppen? Mobilen fick tjäna som "lockfågel"?
Därefter togs den bort och förstördes. Dess syfte var uppnått.

Huruvida en mobil hittats och är hos NFC eller inte - är oklart. Hört båda varianter.

En ytterligare SPEKULATION som jag närt länge.

Fick de inte ping från hennes mobil förrän torsdag eller fredag? Jag har för mig att det tog flera dagar innan de kunde pejla mobilen, därav våra diskussioner här huruvida den var avstängd en tid och sedan sattes på på torsdag eller fredag.
I så fall har de ju ändå haft flera dagar att leta innan mobilen lett dem åt fel håll.
Citera
2018-08-10, 12:05
Medlem
När polisen får in en anmälan om försvinnande av en vuxen kvinna görs en bedömning huruvida brott kan misstänkas som orsak till hennes försvinnande. Vid samtal och anmälan har det kommit fram omständigheter som gör att polisen väljer att åka till kvinnans bostad. Där har man sedermera konstaterat att kvinnan inte försvunnit av egen vilja. Genom information från de närmaste och på grund av förhållanden i bostaden har polisen höjt misstanke om försvunnen person till människorov.

Nu sätter man in mer resurser och polisen börjar söka efter kvinnan. Samtidigt tittar man naturligtvis på hur hennes sista dagar före försvinnandet såg ut, vilka hon har chattat med, mailat med, pratat med på mobil, var hon använt sitt kontokort mm. Man kartlägger hennes innersta krets och man börjar med att förhöra folk, såsom, vänner, grannar, familj, arbetsgivare och arbetskollegor mm.
Under denna tid kommer mycket nyttig information fram och man kan börja lägga ett puzzle om vilka individer hon kommunicerar och umgås med i.e. en inre krets.

Kvinnan hittas i närheten av hennes bostad och nu påbörjas en mordutredning av polisen och stora utredningsresurser sätts automatiskt in i utredningen. Nu kan man genom undersökningar samla in spår och gods från kroppen och mordplatsen som förhoppningsvis kan ge information en gärningsperson. Hundratals säkrade fynd skickas sedan till NFC för diverse analyser, vissa mer komplexa än andra. Undersökningar görs per automatik i kvinnans bostad och allt av eventuellt intresse samlas in. Detta tar mycket tid så det normala under denna tid är att försätta med kartläggning av individer i hennes inre krets. Man forsätter med att höra hennes inre krets samtidigt som de första analyserna börjar droppa in. Dödsorsak blir så småningom fastställt vilket ger polisen en hypotes om vad som sannolikt hänt på mordplatsen.
Nu arbetar man med en hypotes, man vet också vad kvinnan gjorde under dagarna före hennes död. Uppgifter från förhör börjar kontrolleras och dubbelkontrolleras.

Någonstans under resans gång har polisen blivit intresserad av en viss individ som även bor i området. Polisen har genom uppgifter som kommit fram genom utredningar och undersökningar samt via förhör valt att anhålla denna person som misstänkt.
Det finns alltså omständigheter som initialt pekar mot att denna individ kan ha något att göra med kvinnans död.

Avsaknad av alibi
Lämnat felaktiga uppgifter i förhör
Ljugit eller hållit undan information i förhör
Vittnesuppgifter
Fynd
Historik

Listan kan göras hur lång som helst och det finns fler teorier i denna långa tråd om varför den MT blev primal suspect.

Nu vill utredningen titta närmare på denna person och man genomför husrannsakan i hans bostad och bil, man gör även en hel del beslag som skickas vidare till NFC för närmare undersökningar. Man håller flera förhör och man kontrollerar mannens uppgifter.

En del av de fynd som man samlat in från kroppen, bostaden etc. börjar komma in från NFC. Dessa fynd talar antingen för eller emot den MT, analyssvaren kan också vara ofullständiga vilket i sin tur är mer eller mindre värdelösa för utredningen.

Man vill genom analyssvar få fram ännu mer konkret fakta om mordet. Utredningen vill bygga upp en kedja av händelser fram till kvinnans död. Det är alltså fynden i sig som talar och gör grund till den arbetshypotes utredningen arbetar efter.

Polisen skall arbeta förutsättningslöst och inte lägga fram en eventuell hypotes byggt efter den enskilde utredningens egna spekulationer. Det är faktiska fynd och spår ihop med uppgifter via vittnen och förhör som indikerar mot en potentiell gärningsperson. Händelsekedjan är därför mycket viktig och skall tillsammans med faktiskt bevisning i utredningen utgöra det puzzle som man nu försöker färdigställa.

NFC har garanterat inte levererat alla analysrapporter ännu. Att påstå att den misstänkte är gärningsperson eller helt oskyldig av någon i tråden som arbetar efter egna spekulationer och utan insyn i utredningen är därför helt omöjligt. Man kan inte se på en person om han är mördare eller inte enbart genom dennes Facebook, Instagram eller fotografi. Man kan inte heller avgöra huruvida man är skyldig eller oskyldig på uppgifter från vänner till den misstänkte.

Glöm inte att en mördare kan vara hur snygg och charmig, trevlig samt social eller till och med din bästa vän. Det kan vara i princip vem som helst. Detta vet vi av erfarenhet. det är ofta omständigheter och vissa tillfällen som gör att en människa dödar.

Det vanliga orsakerna till mord på kvinnor utgörs av svartsjuka, pengar, hat, hämnd, man blivit lämnad - sagt utan inbördes rankning.

Att vissa människor som tillhör den inre- och yttre kretsen inte blivit ämne för misstanke beror sannolikt på att

De har alibi
De har inte befunnit sig i närheten av platsen
De har befunnit sig på annan plats/ort vid tidpunkten
Fynd inte pekar mot denna person

Etc.

Just nu verkar utredningen hålla SD som misstänkt i mordet. De kompetenta poliserna och all den personal som arbetar med utredning har just nu indikationer mot SD. det skall man absolut inte underskatta, personerna är mycket erfarna att arbeta med grova brott. De allra flesta vet vad de håller på med.

Skrivet lite i all hast, hoppas ni förstår vad jag menar.
Sorry för lång text
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in