2018-08-09, 15:40
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Skrev Moralensväktare verkligen att MGM var den sista digital kontakt LW hade d.v.s. 23.09?
Jag har missat detta.

Edit: Vill du länka eller citera det inlägget?

Moralens väktare sprider lögner har jag sagt flera gånger. Det där är en lögn!
Sista kontakten var inte med SD, för då skulle han nog suttit på sannolika. De hade ingen kontakt. Den som säger det ljuger. SD är väl inte så korkad att han ens pratar med henne efter all skit han fått utstå. Då skulle han ju få människan på halsen igen. Försök åtminstone se på moralens inlägg med lite skepsis. Ni som är seriösa i tråden. Ni sväljer allt.
Citera
2018-08-09, 15:42
Medlem
Citat:
Skrev Moralensväktare verkligen att MGM var den sista digital kontakt LW hade d.v.s. 23.09?
Jag har missat detta.

Edit: Vill du länka eller citera det inlägget?

Det var troligen senare än 23.09, i annat fall skulle det ha varit samtidigt med Norgegruppens kontakt. Men klart den senaste kontakten, enl. MV.
Återkommer.
Citera
2018-08-09, 15:45
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Anledningen till att det inbjuder till eviga diskussioner är att det inte finns något rimligt motiv i detta fall.
Vilket motivet är är en kärnfråga i mordutredningar och jag misstänker att det är här utredarna har fastnat.

Jag kan se tre rimliga motiv utifrån SD som GM: Svartsjuka är ett. Det andra kan vara skilt från svartsjuka men är att SD känt hat mot LW, och att detta gjorde att han tappade besinningen. Det tredje är att ett bråk berörde saker från deras historia ihop, som ledde till fysiskt handgemäng. Situationen blev ohållbar och LW började skrika. Då försökte SD få tyst på henne och ströp henne.
Citera
2018-08-09, 15:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Moralens väktare sprider lögner har jag sagt flera gånger. Det där är en lögn!
Sista kontakten var inte med SD, för då skulle han nog suttit på sannolika. De hade ingen kontakt. Den som säger det ljuger. SD är väl inte så korkad att han ens pratar med henne efter all skit han fått utstå. Då skulle han ju få människan på halsen igen. Försök åtminstone se på moralens inlägg med lite skepsis. Ni som är seriösa i tråden. Ni sväljer allt.

Hur vet du med sådan säkerhet att det är lögn?
Citera
2018-08-09, 15:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag kan se tre rimliga motiv utifrån SD som GM: Svartsjuka är ett. Det andra kan vara skilt från svartsjuka men är att SD känt hat mot LW, och att detta gjorde att han tappade besinningen. Det tredje är att ett bråk berörde saker från deras historia ihop, som ledde till fysiskt handgemäng. Situationen blev ohållbar och LW började skrika. Då försökte SD få tyst på henne och ströp henne.

Jag kan se de motiven också men för ett år sedan kanske. Inte vid denna tidpunkt. Båda verkar ha gått vidare med andra partners. De ska ut och resa. Varför detta jättebråk NU som är så pass allvarligt att det leder till mord?
Citera
2018-08-09, 15:57
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
MV har, såvitt jag minns, nämnt 23.09 som sista kontakt. På ett annat ställe uttryckte han att MGMs kontakt var den sista. Fattas bara att något av inläggen tagits bort. Ska lite senare dra igenom inläggen ännu en gång.

Uppgifterna om 23:09 har vad jag förstår ursprung i EGTs uppgifter och härleds till norgeresan gäller inte SD och kommer inte från MV.
Postat 2018-07-04, 22:00
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Enligt Etthuspalandet var tiden för Norgechatten 22.49:

Vet att du skrivit 23:09 förut också. Jag kanske har missat någon annan information?
Postat 2018-07-04, 22:58
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
22:47/49 finns det skärmdump på.
Från andra geocachare har jag hört att hon chattade efter 23 och någon skrev att dom fick hennes sista meddelande 23:09.
(Tänkte på att 0 och 9 sitter bredvid varandra och avsikten var att skriva 23:00... men å andra sidan sa andra ”efter 23”.)
Postat 2018-07-08, 11:41
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Tror inte det var den senaste. OM det var SD som var senate digital kontakten efter 23:09 så minskas tidsfönstret dramatiskt för att han är GM.
Nedan MVs undran om EGTs uppgifter om att digital kontakt 23:09 i stort utesluter SD som GM. Det är enda gången MV nämner tiden 23:09
Postat 2018-07-08, 16:22
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det är intressant hur vill du förklara att SD inte skulle kunna vara GM eftersom den sista digitala kontakten skedde kl 23:09?
Hoppas det går att förstå har bråttom
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-09 kl. 16:04.
Citera
2018-08-09, 15:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vi har fått en del info från utredningen, via MV som flera här anser är trovärdig. Enl. hen skulle sista kontakten ha varit 23.09 (MGM) och bl.a. innehållet i den digitala konversationen gjorde MGM huvudmisstänkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att även innehållet i den digitala konversationen skulle ha legat till grund för misstankar mot SD har jag missat. Kan du länka?
Citat:
Misslyckades med kopieringen … MVs inlägg:
[...........]
Det stod väl ingenting där om innehållet i den digitala konversationen?

Länk till MV:s inlägg: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-08-09 kl. 16:40.
Citera
2018-08-09, 16:07
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det skaver något alldeles förfärligt att åklagaren har försökt två gånger att få till "sannolika skäl" men misslyckats, det hör till ovanligheterna att en Tingsrätt är så obstinat att de går mot en åklagares begäran, två gånger dessutom.

Det låter allvarligt när man pratar om Tingsrättens beslut och att inte åklagaren lyckades få igenom en häktning. Hon till och med misslyckades två gånger.

Men om jag har fattat rätt så sker en häktningsförhandling med en person som domare. Samma person var domare vid de båda häktningsförhandlingarna om jag har fattat rätt.

Konstiga beslut tas rätt ofta av olika personer inom rättsväsendet. Varför tolkas det i det här fallet som ett misslyckande av åklagaren när det lika väl kan ha varit ett felaktigt beslut av den enda domare som har varit inblandad?

Det skulle kanske ha varit bättre med en annan domare vid den andra häktningsförhandlingen.
Citera
2018-08-09, 16:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det låter allvarligt när man pratar om Tingsrättens beslut och att inte åklagaren lyckades få igenom en häktning. Hon till och med misslyckades två gånger.

Men om jag har fattat rätt så sker en häktningsförhandling med en person som domare. Samma person var domare vid de båda häktningsförhandlingarna om jag har fattat rätt.

Konstiga beslut tas rätt ofta av olika personer inom rättsväsendet. Varför tolkas det i det här fallet som ett misslyckande av åklagaren när det lika väl kan ha varit ett felaktigt beslut av den enda domare som har varit inblandad?

Det skulle kanske ha varit bättre med en annan domare vid den andra häktningsförhandlingen.

Om åklagaren hade tyckt att domaren tog fel beslut hade hon rätt att överklaga vilket hon valde att inte göra. Det får mig att tro att domarens beslut var helt korrekt.
Citera
2018-08-09, 16:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Som Rosamund redan har skrivit, om åklagaren inte var nöjd med det beslut som fattades av domaren i Tingsrätten kunde hon valt att överklaga till Hovrätten för att få en ny bedömning av en ny domare, åklagaren avstod så det säger väl det mesta om hur bevisläget var för att få "sannolika skäl".
Senast redigerad av Reimer 2018-08-09 kl. 16:42.
Citera
2018-08-09, 16:24
Medlem
Citat:

Vet vi namnet på denne domare?
Citera
2018-08-09, 16:31
Medlem
Rosamunds avatar
[/b]QUOTE=Cloudedcrystalbeam|64800903]De två förhandlingarna gällande SD i Örebro TR:

Uppgifterna kanske redan framlagts i tråden. I så fall ber jag om ursäkt. Källa: Örebro TR

2018-06-01:

Inom stängda/lyckta dörrar

Deltagande:
Rådman L*rs-Er*k H*lth
SD+försvarsadvokat Ingv*r B*ckm*n
Notarie Mart*n St*rsm*rk
Åklagare Ås* H*d*ng

2018-06-08:

Inom stängda/lyckta dörrar

Deltagande:
Rådman L*rs-Er*k H*lth
SD+försvarsadvokat Ingv*r B*ckm*n
Notarie Mart*n St*rsm*rk
Åklagare Ås* H*d*ng

Det är åklagaren som avför en person från misstanke, om så skulle vara fallet.[/quote]

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet vi namnet på denne domare?

Ja, se ovan citat från Cloudedcrystalbeam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in