2018-08-10, 08:47
Medlem
flashbacktrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Om mindre än en månad vet vi hur stort mörkertalet var. Men under 25% kommer SD inte att få.

Du låter säker, hoppas du har rätt vad ger du sossarna? Ungefär samma?
2018-08-10, 09:09
Medlem
Hur tolkar ni den avslagna valrörelsen? Visst har jag sett (SD) aktiva i olika sammanhang ute bland folk men ingen alls från något annat parti.

En uppfattning jag hört är att valarbetarna är oroliga inför mötet med väljarna. De har redan givit upp och vill bara att det skall ta slut. Det jag vet är att det finns (M) folk som är innerligt trötta på frågor om DÖ.

Det har spekulerats i en riktigt aggressiv valrörelse men det jag ser framför mig är snarast en serie riktigt ointressanta debatter i TV eller radio, och kanske ett par debatt artiklar, men annars total frånvaro från valarbetare ute på stan.

Nu skall det visst vara debatt mellan Björklund och Frigoliten om skolan. Vem bryr sig? Snart kanske Löfven och Sjökvist får debattera skatter och välfärd?

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/fridolin-och-bjorklund-i-het-debatt-om-svenska-skolan/

Tror att det är så valrörelsen kommer att se ut. Inga debatter i kontroversiella ämnen.
2018-08-10, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Att SD blir största parti 9 september är mer eller mindre ett faktum redan nu!

Intressant är däremot om de hamnar under eller över 30 procent...

SD + AfS kommer få 27-28 % tillsammans!

Men ifall AfS hamnar på "riksdags-nivåer" i OM innan valet, kommer SD kompensera en del av förlusten till AfS.
Genom att framstå som mer sansade och behärskade kommer SD ta del röster från andra partier.
SD + AfS kommer då få ca 30 % tillsammans.

Om en månad kommer min spådom att visa sig sann!
2018-08-10, 09:38
Medlem
B. Mystics avatar
Är det inte väldigt dåligt med ou? I min fantasi så kom det ut minst 2 i veckan i halvan av augusti vid förra valet.

Men visst känns det som att det går upp upp upp och upp!
Jag tror att augusti kommer ge nya rekordsiffror för SD sammantaget alla ou. Kanske AFS kommer ligga på gränsen till inträde också.

Efter pride-spektaklet så får de flesta se var det barkar hän. Många av de som röstar M i hopp om att de ska samarbeta med SD kommer få tänka över om de inte ska rösta SD ändå.
Då finns det ändå utrymme för ett tapp till AfS utan att förlora nettotillväxt.
2018-08-10, 10:12
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Är det inte väldigt dåligt med ou? I min fantasi så kom det ut minst 2 i veckan i halvan av augusti vid förra valet.

Men visst känns det som att det går upp upp upp och upp!
Jag tror att augusti kommer ge nya rekordsiffror för SD sammantaget alla ou.

Ja, jag trodde ju man skulle vakna upp till en ny Demoskop-mätning idag, men den kanske kommer senare eller imorgon då.

Jag tror, eller snarare inser, att efter en stor topp med stora ökningar två månader i rad så kommer det komma mätningar med en lägre siffra, men som med Inizio senast så behålls en klar majoritet av ökningarna. Det gick där från 15,9% till 20,5% snabbt, sen klagar en del när det blir 19,0%. Förr eller senare slår ju ökningar tillbaka måste man förstå vilket inte alla gör. Men det hinner kommer både sådana mätningar och vända uppåt igen innan valdagen, det är trots allt en hel månad kvar vilket är gott om tid och vissa institut kommer komma med flera mätningar under hela augusti och början av september fram till valdagen
2018-08-10, 11:08
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hur tolkar ni den avslagna valrörelsen? Visst har jag sett (SD) aktiva i olika sammanhang ute bland folk men ingen alls från något annat parti.
En uppfattning jag hört är att valarbetarna är oroliga inför mötet med väljarna. De har redan givit upp och vill bara att det skall ta slut. Det jag vet är att det finns (M) folk som är innerligt trötta på frågor om DÖ.
Det har spekulerats i en riktigt aggressiv valrörelse men det jag ser framför mig är snarast en serie riktigt ointressanta debatter i TV eller radio, och kanske ett par debatt artiklar, men annars total frånvaro från valarbetare ute på stan.
Nu skall det visst vara debatt mellan Björklund och Frigoliten om skolan. Vem bryr sig? Snart kanske Löfven och Sjökvist får debattera skatter och välfärd?
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/fridolin-och-bjorklund-i-het-debatt-om-svenska-skolan/
Tror att det är så valrörelsen kommer att se ut. Inga debatter i kontroversiella ämnen.

Ja partifunktionärerna för hela alliansen och S har svårt att tala med vanligt folk på stan för de vet inte själva hur deras partier skall agera efter valet eller vad de egentligen vill. Bara V, MP och SD har en tydlig linje där funktionärer och parti tycker det samma. C har nog en del Lööf-följare som också kan stå för sitt parti. Det gör det hela lite avslaget.

Media kommer driva valrörelsen mot allt som inte berör invandringen men det är svårt då skola, vård, polis, trygghet, bostäder allt dras med den frågan. Det går bara om de inte bjuder in SD.

Jag tror den riktiga valrörelsen därför kommer röra sig mer på sociala medier och på gator och torg där SD an sätta agendan själva. Detta kommer att vara första valet på 50 år eller mer som medias betydelse i valet minskar. De kommer befinna sig i en bubbla utan särskilt stor påverkan på väljarna.
2018-08-10, 11:10
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic

Kanske vill inte media köpa så många OU för att de inte visar det de vill att de skall visa?
2018-08-10, 11:52
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
De är mer än Kd och Mp som åker ur riksdagen. Liberalerna har enorma problem just nu. De fick 5,42 procent i valet 2014. De minskade med 1,63 procent i valet 2014. Partiet ligger 1,43 procent från att åka ur riksdagen. Sedan 1973 har partiet endast ökat i valet 1976, 1985 och 2002. Partiet har tappat stöd i varje riksdagsval sedan 2002. Om du tittar på siffrorna från valet 2014 så finner du att Liberalerna fick under 4 procent i 10 av 29 valkretsar. Utöver detta faller partiet i intervallet 4-5 procent i ytterligare 7 valkretsar. Liberalerna fick endast över sitt valresultat i 8 av 29 valkretsar. De gjorde bäst ifrån sig i Stockholms kommun där de fick 7,85 procent. Där tappade partiet 0,73 procent. Partiet tappade i samtliga sina valkretsar i valet 2014. Om Liberalerna idag låg på 7-8 procent så hade detta val inte varit ett problem men eftersom de fick 5,42 procent i valet 2014 ligger de farligt nära spärren.

De fick sitt näst sämsta val i historien. Det enda val de har gjort sämre ifrån sig är valet 1998 då de fick 4,7 procent. Liberalernas starkaste fästen (inte valkretsar) är inte oväntat Stockholms län (främst Stockholms kommun och de rika norra förorterna), Västra Götaland (Göteborgs kommun och dess rika förorter), Uppsala (Uppsala kommun), Halland (Kungsbacka, som är en välmående sommarstad tre mil från Göteborg) och Södra Skåne (främst Lund). Om du tittar på Stockholms län så blöder Liberalerna väljare i alla kommuner utom de rikaste kommunerna i Stockholms län – det vill säga Danderyd och Lidingö. I valet 2014 tappade L hela 1,26 procent i valkretsen Stockholms län (Stockholms kommun ej inräknat). I Stockholms kommuns valkrets tappade de 0,73 procent.

Vi kan räkna med att Liberalerna kommer blöda i det här valet i stort sett alla södra kommuner i Stockholms län. Här återfinns ”megakommuner” så som Huddinge (14 största kommunen i Sverige), Södertälje (20) , Botkyrka (21) och Haninge (24). Även om L är svaga i dessa kommuner jämfört med övriga Stockholms län handlar det om tapp tusentals väljare. Det blir värre. Rent demografiskt ser kommuner som Huddinge och Nynäshamn nästan ut som Upplands Väsby, Järfälla, Salem, Värmdö, Österåker, Nykvarn, Ekerö osv. Det är till stora delar villaboende om ekonomisk (snarare än kulturell) medelklass. Varför skulle de inte överge Liberalerna? I valet 2014 minskade L i lund med 1,29 procent och 0,75 procent i Vellinge. Tittar du på en mediankommun så som Strängnäs (Södermanslands län) förlorade partiet 2,29 procent. Jag kan fortsätta. I Göteborgs kommun tappade Liberalerna hela 1,18 procent eller 2693 väljare.

Någon kanske säger att Liberalerna kommer ta väljare från Miljöpartiet men som SCB mätningarna finns det inga strömningar därifrån. De tappar till Centerpartiet (progressiva väljare) och Sverigedemokraterna (batongliberala). För att sammanfatta. Det räcker med att Liberalerna tappar rena marginalväljare – dvs. väljare som brukar byta parti för att de skall åka ut ur riksdagen. Naturligtvis är det ingen som pratar om det här. Du kan inte riktigt fånga upp det i opinionsmätningarna eftersom det är inne i felmarginalen men minskar partiet som förra valet åker de ut. Demografin i valkretsarna (de som ännu inte röstat på SD) pekar faktiskt på de åker ut om dessa röstar efter demografin. På valnatten landar partiet på 3.8 procent och alla kommer bli fruktansvärt förvånade.

Det var en föredömlig redovisning av L. Jag hoppas du har rätt. L är ett vidrigt parti. Jag hade stora förhoppningar 2006 på att Björklund skulle ta tag i skolan men allt har blivit sämre. Resten av L är rena galningar. Jag gissar att L satt munkavle på Cecilia och de andra rabiata vänsterliberalerna.

Om din prognos faller in att L får 3,8% är det perfekt.

Citat:
Här kommer opinionsbomben Tobias Billström har arbetat fram en parlamentarisk strategi för hur man skall styra med (SD) stöd.

https://www.expressen.se/nyheter/billstrom-moderaterna-kan-styra-med-sds-stod/

KG Bergström förstår ingenting

https://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/billstrom-har-inte-riktigt-kansla-for-politisk-tajming/

Kan det vara så enkelt som att (M) börjat inse att deras opinionsproblem helt beror på att de inte har ett realistiskt regeringsalternativ? Folk misstänker ett nytt DÖ och ingen litar på dem? Dessutom erkänner de ju nu att AKB hade rätt.

Varför kommer det nu? De börjar väl bli desperata och om en månad är det försent att försöka vinna tillbaka förtroendet.

Skall bli riktigt roligt att se om reaktionerna denna gång blir opinionsras som efter AKB utspelet eller om svarte-petter flyttar till (C)/(L)? Finns trovärdigheten eller kommer folk fortfarande misstänka DÖ 2.0?

Jag tror åtminstone att Billström är seriös. Kan dessutom sträcka mig så långt att jag tror att Ulf Kristersson gett upp och accepterat att (M) väljarna inte tycker att (SD) mobbing är rätt väg att gå.

Moderaternas trovärdighet är helt utraderad. Ingenting de säger går att lita på. Dessutom, varför ska ett mindre parti som därtill är ansvariga för kaoset förvänta sig makten med stöd av SD. SD tar makten och de avgörande ministerposterna så kan M ge dem sitt stöd. Det är också ett snyggare sätt att be om ursäkt och ta ansvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag hoppades på KD tidigare, men efter EBT’s lögner och trams efter Pride så inser jag att de aldrig kommer ändra sig. KD måste bort, precis som resten av 7-klövern. Inget av de partierna kommer kunna rädda Sverige.
SD, MED och Afs är det som gäller.

EBT är också hon en opålitlig opportunist. Hon kommer säga och göra vad som helst för att försöka komma över 4%. Det kan man ju för all del förstå. Kd kommer åka ur.
2018-08-10, 12:03
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Alla partier utom V och kanske C kommer tappa. Man går alltså in i en valrörelse som man vet kommer sluta i förlust. Det motiverar naturligtvis inte.

Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Ja partifunktionärerna för hela alliansen och S har svårt att tala med vanligt folk på stan för de vet inte själva hur deras partier skall agera efter valet eller vad de egentligen vill. Bara V, MP och SD har en tydlig linje där funktionärer och parti tycker det samma. C har nog en del Lööf-följare som också kan stå för sitt parti. Det gör det hela lite avslaget.

Media kommer driva valrörelsen mot allt som inte berör invandringen men det är svårt då skola, vård, polis, trygghet, bostäder allt dras med den frågan. Det går bara om de inte bjuder in SD.

Jag tror den riktiga valrörelsen därför kommer röra sig mer på sociala medier och på gator och torg där SD an sätta agendan själva. Detta kommer att vara första valet på 50 år eller mer som medias betydelse i valet minskar. De kommer befinna sig i en bubbla utan särskilt stor påverkan på väljarna.

Precis. Det hjälper ju inte heller att kommunpolitikerna inte vet vad partiledningen kommer göra eller kan lita på den informationen som ges från toppen.

Vad ska en moderat valarbetare svara väljarna idag? SD samarbete eller inte? De moderater som önskar ett samarbete med SD gör ju klokast i att lägga rösten på SD eller snarare AfS.
2018-08-10, 12:17
Medlem
Det är inte bara lite absurt om mp hänger kvar. Spårkröret kan inte ens förmå sina när och kära att använda miljövänliga alternativ. Inte var det så att språkrören grät när man såld de tyska kolgruvorna, utan det förbehölls den direkt klimat negativa generösa invandringspolitiken.

Men om dom nu hänger kvar, vart snor dom sina sista procent. Jag har så svårt att se vare sej M, S eller SD väljare gå till mp i någon omfattning. V har ju enligt naturvårdverket en bättre miljöpolitik så varför, stöd röster kanske. C är en möjlig kandidat, men dom ska ju själva vara miljöfrågeorienterade.
2018-08-10, 12:21
Medlem
Trogskalles avatar
Jag tror att dom senaste uttalandena om totalt stopp av flyktingmottagande sätter stopp för SDs framgångar.
Är jag helt ute och cyklar om jag tror på ca 15% i valet?
2018-08-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Jag tror att dom senaste uttalandena om totalt stopp av flyktingmottagande sätter stopp för SDs framgångar.
Är jag helt ute och cyklar om jag tror på ca 15% i valet?

Jag tror i all vänlighet att du cyklar. Min och trådens åsikt (på ett ungefär):

Om sjuklöverpartier vill fortsätta med generöst flyktingmottagande tappar de till SD.

Om sjuklöverpartierna säger att de vill stoppa flyktingmottagandet bekräftar de SD:s veklighetsbeskrivning att mottagandet är skadligt. Väljarna väljer då det parti som är trovärdigast i frågan. Sjuklövern tappar då också till SD.

Sjuklöverns strategi måste bli att prata om annat, tex välfärd och miljö. Skulle de tvingas att prata invandring kan de stora S och M alltid låta olika företrädare för olika interna falanger uttrycka diametrala åsikter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in