2018-08-09, 16:42
Medlem
tjackarismygs avatar
Grundkurs i kriminologi för amatördeckare (vi alltså).

1. Läs Agatha Christie som 8-åring.
2. Vilka har motiv?
3. Vilka har möjlighet?

I det här fallet är motivet obegripligt med SD som GM. Däremot finns det ovanligt många motiv i LW's fall jämfört med en vanlig kvinna i 40-årsåldern. Några sådana kom upp i går kväll när tråden av någon anledning fungerade normalt.
Först när man har motiv som utgår ifrån BO´s person kan man börja leta GM.
De otroligt fåniga Starlet-romaner som har framförts i denna tråd kan antingen bero på att några roas av att driva med oss seriösa amatörer, eller har en agenda att göra tråden oläslig. Det värsta skulle vara om de verkligen är så urbota tomma i bollen som inläggen. Då blir jag orolig.
Hursomhelst. Tänk om tänk rätt! Ett motto på mitt jobb är "Kill your darling". Det låter lite makabert här, men betyder som ni vet att för att projektet skall lyckas måste man kunna släppa även de bästa upplägg.
Citera
2018-08-09, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag kan se de motiven också men för ett år sedan kanske. Inte vid denna tidpunkt. Båda verkar ha gått vidare med andra partners. De ska ut och resa. Varför detta jättebråk NU som är så pass allvarligt att det leder till mord?

Skulle du kunna utveckla varför du skriver så?
Citera
2018-08-09, 16:45
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Jag kan se de motiven också men för ett år sedan kanske. Inte vid denna tidpunkt. Båda verkar ha gått vidare med andra partners. De ska ut och resa. Varför detta jättebråk NU som är så pass allvarligt att det leder till mord?

Varför tror du att båda gått vidare med nya partners?

Det är ju knappast så att någon av dem vill vara öppna med att de har ett förhållande. SD pga av att han är gift och LW pga vad hennes nära ska tycka om att hon umgås med en man som hon anmält för misshandel. Bägge fallen känns lite skämsigt och inget man skyltar med.

Jag säger varken bu eller bä men man kan knappast avfärda att det var slut mellan dem.
Senast redigerad av Cocinella 2018-08-09 kl. 16:49.
Citera
2018-08-09, 16:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Grundkurs i kriminologi för amatördeckare (vi alltså).

1. Läs Agatha Christie som 8-åring.
2. Vilka har motiv?
3. Vilka har möjlighet?

I det här fallet är motivet obegripligt med SD som GM. Däremot finns det ovanligt många motiv i LW's fall jämfört med en vanlig kvinna i 40-årsåldern. Några sådana kom upp i går kväll när tråden av någon anledning fungerade normalt.
Först när man har motiv som utgår ifrån BO´s person kan man börja leta GM.
De otroligt fåniga Starlet-romaner som har framförts i denna tråd kan antingen bero på att några roas av att driva med oss seriösa amatörer, eller har en agenda att göra tråden oläslig. Det värsta skulle vara om de verkligen är så urbota tomma i bollen som inläggen. Då blir jag orolig.
Hursomhelst. Tänk om tänk rätt! Ett motto på mitt jobb är "Kill your darling". Det låter lite makabert här, men betyder som ni vet att för att projektet skall lyckas måste man kunna släppa även de bästa upplägg.

Tänk att jag och du är överens för en gångs skull angående motivfrågan. När jag har SD som GM finner jag inget bra svar på den frågan. Den enkla förklaringen som svartsjuka duger inte när man börjar analysera vidare på den, t.ex. varför ledde inte denna svartsjuka hos SD till grovt våld mot LW förut? En svartsjuk människa blir inte det över en dag, den måste ha funnits där under hela deras affär.
Vidare varför skulle denna svartsjuka bli som starkast att den leder till mord just vid denna tidpunkt? Både SD och LW ska ut och resa med andra partners. Inte bara den ena, då hade det varit förståeligt om den andra blivit riktigt svartsjuk och begått mord.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-09 kl. 17:03.
Citera
2018-08-09, 17:16
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

De kan mycket väl ha fortsatt ha kontakt. Ser inte det alls som orimligt. Det kommer framgå i fupen, och deras fortsatta kontakt är isåfall också väsentligt för motivbilden. Det kan finnas väldigt många alternativ på hur deras relation varit det senaste året fram till mordet. De kan ha tagit avstånd från varandra helt i flera månader, de kan ha haft kontakt sporadiskt då och då. Inte speciellt ovanligt i krångliga relationer. Har själv erfarenhet av liknande relationer, och det har säkert andra i den här tråden också.
Citera
2018-08-09, 17:19
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som Rosamund redan har skrivit, om åklagaren inte var nöjd med det beslut som fattades av domaren i Tingsrätten kunde hon valt att överklaga till Hovrätten för att få en ny bedömning av en ny domare, åklagaren avstod så det säger väl det mesta om hur bevisläget var för att få "sannolika skäl".

Det kan vara så att åklagaren tyckte alternativet att kunna avlyssna och bevaka SD var en helt okej väg att ta istället.
Citera
2018-08-09, 17:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Tänk att jag och du är överens för en gångs skull angående motivfrågan. När jag har SD som GM finner jag inget bra svar på den frågan. Den enkla förklaringen som svartsjuka duger inte när man börjar analysera vidare på den, t.ex. varför ledde inte denna svartsjuka hos SD till våld mot LW förut? En svartsjuk människa blir inte det över en dag, den måste ha funnits där under hela deras affär.
Vidare varför skulle denna svartsjuka bli som starkast att den leder till mord just vid denna tidpunkt? Både SD och LW ska ut och resa med andra partners. Inte bara den ena, då hade det varit förståeligt om den andra blivit riktigt svartsjuk och begått mord.

Det fetade: Här måste jag påpeka att det är väldigt vanligt att en svartsjuk person håller sig på mattan en bra bit in i en relation, men efterhand ökar denna personens misstankar, behov av kontroll och inte helt sällan leder det till maniska tendenser som göder svartsjuka. Det kan gå lång tid innan en sådan relation blir så pass destruktiv att det leder till våldsamma bråk. Det finns väldigt mycket material att läsa om rörande detta om du är intresserad.
Citera
2018-08-09, 17:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det kan vara så att åklagaren tyckte alternativet att kunna avlyssna och bevaka SD var en helt okej väg att ta istället.

Knappast troligt men visst kan resonemanget ha gått så hos åklagare och utredare men då får man ju fråga sig varför hon försökte två gånger med att få till "sannolika skäl", om hon nu hoppades att MGM skulle vara lika dum i huvudet som Johanna Möller så verkar ju det hoppet ha grusats rejält, inget verkar hända i utredningen och det senaste som kom ifrån officiellt håll var ju "inga kommentarer".

Åklagaren ska ju inte gå upp i en förhandling om det inte finns fog eller säkra möjligheter för att få det som önskas så misslyckandet med att få till "sannolika skäl" skaver rejält.

Ditt scenario med avlyssning tror jag inte ger något av substans, det förutsätter ju att det är två om brottet och att de är dumma nog att prata öppet om vad de gjort typ Johanna Möller och Rajabi men två sådana idioter till vore fan för mycket.
Citera
2018-08-09, 17:34
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

En passande väg inför den då stundande semesterperioden också. Jag tror inte åkl presenterade alla bevis.
Citera
2018-08-09, 17:43
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag svarade Remark som tror SD är GM och dessutom att planering förelåg. Det var därför jag skrev att då hade han förmodligen inte lämnat digitalt spår efter sig.
Det är mer rimligt att det är oplanerat som du säger, om SD är GM.

Vad säger SD själv?

Tror du på honom?
Citera
2018-08-09, 18:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Av vilken anledning skulle Åk tycka det är helt okey att inte lagföra SD?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-09 kl. 18:08.
Citera
2018-08-09, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet vi namnet på denne domare?

Rådmannen Lars-Erik Hulth se sista länken.

https://minfil.com/Id6aI3fdbf/0CA44AEF-2869-4DD7-8EF1-E8CE92B9DEF9.png

https://minfil.com/k675Ieffb0/41F2BD79-9FCE-4894-A30E-3A090D5E528D.jpeg
Senast redigerad av Banannn 2018-08-09 kl. 18:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in