Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 12:13
Medlem
Som jag ser på saken är AfS etnopluralister*.

*Etnopluralism är en ideologi som menar att ingen ras eller etnisk grupp är mer värdefull än någon annan, men att de måste leva åtskilda för att undvika påstått negativa konsekvenser av genetisk och kulturell sammanblandning. Begreppet används inom nationalistiska kretsar, och som företräds av den franska högerrörelsen Nouvelle Droite https://sv.wikipedia.org/wiki/Etnopluralism
Citera
2018-08-09, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Hur ställer sig Afs till etnopluralismen?
Är iofs nyfiken på hur SD ser på detta också men detta är ju en Afs-tråd...

SD anser etnicitet vara oviktigt. Endast kulturen räknas. Om Sverige sedan befolkas av kulturella svenskar men etniska främlingar är egalt.

AfS betecknar sig inte som etnopluralister då man av strategiska skäl inte vill blanda in etnicitet i realpolitiken. Man vill inte skicka hem utlänningar pga deras etnicitet, utan det blir en fråga om ifall den enskilde utlänningen när eller tär Sverige. Om man är systembelastande skickas man hem. Resultatet blir ett mer etniskt homogent land och därigenom mer ”etnopluralistiskt”.
Citera
2018-08-09, 13:05
Medlem
Citat:
Hur ställer sig Afs till etnopluralismen?
Är iofs nyfiken på hur SD ser på detta också men detta är ju en Afs-tråd...

Men tanke på att Gustav Kasselstrand påtagligt har sagt att han står bakom segregation och att han själv gör det samt att han menar att det är helt naturligt att man vill leva med dem som man rent fysiskt (utseendemässigt) känner igen sig med så skulle man väl kunna säga att AfS är etnopluralister i viss mån.
Man har utav uppenbara skäl inte valt att ta med ord såsom Etnicitet och ras i sitt partiprogram, men läser man mellan raderna om vad som står i partiprogrammet samt vad diverse företrädare menar så blir det uppenbart.
Deras senaste valaffisch stod det : "Nya svenskar? - Det gör vi själva!"
Citera
2018-08-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Jo det är precis vad det går ut på. Vi förvaltar det vi fått av våra förfäder för att lämna över något bättre till våra efterkommande.
Jag tycker det vore bättre om vi blev många fler. Om det görs på rätt sätt kan Sverige bli ett mer intressant och avancerat land.
Citera
2018-08-09, 16:05
Medlem
JuliusSpenglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellirstreymr
SD anser etnicitet vara oviktigt. Endast kulturen räknas. Om Sverige sedan befolkas av kulturella svenskar men etniska främlingar är egalt.

AfS betecknar sig inte som etnopluralister då man av strategiska skäl inte vill blanda in etnicitet i realpolitiken. Man vill inte skicka hem utlänningar pga deras etnicitet, utan det blir en fråga om ifall den enskilde utlänningen när eller tär Sverige. Om man är systembelastande skickas man hem. Resultatet blir ett mer etniskt homogent land och därigenom mer ”etnopluralistiskt”.
Resonemanget "svenskar ska vara i kraftig majoritet i Sverige" är ju etnopluralistiskt på så vis att det utgår från att de etniska svenskarna har viss exklusiv rätt till Sverige och att folkgruppen ska bevaras.
Citera
2018-08-09, 16:06
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Jag tycker det vore bättre om vi blev många fler. Om det görs på rätt sätt kan Sverige bli ett mer intressant och avancerat land.

Klart vi kan bli fler. Det optimala för landet gissar jag ligger vid 15 miljoner, där man även befolkar landsbygd i större utsträckning. Dock bör det handla om germaner och inte ökenfolk. Sen vet jag inte varför det måste vara "avancerat", känns inte direkt som något hållbart självändamål.
Citera
2018-08-09, 16:15
Medlem
Citat:
Som jag ser på saken är AfS etnopluralister*.
.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellirstreymr
SD anser etnicitet vara oviktigt..

Citat:
Ursprungligen postat av lurre55
.
Deras senaste valaffisch stod det : "Nya svenskar? - Det gör vi själva!"

Tack för bra svar.
Har läst en del om etnopluralismen och uppfattar den som en "naturlig" åskådning (snarare än ideoligi) som (i min värld) borde tilltala vilket folk som helst på jorden. Asiaterna verkar ha den "inskriven i grundlagen"...

Wikipediaartikeln om begreppet bluddrar om nyrasism, kulturrasism, högern, och refererar till fascism och nazism. Men en länk till "uppsats" från Södertörns Högskola i slutet av sidan gör att jag inte tog speciellt mycket fasta på den.

Alternativt så får jag då stå för att jag är "rasist". Skit samma.
Det är ju inte så att man ska börja med några "etniska rensningar" utan mer ha åskådningen som ett underlag för den framtida politiken. Som en väg att gå för att inte göra Europas länder ursprungsfolk till minoriteter. Afrika, arabvärlden och inte minst Asien verkar inte ha detta beykymmer...
Citera
2018-08-09, 16:22
Medlem
Citat:
Bättre med kvalitet än kvantitet. Tänk vilket paradis Sverige skulle kunna vara med fem miljoner innevånare. Massor av bostäder för studenter och allmänheten att välja bland. Aldrig några köer på vägar, sjukhus, omsorgen och skolan eller i affärer. Det kommer finnas lediga parkeringsplatser överallt. Mycket mindre miljöpåverkan och självförsörjning på livsmedel. Tillräckligt många poliser och lärare. Inom alla områden skulle det råda överflöd.

Det är detta paradis AfS önskar.
Citera
2018-08-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Klart vi kan bli fler. Det optimala för landet gissar jag ligger vid 15 miljoner, där man även befolkar landsbygd i större utsträckning. Dock bör det handla om germaner och inte ökenfolk. Sen vet jag inte varför det måste vara "avancerat", känns inte direkt som något hållbart självändamål.
Livet blir mer meningsfullt när man tar saker till en högre nivå. Det kommer vara betydligt mer hållbart att hålla en hög nivå, då vi blir mer internationellt konkurrenskraftiga.

Citat:
Bättre med kvalitet än kvantitet. Tänk vilket paradis Sverige skulle kunna vara med fem miljoner innevånare. Massor av bostäder för studenter och allmänheten att välja bland. Aldrig några köer på vägar, sjukhus, omsorgen och skolan eller i affärer. Det kommer finnas lediga parkeringsplatser överallt. Mycket mindre miljöpåverkan och självförsörjning på livsmedel. Tillräckligt många poliser och lärare. Inom alla områden skulle det råda överflöd.
Jag är rädd att det inte skulle fungera. Med en mindre befolkning kommer vi ha svårare att ha en exportindustri. Vi kommer då bli fattigare.
Citera
2018-08-09, 16:55
Medlem
Citat:
Tack för bra svar.
Har läst en del om etnopluralismen och uppfattar den som en "naturlig" åskådning (snarare än ideoligi) som (i min värld) borde tilltala vilket folk som helst på jorden. Asiaterna verkar ha den "inskriven i grundlagen"...

Wikipediaartikeln om begreppet bluddrar om nyrasism, kulturrasism, högern, och refererar till fascism och nazism. Men en länk till "uppsats" från Södertörns Högskola i slutet av sidan gör att jag inte tog speciellt mycket fasta på den.

Alternativt så får jag då stå för att jag är "rasist". Skit samma.
Det är ju inte så att man ska börja med några "etniska rensningar" utan mer ha åskådningen som ett underlag för den framtida politiken. Som en väg att gå för att inte göra Europas länder ursprungsfolk till minoriteter. Afrika, arabvärlden och inte minst Asien verkar inte ha detta beykymmer...

Helt korrekt. Kan även tipsa dig om Daniel Fribergs fem politiska orienteringspunkter som du kan förkovra dig i på följande länk: https://www.altnorden.se/vad-vill-vi/
Citera
2018-08-09, 17:00
Medlem
Citat:
Livet blir mer meningsfullt när man tar saker till en högre nivå. Det kommer vara betydligt mer hållbart att hålla en hög nivå, då vi blir mer internationellt konkurrenskraftiga.

Jag är rädd att det inte skulle fungera. Med en mindre befolkning kommer vi ha svårare att ha en exportindustri. Vi kommer då bli fattigare.
Exportindustrin är till stora delar redan automatiserad och kommer bli helt automatiserad i framtiden.
Sveriges styrka är ingenjörer/entreprenörer/musik inte massbefolkning.
Finns inget logiskt skäl att ha överbemanning, det skapar bara köer och lidande. Nu har vi 6,9 miljoner etniska svenskar kvar i Sverige resten är utlänningar. AfS program är att väl förvalta vårt arv så att vi kan ge ett bättre land till våra efterkommande. Kan inte se vad ditt program har med AfS att göra.
Citera
2018-08-09, 17:05
Medlem
Expohunters avatar
Citat:

Ser man på det historiskt, så verkar det mest tvärtom. De flesta har idag ingen meningsfull vardag och den psykiska ohälsan växer i takt med just det.

Det finns inget värde i att göda dagens monetära system. Vi kan lika gärna vara självförsörjande och handla när vi behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in