2018-08-09, 08:30
Medlem
DRAVKCABs avatar
Ang tolknings bias. När man tar ut en symbol eller nummer eller fras
och redovisar specifikt denna tolkning som någon verifikation på
äktheten av Q så tendererar det att bli löjligt. Problemet med att ha
detta ingångsvärde är ju att man utesluter alla andra 100 tals indikationer
som sammantaget bildar en väv som inte ter sig fullt så löjlig. Detta enorma
informations flöde av initierad kunskap och även förutsägelser. Det är ju detta
som är kärnan. Mängden. Storleken. Kvaliteten. Sen har vi frånvaron av rimliga
motiv bakom denna rörelse än det den säger sig ha som mål.
Citera
2018-08-09, 09:39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Någon här som har läst "originalet" - boken "Q" av vänster-/anarkistgruppen Luther Blissett (1999)?
Vore intressant att höra av någon som verkligen läst boken om kopplingarna är fullt så tydliga som nu påstås..
"Coincidences are hard to ignore," Bui, Cattabriga, and Guglielmi said. "Dispatches signed 'Q' allegedly coming from some dark meanders of top state power, exactly like in our book."

They also pointed to the fact that the Q from the QAnon community is described almost exactly like Luther Blissett used to be described, "an entity of about 10 people that have high security clearance."
People Think This Whole QAnon Conspiracy Theory Is A Prank On Trump Supporters
https://www.buzzfeednews.com/article/ryanhatesthis/its-looking-extremely-likely-that-qanon-is-probably-a

Tills vidare är jag rätt tveksam till detta - det ät lika lätta att bias går åt motsatt håll, i detta fall ska det ju dessutom vara författarna själva som börjat sprida liknelserna (även om folk tydligen uppmärksammat det tidigare även på chan) - så det finns ju risk för en viss önskan att uppmärksamma sitt eget verk och kanske få lite merförsäljning och reklam..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2018-08-09 kl. 09:43.
Citera
2018-08-09, 11:35
Medlem
Fittahoras avatar
Q har fått kraftig kritik - med all rätt - från q-följare för att ha påstått att juli 2018 är månaden då världen ska få reda på sanningen.

Det enda jag kan tänka mig att Q syftar på, och då är det ett långskott, är Donald Trumps massmöte i Tampa, Florida som var startskottet till att Q-rörelsen togs upp i massmedia och blev "mainstream". Mötet i Tampa hölls den 31/7.

Citat:
July 2018 - the month the world discovered the TRUTH.
Citera
2018-08-09, 11:41
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Q har fått kraftig kritik - med all rätt - från q-följare för att ha påstått att juli 2018 är månaden då världen ska få reda på sanningen.

Det enda jag kan tänka mig att Q syftar på, och då är det ett långskott, är Donald Trumps massmöte i Tampa, Florida som var startskottet till att Q-rörelsen togs upp i massmedia och blev "mainstream". Mötet i Tampa hölls den 31/7.

Enligt Q (i efterhand) så var det FISA-släppet som avsågs - samma dokument som rörelsen brukar gnälla över är censurerad, finns i flera versioner, och att vi INTE fått veta sanningen om. Så det är ju lätt att förstå om kritik riktats mot Q efter detta.
>>2325304
Q, will this still be the month the world discovered the TRUTH and what we anons know is conspiracy no more?

>>2325405
Was the Truth revealed re: FISA/Dossier?
Important marker.
Think connections.
D5.
Q
Senast redigerad av SnakePlisssken 2018-08-09 kl. 11:51.
Citera
2018-08-09, 15:36
Medlem
Det går lite trögt med kärnvapen avvecklingen i Nordkorea.

"The Trump administration has presented North Korea with a formal timeline for starting the process of denuclearization — and Pyongyang has rejected it several times. It shows that even after months of talks, Washington and Pyongyang have made little progress toward ending the North Korean nuclear threat.

The details of the US-proposed timeline, which have not previously been reported, are as follows: North Korea hands over 60 to 70 percent of its nuclear warheads within six to eight months; the US or a third party — likely another country — takes possession of them and removes them from North Korea. It’s unclear what concessions, if any, the US would offer in exchange beyond sanctions relief or removing North Korea from the state sponsors of terrorism list.

According to two people familiar with the discussions, this is the plan that Secretary of State Mike Pompeo has presented to North Korean negotiators multiple times over the past two months. But each time, the North Korean negotiators, led by Kim Yong Chol — a top aide to North Korean leader Kim Jong Un — have turned down Pompeo’s proposal"

https://www.vox.com/2018/8/8/17663746/pompeo-north-korea-nuclear-60-70
Citera
2018-08-09, 15:57
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det går lite trögt med kärnvapen avvecklingen i Nordkorea.

"The Trump administration has presented North Korea with a formal timeline for starting the process of denuclearization — and Pyongyang has rejected it several times. It shows that even after months of talks, Washington and Pyongyang have made little progress toward ending the North Korean nuclear threat.

The details of the US-proposed timeline, which have not previously been reported, are as follows: North Korea hands over 60 to 70 percent of its nuclear warheads within six to eight months; the US or a third party — likely another country — takes possession of them and removes them from North Korea. It’s unclear what concessions, if any, the US would offer in exchange beyond sanctions relief or removing North Korea from the state sponsors of terrorism list.

According to two people familiar with the discussions, this is the plan that Secretary of State Mike Pompeo has presented to North Korean negotiators multiple times over the past two months. But each time, the North Korean negotiators, led by Kim Yong Chol — a top aide to North Korean leader Kim Jong Un — have turned down Pompeo’s proposal"

https://www.vox.com/2018/8/8/17663746/pompeo-north-korea-nuclear-60-70
Fake news citerar anonyma källor. Källor som endast existerar i deras fantasi.

Zero Hedge:
Citat:
Amid desperate attempts by the neocons and their media lapdogs to disparage President Trump's agreements with North Korea's leader, claiming Kim is violating the terms, 38North has confirmed that not only is progress being made on dismantling its nuclear missile launch facilities, but "activity at the launch pad appears to go beyond that commitment."

https://www.zerohedge.com/news/2018-08-07/north-korea-nuke-launch-site-dismantling-progress-goes-beyond-summit-commitment
Citera
2018-08-09, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Någon här som har läst "originalet" - boken "Q" av vänster-/anarkistgruppen Luther Blissett (1999)?

Delar av den på engelska (dvs översatt från det italienska orginalet). Delar av den är väldigt sega och kan med fördel hoppas över. Om man är intresserad finns hela boken fritt tillgänglig på https://www.wumingfoundation.com/italiano/downloads.shtml.

I korthet beskriver "boken" en namnlös (anti?)hjälte som slåss för de reformerta krafterna (dvs emot den etablerade Romersk-katolska kyrkan) och hur han vandrar mellan reformerade trosuppfattningar och slag och i slutet (i min tolkning) hamnar i en uppgivelse i hur "lika" allting är (dvs att det revolutioneras för revolutionerandes skull snarare än att åstadkomma något). "Q" är denna namnlösa hjältes fiende, en spion utsänd av den etablerade Romersk-katolska kyrkan för att förstå och därefter kväva de reformistiska krafterna. En stor del av berättelsen är i form av brev (ex "Q":s brev till sina kyrkliga överherrar där hedningarna beskrivs).

I sin helhet är boken en stor saftig samhällskritik (och må vara skriven av "vänsterfolk" i en massa olika meningar, och lyser igenom här och där, men välskriven). Och jag vill poängtera att i boken är det mot slutet oklart vem som är god och vem som är ond (eller om begreppen ens är tillämpbara), men börjar i att den namnlösa hjälten implicit är god (en revolutionär, döparna / anabaptisterna) som förföljs av det onda ("bok-Q" + katolska kyrkan).

Dvs "bok-Q" är utsänd av etablissemanget för att spionera på revolutionen och återrapportera till sina överherrar i kyrkan så att alla nymodigheter kan kvävas och maktbalansen återställas. Rapporterna är i motsatts till "Qanon-Q" varken kryptiska eller korta (bifogar ett smakprov på ett brev / rapport från den översatta (engelska) boken nedan), utan målande och beskriver ofta i detalj de problem som "bok-Q" hittar i de nya ordningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vore intressant att höra av någon som verkligen läst boken om kopplingarna är fullt så tydliga som nu påstås..

Kopplingarna som finns i att "Q" är en embedded spy som återrapporterar finns där. Men jag vill påstå att överherren iaf vill beskrivas som att inte vara samma. "Bok-Q" jobbar för en institution som bara bedriver vad som bäst kan kallas för institutionell självbevarelsedrift, frågan är om "Qanon-Q" gör detsamma eller ej. Så tydliga kopplingar i att samma konsonant ("Q") används för att signera missiv, men jag ser inte agendorna runt-omkring som jämförbara.

Dvs, min tolkning är att herrarna bakom "Luther Blissett" (en pseudonym för fyra italienska herrar i lit-vetenskapskretsar, på flashback mer känt som "vänsterpack") gärna vill kännas vid "Qanon-Q" i stor utsträckning för att ge lite rampljus åt sin bok, därmed inte sagt att det inte finns några kopplingar alls. Jag har dock svårt att tänka mig att någon samhällskonspiratör på den högre nivån inte känner till "bok-Q" och jag tror därmed att "Qanon-Q" har inspirerats en del.

För att undvika missförstånd, jag tror att det finns en del sanning bakom "Qanon-Q" fenomenet (exempelvis en del skumrask-affärer lite här och där i de flesta länders politiska historia), men jag tror att de som driver agendan snarare är pro-Ryssland / pro-Kina som inte vill något hellre än att söndra väst så att EU och USA politiska agendor helt upptas av inrikespolitik istället för att lägga sig i värdsliga företeelser (i.e. inte krafter mot globalism per se, men att det är väst som historiskt har lett (i någon mån) med sina ideal, alla stormakter vill ju ha "globalism", frågan har ju alltid bara varit vem som ska ha ledartröjan och diktera vad det innebär). Och som sagt, det finns en hel del skumrask-affärer här och där för att mata brasan, se ex NATOs ingripande som ombud för FN i Libyen...

Att "Qanon-Q" skulle vara drivet av "vänsterpack" ser jag inte som troligt då "Qanon-Q" inte främjar västs (eller dess länders) långsiktiga agendor, utan snarare förespråkar en nationalistisk världsordning över en regelstyrd sådan. Dvs, vem eller vilka tjänar på att slita av USA ledartröjan? Vem eller vilka tjänar på att USAs (och EUs) inflytande i FN (makt makt) / IMF (pengar pengar) / ITU (vart är Internet på väg?) / etc minskar?
Citera
2018-08-09, 17:05
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Fake news citerar anonyma källor. Källor som endast existerar i deras fantasi.

Zero Hedge:

https://www.zerohedge.com/news/2018-08-07/north-korea-nuke-launch-site-dismantling-progress-goes-beyond-summit-commitment

Läs kommentarfältet till artikeln, många verkar misstänka att ZeroHedge har blivit kapat
Citera
2018-08-09, 18:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Delar av den på engelska (dvs översatt från det italienska orginalet). Delar av den är väldigt sega och kan med fördel hoppas över. Om man är intresserad finns hela boken fritt tillgänglig på https://www.wumingfoundation.com/italiano/downloads.shtml.

I korthet beskriver "boken" en namnlös (anti?)hjälte som slåss för de reformerta krafterna (dvs emot den etablerade Romersk-katolska kyrkan) och hur han vandrar mellan reformerade trosuppfattningar och slag och i slutet (i min tolkning) hamnar i en uppgivelse i hur "lika" allting är (dvs att det revolutioneras för revolutionerandes skull snarare än att åstadkomma något). "Q" är denna namnlösa hjältes fiende, en spion utsänd av den etablerade Romersk-katolska kyrkan för att förstå och därefter kväva de reformistiska krafterna. En stor del av berättelsen är i form av brev (ex "Q":s brev till sina kyrkliga överherrar där hedningarna beskrivs).

I sin helhet är boken en stor saftig samhällskritik (och må vara skriven av "vänsterfolk" i en massa olika meningar, och lyser igenom här och där, men välskriven). Och jag vill poängtera att i boken är det mot slutet oklart vem som är god och vem som är ond (eller om begreppen ens är tillämpbara), men börjar i att den namnlösa hjälten implicit är god (en revolutionär, döparna / anabaptisterna) som förföljs av det onda ("bok-Q" + katolska kyrkan).

Dvs "bok-Q" är utsänd av etablissemanget för att spionera på revolutionen och återrapportera till sina överherrar i kyrkan så att alla nymodigheter kan kvävas och maktbalansen återställas. Rapporterna är i motsatts till "Qanon-Q" varken kryptiska eller korta (bifogar ett smakprov på ett brev / rapport från den översatta (engelska) boken nedan), utan målande och beskriver ofta i detalj de problem som "bok-Q" hittar i de nya ordningarna.

Kopplingarna som finns i att "Q" är en embedded spy som återrapporterar finns där. Men jag vill påstå att överherren iaf vill beskrivas som att inte vara samma. "Bok-Q" jobbar för en institution som bara bedriver vad som bäst kan kallas för institutionell självbevarelsedrift, frågan är om "Qanon-Q" gör detsamma eller ej. Så tydliga kopplingar i att samma konsonant ("Q") används för att signera missiv, men jag ser inte agendorna runt-omkring som jämförbara.

Dvs, min tolkning är att herrarna bakom "Luther Blissett" (en pseudonym för fyra italienska herrar i lit-vetenskapskretsar, på flashback mer känt som "vänsterpack") gärna vill kännas vid "Qanon-Q" i stor utsträckning för att ge lite rampljus åt sin bok, därmed inte sagt att det inte finns några kopplingar alls. Jag har dock svårt att tänka mig att någon samhällskonspiratör på den högre nivån inte känner till "bok-Q" och jag tror därmed att "Qanon-Q" har inspirerats en del.

För att undvika missförstånd, jag tror att det finns en del sanning bakom "Qanon-Q" fenomenet (exempelvis en del skumrask-affärer lite här och där i de flesta länders politiska historia), men jag tror att de som driver agendan snarare är pro-Ryssland / pro-Kina som inte vill något hellre än att söndra väst så att EU och USA politiska agendor helt upptas av inrikespolitik istället för att lägga sig i värdsliga företeelser (i.e. inte krafter mot globalism per se, men att det är väst som historiskt har lett (i någon mån) med sina ideal, alla stormakter vill ju ha "globalism", frågan har ju alltid bara varit vem som ska ha ledartröjan och diktera vad det innebär). Och som sagt, det finns en hel del skumrask-affärer här och där för att mata brasan, se ex NATOs ingripande som ombud för FN i Libyen...

Att "Qanon-Q" skulle vara drivet av "vänsterpack" ser jag inte som troligt då "Qanon-Q" inte främjar västs (eller dess länders) långsiktiga agendor, utan snarare förespråkar en nationalistisk världsordning över en regelstyrd sådan. Dvs, vem eller vilka tjänar på att slita av USA ledartröjan? Vem eller vilka tjänar på att USAs (och EUs) inflytande i FN (makt makt) / IMF (pengar pengar) / ITU (vart är Internet på väg?) / etc minskar?

Tack, det var en ren fröjd att läsa ditt inlägg - det är inte ofta någon i den här avdelningen lägger ner så mycket engagemang och tanke i det de skriver.
Du verkar ju hålla med artikelförfattarna om att "verklighetens Q" och boken har många beröringspunkter - vilket var det jag var lite tveksam till eftersom jag inte har läst boken och dessutom har alltför mycket erfarenhet av hur sådant kan överdrivas, men det är onekligen spännande om det verkligen är så för en gångs skull. Att författarna dessutom delar med sig av denna (och alla sina andra böcker) gratis kan förstås ses som ett försonande drag ur konspirationshänseende - dvs att de inte direkt varit ute efter pengar när de uppmärksammat fenomenet Q - å andra sidan kan de förstås gilla att få lite extra uppmärksamhet.. vem vet?

Men det var intressant det du skrev att du har svårt att tänka dig att folket bakom Q (vilka de än må vara) inte skulle ha hört talas om boken - och att du finner det sannolikt att de låtit sig inspireras av den. Det låter ju onekligen troligt om man ser till likheterna - men verkar det inte även lite väl uppenbart? Jag menar, om man vill bedra folk - gör man det verkligen så tydligt att man luras då?
Visst, jag kan köpa att man plockar upp sånt som "an entity of about 10 people that have high security clearance" - men "Q", kunde de verkligen inte ha hittat på ett eget namn om de tänkte genomföra detta? Fast å andra sidan är det väl rätt troligt att det här, precis som många före mig skrivit - helt enkelt började som en kul grej som sedan har eskalerat bortom upphovsmakarnas kontroll - så initialt kanske de helt enkelt plagierade boken mest på skoj och är nu tvungna att fortsätta hålla masken..

Hursomhelst blir det bara rörigare och rörigare - nu har vi en vänstergrupp som misstänks för att jävlas med Trumpanhängarna, andra misstänker altrightrörelsen för att försöka ena Trumpanhängarna, och ytterligare andra tror nog fortfarande att Q är den han utger sig för.
Sen har vi sådana som du (och jag) som kanske främst misstänker främmande makt - men några riktiga bevis har ju inte framkommit för någonting (ja, med undantaget att jag själv anser det bevisat att Q inte är den militära hot-shot han utger sig för i och med vissa fadäser som förklarats tidigare i tråden). Det bästa man kan göra är nog bara att luta sig tillbaks och se vad det utvecklas till.

Tack igen, och ber om ursäkt om jag missuppfattat något och pådyvlat dig åsikter du inte står för. Sitter på mobil och har lite svårt att hänga med i textmassorna :-)
Citera
2018-08-09, 22:50
Medlem
Bladees avatar
Q skriver att i Juli så vet världen om ”konspirationen” 31 Juli hålls ett trump rally och dagen efter är Q mainstream och tusentals artiklar skrivs om just ”konspirationen”. Lite väl märkligt.
Citera
2018-08-09, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladee
Q skriver att i Juli så vet världen om ”konspirationen” 31 Juli hålls ett trump rally och dagen efter är Q mainstream och tusentals artiklar skrivs om just ”konspirationen”. Lite väl märkligt.

Nej, det är inte märkvärdigt. Det är en dålig efterhandskonstruktion som till och med fanatikerna här inne har svårt att tro på. Fråga på ditt arbete hur många som känner till Q. Jag gissar på noll. Ska man dessutom vara petig så skulle ju "världen" i så fall veta det just dagen efter, alltså i augusti. Så inte ens där får Q rätt den här gången heller.
Senast redigerad av DanielDO 2018-08-09 kl. 22:57.
Citera
2018-08-09, 23:01
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladee

7 inlägg ovanför stod redan svaret på vad Q själv har sagt om saken, men vi tar det väl en gång till...:

Enligt Q (i efterhand) så var det FISA-släppet som avsågs - samma dokument som rörelsen brukar gnälla över är censurerad, finns i flera versioner, och att vi INTE fått veta sanningen om. Så det är ju lätt att förstå om kritik riktats mot Q efter detta.

Anon frågar:
>>2325304
Q, will this still be the month the world discovered the TRUTH and what we anons know is conspiracy no more?

Q svarar:
>>2325405
Was the Truth revealed re: FISA/Dossier?
Important marker.
Think connections.
D5.
Q
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här