Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det är inget fel att vara efterklok om något katastrofalt inträffar och man vill undvika samma misstag igen. Tvärtom är det viktigt att analysera vad som gått snett för att lära sig.
Även när det gäller att fördela ansvar är det fel att påstå att efterklokhet är något ont. I de flesta fall där någon döms för vållande till annans död rör det sig om något som den dömde inte skulle göra om han eller hon kunde backa bandet och där det med all säkerhet är lättare att i efterhand säga vad vederbörande borde ha gjort. Det hindrar inte att det är berättigat att rättvisan slår fast att vederbörande borde ha handlat annorlunda.
Efterklokhet är alltid fel och något helt annorlunda mot efterhandsanalys. Efterklokhet är bara för pannrynkande flugor som bara vill trampa runt i skit och störa andra. Det som är insektsmedel för de efterkloka är dock om man kommer på att de är medskyldiga till problemet.
Finner man att systemet inte hade några brister och att folk agerade rätt, vad är då meningen med att göra det till värre än vad det är?
Tag t.ex. ridning. Med jämna mellanrum är det någon ryttare som förolyckas (oftast en ung kvinna). Alla vet hur hästar fungerar. Alla vet hur säkerhetsreglerna är. Alla i ett stall får dem ständigt inbankade i sig. Varenda dag. Men det är ingen som kräver att det skall utlysas kriskommissioner som får maskineriet att totalstanna tills frågan är ordentligt utredd varje gång det sker en olycka eller ett tillbud.
Däremot finns det folk som är väldigt bra på att kräva att det skall utlysas kriskommissioner varje gång en kvinna blir ihjälslagen. (Som tydligen inte kräver att man flyttar på några resurser, allra minst ifrån polis- och rättsväsendet.)
Jag skulle säga att redan nu kan vi kalla detta för århundradets ihjälskjuten av polis. Även globalt sett. Jag skulle säga att när vi skriver bokslut för detta århundrade 2099 så kommer denna händelse att framstå som den mest otroliga av dem alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
De kan väl skaffa ett gäng papegojor som upprepar "jag har ingen kommentar i nuläget" så skulle de lösa det problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eurypterida
Jag tror det är heltidstjänster.
När de inte har presskonferens sitter de på sociala media och öser lovord över sin myndighet. Detta då det är billigare att skjuta ner alla de ser och underhålla 1000 twitterkonton än att haffa riktiga skurkar.
En ickefråga för journalister som inte kan analysera skarpa lägen och som tror att man alltid ser skillnad på vapen och icke-vapen. (Kul för övrigt att de inte kan göra detta till en fråga om ras och klass, hi-hi!)