2018-08-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Om man ska dra slutsatser från vad vittnen har berättat så var det först ett skott och sedan ratatata. Alltså kan man tänka sig att de avlossade ett varningsskott. Sedan hade de ett litet tidsrymd och sedan beslöt de att skjuta honom. Enligt den arabiska killen var det två som sköt: en sköt fort och den andra sakta.

Jag gör samma tolkning när det gäller vittnet. När det gäller arabens vittnesuppgifter så är det svårare han pratade med en bekant som översatte det han sa. Tyvärr så brukar det bli en hel del felaktigheter vid en översättning.
Citera
2018-08-09, 15:56
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ok, då tror jag mer på vad mamman själv säger här och inte det jag läste. Tar tillbaks.

Fortfarande barnlängd dock. 150 cm är genomsnittligt vid 11-12 år.

En skillnad är att Eric ser inte ut att vara 11-12 år.
Citera
2018-08-09, 15:56
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det var väl bra men hur fick han sina allvarliga skador när han satt i en poliscell?

Häromdagen blev jag förvånad när jag läste en artikel om att polisen har 200 personer på kommunikationsavdelningen. Ju fler saker som händer desto mer förvånad blir jag. Hur kan de gå ut med information om att en man har dött när han lever?

Hur många av de fel som begås av polisen har sitt ursprung i att de har fått fel information från dessa 200 kommunikatörer?
Vi talar om folk som kan hålla presskonferens. Detta för att det är bättre att man har folk lokalt som kan hålla massmedia lugna än att de massmedia kan fråga ut varenda byfåne innan någon dyker upp från en storstad. Och det är bara 1 per 50 000 svenskar. Och det lär knappast vara heltidstjänster.
Citera
2018-08-09, 15:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Följdfråga: Hur stor andel av dem som får beskedet att fostret har Downs väljer abort?
Ingen aning faktiskt. Skulle jag gissa hamnar man nog väldigt högt på DS foster som aborteras avsiktlig efter fosterdiagnostik. Kansk 80-90%? Men det är ren gissning.

I Danmark där alla kvinnor erbjuds tämligen enkel fosterdiagnostik, har antalet DS födda barn minskat till några enstaka varje år. DSs föreningars patientföreträdare har diskuterat etiska problem med detta att deras framtida medlemmar väljs bort och inte anses ha någon plats i dagens samhälle.

Svåra frågor utan enkla svar. Ska bara nyttiga individer och företeelser få förekomma? Och vem värderar ”nyttigheten” hos någon? Är individer eller saker som ger glädje verkligen ”onyttiga”?.
Citera
2018-08-09, 16:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Tack för svar.
Men det visar tyvärr det jag misstänkte, att svenska läkare då enbart fått mer rutin på "normala" skottskador som blir efter div gänguppgörelser bland kriminella. Expanderande ammunition är så mycket värre gällande invärtes skador. Finns det någon tumregel bland läkare hur pass "kört" det är för en pat som kommer in med en bukskada ?

Sen är ju frågan hur smart det är att använda strategin PDV där polisen använder dumdum-kulor, för ska dom storma och skjuta verkanseld direkt mot gärningsmannen, får dom då också handikappet med att dom sen måste säkra området innan blåljus-personalen får släppas in, har vi då skador som gärningsmannen eller polisen orsakat 3:e man, får dessa då vänta 10-30 min efter en attack innan vård kan sättas in då området måste säkras upp. Att jämföra med att först reka och säkra, sen ev panga ner gärningsmannen och direkt därpå gå in med blåljusfolket, i mitt tycke är PDV-strategin mer ett spel för gallerierna än att verkligen vara effektiva.

Katastrofen blir ju då 2st gärningsmän som attackerar oskyldiga, polisen stormar och skjuter, kanske dom bara fixar en, sen måste de då antingen försöka kämpa ner nr 2 eller invänta insatsstyrkan, och när sen 2:an är fixad måste då området säkras innan blåljus få gå in, då hamnar vi på runt 1 tim...

Finns inte redan fallna oskyldiga när polis först anländer så behöver ju inte polisen stå för det fallandet, om man säger så.

Man får bestämma sig för om det handlar om hejdande av konfirmerat eller uppenbart sannolikt brott (pga specifik motivbild etc) eller kontroll av om (det finns skäl att misstänka) att något brottsligt föregår över huvud taget.

Stöter anländande polis på en komplex miljö som exv är flerskiktad, inte kan säkras eller spärras av av dem själva, och inget brott bekräftats, och föga elelr inget antyder att ett sådant brott pågår, och allmänheten står inför uppenbara risker att skadas, så bör nybakad ordningspolis undvika att provocera fram en konfrontation med en helt okänd förmodat beväpnad person med egendomligt och ej rationellt beteende.

Det omtalade hot som kvinnan antogs vara utsatt för, rörde ju ett fall/scenario där allt annat än en tämligen rationell, målmedveten och ej så grubblande individ skulle utsätta en annan bestämd person för ett bestämt våld. Och sedan försvinna för att om möjligt undvika livstids eller himla långt. fängelse — och förlust av allt det som den brottsliga gärningen var ämnad att råda bot på. En sådan person slår inte dank på en innergård och visar vapen med hundratals lindrigt sovande stockholmare över huvet fem minuter före fullt dagsljus.

Det finns ingen hotbild.
Citera
2018-08-09, 16:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Om man sitter där och är efterklok.

Med samma logik så borde vara rätt att fälla sjuksköterskan i Dialysmålet. (Har för mig att hon senare fick upprättelse, men oavsett så såg hon sig tvungen att lämna Sverige.)

Det är inget fel att vara efterklok om något katastrofalt inträffar och man vill undvika samma misstag igen. Tvärtom är det viktigt att analysera vad som gått snett för att lära sig.

Även när det gäller att fördela ansvar är det fel att påstå att efterklokhet är något ont. I de flesta fall där någon döms för vållande till annans död rör det sig om något som den dömde inte skulle göra om han eller hon kunde backa bandet och där det med all säkerhet är lättare att i efterhand säga vad vederbörande borde ha gjort. Det hindrar inte att det är berättigat att rättvisan slår fast att vederbörande borde ha handlat annorlunda.
Citera
2018-08-09, 16:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det var väl bra men hur fick han sina allvarliga skador när han satt i en poliscell?

Häromdagen blev jag förvånad när jag läste en artikel om att polisen har 200 personer på kommunikationsavdelningen. Ju fler saker som händer desto mer förvånad blir jag. Hur kan de gå ut med information om att en man har dött när han lever?

Hur många av de fel som begås av polisen har sitt ursprung i att de har fått fel information från dessa 200 kommunikatörer?

Sina allvarliga skador i cellen kan han ha fått genom att t.ex dragit åt något runt sin hals. Eller fått spyor i luftvägarna.
Citera
2018-08-09, 16:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Vi talar om folk som kan hålla presskonferens. Detta för att det är bättre att man har folk lokalt som kan hålla massmedia lugna än att de massmedia kan fråga ut varenda byfåne innan någon dyker upp från en storstad. Och det är bara 1 per 50 000 svenskar. Och det lär knappast vara heltidstjänster.

De kan väl skaffa ett gäng papegojor som upprepar "jag har ingen kommentar i nuläget" så skulle de lösa det problemet.
Citera
2018-08-09, 16:14
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:

Jag tror det är heltidstjänster.
När de inte har presskonferens sitter de på sociala media och öser lovord över sin myndighet. Detta då det är billigare att skjuta ner alla de ser och underhålla 1000 twitterkonton än att haffa riktiga skurkar.
Citera
2018-08-09, 16:17
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inget fel att vara efterklok om något katastrofalt inträffar och man vill undvika samma misstag igen. Tvärtom är det viktigt att analysera vad som gått snett för att lära sig.

Även när det gäller att fördela ansvar är det fel att påstå att efterklokhet är något ont. I de flesta fall där någon döms för vållande till annans död rör det sig om något som den dömde inte skulle göra om han eller hon kunde backa bandet och där det med all säkerhet är lättare att i efterhand säga vad vederbörande borde ha gjort. Det hindrar inte att det är berättigat att rättvisan slår fast att vederbörande borde ha handlat annorlunda.
Efterklokhet är alltid fel och något helt annorlunda mot efterhandsanalys. Efterklokhet är bara för pannrynkande flugor som bara vill trampa runt i skit och störa andra. Det som är insektsmedel för de efterkloka är dock om man kommer på att de är medskyldiga till problemet.

Finner man att systemet inte hade några brister och att folk agerade rätt, vad är då meningen med att göra det till värre än vad det är?

Tag t.ex. ridning. Med jämna mellanrum är det någon ryttare som förolyckas (oftast en ung kvinna). Alla vet hur hästar fungerar. Alla vet hur säkerhetsreglerna är. Alla i ett stall får dem ständigt inbankade i sig. Varenda dag. Men det är ingen som kräver att det skall utlysas kriskommissioner som får maskineriet att totalstanna tills frågan är ordentligt utredd varje gång det sker en olycka eller ett tillbud.

Däremot finns det folk som är väldigt bra på att kräva att det skall utlysas kriskommissioner varje gång en kvinna blir ihjälslagen. (Som tydligen inte kräver att man flyttar på några resurser, allra minst ifrån polis- och rättsväsendet.)

Jag skulle säga att redan nu kan vi kalla detta för århundradets ihjälskjuten av polis. Även globalt sett. Jag skulle säga att när vi skriver bokslut för detta århundrade 2099 så kommer denna händelse att framstå som den mest otroliga av dem alla.
Citat:
De kan väl skaffa ett gäng papegojor som upprepar "jag har ingen kommentar i nuläget" så skulle de lösa det problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag tror det är heltidstjänster.
När de inte har presskonferens sitter de på sociala media och öser lovord över sin myndighet. Detta då det är billigare att skjuta ner alla de ser och underhålla 1000 twitterkonton än att haffa riktiga skurkar.
En ickefråga för journalister som inte kan analysera skarpa lägen och som tror att man alltid ser skillnad på vapen och icke-vapen. (Kul för övrigt att de inte kan göra detta till en fråga om ras och klass, hi-hi!)
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-09 kl. 16:21.
Citera
2018-08-09, 16:38
Medlem
Jag ser dödandet av Eric som övervåld och nu har Expressen ett annat case där polisen brutit armen på en autistisk pojke som lekte med ett plastvapen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/autistiske-erik-16-fick-sin-arm-bruten-av-polisen-nar-han-lekte-med-plastvapen/
Citera
2018-08-09, 17:15
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Precis. Men polisens egna trollfabriker här i tråden försöker gripa efter varje halmstrå för att skademinimera. Det lyckas sådär. Folkets dom är hård oavsett vad polisens egna lallare kommer fram till.
Kan du inte tala ur skägget och presentera poliserna här istället, så vi får veta vad du vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in