2018-08-09, 15:02
Medlem
Eurypteridas avatar
Om det stämmer att de agerade enligt "pågående dödligt våld", vilket lagrum är det isåfall i detta fall ?

I en annan tråd som handlade om ett flera mord och mordförsök, där polisen skulle avbryta "pågående dödligt våld" men gärningsmannen lyckades fly konstaterade jag att strategin är förenad med fara för alla på platsen, såväl allmänhet som brottsoffer.

Jag fick kritik från polisens trollbrigad när jag skrev:
"Jag misstror inte polisen. Jag litar på att de är en fara för allmänheten."

Sen dess har de alltså skjutit ihjäl 6 personer på 6 månader.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Jag läste tidigare idag om en liknande händelse, där en sextonårig pojke med diagnos lekt med sitt ordentligt välliknande leksaksvapen, och poliserna kallades till platsen som knäckte benen i hans arm. Tragiskt nog hette grabben också Erik och var "begåvad med autism":

När autistiske Erik, 16, var ute och lekte med ett plastvapen ledde det till fullt polispådrag som slutade med att Erik fick sin arm bruten av polisen.

Anmälan om tjänstefel lades ner dagen efter att den upprättats.

– Det sättet som samhället förändrats på är att polisen numera skjuter barn, säger pappa Martin Näslund.

// "Uppenbart en leksak"
Plötsligt gick allting snabbt.

– En polisbil kommer dit och två poliser hoppar ut med dragna vapen mot Erik som står med ryggen till. Han fryser till och kvinnan ropar att han ska lägga ner vapnet. Han berättar för mig att han gör precis som de säger, säger Martin Näslund.

En tredje polis går fram och plockar upp hans vapen.

– Han [polisen] måste ju ha känt att det var en leksak direkt när han plockade upp den. Det står ju dessutom "made in China" på sidan och en CE-märkning på andra sidan. Det är uppenbart en leksak, säger Martin Näslund.

https://www.expressen.se/kvallsposten/autistiske-erik-16-fick-sin-arm-bruten-av-polisen-nar-han-lekte-med-plastvapen/

Här är artikeln arkiverad om Expressen skulle ta bort den, dock utan bilder/filmen:
https://web.archive.org/web/20180809125817/https://www.expressen.se/kvallsposten/autistiske-erik-16-fick-sin-arm-bruten-av-polisen-nar-han-lekte-med-plastvapen/

Tittar ni på hur "vapnet" som Erik, inte Eric som dog, utan Erik som fick en "tråkig upplevelse", ser ut, så visst FAN ser det riktigt ut.. Det som hände med Eric som dog, jättetråkigt och bedrövligt, men jag har full förståelse att svenska polisen mer och mer blir "amerikaniserad", då buset också blir mer och mer "amerikaniserat", dvs skjuter skarpt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
En polis skriver i Expressen:

Med facit i hand

Jag vet inte vad kollegerna möttes av, men med facit i hand, att det var en kille med Downs syndrom och ett leksaksvapen, kan det kännas obegripligt att han uppfattades som ett så överhängande hot.

Beslutet att skjuta fattas dock extremt fort och under potentiell livsfara. Ingångsvärdena är centrala. Det finns ytterst lite tid att låta det man observerar justera den mentala bild man går in med innan man agerar. Här verkar kollegerna varnats för att den utlarmade personen kunde vara en livsfarlig våldsverkare. Då är risken större att det är det man ser, även om det är någon helt annat som står framför en.

https://www.expressen.se/debatt/vi-poliser-maste-visa-mer-odmjukhet/

Alltså polisen gick in med den felaktiga föreställningen att de skulle möta en våldsverkare.

I samma artikel står även följande

Nästan varje polis har åkt på larm om misstänkta beväpnade personer. Ibland är det skarpt, men oftast rör det sig om ungdomar med soft air guns. Trots hundratals sådana jobb känner jag inte till några fall i Sverige där polisen har skjutit de lekande ungdomarna.

Märk väl att här pratar han om att nästa varje polis för åka på ett larm om misstänkt beväpnade personer. Det är alltså något som sker relativt ofta och något de tar på allvar.

Även om Eric är den första som svensk polis har dödats av svensk polis pga av de var hotade av ett leksaksvapen/replika så har de minst två gånger varit tvungen att avlossa varningsskott pga av det.
Citera
2018-08-09, 15:11
Medlem
En sak som jag undrar också. Enligt polisen dog Eric på sjukhus. Hmmm. Jag undrar om det kan stämma. Kan ha dött på plats.

Lite nöjesläsning.

Mannen som dog i poliscell lever. Lyckligt slut i det fallet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/uppgifter-mannen-lever
Citera
2018-08-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vad den beskrivna uppsplittrande polisammunitionen kan ställs till med inne i kroppen kan man bara föreställa sig.
Jag har mig veterligen aldrig själv sett den kroppsliga skadeeffekten i en buk av polisens aktuella ammunition.
Polisens ammunition har kulor som svampar upp. De splittras inte, tvärtom så är kulan bonded på samma sätt som jaktammunition av god kvalitet. Uppsvampningen gör att kulan får en snittarea som är drygt 3 ggr större än en mantlad kula. För 9 mm handlar det om ca 200 jämfört med 64 mm2. Men det är inte helt nyttigt att bli skjuten med mantlade kulor i 9 mm heller. Även en kula i kaliber .22 (ca 25 mm2) kan vara synnerligen dödlig.
Citera
2018-08-09, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I samma artikel står även följande

Nästan varje polis har åkt på larm om misstänkta beväpnade personer. Ibland är det skarpt, men oftast rör det sig om ungdomar med soft air guns. Trots hundratals sådana jobb känner jag inte till några fall i Sverige där polisen har skjutit de lekande ungdomarna.

Märk väl att här pratar han om att nästa varje polis för åka på ett larm om misstänkt beväpnade personer. Det är alltså något som sker relativt ofta och något de tar på allvar.

Även om Eric är den första som svensk polis har dödats av svensk polis pga av de var hotade av ett leksaksvapen/replika så har de minst två gånger varit tvungen att avlossa varningsskott pga av det.

Om man ska dra slutsatser från vad vittnen har berättat så var det först ett skott och sedan ratatata. Alltså kan man tänka sig att de avlossade ett varningsskott. Sedan hade de ett litet tidsrymd och sedan beslöt de att skjuta honom. Enligt den arabiska killen var det två som sköt: en sköt fort och den andra sakta.
Citera
2018-08-09, 15:15
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
En polis skriver i Expressen:

Med facit i hand

Jag vet inte vad kollegerna möttes av, men med facit i hand, att det var en kille med Downs syndrom och ett leksaksvapen, kan det kännas obegripligt att han uppfattades som ett så överhängande hot.

Beslutet att skjuta fattas dock extremt fort och under potentiell livsfara. Ingångsvärdena är centrala. Det finns ytterst lite tid att låta det man observerar justera den mentala bild man går in med innan man agerar. Här verkar kollegerna varnats för att den utlarmade personen kunde vara en livsfarlig våldsverkare. Då är risken större att det är det man ser, även om det är någon helt annat som står framför en.

https://www.expressen.se/debatt/vi-poliser-maste-visa-mer-odmjukhet/

Alltså polisen gick in med den felaktiga föreställningen att de skulle möta en våldsverkare.

Felaktig? Att polisen möter våldsverkare är väl inget ovanligt och bör väl vara med i beräkningen när de åker ut på larm.
Citera
2018-08-09, 15:21
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
"Vapnet" var en leksak. Punkt slut. Poliserna säger sig ha "upplevt" hot från en kort kille i korta mjukisbyxor och keps. Realiteten är att de sköt en downie med en leksak.
Umwelt är ett roligt tyskt ord som betyder "omvärld" och betecknar hur en varelse upplever sin värld.

Dvs två varelser kan aldrig leva i samma Umwelt. Men när två eller flera Umwelts ingeragerar är det en semiosfär.

I Erics Umwelt är det inga problem med att rymma titt som tätt. Det var inte heller så att han betedde sig skumt, för i hans Umwelt verkade allt vara mer eller mindre rolig lek. Ingenting kan missförstås, för han har nästan alltid haft en överrock.

Snutarnas Umwelt är helt annorlunda. Förutom alla andra vuxengrejer de har att förhålla sig till som budget, karriär, helgnöjen och heminredning har de även att förhålla sig till sin egen och andras dödlighet.

Så givet denna semiosfär som uppstod, hur hade det kunnat sluta på ett bättre sätt? 🤔
Citera
2018-08-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Felaktig? Att polisen möter våldsverkare är väl inget ovanligt och bör väl vara med i beräkningen när de åker ut på larm.

Jag kan tänka mig att de är beredda på olika alternativ om larmet handlar om exempelvis att någon har skjutits ner/knivats ner, alternativt en farligt våldsverkare närmar sig sitt mål jämfört med hur det var senare under samma dag då man åkte på larm om att en överlåtelse av ett vapen hade skett, dvs misstänkt vapenbrott. Jag undrar om de gick fram med dragna vapen då. Så de har nog olika adrenalinnivå kan jag tänka mig.
Citera
2018-08-09, 15:26
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Nu får du göra en reality check. Det var en leksak.

Ja, det var en leksak. Det vet vi nu. Poliserna visste inte det då.
De visste inte heller att de skulle kunna möta en liten kille med Downs och autism den natten.
De hade fått veta att en beväpnad person fanns på gården, några hade tidigare ringt om att en person gick omkring med vapen i området. De som ringt hade inte nämnt, kanske inte sett, att det var en person med ”udda” utseende.

Gården var något kuperad, den hade både några träd och några buskar, det var fortfarande inte dagsljus, solen gick upp drygt en halvtimme senare. Det kan ha varit svårt att se allt tydligt i skumrasket bland träd, buskar och lampor som gav en del skuggor som också försämrade och förvanskade siktförhållandena.

Eric kan ha varit delvis gömd av grönska, satt han på huk märktes inte att han var ovanligt småväxt, han hade ändå ganska bamsig överkropp o huvud. Han svarade tydligen inte på uppmaningen att släppa ”vapnet”, kanske han riktade det mot poliserna utan att de kunde se det helt tydligt.

De var ditkallade för att ta hand om och avväpna en ”farlig” person. Vem hade genast kunnat ställa om hjärnan från den förväntade beväpnade busen till en förkortad downie med leksaksvapen? Dessutom klockan fyra på natten? Den upptäckten måste nog registreras och sorteras in i skallen under minst några sekunder innan man förstod att det inte var en synvilla. Innan sorteringen var klar sköt poliserna för att inte själva bli skjutna. De såg fortfarande bara busen de var där för att skydda oss andra mot.
Citera
2018-08-09, 15:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
En sak som jag undrar också. Enligt polisen dog Eric på sjukhus. Hmmm. Jag undrar om det kan stämma. Kan ha dött på plats.

Säker på att det var så? Polisen får ju inte dödförklara någon (om inte huvudet är skiljt från kroppen), bara en läkare kan göra det. Det brukar stå att personen fördes till sjukhus men livet stod inte att rädda, även om personen tvärdött på plats.
Citera
2018-08-09, 15:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Lite nöjesläsning.

Mannen som dog i poliscell lever. Lyckligt slut i det fallet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/uppgifter-mannen-lever

Det var väl bra men hur fick han sina allvarliga skador när han satt i en poliscell?

Häromdagen blev jag förvånad när jag läste en artikel om att polisen har 200 personer på kommunikationsavdelningen. Ju fler saker som händer desto mer förvånad blir jag. Hur kan de gå ut med information om att en man har dött när han lever?

Hur många av de fel som begås av polisen har sitt ursprung i att de har fått fel information från dessa 200 kommunikatörer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in