2018-08-09, 14:36
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Följdfråga: Hur stor andel av dem som får beskedet att fostret har Downs väljer abort?

Man får själv välja om man vill göra fosterdiagnostik eller ej. De som gör det, har av den anledningen nog redan bestämt sig för abort. De som avstår eller bara gör ultraljudet har bestämt sig för att det är ok om barnet har t ex Downs.

Numera kan man kolla via ett enkelt blodprov + ultraljud i V 11-13. För att vara säker barnet har Downs behövs dock fortfarande fostervattensprov och tidigast V 16 får man svar på det. Då blir det en sen abort och det kan vara ett skäl att ändå behålla barnet eller kanske aldrig ens göra testen. Vid en så sen abort är fostret för stort för skrapning. Man dödar barnet i livmodern och sedan får man föda det på vanligt vis.

Källa: https://www.1177.se/Dokument/V%c3%a4sternorrland/Fosterdiagnostik/Patinfo%20fosterdiagnostik%20LVn%20inkl%20NIPT%201 70612%20JA%20_2_.pdf

http://www.smer.se/wp-content/uploads/2015/10/Smer-2015_1-webb-PDF.pdf
Citera
2018-08-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Poliserna kunde inte veta att vapnet var en leksak. Punkt. Att vapnet, eller det vapenliknande föremålet existerar är inte en upplevelse, det ÄR realitet.

Vad klädsamt att du bara tar med den text som passade dig, ur den artikel du länkade till.

Föreslår att du läser HELA, det här bla..

Om du nu är läskunnig, eller kan ta åt dig grundläggande information om vad en sån här händelse faktiskt är.

Ledsen. Eric hade inte ett vapen i sin hand. I verkligheten, realiteten whatever så hade han en leksak i handen. Att poliserna sköt Eric var på grund av sin upplevelse, som debattören menar kan ha påverkats av ingångsvärden, dvs det av datorn felaktigt flaggade hotet på adressen.
Citera
2018-08-09, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kul exempel du drar.

Att skjuta var inte det enda alternativet de hade.

Jag vet inte om de träffade den arabisk talande killen, före eller efter skjutningen, men han hade i alla fall sinnesnärvaro nog att lyfta händerna då polisen riktade sitt vapen mot honom. Men han kunde inte svenska och om de träffade på honom före skjutningen så borde de i alla fall fått en tankeställare att där kunde det vandra en annan också som inte förstod polisernas kommandon. Polisen hade kunnat backa.

Inget våldsdåd hade hänt i det här fallet som det var i fallet Flink eller Trollhättan. Bara att polisens dator hade kopplat adressen till en hotad dam och en våldsverkare, damen som inte längre bodde på adressen och våldsverkaren som satt bakom lås och bom. Finns det någon siffra som är rätt i den här sorgliga historien? Du verkar mena är att det skulle då vara den enda rätta siffran i sammanhanget var att skjuta Eric. Vill nog inte möta dig i en mörk gränd eller läkarmottagning.

Nu stötte dom på en person med ett vapen och agerade utefter det, skjutningen hade lika gärna kunnat uppstå om så grunduppdraget från början varit att ta hand om en död katt.

Nej det är verkligen inte säkert dom hade andra alternativ, inte om Eric tex riktat vapnet emot dom.
Citera
2018-08-09, 14:40
Medlem
Citat:
Fast nu är vapnet en realitet, ingen upplevelse. Och nej, uppstår en presumtiv nödvärnsituation så har INGEN människa någon som helst skyldighet att förvissa sig om vem gärningsmannen är eller dennes ev funktionshinder. Detta av den enkla anledningen att sådant är mkt svårt och kanske tom omöjligt, speciellt då vapen finns med i bilden.

Nu får du göra en reality check. Det var en leksak.
Citera
2018-08-09, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ledsen. Eric hade inte ett vapen i sin hand. I verkligheten, realiteten whatever så hade han en leksak i handen. Att poliserna sköt Eric var på grund av sin upplevelse, som debattören menar kan ha påverkats av ingångsvärden, dvs det av datorn felaktigt flaggade hotet på adressen.

Men är du helt dum i huvudet? Vapen eller vapenliknande föremål spelar ingen roll. Det går inte att stå och fundera över dess ev äkthet om någon tex riktar det emot dig, gör du det blir de det sista du gör om vapnet är äkta och gärningsmannen ämnar skjuta.
Citera
2018-08-09, 14:42
Medlem
Citat:
Nu stötte dom på en person med ett vapen och agerade utefter det, skjutningen hade lika gärna kunnat uppstå om så grunduppdraget från början varit att ta hand om en död katt.

Nej det är verkligen inte säkert dom hade andra alternativ, inte om Eric tex riktat vapnet emot dom.

De stötte på en downie med en leksak som jag inte tror matchade deras signalement på den farliga förbrytaren.
Citera
2018-08-09, 14:43
Bannlyst
Citat:
Nu får du göra en reality check. Det var en leksak.

Gör en realitycheck själv och inse att det saknar betydelse
Citera
2018-08-09, 14:44
Medlem
Citat:
Gör en realitycheck själv och inse att det saknar betydelse

Det här blir lite tjatigt så vi avslutar här.
Citera
2018-08-09, 14:47
Bannlyst
Citat:
Det här blir lite tjatigt så vi avslutar här.

Ja, du är ju uppenbarligen för korkad för att förstå att det finns situationer då polis inte kan gå fram oc h förvissa om en persons ev status och ett vapens ev äkthet INNAN dom faktiskt försvarar sig.
Citera
2018-08-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Svenska läkare har över lag tidigare haft väldigt få skottskador att ta hand om. När jag utbildades fick vi under några uppdelade veckor bl a operera på sövda stora grisar som efter sövning blivit skjutna. Allt för att få kunskap om skottskador vars effekter på vävnaden åt olika håll är helt annorlunda än efter ex penetrerande föremål.
Tidigare såg vi effekter efter slaktpistoler som träffat människa i stället för slaktdjur och efter hagelskott. Ville man lära sig mer fick man åka utomlands. Till Sydafrika åkte många.

Det kom senast för några månader sedan rapporter om "positiva" bieffekter av alla dessa skjutningar i Sverige att svenska läkare nu fått mer rutin på skottskador.

Skottskador är "giftiga" saker med tryckvågseffekter på andra organ av smutsiga partiklar. Vad den beskrivna uppsplittrande polisammunitionen kan ställs till med inne i kroppen kan man bara föreställa sig.
Jag har mig veterligen aldrig själv sett den kroppsliga skadeeffekten i en buk av polisens aktuella ammunition.

Kirurgerna på Malmö akuten har fått mycket erfarenhet enligt reportage
Citera
2018-08-09, 14:54
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Svenska läkare har över lag tidigare haft väldigt få skottskador att ta hand om. När jag utbildades fick vi under några uppdelade veckor bl a operera på sövda stora grisar som efter sövning blivit skjutna. Allt för att få kunskap om skottskador vars effekter på vävnaden åt olika håll är helt annorlunda än efter ex penetrerande föremål.
Tidigare såg vi effekter efter slaktpistoler som träffat människa i stället för slaktdjur och efter hagelskott. Ville man lära sig mer fick man åka utomlands. Till Sydafrika åkte många.

Det kom senast för några månader sedan rapporter om "positiva" bieffekter av alla dessa skjutningar i Sverige att svenska läkare nu fått mer rutin på skottskador.

Skottskador är "giftiga" saker med tryckvågseffekter på andra organ av smutsiga partiklar. Vad den beskrivna uppsplittrande polisammunitionen kan ställs till med inne i kroppen kan man bara föreställa sig. Jag har mig veterligen aldrig själv sett den kroppsliga skadeeffekten i en buk av polisens aktuella ammunition.

Tack för svar.
Men det visar tyvärr det jag misstänkte, att svenska läkare då enbart fått mer rutin på "normala" skottskador som blir efter div gänguppgörelser bland kriminella. Expanderande ammunition är så mycket värre gällande invärtes skador. Finns det någon tumregel bland läkare hur pass "kört" det är för en pat som kommer in med en bukskada ?

Sen är ju frågan hur smart det är att använda strategin PDV där polisen använder dumdum-kulor, för ska dom storma och skjuta verkanseld direkt mot gärningsmannen, får dom då också handikappet med att dom sen måste säkra området innan blåljus-personalen får släppas in, har vi då skador som gärningsmannen eller polisen orsakat 3:e man, får dessa då vänta 10-30 min efter en attack innan vård kan sättas in då området måste säkras upp. Att jämföra med att först reka och säkra, sen ev panga ner gärningsmannen och direkt därpå gå in med blåljusfolket, i mitt tycke är PDV-strategin mer ett spel för gallerierna än att verkligen vara effektiva.

Katastrofen blir ju då 2st gärningsmän som attackerar oskyldiga, polisen stormar och skjuter, kanske dom bara fixar en, sen måste de då antingen försöka kämpa ner nr 2 eller invänta insatsstyrkan, och när sen 2:an är fixad måste då området säkras innan blåljus få gå in, då hamnar vi på runt 1 tim...
Citera
2018-08-09, 15:01
Medlem
Om poliserna har skrikit "släpp vapnet" har kanske Eric tolkat det som "visa vapnet" alltså han kom emot dem för att ge det..Hade Eric haft kontakt med poliser förut? Kunde han förstå vad en polis är? Vad jag förstår hade Eric lägre kognitiv förmåga än en "vanlig Downs syndrom".
De brukar ju vara väldit alerta o förstå rakt språk. Frågan är hade han lekt med "vapen" förut, eller var det första gånen? I så fall, hur fick han den ideen. Där han bodde borde ju personalen uppmärksamma detta. Hade jag gått ut på gården i mörkret o rikta vapen mot allt o alla hade nog flera blivit oroliga. Sen var han ju kille, vilket ökar riksen med 100%, tyvärr..Downs syndrom eller ej.
Jag tror för övrigt att arabiske mannen försökte säga till poliserna men de hade bara sagt "visa händerna". Han kunde inte svenska!

Däremot de som larmade..var fasen var de? Hade jag larmat hade jag varit ute o kanske mött poliserna e.l. Beror på hur rädda de var. Men då borde de ju ha sett arabiske mannen o frågat honom. Om folk kunde lära sig att prata med varandra i detta land skulle hälften av alla tragedier inte ske! Mobilernas fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in