Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Svenska läkare har över lag tidigare haft väldigt få skottskador att ta hand om. När jag utbildades fick vi under några uppdelade veckor bl a operera på sövda stora grisar som efter sövning blivit skjutna. Allt för att få kunskap om skottskador vars effekter på vävnaden åt olika håll är helt annorlunda än efter ex penetrerande föremål.
Tidigare såg vi effekter efter slaktpistoler som träffat människa i stället för slaktdjur och efter hagelskott. Ville man lära sig mer fick man åka utomlands. Till Sydafrika åkte många.
Det kom senast för några månader sedan rapporter om "positiva" bieffekter av alla dessa skjutningar i Sverige att svenska läkare nu fått mer rutin på skottskador.
Skottskador är "giftiga" saker med tryckvågseffekter på andra organ av smutsiga partiklar. Vad den beskrivna uppsplittrande polisammunitionen kan ställs till med inne i kroppen kan man bara föreställa sig. Jag har mig veterligen aldrig själv sett den kroppsliga skadeeffekten i en buk av polisens aktuella ammunition.
Tack för svar.
Men det visar tyvärr det jag misstänkte, att svenska läkare då enbart fått mer rutin på "normala" skottskador som blir efter div gänguppgörelser bland kriminella. Expanderande ammunition är så mycket värre gällande invärtes skador. Finns det någon tumregel bland läkare hur pass "kört" det är för en pat som kommer in med en bukskada ?
Sen är ju frågan hur smart det är att använda strategin PDV där polisen använder dumdum-kulor, för ska dom storma och skjuta verkanseld direkt mot gärningsmannen, får dom då också handikappet med att dom sen måste säkra området innan blåljus-personalen får släppas in, har vi då skador som gärningsmannen eller polisen orsakat 3:e man, får dessa då vänta 10-30 min efter en attack innan vård kan sättas in då området måste säkras upp. Att jämföra med att först reka och säkra, sen ev panga ner gärningsmannen och direkt därpå gå in med blåljusfolket, i mitt tycke är PDV-strategin mer ett spel för gallerierna än att verkligen vara effektiva.
Katastrofen blir ju då 2st gärningsmän som attackerar oskyldiga, polisen stormar och skjuter, kanske dom bara fixar en, sen måste de då antingen försöka kämpa ner nr 2 eller invänta insatsstyrkan, och när sen 2:an är fixad måste då området säkras innan blåljus få gå in, då hamnar vi på runt 1 tim...