2018-08-09, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
För mord är det ju fängelse på livstid. Det är bara att införa att ingen får komma ut förrän de visat prov på "Good behaviour".
Vill mördaren inte acceptera vård och behandling får hen leva resten av sitt liv bakom galler då.
Ursäkta, men har det kommit in ännu en "tyckare" i diskussionen om vård och behandling inom Kriminalvården?
Postaren 'Tufsankatt' kan med fördel hoppa över nedanstående stycke.

Låt oss göra det lätt för oss, en gång för alla:
Sverige, liksom de flesta civiliserade länder, använder sig inte av hot om våld ifall du i fängelse avböjer/vägrar behandling eller vård. Den enda vård du i fängelse kan tvingas underkasta dig, det är om du har en sjukdom som faller in under rubriken "allmänfarlig smittsam sjukdom". Det är alltså sjukdomar som likt gonorré och difteri riskerar smitta andra. Psykoser, autism, sexualsadism o likn sjukdomar smittar inte. Inte heller smittar bedrägligt beteende eller narkotikasmuggling, varför dessa personer i fängelse inte kan tvingas till vård.
Det betraktas i de flesta västländer som kränkande att hota fängelsedömda med förlängd tid i fängelset om de inte går med i "vårt käcka anti-mord-program". Det betraktas inte som "miss-skötsamhet" att vägra terapi i fängelse, så därför kan de komma ut fastän inte hela strafftiden suttits av. Jfr Kapten Klänning som i förtid fick gå ut med hjälp av rabatten. Han hade uppfört sig väl och inte vägrat arbete. Men terapi för sin sexualsadism, det hade han vägrat; den ville han nämligen behålla, sin sadism..

Att livstidsdömda befinner sig i en jobbigare sits, det håller jag med om. Där sker det en farlighetsbedömning. De kan därför lättare hållas kvar. Dessutom är det en ödets ironi, att om det är SD (jag upprepar: OM det är SD) som mördat LW, så kommer han att i så fall dömas av tingsrätten i Örebro, kanske till just livstid, alltså samma tingsrätt som X antal år senare har att pröva en begäran om omvandling till tidsbestämt..
Oavsett om det är geocacharen SD eller cykeltjuven "Adam" alt "Eva" som mördat LW, så kommer det att bli Örebro TR som dömer vederbörande. Dvs om detta mordärende nånsin kommer att gå till åtal..

Här mer om Örebro TR: http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Om-omvandling-av-fangelse-pa-livstid/

Edit: Om, säger OM det är SD som dödat LW, så kommer han sannolikt inte att dömas till livstid. Brottet var kanske att bedömas som hänsynslöst, men det skedde inte i LW:s hem och inte inför barnen. Straffet lär landa på 8 till 10 år. Max 12. Tänker jag.
Senast redigerad av Carinah78 2018-08-09 kl. 08:29.
Citera
2018-08-09, 08:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
MV berättar att enligt hens källa så finns ett röstvittne som hört ett samtal genom fönstret, men det utesluter väl inte att något av barnen hört SD i deras hem? DET och digital kontakt skulle kunna förklara varför SD plockas in till förhör direkt.
Röstvittnet som hörde samtal genom fönstret, hade ju knappats hunnit höras när SD togs in på tisdagen. Inte heller det vittne som sägs ha sett SD i området.

Polisen hade direkt tesen om kidnappning (människorov) och detta uppsnappade någon lokal radiostation (P4) eftersom de rapporterade i en nyhetssändning om detta på tisdagen. Sen tog det flera dagar innan det kunde läsas om hennes "Försvinnande".
När det nu behövts flera inlägg för att dementera din spekulation att röstvittnet inte är barnen utan en granne och dessutom kvinna så hävdar du ändå att det inte går att utesluta att barnen hört något.

Det är mycket som inte går att utesluta men att med uthållighet åstadkomma nya vittnen är inte angeläget eftersom det inte finns minsta indikation på att så varit utan det är helt taget ur luften. Bara så vårdar vi dom få ovärderliga vittnen vi faktiskt har.
Glöm inte det fabricerade synvittnet som bet sig fast som vore det en fästing i ett par hundra sidor.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-09 kl. 08:23.
Citera
2018-08-09, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vid aktuell tidpunkt gissar jag ca 12-13 grader. Småkyligt, vilket kan förklara att flera klädesplagg tyckts ha funnits på FP (trådsanning?)

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Då kan en av indicierna vara att hon aldrig tog på sig sin jacka.

Enligt skribenten Moralensväktare så "fanns någon form av
ytterplagg vid sidan om".

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Hon var påklädd men inte prydligt
då man förmodar att djur gjort sitt med klädseln. Det fanns någon form av ytterplagg vid sidan om. Som kan ha åkt av vid mordtillfället eller slitits av när något djur velat komma åt kroppen.
Citera
2018-08-09, 08:18
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Då kan en av indicierna vara att hon aldrig tog på sig sin jacka.

Ingen aning faktiskt, antagligen var det varmare vid 23.30 då dygnets kallaste brukar vara på morgonsidan.

Så troligt att det var någonstans mellan 10 till 15 grader då.

Jag hade slängt på mig en kofta eller en tunn jacka om jag bara hade t-shirt. Även om det är varmt så är det lite ruggigt den tiden på dygnet.
Citera
2018-08-09, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag är (tämligen) säker på att röstvittnet är en kvinna.
Vill minnas att MV nämnde det i ett av inläggen.

Fast jag kan ha fel...
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Fast du hade rätt 😊

Nu kom inte MV:s inlägg med, men nu fick vi det
klarlagt att röstvittnet ÄR en kvinna!
Citera
2018-08-09, 08:42
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Och jag dröjer mej kvar vid ett visst plagg.

Om, vilket kom upp som en fråga ganska tidigt i tråden, LW hade på sej morgonrock när hon lämnade bostaden, så tyder det på att

•hon lämnade hemmet i en hast
•hon tänkte inte gå långt
•hon tänkte inte vara borta länge

Det indikerar, enligt hur jag ser det, att

•hon kände den hon gick ut med/till
eller
•det var en akut situation - då kan tex ”cykeltjuven”, ”inbrottspundaren” mfl vara aktuella

Dock tror jag att i det senare scenariot skulle hon ha hojtat, ropat eller något sådant. Kanske så mycket att flera borde ha hört det. Kanske direkt också ringt polisen. Vilket så vitt jag vet inte har varit aktuellt.

Jag tror därför att hon gick ut med/till någon hon kände.

När man fann henne var hon delvis klädd, men inte prydligt. Ungefär så beskrev MV det.

Det låg någon form av ytterplagg bredvid henne.

En morgonrock är en pusselbit som, tycker jag, passar in i alla bilderna. Den är också en tydlig indikator på att hon lämnat hemmet tillfälligt, med avsikt att komma tillbaka. Alltså kan man misstänka människorov när hon inte återvänder.

Edit: kommatering
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-08-09 kl. 08:49.
Citera
2018-08-09, 08:46
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vid aktuell tidpunkt gissar jag ca 12-13 grader. Småkyligt, vilket kan förklara att flera klädesplagg tyckts ha funnits på FP (trådsanning?)

Du gissar nästan rätt. +14C klockan 23:20

https://rl.se/vadret/historik.php
Citera
2018-08-09, 09:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Om, vilket kom upp som en fråga ganska tidigt i tråden, LW hade på sej morgonrock när hon lämnade bostaden, så tyder det på att

eller
•det var en akut situation - då kan tex ”cykeltjuven”, ”inbrottspundaren” mfl vara aktuella

Dock tror jag att i det senare scenariot skulle hon ha hojtat, ropat eller något sådant. Kanske så mycket att flera borde ha hört det. Kanske direkt också ringt polisen. Vilket så vitt jag vet inte har varit aktuellt.

När man fann henne var hon delvis klädd, men inte prydligt. Ungefär så beskrev MV det.

En morgonrock är en pusselbit som, tycker jag, passar in i alla bilderna. Den är också en tydlig indikator på att hon lämnat hemmet tillfälligt, med avsikt att komma tillbaka. Alltså kan man misstänka människorov när hon inte återvänder.

Är det överhuvudtaget vanligt numera att folk har morgonrock?

Såvitt jag fått uppfattningen, så verkar de flesta kvinnor under åtminstone 60-strecket snarare ha mys-/mjukiskläder hemmavid.

Dessutom, om det hade varit en morgonrock, så hade hon kanske tom. varit mer eller mindre avklädd under morgonrocken (man brukar väl oftast inte ha full klädmundering under en morgonrock). Och eftersom Väktaren nämnde att hon ev. hade någon form av ytterplagg liggande bredvid sig, så rör det sig nog inte om en morgonrock (då hade resten av kroppen sannolikt varit i mer eller mindre naket skick, vilket inte verkar ha varit fallet).

Skulle tippa på att det ev. "ytterplagget" som Väktaren nämnde snarare är en mjuk träningsjacka/myskofta eller liknande.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-09 kl. 09:23.
Citera
2018-08-09, 09:29
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:

eller

Har mycket svårt att tro att hon skulle gå på vägen i området i morgonrock. Jag tror hellre på att hon slängde på sig en kofta eller tunnare jacka. Om man tittar på sociala medier hur hon är klädd så känns morgonrock big no no.
Citera
2018-08-09, 09:38
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Är det överhuvudtaget vanligt numera att folk har morgonrock?

Såvitt jag fått uppfattningen, så verkar de flesta kvinnor under åtminstone 60-strecket snarare ha mys-/mjukiskläder hemmavid.

Dessutom, om det hade varit en morgonrock, så hade hon kanske tom. varit mer eller mindre avklädd under morgonrocken (man brukar väl oftast inte ha full klädmundering under en morgonrock). Och eftersom Väktaren nämnde att hon ev. hade någon form av ytterplagg liggande bredvid sig, så rör det sig nog inte om en morgonrock (då hade resten av kroppen sannolikt varit i mer eller mindre naket skick, vilket inte verkar ha varit fallet).

Skulle tippa på att det ev. "ytterplagget" som Väktaren nämnde snarare är en mjuk träningsjacka/myskofta eller liknande.

Allt du skriver låter vettigt.

Anledningen till att jag ”fastnat” på morgonrocken är att det var Schazz som, ganska tidigt i tråden, frågade om det, som en möjlighet.

Jag tänkte direkt att det var av vikt och intressant. De inlägg Schazz gjort har jag genom hela tråden bedömt vara vederhäftiga, logiska, relevanta och intressanta.

Under den högst eventuella morgonrocken kan LW ha haft typ ”pyjamas av något slag”.

Kanske är det bara ”skit samma” - men av någon anledning kan jag inte riktigt släppa tanken.

Delvis för att med den som faktor så blir en del av pusslet logiskt.

Och ja, det finns folk (under 60) som använder morgonrock - jag vet två i min absoluta närhet 😉
Citera
2018-08-09, 09:42
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Har mycket svårt att tro att hon skulle gå på vägen i området i morgonrock. Jag tror hellre på att hon slängde på sig en kofta eller tunnare jacka. Om man tittar på sociala medier hur hon är klädd så känns morgonrock big no no.

Fast det finns fina morgonrockar också!😉

Ok, jag släpper detta plagg.
Tillsvidare!

(Liksom jag även valt att sluta tjata om vissa ”omöjliga” samband.) 😇
Citera
2018-08-09, 09:47
Medlem
GilGrissom82s avatar
Vet vi förresten överhuvudtaget någonting om vad LW gjorde tidigare på dagen (den 14 maj)?

(Tidig kvällstur iklädd träningskläder, presentinslagning, sociala medier-kontakter etc har vi indikationer vad gäller kvällen. Men jag tänker förmiddag/eftermiddag?).
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-09 kl. 09:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in