2018-08-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Ca 9-10 grader som kallast.
Det var mitt under värmeböljan så det var nog bra mycket varmare än så..
Citera
2018-08-08, 23:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I så fall fick hon väl hjälp. Leif GW Persson tror att kroppen t.o.m. kan ha flyttats två gånger:
Leif GW:s teori om Lena Wesström: ”Ibland kan man ta offret från en annan plats och sedan flytta på henne igen”
https://www.na.se/logga-in/leif-gw-s-teori-om-lena-wesstrom-ibland-kan-man-ta-offret-fran-en-annan-plats-och-sedan-flytta-pa-he nne-igen
Artikeln är låst, så jag vet inte hur han tänker här.

Ja det är möjligt men isåfall tänker jag mig att hon initialt skulle placerats på en mer olämplig plats (från GMs perspektiv vad det nu kan tänkas vara). Men från ett skogsområde till ett annat om hon överfalls utomhus? Det jag tänker är att hon isåfall befunnit sig på plats som har med GM att göra, bil, nära bostad etc?
Citera
2018-08-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj

Fast det var nog ännu inte helt varmt under nätterna (dock tillräckligt varmt för att många nog hade fönster på glänt och sitta utomhus långt in på kvällen).
Citera
2018-08-08, 23:38
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Ca 9-10 grader som kallast.

Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj

Det är ganska lätt att kolla upp, gå in på https://rl.se/vadret/dhdfit.php

Knappa in Örebro, 14 maj och titta på utfallet för 2018:

Lägst +8 grader
Medel +18,1 grader
Högst +26 grader
Citera
2018-08-08, 23:40
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Hur ser dina eventuella tankar om ”skrikvittnet” ut?

Ja, det är en hake. Jag har inte lusläst tråden gällande skrikvittnet lika noga som andra trådsanningar som jag har betvivlat Därför blir mitt svar lite svävande, men jag ska ägna en dag åt att kolla vilka uppgifter som kommer varifrån senare.
Antingen är det en efterkonstruktion för att ge mer substans. Det var ju många frågetecken i början. Skrikvittnet fungerar bra, också på mig. Det och kroppen var så ovedersägliga. Att ge ett tips till en tidning är ju enkelt. Sedan dök det upp en användare på FB som sade sig vara skrikvittnet. Då FB-skribenterna fortfarande tyckte det var märkligt: flera minuters skrik och ingen annan har reagerat, ett förhör på flera timmar osv. osv kom ett inspelat larmsamtal efter en tid. Om larmsamtalet går att höra, eller om en journalist har hört det, så har man använt de speciella metoder man har rätt till från Säk-sidan, dvs spelat in ett helt enkelt.

Eller så är det en trådsanning som barnmisshandel, otrohet, blodiga kläder och andra fakta. Pga trådens ogenomträngliga brus, tar det lite tid att kolla, men det skall göras asap.
Citera
2018-08-08, 23:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I så fall fick hon väl hjälp. Leif GW Persson tror att kroppen t.o.m. kan ha flyttats två gånger:
Leif GW:s teori om Lena Wesström: ”Ibland kan man ta offret från en annan plats och sedan flytta på henne igen”
https://www.na.se/logga-in/leif-gw-s-teori-om-lena-wesstrom-ibland-kan-man-ta-offret-fran-en-annan-plats-och-sedan-flytta-pa-he nne-igen
Artikeln är låst, så jag vet inte hur han tänker här.

Jag har också funderat på att FP inte är MP initialt men sedan omkullkastade skrikvittnet den teorin.
Att hon skulle flyttats två gånger är däremot möjligt men jag undrar vad motivet skulle tänkas vara? Ju längre tid man hanterar kroppen desto större risk för upptäckt samt kvarlämning av DNA-spår.
Varför inte flytta och gömma den på ett bättre ställe redan från början? Nyfiken på hur GW tänker här egentligen.
Citera
2018-08-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det är ganska lätt att kolla upp, gå in på https://rl.se/vadret/dhdfit.php

Knappa in Örebro, 14 maj och titta på utfallet för 2018:

Lägst +8 grader
Medel +18,1 grader
Högst +26 grader

Vid aktuell tidpunkt gissar jag ca 12-13 grader. Småkyligt, vilket kan förklara att flera klädesplagg tyckts ha funnits på FP (trådsanning?)
Citera
2018-08-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Jag är okunnig, det medger jag. Tack att du upplyser med din kunskap. Kanske är det min underliggande förhoppning att det skulle utmynna i vård som lyser igenom. Med mina fördommar och referensramar som lekman [skulle jag önska att detta hemska mord (och den ev gm's beteende) skulle gå att förklara med att han (hen?!) Inteär frisk. Trodde att man fick posta sina tankar och funderingar oavsett vilken kunskapsnivå man har inom området. Men det kanske finns en alternativ tråd där man slipper bli idiotförklarad?
Vi kan nog säkert enas om att det många gånger skulle underlätta vårt "processande" av ett inträffat otäckt mord om vi hos mördaren skulle finna nån form av tydlig avvvikelse som kanske kunde "förklara" gärningen.
Att en dömd mördare till sitt yttre och allmänna karaktär är som vem som helst omkring oss, kan ofta väcka obehag i och med att vi inser att h*n kunnat gå under vår radar. Det är därför lättare om h*n bedöms inte vara frisk.
Sällan eller aldrig är medvetna mördare friska, bedömt ur psykiatrisk undersökning, men lika sällan lämnas dessa mördare över till vård enl RPV och det var just det jag redan från början påpekade för dig. Det handlar inte om vad du eller jag tror eller tycker, för juridiken är väldigt tydlig med vem är att betraktas som sjuk, i juridiskt avseende!

OffT: Jag tycker t ex att den s k Hagamannen i Umeå, som uppvisade mycket kraftiga sexualsadistiska drag, borde ha dömts till RPV pga sina allvarliga personlighetsstörningar, men mitt tyckande skulle ingen ha brytt sig om. Han är idag ute i samhället och är i princip helt obehandlad och därför lika ofrisk nu som då.

Ledsen om du känner dig idiotförklarad av mig. Det har definitivt inte varit min avsikt. Jag är inte i tråden för att kränka eller ställa till obehag för andra.
Citera
2018-08-09, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vi kan nog säkert enas om att det många gånger skulle underlätta vårt "processande" av ett inträffat otäckt mord om vi hos mördaren skulle finna nån form av tydlig avvvikelse som kanske kunde "förklara" gärningen.
Att en dömd mördare till sitt yttre och allmänna karaktär är som vem som helst omkring oss, kan ofta väcka obehag i och med att vi inser att h*n kunnat gå under vår radar. Det är därför lättare om h*n bedöms inte vara frisk.
Sällan eller aldrig är medvetna mördare friska, bedömt ur psykiatrisk undersökning, men lika sällan lämnas dessa mördare över till vård enl RPV och det var just det jag redan från början påpekade för dig. Det handlar inte om vad du eller jag tror eller tycker, för juridiken är väldigt tydlig med vem är att betraktas som sjuk, i juridiskt avseende!

OffT: Jag tycker t ex att den s k Hagamannen i Umeå, som uppvisade mycket kraftiga sexualsadistiska drag, borde ha dömts till RPV pga sina allvarliga personlighetsstörningar, men mitt tyckande skulle ingen ha brytt sig om. Han är idag ute i samhället och är i princip helt obehandlad och därför lika ofrisk nu som då.

Ledsen om du känner dig idiotförklarad av mig. Det har definitivt inte varit min avsikt. Jag är inte i tråden för att kränka eller ställa till obehag för andra.

Men en förutsättning för rättspsyk är att det är fråga om något behandlingsbart också. Inte nödvändigtvis finns hopp om att få dem "frisk" men en behandlingsbar åkomma som kräver institutionsvård av dygnet runt nivå.
Citera
2018-08-09, 00:10
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Ja, det är en hake. Jag har inte lusläst tråden gällande skrikvittnet lika noga som andra trådsanningar som jag har betvivlat Därför blir mitt svar lite svävande, men jag ska ägna en dag åt att kolla vilka uppgifter som kommer varifrån senare.
Antingen är det en efterkonstruktion för att ge mer substans. Det var ju många frågetecken i början. Skrikvittnet fungerar bra, också på mig. Det och kroppen var så ovedersägliga. Att ge ett tips till en tidning är ju enkelt. Sedan dök det upp en användare på FB som sade sig vara skrikvittnet. Då FB-skribenterna fortfarande tyckte det var märkligt: flera minuters skrik och ingen annan har reagerat, ett förhör på flera timmar osv. osv kom ett inspelat larmsamtal efter en tid. Om larmsamtalet går att höra, eller om en journalist har hört det, så har man använt de speciella metoder man har rätt till från Säk-sidan, dvs spelat in ett helt enkelt.

Eller så är det en trådsanning som barnmisshandel, otrohet, blodiga kläder och andra fakta. Pga trådens ogenomträngliga brus, tar det lite tid att kolla, men det skall göras asap.

Förresten. Nu kom jag på hur jag tänkte i juni, när allt stämde men att spela in ett falskt samtal kändes på gränsen. Det var inte för vår skull. Vi blir alldeles för självgoda ibland. Det var för att sätta den definitiva tiden för dödsögonblicket. Från skriket så är hon död. Med intyg och allt.
Får påminna mig själv: det viktiga är att hon definitivt är död. Det är budskapet. Man vill inte ha tveksamheter av typen Elvis lever. Det som någon kan kontrollera är det som står i tidningen, anhållanden och häktningar samt dödsattest.
Citera
2018-08-09, 00:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vid aktuell tidpunkt gissar jag ca 12-13 grader. Småkyligt, vilket kan förklara att flera klädesplagg tyckts ha funnits på FP (trådsanning?)

Inlägg från Schazz med länk till artikel om funna klädesplagg:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-08-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men en förutsättning för rättspsyk är att det är fråga om något behandlingsbart också. Inte nödvändigtvis finns hopp om att få dem "frisk" men en behandlingsbar åkomma som kräver institutionsvård av dygnet runt nivå.
Njae, nu har jag invändningar.
Om du byter ut ditt "behandlingsbart" [tilllstånd] mot "påverkningsbart" dito, så närmar vi oss sanningen.
Nu är det inte så att domstolarna tittar på diagnoserna i RPU:n och noterar att en mördare t ex har tunga personlighetsstörningssyndrom, vilka man erfarenhetsmässigt vet är ytterst svårbehandlade/svårpåverkbara och därför säger att den mördaren inte kan lämnas över till vård enligt RPV.
Den mördaren hamnar likt förbaskat på rättspsyk, även om man hos domstolarna vet om att påverkansresultaten, statistiskt sett, inte är alltför ljusa.

Men rätt plats för dem är inte fängelse. Dessa personer utgör en stor risk för medintagna och bör därför hanteras av personal med kunskap och erfarenhet av vård enl RPV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in