Citat:
Ursprungligen postat av
Rosenrasande1
Jag är okunnig, det medger jag. Tack att du upplyser med din kunskap. Kanske är det min underliggande förhoppning att det skulle utmynna i vård som lyser igenom. Med mina fördommar och referensramar som lekman [skulle jag önska att detta hemska mord (och den ev gm's beteende) skulle gå att förklara med att han (hen?!) Inteär frisk. Trodde att man fick posta sina tankar och funderingar oavsett vilken kunskapsnivå man har inom området. Men det kanske finns en alternativ tråd där man slipper bli idiotförklarad?
Vi kan nog säkert enas om att det många gånger skulle underlätta vårt "processande" av ett inträffat otäckt mord om vi hos mördaren skulle finna nån form av tydlig avvvikelse som kanske kunde "förklara" gärningen.
Att en dömd mördare till sitt yttre och allmänna karaktär är som vem som helst omkring oss, kan ofta väcka obehag i och med att vi inser att h*n kunnat gå under vår radar. Det är därför lättare om h*n bedöms inte vara frisk.
Sällan eller aldrig är medvetna mördare friska, bedömt ur psykiatrisk undersökning, men lika sällan lämnas dessa mördare över till vård enl RPV och det var just det jag redan från början påpekade för dig. Det handlar inte om vad du eller jag tror eller tycker, för juridiken är väldigt tydlig med vem är att betraktas som sjuk, i
juridiskt avseende!
OffT: Jag tycker t ex att den s k Hagamannen i Umeå, som uppvisade mycket kraftiga sexualsadistiska drag, borde ha dömts till RPV pga sina allvarliga personlighetsstörningar, men mitt tyckande skulle ingen ha brytt sig om. Han är idag ute i samhället och är i princip helt obehandlad och därför lika ofrisk nu som då.
Ledsen om du känner dig idiotförklarad av mig. Det har definitivt inte varit min avsikt. Jag är inte i tråden för att kränka eller ställa till obehag för andra.