2018-08-08, 21:36
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Intressant. Hon var ju pastor i Euqumenia/missionskyrka. Den organisation som är mest generösa med hjälp och stöd både till missbrukare och asylsökande. Det kan vara så att hon har velat hjälpa någon hon har börjat känna väl på jobbet t ex.och blivit utnyttjad.

Ja, LW kan ju med goda intentioner möjligtvis ha velat hjälpa någon finansiellt. Det kan t.ex. ha varit någon på arbetet, en god vän eller liknande, om jag får fantisera vitt och brett. Från början kan donationerna ha varit blygsamma för att med tiden öka i storlek men även frekvensmässigt vad gäller utdelningstillfällena av dem, funderar jag. Slutligen kan LW ha känt sig utnyttjad och krävt någon form av återbetalning, tänker jag. Vet någon om LW hade något form av aktieinnehav av betydelse?
Citera
2018-08-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Så kan det också vara som du skriver, att hon inte kom tillbaka då fattades misstanke om ofrivilligt försvinnande.
Fast jag tycker ändå inte att det kan ha räckt med det, hon kan ju ha valt att försvinna självmant.
Det måste varit något mer som fick dem att tro att någon tvingat iväg henne

Digitala spår nämnde MV också tidigt.
Dessutom. Hade hon förberett med inbjudningar till vänner/barnens kompisar till kalaset? Packat färdigt för eventet till Norge? De hon haft kontakt med, vad har dom berättat? Barnens berättelser?

Jag tror det fanns så oerhört stor mängd med indicier som med klar hand pekade MOT att hon skulle försvinna frivilligt att det tidigt framstod som helt Osannolikt att så skett.

Naturligtvis slog polisen direkt upp de personer som oftast nämndes av flera.

Tror alltså på en sammantagen bild av flera omständigheter.
Citera
2018-08-08, 21:42
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Med vetskap om UWs arbete kan man inte bortse från att UWs respektingivande säkerhetsklassade status ingjutit viss respekt från fält- patrullen som åkt för att ta upp anmälan om LWs försvinnande

Är det inom försvaret UW jobbar? Säkerhetsklassad status?? Någon som vet vad han gör där?

Ingen vet. Det är å andra sidan så det ska vara och polisen hade kanske hoppats på att det inte skulle komma upp. Schazz nämnde att det kanske var UW's hemliga jobb som gjorde att Säpo var flera timmar i LW´s hus innan polisen släpptes in. Officiellt är han anställd på ett företag "Tools" men hans alibi kommer ifrån att han har varit i annat län vilket intygas av hans arbetsgivare.
Säkerhetsklassad verkar han vara. Om det är inom försvaret är inte klart. Tänk på att det finns en liten firma i Lindesberg som också gör verktyg på sätt och vis.
Citera
2018-08-08, 21:46
Medlem
Kan det vara så illa att gärningsmannen har en koppling till hennes arbete? Något letade man ju efter och fann i i skogsområdet som vetter mot Vivalla där, med all säkerhet, flertalet av de hon arbetade med bor.
Citera
2018-08-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Kan något av barnen vara "röstvittnet"? Som dock somnar och efter x antal timmar kollar om modern kommit in igen?

Bra tanke där. Varför inte?
Citera
2018-08-08, 21:52
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Ingen vet. Det är å andra sidan så det ska vara och polisen hade kanske hoppats på att det inte skulle komma upp. Schazz nämnde att det kanske var UW's hemliga jobb som gjorde att Säpo var flera timmar i LW´s hus innan polisen släpptes in. Officiellt är han anställd på ett företag "Tools" men hans alibi kommer ifrån att han har varit i annat län vilket intygas av hans arbetsgivare.
Säkerhetsklassad verkar han vara. Om det är inom försvaret är inte klart. Tänk på att det finns en liten firma i Lindesberg som också gör verktyg på sätt och vis.
Och Karlskoga ligger rätt nära också
Citera
2018-08-08, 22:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kan något av barnen vara "röstvittnet"? Som dock somnar och efter x antal timmar kollar om modern kommit in igen?
Bra tänkt. Men röstvittnet hörde inte av sig förrän efter flera dagar, när kroppen hittades:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-08-08, 22:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Inom kriminalvården har de samma tillgång till psykvård som psykiatrisk öppenvård. De som döms till rättspsyk istället för fängelse är sådana som bedöms ha behov av instutionaliserad psykvård dygnet runt. En person som är känslomässigt avskärmad är typiskt sett inte i behov av sådan vård även om de kan vara hyfsat knäppa. . Men vanligtvis handlar det om personer i psykosartat tillstånd eller liknande som hamnar på rättspsyk. Det är väldigt många av de som döms till fängelse som har någon diagnos.

Ska man uttrycka sig förenklat men illustrativtså kan man säga att en person med neuroser är benägen att bygga luftslott medan en person i psykosartat tillstånd flyttar in i det. Personen med neuroser kan sitta i fängelse medan personen som bor i sitt luftslott hamnar hos rättspsyk.

Tack! Ja, det känns inte relevant att spekulera om det ämnet riktigt rörande SD. Vi har ju faktisk väldigt dålig koll på vem SD är och hans psykiska tillstånd. Det verkar inte som att någon här inne faktiskt ens känner människan. Att spekulera om mentala tillstånd utifrån cacheloggar och dylikt känns minst sagt meningslöst.
Citera
2018-08-08, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra tänkt. Men röstvittnet hörde inte av sig förrän efter flera dagar, när kroppen hittades:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Så var det nog ja. Återstår ändå teorin att barnet/barnen hemma hört någon person, utöver modern.
Jag ser fram emot att få det här överstökat så att man kan sluta grubbla.
Citera
2018-08-08, 22:14
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Sannolikt att sonen är röstvittnet, så det är därför SD plockas in så snabbt (frågan är om han hämtas på jobbet eller var hemma?). Han förnekar dock bestämt att han skulle ha med något försvinnandet att göra. Han har gått/åkt hem efter ett snabbt besök för att hjälpa till med en cacheplanering och var LW tagit vägen har han ingen aning om. "-
Hon var hemma sist jag såg henne, säger han och fortsätter med: Ni får ursäkta, men jag har en resa bokad till USA och ska rädda mitt äktenskap, så är vi klara nu? Hon dyker nog snart upp. Hon kanske är och ordnar med en rejäl överraskning till födelsedagsbarnet? Jag vet inte var hon är och har inget med hennes försvinnande att göra."
(Ovan = Spekulation)

Klantig polis släpper iväg SD och frågan är om ens han blev topsad eller besiktigad då.
Citera
2018-08-08, 22:15
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
När LW försvann visste man inte vilken tidpunkt eller åt vilket håll hon antogs ha försvunnit. Inte heller att hon vid försvinnandet hade sällskap. Därav hörde vittnet av sig när man hittade kroppen bakom planket.
Och då stämmer det in på tidigare tråd inlägg att hon mötte någon som följde med till planket. Utredningen växer med 10 tals sidor varje dag så att få varenda detalj på plats tar och kommer att ta tid. Men min övertygelse är att mordet klaras upp.

Det här vittnet är intressant. Jag vet själv hur väl det hörs när någon pratar utanför på kvällen, kanske genom ett fönster på glänt.
Ett annat vittne hade sett LW träningsklädd ute tidigare på kvällen. Hon mindes det eftersom hon fick dåligt samvete över att ha hoppat över träningen själv.
Såna här vittnesmål känns för mig trovärdiga. I mitt scenario är det LW och hennes ledsagare som småpratar på väg till bilen. Att den äldste sonen fanns på plats på morgonen har väl inte bekräftats, inte UW heller. De benämns "anhöriga" av polis och press. Jag tror inte att barnen fanns i Örebro under natten, utan på annan plats där NW kan få gilla cola som vem som helst.
Citera
2018-08-08, 22:20
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Digitala spår nämnde MV också tidigt.
Dessutom. Hade hon förberett med inbjudningar till vänner/barnens kompisar till kalaset? Packat färdigt för eventet till Norge? De hon haft kontakt med, vad har dom berättat? Barnens berättelser?

Jag tror det fanns så oerhört stor mängd med indicier som med klar hand pekade MOT att hon skulle försvinna frivilligt att det tidigt framstod som helt Osannolikt att så skett.

Naturligtvis slog polisen direkt upp de personer som oftast nämndes av flera.

Tror alltså på en sammantagen bild av flera omständigheter.

Jag tror också att det handlar en rad olika indicier: Vad som stod i de digitala spåren, olåst dörr, vittnesuppgifter, paketinslagning, eventuellt spår av någon form av turbulens inne eller strax utanför huset, eventuellt att alla skor fanns kvar i huset.

Hur kallt var det i Örebro den natten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in