2018-08-08, 20:54
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har inte klarat av att släppa hur de första timmarna ska ha gått till, jag får inte ihop det.

Enligt bl a Flixa här i tråden så ska yngste sonen AW ha ringt sin far och meddelat att LW inte var hemma och då ska UW ha knallat över till LWs adress.
Men varför ska AW ha ringt sin far när fadern och ett eller två syskon skulle komma dit för att gratulera? När ska detta samtal ha ägt rum?

Vi kan lätt, utifrån LWs egna inlägg, ta för givet att barnen firades i det hem de befann sig när födelsedag inträffade. Den ene föräldern gick då över dit barnet var. Den aktuella dagen var det vanlig skoldag och vi kan ponera att firandet skedde vid kl 06 eller 07. Vid den tiden borde AW ha sovit och om han vaknade så lär han väl, som alla barn som väntar på paket, sovit räv i väntan på uppvaktning.

Om ett eller två syskon sov hos sin far så kan dessa inte ha upptäckt att modern saknades. Om ett eller två syskon sov i samma hus som lillebror AW så lär sömn ha varit prio i arla morgonstund med tanke på att de är i övre tonåren. Det är inte heller de äldre syskonen som ska ha ringt UW enl bl a Flixa.

när saknades mamman? När gjordes egentligen samtalet till pappan som enligt uppgift skulle infinna sig för (överraskningsfirande) den aktuella morgonen.

Jag hade kunnat köpa att UW kom till LWs hus för att fira AW och då upptäckte att alla barn sov och LW saknades. Men så har fallet inte presenterats. Om barnet vaknade vid fyra och saknade sin mor kan jag få ihop det men då borde vi ha fått rapporter om detta. Att hon saknades på natten. Med tanke på att LW gång på gång tycks ha försvunnit om nätterna för att jaga burkar så är jag inte övertygad om att detta skulle få barnen att reagera dock.

Jag ältar detta och landar hela tiden i att upptäckten om att LW saknades borde ha skett när tidpunkten för födelsedagsfirande ska ha skett. Så har det inte presenterats.

Enligt uppgift från person i Lenas krets så vaknade yngste sonen på morgonen och upptäckte att Lena inte var hemma.
Det kan ju ha varit tidig morgon.
Varför skulle det vara konstigt att han ringer sin pappa även om denne skulle komma dit senare på morgonen?
Han blev väl orolig när Lena var borta och paketen halvinslagna.
Citera
2018-08-08, 20:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Så kan det också vara som du skriver, att hon inte kom tillbaka då fattades misstanke om ofrivilligt försvinnande.
Fast jag tycker ändå inte att det kan ha räckt med det, hon kan ju ha valt att försvinna självmant.
Det måste varit något mer som fick dem att tro att någon tvingat iväg henne

Det tror jag också. Särskilt om det stämmer att hon ibland gav sig ut spontant.
Citera
2018-08-08, 21:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Enligt uppgift från person i Lenas krets så vaknade yngste sonen på morgonen och upptäckte att Lena inte var hemma.
Varför skulle det vara konstigt att han ringer sin pappa även om denne skulle komma dit senare på morgonen?

Det tycker inte jag heller är konstigt. Även om han väntade uppvaktning och försökt "sova räv" så kan han väl kanske varit tvungen att gå på toa, varit törstig eller något (det var ju värmebölja under den här tiden) som gör att han går upp.
Citera
2018-08-08, 21:05
Medlem
Citat:

Det intressanta är när man anser att det är morgon.

Jag har läst flera inlägg som LW skrivit om att hon saknade tomater och annat med påföljden att hon fick hasta iväg. Hon har också skrivit om att hon dragit iväg på natten när barnen sovit. Tror vi kan vara ense om att hon fick ihop sitt liv men att det ofta var i sista minuten. Om AW vaknar kl 06 och saknar sin mamma så borde det mest rimliga vara att han tassar upp och fnissande försöker somna om för att snart bli uppvaktad. I synnerhet som han hade råkat se en del av de gåvor han skulle få. Det är något med detta att sonen vaknar och direkt ringer sin far som jag inte är bekväm med och tidpunkten är för mig avgörande.
Citera
2018-08-08, 21:07
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag har funderat kring om det delvis skulle kunna finnas ekonomiska motiv bakom mordet på LW. Kan hon ha lånat ut (en med tiden ansenlig summa) pengar till någon som inte alls ansåg att den var skyldig att betala tillbaka, trots eventuella påtryckningar t.ex.? Endast spekulationer detta, värt att poängtera!

Intressant. Hon var ju pastor i Euqumenia/missionskyrka. Den organisation som är mest generösa med hjälp och stöd både till missbrukare och asylsökande. Det kan vara så att hon har velat hjälpa någon hon har börjat känna väl på jobbet t ex.och blivit utnyttjad.
Citera
2018-08-08, 21:10
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:

Vet du om personen ”i Lenas krets” sagt något om de två äldre syskonen? Sov de hos LW eller UW under natten då LW misstänks ha mördats?
Citera
2018-08-08, 21:11
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Så kan det också vara som du skriver, att hon inte kom tillbaka då fattades misstanke om ofrivilligt försvinnande.
Fast jag tycker ändå inte att det kan ha räckt med det, hon kan ju ha valt att försvinna självmant.
Kanske hur hon var klädd?
Eller ej?

Hennes vanliga ytterkläder kanske hängde på sin plats, medan tex morgonrocken saknades.
Det indikerar ju att något är avvikande från hennes vanliga beteende.
Citera
2018-08-08, 21:15
Medlem
Honan6s avatar
Barnet eller barnen kan ha varit i vaket tillstånd och hört en röst som känns igen?
Citera
2018-08-08, 21:19
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:

Den heltäckande och för utredningen så effektiva (?) sekretessen tvingar oss att gissa. Om man nu försöker använda sitt sunda förnuft så borde inte tappade tofflor eller röra leda till att polisen går ut med namn och bild och människorov efter en dag. Hur många gifta skulle då inte vara efterspårade med hundar efter gräl?
Att det skulle räcka med de anhörigas oro köper jag inte heller. Alla säger ju att så skulle Pelle aldrig göra utan att höra av sig.
Det håller inte. Jag tror att hela alltet var planerat och polisen uttrycker sig så försiktigt den kan. Att placera försvinnandet till sonens födelsedag är kanske ett försök att få efterlysningen lite mer trovärdig.
Citera
2018-08-08, 21:22
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Vet du om personen ”i Lenas krets” sagt något om de två äldre syskonen? Sov de hos LW eller UW under natten då LW misstänks ha mördats?

Vad jag har förstått så sov endast yngste sonen hos Lena den här natten
Citera
2018-08-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har inte klarat av att släppa hur de första timmarna ska ha gått till, jag får inte ihop det.

Enligt bl a Flixa här i tråden så ska yngste sonen AW ha ringt sin far och meddelat att LW inte var hemma och då ska UW ha knallat över till LWs adress.
Men varför ska AW ha ringt sin far när fadern och ett eller två syskon skulle komma dit för att gratulera? När ska detta samtal ha ägt rum?

Vi kan lätt, utifrån LWs egna inlägg, ta för givet att barnen firades i det hem de befann sig när födelsedag inträffade. Den ene föräldern gick då över dit barnet var. Den aktuella dagen var det vanlig skoldag och vi kan ponera att firandet skedde vid kl 06 eller 07. Vid den tiden borde AW ha sovit och om han vaknade så lär han väl, som alla barn som väntar på paket, sovit räv i väntan på uppvaktning.

Om ett eller två syskon sov hos sin far så kan dessa inte ha upptäckt att modern saknades. Om ett eller två syskon sov i samma hus som lillebror AW så lär sömn ha varit prio i arla morgonstund med tanke på att de är i övre tonåren. Det är inte heller de äldre syskonen som ska ha ringt UW enl bl a Flixa.

när saknades mamman? När gjordes egentligen samtalet till pappan som enligt uppgift skulle infinna sig för (överraskningsfirande) den aktuella morgonen.

Jag hade kunnat köpa att UW kom till LWs hus för att fira AW och då upptäckte att alla barn sov och LW saknades. Men så har fallet inte presenterats. Om barnet vaknade vid fyra och saknade sin mor kan jag få ihop det men då borde vi ha fått rapporter om detta. Att hon saknades på natten. Med tanke på att LW gång på gång tycks ha försvunnit om nätterna för att jaga burkar så är jag inte övertygad om att detta skulle få barnen att reagera dock.

Jag ältar detta och landar hela tiden i att upptäckten om att LW saknades borde ha skett när tidpunkten för födelsedagsfirande ska ha skett. Så har det inte presenterats.

Kan något av barnen vara "röstvittnet"? Som dock somnar och efter x antal timmar kollar om modern kommit in igen?
Citera
2018-08-08, 21:25
Medlem
Med vetskap om UWs arbete kan man inte bortse från att UWs respektingivande säkerhetsklassade status ingjutit viss respekt från fält- patrullen som åkt för att ta upp anmälan om LWs försvinnande

Är det inom försvaret UW jobbar? Säkerhetsklassad status?? Någon som vet vad han gör där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in