2018-08-08, 19:06
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du bör utgå ifrån att han är oskyldig och psykiskt fullt normal. Sedan får du väl försöka bygga upp ditt "case" mot honom därifrån.

Du vet inte vad jag utgår ifrån. Eftersom trådskrivaren uttryckte det som att hen var säker på att LRV inte var aktuellt för SD om denne blir dömd, blev jag nyfiken. Men efter svar från hen verkar denne inte ha den informationen jag sökte. Om jag nu skulle vilja bygga upp ett "case", är information om LRV och hur SD mot förmodan skulle kunna vara aktuell för detta, så klart intressant.
Citera
2018-08-08, 19:19
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu tänker du ju helt bakvänt. Det måste väl rimligen vara den som påstår en sak om en person (att den t.ex. är en mördare eller är psykiskt sjuk) som har att förklara vad han grundar sin uppfattning på.

Då vore det väl rimligt att du förklarar vad du grundar din uppfattning på, angående händelseförloppet kring mordet, som du hävdar inte går ihop?
(Händelseförloppet som du inte vet något om eftersom det inte finns fakta kring det)
Senast redigerad av flixa81 2018-08-08 kl. 19:21. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-08, 19:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Några funderingar om det första förhöret med UW på plats i BOs bostad tisdagsmorgonen då LW upptäckes vara försvunnen och som man utan visst fog förmodar avgjort den tidiga inriktningen på SD som GM.

Samtalet från UW som motiverade utryckning av en patrull som vi kan utgå ifrån inte var erfarna utredare eftersom det anmäls hundratals personer försvunna i Örebro län varje år och skickliga utredare rycker inte ut på rutinärenden som försvinnanden. ☆Källa längst ner på sidan.

Med vetskap om UWs arbete kan man inte bortse från att UWs respektingivande säkerhetsklassade status ingjutit viss respekt från fält- patrullen som åkt för att ta upp anmälan om LWs försvinnande.

Därför kan man med viss tillförsikt anta att UWs påståenden under det första förhöret i LWs bostad på morgonen varit väsentlig för utredningens oprofessionellt tidiga låsning på en GM som (genom inre spaning som är följden av rubriceringen människorov) vi som följt tråden är medvetna om var orsaken till att BO hittades efter flera dygn trots kroppens placering ca, 100 m från BOs bostad.

Utan att fördjupa sig i det så får man nog inte utesluta att UW med uppgifter från LW och barnen redan tidigare stärkt en viss fiendskap mot rivalen SD som på förhand blivit utsedd GM och motivet som svartsjuka.

Förklaringen till den tidiga fixeringen på GM får vi anta är för att både en GM och motiv fanns tillgänglig för den orutinerade patrullen redan vid anländandet.

En inläggs kedja om inriktingen tidigt i utredningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Var det ett formellt förhör som hölls inledande med UW?

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Diskuterades LW's misshandelsanmälan från 2016/2017 i samband med detta?
Citat:
Inte vad jag vet men den kom upp i utredningen samma dag genom inre spanning.
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Så människorov var summan av förhör tidigt på morgonen, med UW och i LWs bostad?
Citat:
Ja, det var flera indikationer på att hon blivit bortförd, vet tyvärr inte vad som framkommit i första förhöret med UW.

Det underliggande citatet ingår inte i kedjan
Citat:
UW var på plats på morgonen när första polispatrullen anländer till LW bostad och gör då en anmälan om att LW var försvunnen. När man sen går igenom digitala enheter så väljer man att rubricera det som människorov. Vilket ger polisen mera befogenheter att driva utredningen framåt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=6787675
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-08 kl. 20:28.
Citera
2018-08-08, 19:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Du vet inte vad jag utgår ifrån. Eftersom trådskrivaren uttryckte det som att hen var säker på att LRV inte var aktuellt för SD om denne blir dömd, blev jag nyfiken. Men efter svar från hen verkar denne inte ha den informationen jag sökte. Om jag nu skulle vilja bygga upp ett "case", är information om LRV och hur SD mot förmodan skulle kunna vara aktuell för detta, så klart intressant.

Inom kriminalvården har de samma tillgång till psykvård som psykiatrisk öppenvård. De som döms till rättspsyk istället för fängelse är sådana som bedöms ha behov av instutionaliserad psykvård dygnet runt. En person som är känslomässigt avskärmad är typiskt sett inte i behov av sådan vård även om de kan vara hyfsat knäppa. . Men vanligtvis handlar det om personer i psykosartat tillstånd eller liknande som hamnar på rättspsyk. Det är väldigt många av de som döms till fängelse som har någon diagnos.

Ska man uttrycka sig förenklat men illustrativtså kan man säga att en person med neuroser är benägen att bygga luftslott medan en person i psykosartat tillstånd flyttar in i det. Personen med neuroser kan sitta i fängelse medan personen som bor i sitt luftslott hamnar hos rättspsyk.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-08 kl. 20:00.
Citera
2018-08-08, 20:28
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Några funderingar om det första förhöret med UW på plats i BOs bostad tisdagsmorgonen då LW upptäckes vara försvunnen och som man utan visst fog förmodar avgjort den tidiga inriktningen på SD som GM.

Samtalet från UW som motiverade utryckning av en patrull som vi kan utgå ifrån inte var erfarna utredare eftersom det anmäls hundratals personer försvunna i Örebro län varje år och skickliga utredare inte rycker ut på rutinärenden som försvinnanden. ☆Källa längst ner på sidan.

Med vetskap om UWs arbete kan man inte bortse från att UWs respektingivande säkerhetsklassade status ingjutit viss respekt från fält- patrullen som åkt för att ta upp anmälan om LWs försvinnande.

Därför kan man med viss tillförsikt anta att UWs påståenden under det första förhöret i LWs bostad på morgonen varit väsentlig för utredningens oprofessionellt tidiga låsning på en GM som (genom inre spaning som är följden av rubriceringen människorov) vi som följt tråden är medvetna om var orsaken till att BO hittades efter flera dygn trots kroppens placering ca, 100 m från BOs bostad.

Utan att fördjupa i det så får man nog inte utesluta att UW med uppgifter från LW och barnen redan tidigare stärkt en viss fiendskap mot rivalen SD som på förhand blivit utsedd GM och motivet som svartsjuka.

Förklaringen till den tidiga fixeringen på GM får vi anta är för att både en GM och motiv fanns tillgänglig för den orutinerade patrullen redan vid anländandet.

Äntligen ett seiröst inägg med tankemöda och resonemang! Jag måste tyvärr gå i polemik med dig. Jag har själv låtit mig luras att tro på inlägg som hänvisar till tidningar. Om man ordagrant läser originaltexten så visar det sig att påståendet om otrohet kommer från "Källor till Metro". Polis och åklagare säger inget om svartsjuka.
Detta är från inlägg1 på sidan1. Det här kan man kalla trådsanning 1750 sidor senare.

Den första som nämner svartsjukedrama förutom Metro är Anonym 9645 i inlägg nr 13.

Kvinna misstänkt kidnappad – uppgifter om svartsjukedrama
Metro
17 maj 2018 uppdaterad: 17 maj 18

"Polisen misstänker att en kvinna i Örebro har kidnappats under tisdagen. Bakom försvinnandet ligger ett svartsjukedrama, enligt uppgifter till Metro.
Det var kvinnans anhöriga som larmade polisen, och senast någon hade kontakt med henne var vid elvatiden på måndagskvällen. Hon har försvunnit från sin bostad någon gång under natten till tisdagen, enligt polisen.

Peter Springare är förtegen om ärendet. På frågan om det finns någon misstänkt, svarar han:

– Nja, det finns ingen misstänkt. Detaljer kring det kommer inte att lämnas. Det vi kan bekräfta är att en person är anmäld försvunnen, att vi har jobbat förutsättningslöst och sammanställt uppgifter. Vi har kommit fram till att personen inte försvunnit av egen kraft.
Förundersökningen leds av åklagare Åsa Hiding.
– Jag kan inte berätta någonting mer om det här nu, säger hon."
Citera
2018-08-08, 20:33
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Äntligen ett seiröst inägg med tankemöda och resonemang! Jag måste tyvärr gå i polemik med dig. Jag har själv låtit mig luras att tro på inlägg som hänvisar till tidningar. Om man ordagrant läser originaltexten så visar det sig att påståendet om otrohet kommer från "Källor till Metro". Polis och åklagare säger inget om svartsjuka.
Detta är från inlägg1 på sidan1. Det här kan man kalla trådsanning 1750 sidor senare.

Den första som nämner svartsjukedrama förutom Metro är Anonym 9645 i inlägg nr 13.

Kvinna misstänkt kidnappad – uppgifter om svartsjukedrama
Metro
17 maj 2018 uppdaterad: 17 maj 18

"Polisen misstänker att en kvinna i Örebro har kidnappats under tisdagen. Bakom försvinnandet ligger ett svartsjukedrama, enligt uppgifter till Metro.
Det var kvinnans anhöriga som larmade polisen, och senast någon hade kontakt med henne var vid elvatiden på måndagskvällen. Hon har försvunnit från sin bostad någon gång under natten till tisdagen, enligt polisen.

Peter Springare är förtegen om ärendet. På frågan om det finns någon misstänkt, svarar han:

– Nja, det finns ingen misstänkt. Detaljer kring det kommer inte att lämnas. Det vi kan bekräfta är att en person är anmäld försvunnen, att vi har jobbat förutsättningslöst och sammanställt uppgifter. Vi har kommit fram till att personen inte försvunnit av egen kraft.
Förundersökningen leds av åklagare Åsa Hiding.
– Jag kan inte berätta någonting mer om det här nu, säger hon."

Jag regerar på sista stycket.
Personen har inte försvunnet av egen kraft.
Man tolkar det som att någon tvingat henne ur bostaden. Eller tecken på någon form av ”strid” i lägenheten.

Om hon stämt träff med GM vid planket (ovetandes om att hon aldrig skulle komma därifrån levande) så lämnade hon ju lägenheten frivilligt.
Men polisen fann tecken på att hon inte försvunnit av egen kraft
Detta undrar jag över
Senast redigerad av flixa81 2018-08-08 kl. 20:35. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-08, 20:37
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Man tolkar det som att någon tvingat henne ur bostaden. Eller tecken på någon form av ”strid” i lägenheten.

Ja antagligen. Och det är väl det som ger upplägget att inte avvakta som brukligt ät när en frisk vuxen inte hör av sig på någon dag.
Citera
2018-08-08, 20:41
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81

Om hon stämt träff med GM vid planket (ovetandes om att hon aldrig skulle komma därifrån levande) så lämnade hon ju lägenheten frivilligt.
Men polisen fann tecken på att hon inte försvunnit av egen kraft
Detta undrar jag över

Om man går ut med människorov direkt, så måste man ha orsaker till det som du säger. Annars väntar man lite.
Nu fattar jag vad du menar med sista stycket. Du har rätt. Antagligen var väl faktumet att hon inte kom tillbaka och fortsatte med paketen ett tecken på att uteblivandet inte var frivilligt i alla fall.
Citera
2018-08-08, 20:42
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Jag har funderat kring om det delvis skulle kunna finnas ekonomiska motiv bakom mordet på LW. Kan hon ha lånat ut (en med tiden ansenlig summa) pengar till någon som inte alls ansåg att den var skyldig att betala tillbaka, trots eventuella påtryckningar t.ex.? Endast spekulationer detta, värt att poängtera!
Citera
2018-08-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

Samtalet från UW som motiverade utryckning av en patrull som vi kan utgå ifrån inte var erfarna utredare eftersom det anmäls hundratals personer försvunna i Örebro län varje år och skickliga utredare rycker inte ut på rutinärenden som försvinnanden. ☆Källa längst ner på sidan.

Utan att fördjupa sig i det så får man nog inte utesluta att UW med uppgifter från LW och barnen redan tidigare stärkt en viss fiendskap mot rivalen SD som på förhand blivit utsedd GM och motivet som svartsjuka.

Jag har inte klarat av att släppa hur de första timmarna ska ha gått till, jag får inte ihop det.

Enligt bl a Flixa här i tråden så ska yngste sonen AW ha ringt sin far och meddelat att LW inte var hemma och då ska UW ha knallat över till LWs adress.
Men varför ska AW ha ringt sin far när fadern och ett eller två syskon skulle komma dit för att gratulera? När ska detta samtal ha ägt rum?

Vi kan lätt, utifrån LWs egna inlägg, ta för givet att barnen firades i det hem de befann sig när födelsedag inträffade. Den ene föräldern gick då över dit barnet var. Den aktuella dagen var det vanlig skoldag och vi kan ponera att firandet skedde vid kl 06 eller 07. Vid den tiden borde AW ha sovit och om han vaknade så lär han väl, som alla barn som väntar på paket, sovit räv i väntan på uppvaktning.

Om ett eller två syskon sov hos sin far så kan dessa inte ha upptäckt att modern saknades. Om ett eller två syskon sov i samma hus som lillebror AW så lär sömn ha varit prio i arla morgonstund med tanke på att de är i övre tonåren. Det är inte heller de äldre syskonen som ska ha ringt UW enl bl a Flixa.

när saknades mamman? När gjordes egentligen samtalet till pappan som enligt uppgift skulle infinna sig för (överraskningsfirande) den aktuella morgonen.

Jag hade kunnat köpa att UW kom till LWs hus för att fira AW och då upptäckte att alla barn sov och LW saknades. Men så har fallet inte presenterats. Om barnet vaknade vid fyra och saknade sin mor kan jag få ihop det men då borde vi ha fått rapporter om detta. Att hon saknades på natten. Med tanke på att LW gång på gång tycks ha försvunnit om nätterna för att jaga burkar så är jag inte övertygad om att detta skulle få barnen att reagera dock.

Jag ältar detta och landar hela tiden i att upptäckten om att LW saknades borde ha skett när tidpunkten för födelsedagsfirande ska ha skett. Så har det inte presenterats.
Senast redigerad av Schazz 2018-08-08 kl. 20:46.
Citera
2018-08-08, 20:51
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Om man går ut med människorov direkt, så måste man ha orsaker till det som du säger. Annars väntar man lite.
Nu fattar jag vad du menar med sista stycket. Du har rätt. Antagligen var väl faktumet att hon inte kom tillbaka och fortsatte med paketen ett tecken på att uteblivandet inte var frivilligt i alla fall.

Så kan det också vara som du skriver, att hon inte kom tillbaka då fattades misstanke om ofrivilligt försvinnande.
Fast jag tycker ändå inte att det kan ha räckt med det, hon kan ju ha valt att försvinna självmant.
Det måste varit något mer som fick dem att tro att någon tvingat iväg henne
Citera
2018-08-08, 20:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Det är ju det som gör man funderar över om det varit något tecken på strid i bostaden eller utanför i direkt anslutning till bostaden? Mer än att det är lite stök med presentpapper på köksbordet? Att något är i oordning inne som avviker från ordinärt stök (entrematta på trekvart i hallen eller kläder som rasat ned på golvet, utomhus kan det vara en birkenstock som ligger halvskymd under en buske men som syns väl i dagsljus eller liknande)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in