2018-08-08, 19:32
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Lyssnade på naivitetens frontfigur Annie Lööf i dag i SR.
Hon fick en fråga om SD's inflytande efter valet och hon började svaret med: "Låt säga att SD får 15-20%....."

Är nog många som kommer begära ut betablockerare på Måndag morgon den 10/9.

Varför det? Kring 20% är ju ungefär där det kommer att landa. 30% är det ju bara världsfrånvända och fjuniga lantisrunkare som tror på.
2018-08-08, 19:42
Medlem
Svinriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
30% är det ju bara världsfrånvända och fjuniga lantisrunkare som tror på.
+30% om jag får be
2018-08-08, 19:45
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Måste ändå ge dig en liten eloge att du faktiskt tror att SD kommer att få någonstans mellan 18-25% i valet. Det är definitivt ett fall framåt och en mycket tydlig signal från din sida att även du börjar inse att SD mycket väl kan hamna på 25%. Sentio - som just nu har SD i de trakterna - är kanske inte så tokiga trots allt?

Inför valet i september 2014 - när Sverigedemokraterna fick 12,9% - skrev du i några inlägg så här:

Ovannämnda förutsägelser om SD var bara ett litet axplock av det du skrev inför valet 2014 och kanske inte helt lyckade när man tittar i backspegeln... Min personliga favorit är nog det näst sista citatet.

Fast med dina 25% i årets val lär du definitivt vara närmare sanningen.

Du tillhör en av de trögare i den här tråden. Under lång tid körde du med hemkörd beräkning där du korrigerade alla resultat efter någon slags modell som du trodde var riktig. Nu har du sansat dig något på den fronten.
Jag har helt slutat berätta vad jag tror i tråden och erkänt att jag hade fel när jag trodde SD skulle få sämre resultat än de beviserligen fick. Likförbannat nöjer du dig inte med det utan fortsätter tjata som en gammal trasig grammofonskiva som häktat upp sig. Till skillnad från dig så tar jag tråden på allvar och refererar endast till opinionsinstituten. Det är Sentio resp YouGove som förutspår att SD kommer att få ca 25 procent idag. Det institut som ligger lägst har ca 18 procent . Det är kalla fakta inget som jag hittar på. "Hittepåsiffror" och diverse konspirationer lämnar jag därhän. Så det är inte "mina" 25 procent och inte heller mina 18 procent. Lägg inte ord i min mun som jag aldrig vare sig har skrivit eller sagt. Har redan försökt att förklara detta för dig men ditt minne är som en teflonpanna. Inget eller ytterst lite fastnar.
Senast redigerad av Powergirl 2018-08-08 kl. 19:48.
2018-08-08, 19:46
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
+30% om jag får be

Att be går bra såklart, vi är alla olika.
Senast redigerad av Skilly 2018-08-08 kl. 19:48.
2018-08-08, 20:03
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Japp, det är verkligen förvånande att dessa inte frivilligt vill göra sig till publik narr genom att proklamera sin idioti offentligt. Jag menar - de är ju akademiker - de om några borde ju vilja visa sig korkade!

Det är tur att vi har sådana som ni - som vågar vara er själva.

Ungefär som moderaterna i valstugorna i 2002-års valrörelse. De var så förbannat PK och fina och ödmjuka och fromma och önskade alla nyanlända välkomna med öppna armar... ända tills Janne Josefsson och Uppdrag Granskning frågade ut dem med dold kamera. Då rann allt det Politiskt Korrekta av som gammal fernissa och de visade sina rätta ansikten.

Vi vågar åtminstone vara oss själva, till skillnad från andra hycklare som säger en sak offentligt och tycker det rakt motsatta när de tror att kameran är avslagen. Varför vågar de inte stå för sina åsikter?

Skrapar man lite på ytan, så hittar man exakt samma fenomen inom den akademiska världen. Patetiska, korkade figurer. Min undran var om det kunde vara någon skillnad på akademiker i mindre städer och i storstäder gällande hur PK de är i sitt förhållningssätt till SD och SD i opinionen.

https://www.youtube.com/watch?v=_GVm3oW-SXE

https://www.youtube.com/watch?v=xGwfsHaZdCo
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-08 kl. 20:08.
2018-08-08, 20:11
Medlem
Myhr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du tillhör en av de trögare i den här tråden. Under lång tid körde du med hemkörd beräkning där du korrigerade alla resultat efter någon slags modell som du trodde var riktig. Nu har du sansat dig något på den fronten.
Jag har helt slutat berätta vad jag tror i tråden och erkänt att jag hade fel när jag trodde SD skulle få sämre resultat än de beviserligen fick. Likförbannat nöjer du dig inte med det utan fortsätter tjata som en gammal trasig grammofonskiva som häktat upp sig. Till skillnad från dig så tar jag tråden på allvar och refererar endast till opinionsinstituten. Det är Sentio resp YouGove som förutspår att SD kommer att få ca 25 procent idag. Det institut som ligger lägst har ca 18 procent . Det är kalla fakta inget som jag hittar på. "Hittepåsiffror" och diverse konspirationer lämnar jag därhän. Så det är inte "mina" 25 procent och inte heller mina 18 procent. Lägg inte ord i min mun som jag aldrig vare sig har skrivit eller sagt. Har redan försökt att förklara detta för dig men ditt minne är som en teflonpanna. Inget eller ytterst lite fastnar.

Läste ett inlägg du skrev för någon månad eller månader sen om något "tak" för SD som låg på cirkus 20%, och dom här 20% har ju etsat sig fast i någon sjuklig - nu är dom stora nu känner jag att dom inte blir större. Och detta verkar ni tro på för "experterna" i media och annat säger det. All spekulation innan valet är just spekulation inget mer än kvalificerade gissningar, but strong emotions defies common sense.
Och vissas hemma snickrade modeller är mer vattenfasta än andra.

SD kommer ligga närmre 30% än dina 20%.
2018-08-08, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myhr1
Läste ett inlägg du skrev för någon månad eller månader sen om något "tak" för SD som låg på cirkus 20%, och dom här 20% har ju etsat sig fast i någon sjuklig - nu är dom stora nu känner jag att dom inte blir större. Och detta verkar ni tro på för "experterna" i media och annat säger det. All spekulation innan valet är just spekulation inget mer än kvalificerade gissningar, but strong emotions defies common sense.

Så blir det

Så här lät det för fyra år sedan. Tänka sig, det var självaste Sifo som "visste".
Ett par citat;
Citat:
Sifo: SD kan inte växa mer

Sedan valet 2010 har Sverigedemokraterna fortsatt att öka och har legat stadigt runt tio procent och ibland över det i opinionen. Men på senare tid har partiet stagnerat på den nivån och enligt SCB:s senaste stora väljarbarometer minskar man till och med och ligger på 8,1 procent.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880
2018-08-08, 20:41
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Detta med tröghet kan nog diskuteras... både en och två gånger i ditt fall. Ditt eviga tjat om "hemkörda beräkningar". Har aldrig haft någon "modell" som du återkommer till.

När ett institut släpper siffror från en partisympatiundersökning (OU), anser du då inte att det åtminstone kan vara lite intressant att gå tillbaka och se ungefär hur mycket de underskattat SD tidigare och därefter göra en helt ovetenskaplig prognos över vad deras siffror kan tänkas betyda nu? Nej, uppenbarligen tycker du inte det, eftersom du sväljer allt som alla institut säger och uppger med hull och hår utan minsta ifrågasättande, trots att du mycket väl vet att de underskattat SD stort eller t o m mycket stort tidigare. Helt okritiskt tar du till dig allt som en sanning ristad i sten. Och där har du också svaret på varför du hamnat så otroligt snett i dina egna gissningar (önskningar) om SD i opinionsundersökningar 2010 och 2014. Varför skulle du få mer rätt nu - 2018?

"Till skillnad från dig så tar jag tråden på allvar och refererar endast till opinionsinstituten."

Läs dina egna ord i meningen ovan en gång till. Noga. Långsamt. Går det upp ett ljus? Om inte, läs tills du inser paradoxen i det du skriver. En ledtråd: "endast".

Du skrev ordagrant: "Sanningen är att SD med all sannolikhet ligger någonstans i intervallen mellan 10-25 procent i nuläget" (Du korrigerade senare ditt skrivfel till "...mellan 18-25 procent...")

Du säger ju med egna ord att du tror att SD just nu har mellan 18-25%. Varför skriver du ovan att det inte är dina ord och att jag lägger orden i din mun, det var ju du som skrev dem?

Du är en märklig figur, käre Powergirl. I elva år har du stångat ditt huvud mot betongen. Det beundrar jag djupt - men det är också det enda.
2018-08-08, 20:43
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Men alltså, att rapa upp opinionsinstituten är väl ingen bedrift. Det som är intressant och det är ju det tråden är till för om man kan tillföra något eller dra egna slutsatser utanför den info som OI ger. Som om vi inte redan visste om deras info.
Senast redigerad av Elohir 2018-08-08 kl. 20:45.
2018-08-08, 20:55
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myhr1

Jag har inte skrivit om något tak på 20 procent för SD. Har gått igenom varenda inlägg jag gjort sedan i maj. Visserligen har jag dissat SD vid någon enskild mätning men annars håller jag mig till att tala om trender som inbegripar alla institut med frågetecken för Sentio och YYougove som efter valet 2014 skiljer ut sig på så sätt att de ökat avståndet till övriga institut och har en tendens att fara upp och ned som inga andra. .Du får tro vad du vill. Det struntar jag fullständigt i. Det är återigen opinionsundersökningar den här tråden handlar om inte vad du eller jag tror valresultatet kommer att bli.
2018-08-08, 21:02
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Detta med tröghet kan nog diskuteras... både en och två gånger i ditt fall. Ditt eviga tjat om "hemkörda beräkningar". Har aldrig haft någon "modell" som du återkommer till.

När ett institut släpper siffror från en partisympatiundersökning (OU), anser du då inte att det åtminstone kan vara lite intressant att gå tillbaka och se ungefär hur mycket de underskattat SD tidigare och därefter göra en helt ovetenskaplig prognos över vad deras siffror kan tänkas betyda nu? Nej, uppenbarligen tycker du inte det, eftersom du sväljer allt som alla institut säger och uppger med hull och hår utan minsta ifrågasättande, trots att du mycket väl vet att de underskattat SD stort eller t o m mycket stort tidigare. Helt okritiskt tar du till dig allt som en sanning ristad i sten. Och där har du också svaret på varför du hamnat så otroligt snett i dina egna gissningar (önskningar) om SD i opinionsundersökningar 2010 och 2014. Varför skulle du få mer rätt nu - 2018?

"Till skillnad från dig så tar jag tråden på allvar och refererar endast till opinionsinstituten."

Läs dina egna ord i meningen ovan en gång till. Noga. Långsamt. Går det upp ett ljus? Om inte, läs tills du inser paradoxen i det du skriver. En ledtråd: "endast".

Du skrev ordagrant: "Sanningen är att SD med all sannolikhet ligger någonstans i intervallen mellan 10-25 procent i nuläget" (Du korrigerade senare ditt skrivfel till "...mellan 18-25 procent...")

Du säger ju med egna ord att du tror att SD just nu har mellan 18-25%. Varför skriver du ovan att det inte är dina ord och att jag lägger orden i din mun, det var ju du som skrev dem?

Du är en märklig figur, käre Powergirl. I elva år har du stångat ditt huvud mot betongen. Det beundrar jag djupt - men det är också det enda.
Nu börjar det bli tjatigt. Jag har inte påstått att ett förväntat valresultat ligger mellan 18 och 25 procent i nuläget. Det äropinionsinstituten som gör. Förstår du inte skillnaden. Om du vill kan jag ta fram dina så kallade korrigeringar som du höll på med i efterhand eftersom du tydligen glömt dem.
2018-08-08, 21:07
Medlem
Citat:
Nu börjar det bli tjatigt. Jag har inte påstått att ett förväntat valresultat ligger mellan 18 och 25 procent i nuläget. Det äropinionsinstituten som gör. Förstår du inte skillnaden. Om du vill kan jag ta fram dina så kallade korrigeringar som du höll på med i efterhand eftersom du tydligen glömt dem.
Hoppar in här av ren nyfikenhet. Vad är ditt förväntade valresultat för SD(och AFS). Du uttrycker dig väldigt fragmenterat så det hade varit intressant att få svart på vitt i dagens läge när valrörelsen kommer igång på riktigt inom kort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in