2018-08-08, 16:50
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Skrev fel 18-25procent. Så det kan bli.

Powergirl om vi vill sammanfatta er som har en likartad syn på OU, som du har; kan vi kalla er Team Powergirl då? Det behövs en kollektiv benämning.
2018-08-08, 16:50
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag har bekanta både i Stockholm och på några överklassområden runt om i Sverige. Dessa är alla akademiker ut i fingerspetsarna. De är fullständigt uppslukade av PK och verkar köpa allt rakt av, regnbågsfärger, Pride, mångkultur, hata SD osv.

Jag greppar inte om de bara spelar spelet skickligt för befordran i yrkeslivet, fördelar och bevara det sociala livet eller om de är komplett hjärntvättade. Det är svåranalyserat. Jag bedömer den gruppen som relativt stor. Jag bedömer också den gruppen som om trenden vänder så kommer dessa lika gärna kunna stå i putsade knähöga läderkängor och naziuniform. Det som i sociala medier utmålas som en informerad ståndpunkt är antagligen en simpel flockmentalitet, trots att man är välutbildad och utstrålar självständighet. När det vänder så lär det vända med besked. Ulf Adelsohn med frus intervju kan ha väckt en hel del i toppskiktet i Stockholm, även om de ännu inte vågar komma ut.

(Min fetning)

Tror du det kan skilja sig var dessa akademiker bor? Storstad eller i mindre städer (kommuner)? Själv är jag bekant med ett flertal akademiker i villaområdet där jag bor. Känner mycket väl tre av dessa - man och fru i 60-års åldern, samt en ensamstående äldre man (docent) - som helt säkert röstar SD. Hur de övriga röstar har jag ingen aning om. Ska tilläggas att jag bor en bit utanför Göteborg.

Kan det finnas en skillnad mellan hur akademiker röstar på mindre orter jämfört med de stora (Stockholm, Göteborg etc)? Kanske ett större och "finare" socialt umgänge gör att man "spelar" mer PK än vad man i själva verket är?

Personligen tror jag inte de är så värst PK när man skrapar lite på ytan. Det är mest en fasad för att visa sig "goda" och därmed kunna fortsätta umgås obehindrat med "societeten".

Misstänker att SD växer även i denna skara. Men det är inget man talar öppet om. Fasaden.. fasaden... inga sprickor får synas i fasaden.
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-08 kl. 16:55.
2018-08-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Uppfattar osäkerheten för SD handlar mest om AfS.
Om AfS drar sig ur skulle SD med all säkerhet hamna på 26-28 % i valresultat!

AfS kan hamna på allt mellan 1-6 %, då det ifall man kommer över 2,5-3 % i OM kan bli rena ketchup-effekten med avhoppade SD-are.
Känner massor med SD-folk som tillhör det hårda gardet, och kommer rösta på AfS ifall man troligtvis kravlar sig över 4 % spärren.

Vad tror ni om mina teorier, SD + AfS kommer få 26-28 % tillsammans.
Men om AfS innan valet hamnar över 2,5-3 % i OM och det uppfattas som troligt man klarar 4 %, då kommer SD framstå som mera sansade och måttfulla.

SD kommer då kompensera en del av förlusten till AfS med vinst från andra partier.
I detta läge kommer SD + AfS få ca 30 % tillsammans.
2018-08-08, 17:16
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vad tror ni om mina teorier, SD + AfS kommer få 26-28 % tillsammans.
Men om AfS innan valet hamnar över 2,5-3 % i OM och det uppfattas som troligt man klarar 4 %, då kommer SD framstå som mera sansade och måttfulla.

SD kommer då kompensera en del av förlusten till AfS med vinst från andra partier.
I detta läge kommer SD + AfS få ca 30 % tillsammans.

SD kommer inte ses som mindre extrema förrns efter AfS är i riksdagen. Så det är en debatt för efter 10 september
2018-08-08, 17:21
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)
Tror du det kan skilja sig var dessa akademiker bor? Storstad eller i mindre städer (kommuner)? Själv är jag bekant med ett flertal akademiker i villaområdet där jag bor. Känner mycket väl tre av dessa - man och fru i 60-års åldern, samt en ensamstående äldre man (docent) - som helt säkert röstar SD. Hur de övriga röstar har jag ingen aning om. Ska tilläggas att jag bor en bit utanför Göteborg.

Kan det finnas en skillnad mellan hur akademiker röstar på mindre orter jämfört med de stora (Stockholm, Göteborg etc)? Kanske ett större och "finare" socialt umgänge gör att man "spelar" mer PK än vad man i själva verket är?
.

I Stockholm är det nog lättare att avskärma sig från mångkulturen genom att hålla sig i rätta stadsdelar och kommuner. Visserligen har Stockholms City blivit invaderat men man kan undvika det för det finns många andra centrum i närheten. I små städer är det väldigt nära till allt och alla centrum är nog ockuperade. Man kan inte undvika det och då minskar toleransen. Idealen krockar med verkligheten för ofta.
2018-08-08, 17:30
Medlem
2big4yous avatar
Lyssnade på naivitetens frontfigur Annie Lööf i dag i SR.
Hon fick en fråga om SD's inflytande efter valet och hon började svaret med: "Låt säga att SD får 15-20%....."

Är nog många som kommer begära ut betablockerare på Måndag morgon den 10/9.
2018-08-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
SD kommer inte ses som mindre extrema förrns efter AfS är i riksdagen. Så det är en debatt för efter 10 september

Hur som helst!
Med anledning av alternativ-medias enorma utveckling de senaste åren leder detta givetvis till konsekvenser! (Varav flashback är ett.)

Är övertygad vi kommer se mycket stora förändringar i valresultat mot nuvarande OM.
Framför allt kommer en hårdare och tuffare valrörelse gynna mer s.k. extrema partier, som SD, AfS, V och kanske KD?
Skulle t.ex. inte bli alls förvånad om sossarna hamnar på 19 % och Jonas Sjöstedts parti på 12 %!
2018-08-08, 18:43
Medlem
Citat:
Man får inte glömma att EU-valet våren 2014 var ett helt osannolikt bra val för MP, V och Fi. De fick 15,41%, 6,30% och 5,49%, tillsammans smått otroliga 27,2%! Det skeva resultatet kan ju förklara varför man trodde det blåste vänstervindar september 2014. Idag däremot blåser det nationalistiska högervindar över hela Europa.

Jag kan gissa att dessa 27,2% sänks till vänsterns 6% i valet 2019.

Jag har bekanta både i Stockholm och på några överklassområden runt om i Sverige. Dessa är alla akademiker ut i fingerspetsarna. De är fullständigt uppslukade av PK och verkar köpa allt rakt av, regnbågsfärger, Pride, mångkultur, hata SD osv.

Jag greppar inte om de bara spelar spelet skickligt för befordran i yrkeslivet, fördelar och bevara det sociala livet eller om de är komplett hjärntvättade. Det är svåranalyserat. Jag bedömer den gruppen som relativt stor. Jag bedömer också den gruppen som om trenden vänder så kommer dessa lika gärna kunna stå i putsade knähöga läderkängor och naziuniform. Det som i sociala medier utmålas som en informerad ståndpunkt är antagligen en simpel flockmentalitet, trots att man är välutbildad och utstrålar självständighet. När det vänder så lär det vända med besked. Ulf Adelsohn med frus intervju kan ha väckt en hel del i toppskiktet i Stockholm, även om de ännu inte vågar komma ut.
Jag satt på ett gym häromdagen beläget i en av Sthlms mer välbeställda kranskommuner. Gubbarna pratar Pride, en gubbe till ansluter och ondgör sig över att Åkesson inte fick vara med. Han är som vi sade han, de andra höll med.
Jag tror inte någon av männen tillhörde de pensionärer med mer skral kassa.
Jag har inte hört det förr i sådan miljö, däremot verkar många medelklass och övre medelklasskvinnor fortfarande leka anti SD. Även om många numer diskuterar problematiken med ungdomsrån och invandring.
Jag tror att SD kommer skrälla om en dryg månad.
2018-08-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
I Stockholm är det nog lättare att avskärma sig från mångkulturen genom att hålla sig i rätta stadsdelar och kommuner. Visserligen har Stockholms City blivit invaderat men man kan undvika det för det finns många andra centrum i närheten. I små städer är det väldigt nära till allt och alla centrum är nog ockuperade. Man kan inte undvika det och då minskar toleransen. Idealen krockar med verkligheten för ofta.
Jag känner folk i Nacka som måste skjutsa sina barn till skolan och till aktiviteter pga att negrer rånar barnen när de kliver av bussen.
Då talar vi om Nacka centrum och villaområden, inte Fisksätra.

Skiten sprider sig till medelklassen och övre medelklassens områden med.
2018-08-08, 18:49
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Lyssnade på naivitetens frontfigur Annie Lööf i dag i SR.
Hon fick en fråga om SD's inflytande efter valet och hon började svaret med: "Låt säga att SD får 15-20%....."

Är nog många som kommer begära ut betablockerare på Måndag morgon den 10/9.

Precis som flera av oss i denna tråd tagit upp så många gånger den senaste tiden, tycks alla inom etablissemanget ha fastnat i det nu så ökända 20-procents träsket. En psykologisk "spärr" som SD bara inte får eller kan gå över...

För övrigt kommer inte betablockerare att räcka om de verkligen fortfarande inbillar sig att SD kommer att hamna i spannet 15-20%, det kommer att krävas tyngre mediciner: stesolid, sobril, xanax, valium... och mycket kognitiv beteendeterapi.
2018-08-08, 19:19
Medlem
Zilvios avatar
Citat:

Jag greppar inte om de bara spelar spelet skickligt för befordran i yrkeslivet, fördelar och bevara det sociala livet eller om de är komplett hjärntvättade. Det är svåranalyserat.

Har definitivt samma bild och det är nog en viss del hjärntvätt men till största delen (omedvetet) grupptryck. En extrem variant av kejsarens nya kläder där man "är en av de goda människorna".
Hela den här extrema situationen startades/befästes av Reinfeldt när han gick ut och uppmanade folk att öppna sina hjärtan . . . när till och med höger regeringens högste chef gick ut och proklamerade detta blev man snudd på nazist och definitivt sedd som rasist och högerextrem om man hade någon som helst kritik mot massinvandringspolitiken.
Man känner ändå helt klart av att opnionsvindarna har vänt och i takt med att kommunernas ekonomier fullständigt kraschar som kommer opnionssiffrorna för SD att fortsätta öka efter valet.
Lögnerna och förnekandet av de gigantiska kostnaderna och problemen går inte längre att dölja.
2018-08-08, 19:29
Medlem
Citat:

Jag håller med dig om att den här gruppen av anti-SD-akademiker är ganska stor. De här personerna har dessutom utmärkt självförtroende och är otroligt stolta över sig själva. Det är fruktansvärt viktigt för dem att vara "rätt" på alla sätt, och ha rätt politiska åsikter.

Den här gruppen älskar Annie Lööf. Några av dem kan tänka sig att rösta på Jan Björklund. De gillar Fi men kan inte tänka sig att rösta på dem, eftersom en röst på det partiet är bortkastad. En och annan röstar på V eller MP, men de flesta av dem har en vänligt nedlåtande attityd till dessa partier. En del röstar kanske på M eller S, men de vill helst inte berätta det för sina coola innerstads-akademikervänner.

Och allesammans ryser inför SD på samma sätt som man ryser när man går barfota och råkar trampa på en slemmig snigel.

SD-motståndet hos den här gruppen är extremt starkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in