Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Vad räknar du som utsläpp? CO2? Menar du att Indien är renare än USA? Jag har mina tvivel om den saken. I min värld så är förgiftning och nedskräpning en helt annan sak än utsläpp av växthusgaser.
Vad gäller utsläpp av koldioxid, CO2 så är de rika länderna värst och några oljerika länder ligger också i topp. USA är den värste utsläpparen historiskt och per capita.
De fattiga länderna har generellt sett mycket små utsläpp.
Vad är gift? När jag läste kemi fick jag lära mig en mycket bra definition. Alla ämnen är egentligen potentiellt giftiga. Det som avgör om ett ämne är giftigt beror på vilken effekt det har, där det förekommer.
CO2 är en naturlig förekomst i jordens atmosfär. Den mängd eller halt som vi haft under människans historia har gett oss ett hyfsat stabilt klimat, därför att det hindrar solens värme att studsa tillbaka ut i rymden. Mestadels har vi haft en behaglig värme på planeten, men det har också förekommit istider, då människan närapå har gått under.
När vi använder kol och olja som bränsle ökar halten av CO2 i atmosfären. En del tas upp av haven. Och både luft och hav har som följd blivit varmare. En del tror att CO2 bara försvinner, men så är det alltså inte, det har väldigt lång livslängd. Och nu har vi förbränt kol och olja i så stor omfattning globalt att CO2-halten har ökat från ca 280 ppm (som var en ganska stabil nivå i flera hundra tusen år) till 400 ppm.
Därför har vi varmare klimat och mer extrema väderförhållanden. Havsnivån kommer att öka bland annat. Haven blir surare av koldioxiden och en del arter kommer att gå under. Och vi ser redan en massa andra allvarliga konsekvenser.
Så tyvärr måste man faktiskt säga att den koldioxidhalt som vi har skapat är
giftig för oss. Inte på det sättet att vi blir akut sjuka och dör. Men det påverkar våra livsbetingelser liksom andra arters livsbetingelser.