2018-08-08, 15:22
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vad räknar du som utsläpp? CO2? Menar du att Indien är renare än USA? Jag har mina tvivel om den saken. I min värld så är förgiftning och nedskräpning en helt annan sak än utsläpp av växthusgaser.
Vad gäller utsläpp av koldioxid, CO2 så är de rika länderna värst och några oljerika länder ligger också i topp. USA är den värste utsläpparen historiskt och per capita.
De fattiga länderna har generellt sett mycket små utsläpp.

Vad är gift? När jag läste kemi fick jag lära mig en mycket bra definition. Alla ämnen är egentligen potentiellt giftiga. Det som avgör om ett ämne är giftigt beror på vilken effekt det har, där det förekommer.

CO2 är en naturlig förekomst i jordens atmosfär. Den mängd eller halt som vi haft under människans historia har gett oss ett hyfsat stabilt klimat, därför att det hindrar solens värme att studsa tillbaka ut i rymden. Mestadels har vi haft en behaglig värme på planeten, men det har också förekommit istider, då människan närapå har gått under.

När vi använder kol och olja som bränsle ökar halten av CO2 i atmosfären. En del tas upp av haven. Och både luft och hav har som följd blivit varmare. En del tror att CO2 bara försvinner, men så är det alltså inte, det har väldigt lång livslängd. Och nu har vi förbränt kol och olja i så stor omfattning globalt att CO2-halten har ökat från ca 280 ppm (som var en ganska stabil nivå i flera hundra tusen år) till 400 ppm.

Därför har vi varmare klimat och mer extrema väderförhållanden. Havsnivån kommer att öka bland annat. Haven blir surare av koldioxiden och en del arter kommer att gå under. Och vi ser redan en massa andra allvarliga konsekvenser.

Så tyvärr måste man faktiskt säga att den koldioxidhalt som vi har skapat är giftig för oss. Inte på det sättet att vi blir akut sjuka och dör. Men det påverkar våra livsbetingelser liksom andra arters livsbetingelser.
Senast redigerad av humanlife 2018-08-08 kl. 15:29.
Citera
2018-08-08, 15:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jösses, finns det verkligen folk som fortfarande förnekar den globala uppvärmningen?! Man tar sig verkligen för pannan. Ibland önskar jag att vetenskapsmännen och forskarna uttryckte sig enklare och mindre vetenskapligt. De har varnat och varnat och varnat i decennier. Men tyvärr har mäktiga ekonomiska intressen betalat experter för att förneka och det har tyvärr förhindrat en insikt som borde ha slagit rot hos ansvariga för länge sedan.

Skogen brinner upp och släpper därigenom ut stora mängder mer koldioxid. Och det händer inte bara i Sverige utan på många andra håll. Värmen och torkan är en naturlig konsekvens av den extremt höga koldioxidhalten. Det i sin tur sätter igång bränder som späder på CO2 ytterligare. Det här är en farlig spiral.

Om inte dessa händelser skall få tyst på betalda klimatförnekare och få politiker och andra med makt att göra MER, ja, då vet inte jag.

Och du klagar över känslor!!!!!
Men sätt dig åtminstone in i vetenskapen litegrann så att du fattar det här. Så jäkla svårt är det inte! Sedan får vi se om du fortfarande är känslomässigt oberörd. Om du har några barn, så skall du ha klart för dig att det är deras framtid det handlar om.

Skall folk kunna bo vid kusterna? Skall det gå att odla mat så det räcker till alla? Skall våra skatter bara gå till att reparera skador som en skenande uppvärmning ställer till med?

Under årens lopp har i sett otaliga program i tv som beskriver växthuseffekten och hur vi människor nu påverkar den. Massor av fakta och vetenskaplig kunskap har presenterats.
Har du lyckats undvika det helt och hållet?
Jag har inte sagt att jag helt förnekar, var läser du det? Man kan faktiskt vara någonstans emellan helt av och helt på. Man kan faktiskt ha en kritisk attityd och inte gå på allt media stoppar i halsen på allmänheten. Är det en nyhet för dig?

Och herregud människa, en varm och torr sommar och du går totalt upp i spinn. Skärpning!
Senast redigerad av Karman 2018-08-08 kl. 15:44.
Citera
2018-08-08, 16:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har inte sagt att jag helt förnekar, var läser du det? Man kan faktiskt vara någonstans emellan helt av och helt på. Man kan faktiskt ha en kritisk attityd och inte gå på allt media stoppar i halsen på allmänheten. Är det en nyhet för dig?

Och herregud människa, en varm och torr sommar och du går totalt upp i spinn. Skärpning!
Ja, en extremt varm och torr sommar. Men det är bara en av många, många bevis för uppvärmningen. Det är på tiden att alla fattar det här nu.

Till det skall läggas att medeltemperaturen globalt redan tidigare har ökat med nästan en grad sedan vi började med fossila bränslen. Det låter inte mycket, men på så kort tid är det mycket. Och det har redan fått konsekvenser.
Till det skall också läggas att även haven har blivit varmare. Och dessutom surare.
Till det skall läggas smältande isar vid polerna och stigande havsnivåer.

Och vi fortsätter öka våra utsläpp av koldioxid....
Citera
2018-08-08, 16:47
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Vad gäller utsläpp av koldioxid, CO2 så är de rika länderna värst och några oljerika länder ligger också i topp. USA är den värste utsläpparen historiskt och per capita.
De fattiga länderna har generellt sett mycket små utsläpp.

Vad är gift? När jag läste kemi fick jag lära mig en mycket bra definition. Alla ämnen är egentligen potentiellt giftiga. Det som avgör om ett ämne är giftigt beror på vilken effekt det har, där det förekommer.

CO2 är en naturlig förekomst i jordens atmosfär. Den mängd eller halt som vi haft under människans historia har gett oss ett hyfsat stabilt klimat, därför att det hindrar solens värme att studsa tillbaka ut i rymden. Mestadels har vi haft en behaglig värme på planeten, men det har också förekommit istider, då människan närapå har gått under.

När vi använder kol och olja som bränsle ökar halten av CO2 i atmosfären. En del tas upp av haven. Och både luft och hav har som följd blivit varmare. En del tror att CO2 bara försvinner, men så är det alltså inte, det har väldigt lång livslängd. Och nu har vi förbränt kol och olja i så stor omfattning globalt att CO2-halten har ökat från ca 280 ppm (som var en ganska stabil nivå i flera hundra tusen år) till 400 ppm.

Därför har vi varmare klimat och mer extrema väderförhållanden. Havsnivån kommer att öka bland annat. Haven blir surare av koldioxiden och en del arter kommer att gå under. Och vi ser redan en massa andra allvarliga konsekvenser.

Så tyvärr måste man faktiskt säga att den koldioxidhalt som vi har skapat är giftig för oss. Inte på det sättet att vi blir akut sjuka och dör. Men det påverkar våra livsbetingelser liksom andra arters livsbetingelser.

Inte nödvändigt att ge en grundskolekurs.

Nej CO2 är inte giftigt, i ubåtar ligger nivån på 5000ppm och över. I ett vanligt rum ca 800. CO2 är positivt för växtlighet och grödor.
Citera
2018-08-08, 16:57
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De har samma problem på bloggen "klimatuplysningen" att så många av "skeptikerna" där ständigt vill blanda in sin invandringsfientlighet som om den hade något med saken att göra.

Det finns ju en koppling, vilket bl.a. hbphys har påtalat. Och det är ju helt uppenbart att klimatfrågan används som slagträ av de grupperingar som på andra sätt försöker förgöra den västerländska civilisationen...

Citat:
Den genomsnittlige "skeptikern" står så långt till höger att han ser moderaterna som ett vänsterparti.

Det står bortom tvivel att de är ett utpräglat vänsterparti. De har gått i bräschen för mångkultur, legaliserat homoadoptioner, öppnat äktenskapet för samkönade relationer och propagerar för jämställdhet och feminism. De är även utpräglade globlister. De har till och med övergett sin tidigare profilfråga, lägre skatt.

Hur kan man inte se dem som ett vänsterparti??? Det är faktiskt helt obegripligt.
Citera
2018-08-08, 17:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Men vad är det då du är kritisk till? Vad tvivlar du på? Att det blir varmare? Trots de övertygande bevisen?
Citera
2018-08-08, 17:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Nej CO2 är inte giftigt, i ubåtar ligger nivån på 5000ppm och över. I ett vanligt rum ca 800. CO2 är positivt för växtlighet och grödor.
Jo, det verkar nödvändigt med grundläggande fakta. Ibland undrar man om folk har klarat grundskolan.

Som jag skrev så är ett ämnes skadlighet relativt.
När vi talar om CO2 och klimatet så pratar vi inte om luften i en ubåt eller i ett rum. Utan det handlar just om hur CO2-halten påverkar klimatet och därmed vädret. Om man höjer CO2-halten, så ökar den globala medeltemperaturen. Det är ett mycket tydligt samband och vetenskapligt fastställt.

Och vi är mycket beroende av klimatet, det har den här sommaren visat. Bönderna tvingas slakta sina djur för att de inte får tillräckligt med bete. Nu är det inte säkert att nästa sommar blir likadan, det kan bli en väldigt blöt och kall historia lika gärna. Värmen kan bli extrem någon annanstans.

Jordbruk och boskapsskötsel är beroende av att vi har ett relativt stabilt klimat, att man någorlunda kan förutse väderförhållanden. Nu är det inte så längre och det kommer att få allvarliga konsekvenser för livsmedelsförsörjningen på global nivå.
Citera
2018-08-08, 18:07
Medlem
Tarstans avatar
Jag kan definitivt tycka att SVT går all in, bara för att Mp ska klara spärren. Helt hysteriska.

Däremot att det förekommer en konspiration om klimatet, nej. Hur mycket pengar har inte Oljeindustrin som de kan använda för forskning och propaganda?
Vad jag vet så är Exxon, Shell och BP alltid i topp när det gäller storlek på företag samt vinst.

https://news.exxonmobil.com/press-release/exxonmobil-earns-197-billion-2017-84-billion-fourth-quarter
ExxonMobil Earns $19.7 Billion in 2017
= 150 miljarder svenska kronor (med lite nedjusterad valuta), bara för 2017.

Att det inte skulle finnas pengar för forskning om klimatet på den sidan är ju verkligen inte sant.
Citera
2018-08-08, 19:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Vid 1000 ppm avtar människans förmåga att tänka tillräckligt mycket för att det ska vara mätbart. 1000 ppm är också ett vanligt gränsvärde för arbetsplatser och skolor.

https://www.yaleclimateconnections.org/2016/07/indoor-co2-dumb-and-dumber/

Citera
2018-08-08, 20:42
Medlem
Citat:
Jösses, finns det verkligen folk som fortfarande förnekar den globala uppvärmningen?! Man tar sig verkligen för pannan. Ibland önskar jag att vetenskapsmännen och forskarna uttryckte sig enklare och mindre vetenskapligt. De har varnat och varnat och varnat i decennier. Men tyvärr har mäktiga ekonomiska intressen betalat experter för att förneka och det har tyvärr förhindrat en insikt som borde ha slagit rot hos ansvariga för länge sedan.

Skogen brinner upp och släpper därigenom ut stora mängder mer koldioxid. Och det händer inte bara i Sverige utan på många andra håll. Värmen och torkan är en naturlig konsekvens av den extremt höga koldioxidhalten. Det i sin tur sätter igång bränder som späder på CO2 ytterligare. Det här är en farlig spiral.

Om inte dessa händelser skall få tyst på betalda klimatförnekare och få politiker och andra med makt att göra MER, ja, då vet inte jag.

Och du klagar över känslor!!!!!
Men sätt dig åtminstone in i vetenskapen litegrann så att du fattar det här. Så jäkla svårt är det inte! Sedan får vi se om du fortfarande är känslomässigt oberörd. Om du har några barn, så skall du ha klart för dig att det är deras framtid det handlar om.

Skall folk kunna bo vid kusterna? Skall det gå att odla mat så det räcker till alla? Skall våra skatter bara gå till att reparera skador som en skenande uppvärmning ställer till med?

Under årens lopp har i sett otaliga program i tv som beskriver växthuseffekten och hur vi människor nu påverkar den. Massor av fakta och vetenskaplig kunskap har presenterats.
Har du lyckats undvika det helt och hållet?

Jisses, finns det verkligen folk som går på skitsnacket om att klimatförändringarna beror på utsläppen?

''Faktan'' du pratar om är ju gjorda av ''experter'' och ''forskare'' som bara vill tjäna pengar på att lura folk. Men du är för trög för att förstå det.

Så jävla pantad och lättlurad!

Låg mig gissa, du är en kvinna mellan 19-26 år och bor på Söder va? Röstar Centerpartiet?
Citera
2018-08-08, 20:44
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Jo, det verkar nödvändigt med grundläggande fakta. Ibland undrar man om folk har klarat grundskolan.

Som jag skrev så är ett ämnes skadlighet relativt.
När vi talar om CO2 och klimatet så pratar vi inte om luften i en ubåt eller i ett rum. Utan det handlar just om hur CO2-halten påverkar klimatet och därmed vädret. Om man höjer CO2-halten, så ökar den globala medeltemperaturen. Det är ett mycket tydligt samband och vetenskapligt fastställt.

Och vi är mycket beroende av klimatet, det har den här sommaren visat. Bönderna tvingas slakta sina djur för att de inte får tillräckligt med bete. Nu är det inte säkert att nästa sommar blir likadan, det kan bli en väldigt blöt och kall historia lika gärna. Värmen kan bli extrem någon annanstans.

Jordbruk och boskapsskötsel är beroende av att vi har ett relativt stabilt klimat, att man någorlunda kan förutse väderförhållanden. Nu är det inte så längre och det kommer att få allvarliga konsekvenser för livsmedelsförsörjningen på global nivå.
Temperaturen har ökat förut utan märkbart högre co2 nivåer. Det finns flera variabler som påverkar temperatur som vi inte fullt ut förstått än. Landmätningarna utförs heller inte över en jämnt utspridd yta utan är ojämnt utspridda.

Självklart är co2 en värmeagent, men jag kan inte köpa alarmismen helt enkelt, speciellt inte när man ser vilka det är som skriker högst och vad deras "lösningar" innebär.
Citera
2018-08-08, 21:00
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Temperaturen har ökat förut utan märkbart högre co2 nivåer. Det finns flera variabler som påverkar temperatur som vi inte fullt ut förstått än. Landmätningarna utförs heller inte över en jämnt utspridd yta utan är ojämnt utspridda.

Självklart är co2 en värmeagent, men jag kan inte köpa alarmismen helt enkelt, speciellt inte när man ser vilka det är som skriker högst och vad deras "lösningar" innebär.
Vad menar du? CO2 är en faktor vid uppvärmning, då är det väl inte så mycket att diskutera?
Lösningen är att sluta släppa ut CO2, det kommer inte att ske tror jag.

Det är ju en intressant tanke om vad som kommer hända. Vissa kanske ser det som positivt att temperaturen höjs.
Utrotningen av djur och växter sker ju ändå, även utan höjningen av temperaturen.
Man har sagt att vissa ekosystem kommer kollapsa, vem vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in