Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Jo, det var överdriven skräckpropaganda i bästa snyftjournalist-stil. Tex. det där med "låst väderläge" är kanske en hypotes, men har den veteskapligt stöd?
Här en artikel i Nature som tar upp hypotesen.
https://www.nature.com/articles/srep45242
Citat:
Synonymer skulle jag inte vilja säga. "Global Warming" säger ju vad det handlar om (om det stämmer). "Climate Change" är ju en betydligt mer defensiv term, det kan ju lika gärna innebära en ny istid pga mänsklig aktivitet. Det signalerar större osäkerhet, även om det kanske inte var syftet. Freudiansk felsägning?
Jag tror min förklaring ovan stämmer bättre med verkligheten, att "Climate Change" handlar mer om att betona att inte bara handlar om en jämna höjning av medeltemperaturen utan också en massa andra förändringar i lokala klimat. I grunden betyder de dock samma sak.
Citat:
Du har tydligen läst mer i ämnet än jag, det ska erkännas. Däremot tycker jag mig vara väl insatt i samhällsdebatten i stort, hur medier och etablissemang agerat över åren. Och jag är inte imponerad.
Om du inte är imponerad av vad som skrivs i dagspressen kanske du skulle försöka dig på att läsa mer vetenskap, snarare än att helt avfärda ämnet?
Citat:
Och till exempel i Aktuellt-inslaget presenterades inte en enda tabell, fakta, utan bara påståenden rakt ut i luften och skräckscenarier. Medans de Youtubefilmer jag länkade till innehåller massor med fakta och tabeller. Är de fel?
För de mesta är de fel, missledande eller bara noga utvalda för att ge den bild talaren vill samtidigt som denne ignorerar alla data som pekar på något annat. Det är lätt att skapa en falsk bild av seriositet genom att peppra med bilder, referenser och ekvationer. För att avgöra hur seriöst något är har du inget val annat än att gräva lite djupare.
Citat:
Så här har det också alltid varit i invandringsdebatten. Massinvandringsförespråkarna har i princip alltid använt endast känsloargument och invektiv mot kritikerna.
De har samma problem på bloggen "klimatuplysningen" att så många av "skeptikerna" där ständigt vill blanda in sin invandringsfientlighet som om den hade något med saken att göra. Den genomsnittlige "skeptikern" står så långt till höger att han ser moderaterna som ett vänsterparti.
Citat:
Och hur var det nu, har Rocksström någon examen utöver sin agronomexamen? Hur blev han professor i "miljövetenskap"? Jag är genuint intresserad och har inte lyckats få grepp om sanningen vad gäller Rockströms bakgrund.
Rockström forskar i konsekvenserna av klimatförändringar vilket stämmer väl med hans vetenskapliga bakgrund. Här kan du läsa hans CV:
https://www.dbu.de/media/1709151123438en1.pdf