2018-08-08, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Kan en tidning av Aftonbladets storlek som erhåller skattefinansierat stöd vräka ur sig vad som helst som saknar grund??
Aftonbladet får inget presstöd och i Sverige har vi yttrandefrihet så tidningar får skriva även sådant som du inte gillar.
Citera
2018-08-08, 10:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Men du har fortfarande inget konkret att komma med i din kritik.

Man har använt båda begreppen under lång tid. Är synonymer förvirrande för dig?

Jag har följt Bengtssons skriverier, och något hände i samband med att han skulle gå med som rådgivare åt lobbygruppen GWPF och sedan hoppade av efter att fått kritik för detta. Jag vet inte exakt vad som sades men han verkar oerhört bitter och har övergått till att beklaga sig över hur det var bättre förr och hur alla yngre klimatforskare är skräp, och ja, han har blivit något av en konspirationsteoretiker i sina skriverier vilket framgår i din länk. Annars brukar han ofta framhålla IPCC som bra källa, även om han själv lägger sig i lägre änden av deras skattning av klimatkänsligheten. (Någon skall ju göra det också, andra forskare lägger sig i toppen av intervallet, vi vanliga dödliga gör nog bäst i att beakta båda extremerna).

Jämför med hur han skrev något år tidigare när han totalsågade NIPCC:s "skeptiska" rapport:
http://uppsalainitiativet.blogspot.com/2011/09/lennart-bengtsson-om-nipccs-nya.html

Bengtssons position är dessutom väldigt mycket politik. Han erkänner att AGW är ett problem, men tycker vi skall vänta med att göra något. En bekväm position för en man i hans ålder, naturligtvis.
Jo, det var överdriven skräckpropaganda i bästa snyftjournalist-stil. Tex. det där med "låst väderläge" är kanske en hypotes, men har den veteskapligt stöd?

Synonymer skulle jag inte vilja säga. "Global Warming" säger ju vad det handlar om (om det stämmer). "Climate Change" är ju en betydligt mer defensiv term, det kan ju lika gärna innebära en ny istid pga mänsklig aktivitet. Det signalerar större osäkerhet, även om det kanske inte var syftet. Freudiansk felsägning?

Du har tydligen läst mer i ämnet än jag, det ska erkännas. Däremot tycker jag mig vara väl insatt i samhällsdebatten i stort, hur medier och etablissemang agerat över åren. Och jag är inte imponerad. Mot bakgrund av det jag tagit till mig i detta ämne, anser jag mig ha god grund för att ha ett kritiskt synsätt på "climate change" och inte köpa all känslomässig propganda rakt av.

Och till exempel i Aktuellt-inslaget presenterades inte en enda tabell, fakta, utan bara påståenden rakt ut i luften och skräckscenarier. Medans de Youtubefilmer jag länkade till innehåller massor med fakta och tabeller. Är de fel?

Så här har det också alltid varit i invandringsdebatten. Massinvandringsförespråkarna har i princip alltid använt endast känsloargument och invektiv mot kritikerna. Medans kritikerna har haft fakta och verkligheten på sin sida. Jag har en misstanke att det är samma situation när det gäller "Climate change".

Och hur var det nu, har Rocksström någon examen utöver sin agronomexamen? Hur blev han professor i "miljövetenskap"? Jag är genuint intresserad och har inte lyckats få grepp om sanningen vad gäller Rockströms bakgrund.
Senast redigerad av Karman 2018-08-08 kl. 10:37.
Citera
2018-08-08, 10:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Idag följer Aftonbladet upp sin domedags-propaganda med rubriken; "EN HALV GRAD KVAR, SEN ÄR ALLT FÖRSENT."

Man låter även en "expert" reda ut "sanningen bakom klimathotet".
Man påstår att havsnivån kommer att stiga med 10 meter.
Allt detta utan att någon forskare eller andra röster får komma till tals.

Kan en tidning av Aftonbladets storlek som erhåller skattefinansierat stöd vräka ur sig vad som helst som saknar grund??
Helt klart försöker media elda på skräcken för "climate change" inför valkampanjen. Det är ju klarlagt att 80% av journalisterna är "röd-gröna". Om det sedan är medvetet eller omedvetet, ska jag låta vara osagt.
Citera
2018-08-08, 10:43
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Aftonbladet får inget presstöd och i Sverige har vi yttrandefrihet så tidningar får skriva även sådant som du inte gillar.

Jo, men att havet ska stiga 10 meter.
Hallå.
I slutet av 80-talet så skrev Aftonbladet att Göteborg skulle stå under vatten år 2020.
Det var samtidigt som Miljöpartiet kom in i riksdagen.
Nu håller Miljöpartiet på att åka ur och man kör samma skrämselpropaganda igen, med nya årtal.
Citera
2018-08-08, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, det var överdriven skräckpropaganda i bästa snyftjournalist-stil. Tex. det där med "låst väderläge" är kanske en hypotes, men har den veteskapligt stöd?
Här en artikel i Nature som tar upp hypotesen.
https://www.nature.com/articles/srep45242
Citat:
Synonymer skulle jag inte vilja säga. "Global Warming" säger ju vad det handlar om (om det stämmer). "Climate Change" är ju en betydligt mer defensiv term, det kan ju lika gärna innebära en ny istid pga mänsklig aktivitet. Det signalerar större osäkerhet, även om det kanske inte var syftet. Freudiansk felsägning?
Jag tror min förklaring ovan stämmer bättre med verkligheten, att "Climate Change" handlar mer om att betona att inte bara handlar om en jämna höjning av medeltemperaturen utan också en massa andra förändringar i lokala klimat. I grunden betyder de dock samma sak.

Citat:
Du har tydligen läst mer i ämnet än jag, det ska erkännas. Däremot tycker jag mig vara väl insatt i samhällsdebatten i stort, hur medier och etablissemang agerat över åren. Och jag är inte imponerad.
Om du inte är imponerad av vad som skrivs i dagspressen kanske du skulle försöka dig på att läsa mer vetenskap, snarare än att helt avfärda ämnet?
Citat:
Och till exempel i Aktuellt-inslaget presenterades inte en enda tabell, fakta, utan bara påståenden rakt ut i luften och skräckscenarier. Medans de Youtubefilmer jag länkade till innehåller massor med fakta och tabeller. Är de fel?
För de mesta är de fel, missledande eller bara noga utvalda för att ge den bild talaren vill samtidigt som denne ignorerar alla data som pekar på något annat. Det är lätt att skapa en falsk bild av seriositet genom att peppra med bilder, referenser och ekvationer. För att avgöra hur seriöst något är har du inget val annat än att gräva lite djupare.

Citat:
Så här har det också alltid varit i invandringsdebatten. Massinvandringsförespråkarna har i princip alltid använt endast känsloargument och invektiv mot kritikerna.
De har samma problem på bloggen "klimatuplysningen" att så många av "skeptikerna" där ständigt vill blanda in sin invandringsfientlighet som om den hade något med saken att göra. Den genomsnittlige "skeptikern" står så långt till höger att han ser moderaterna som ett vänsterparti.
Citat:
Och hur var det nu, har Rocksström någon examen utöver sin agronomexamen? Hur blev han professor i "miljövetenskap"? Jag är genuint intresserad och har inte lyckats få grepp om sanningen vad gäller Rockströms bakgrund.
Rockström forskar i konsekvenserna av klimatförändringar vilket stämmer väl med hans vetenskapliga bakgrund. Här kan du läsa hans CV:
https://www.dbu.de/media/1709151123438en1.pdf
Citera
2018-08-08, 10:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Hallå.
I slutet av 80-talet så skrev Aftonbladet att Göteborg skulle stå under vatten år 2020.
Det var samtidigt som Miljöpartiet kom in i riksdagen.
Nu håller Miljöpartiet på att åka ur och man kör samma skrämselpropaganda igen, med nya årtal.
Fast Aftonbladet får indirekt presstöd, via sin gemensamma ägare Schibsted som också äger SvD som får presstöd. De samarbetar väldigt intimt som bekant. Delar artiklar och resurser etc. med varandra.
Citera
2018-08-08, 11:00
Medlem
Citat:
Det lär ta åtskilliga sekel, men helt orimligt är det tyvärr inte. Det finns såpass stor osäkerhet om olika positiva återkopplingar att det är svårt att sätta någon övre gräns för hur stor uppvärmningen kan bli. Jorden har ju långa perioder av sin historia varit mycket varmare än idag och saknat is vid polerna så vi vet att sådant klimat kan inträffa.
Citera
2018-08-08, 12:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Och även denna gång en forskare som publicerat ett flertal relevanta vetenskapliga artiklar, denna gång inom paleoklimatologi. En gång var Ljungqvist väldigt populär bland er förnekare bl a för hans bok "Global Nedkylning" och en temperaturrekonstruktion som tycktes visa på större historiska variationer i temperatur än t ex "hockeyklubban". Liksom Richard Muller kastades han dock snabbt från sin piedestal när han inte längre fick ideologiskt korrekta resultat.
Ska samla ihop allt jag skrivit i tråden och skicka in. Sedan blir jag beteendevetare och klimatforskare. En helt oslagbar combo! Sedan blir det att åka runt och hålla föredrag.

Jaså! Har man tagit honom till nåders nu. Säger man bara de rätta sakerna så.
Citera
2018-08-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ska samla ihop allt jag skrivit i tråden och skicka in. Sedan blir jag beteendevetare och klimatforskare. En helt oslagbar combo! Sedan blir det att åka runt och hålla föredrag.
Du får nog först publicera dina resultat i relevanta vetenskapliga tidskrifter om du vill bli tagen på allvar. Nöjer du dig med att hålla föredrag för inom förnekarcirkusen räcker det med skräptidskrifter som tar in vad som helst, på den sidan är man inte så kräsen.

Citat:
Jaså! Har man tagit honom till nåders nu. Säger man bara de rätta sakerna så.
Ingen aning om vem du syftar på här eller hur du tolkade vad jag skrev.
Citera
2018-08-08, 14:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du får nog först publicera dina resultat i relevanta vetenskapliga tidskrifter om du vill bli tagen på allvar. Nöjer du dig med att hålla föredrag för inom förnekarcirkusen räcker det med skräptidskrifter som tar in vad som helst, på den sidan är man inte så kräsen.

Ingen aning om vem du syftar på här eller hur du tolkade vad jag skrev.
Fredrik Charpentier Ljungqvist verkar kunna lägga fram stringenta hypoteser om det historiska klimatet men fallerar när det gäller framtida klimatmodeller. Inte konstigt då där krävs lite mer kompetens än att kunna sin historia.

Men du måste väl hålla med om att vi nu får bevittna ett helt galleri av knäppskallar på klimatfronten i MSM dessa dagar.
Citera
2018-08-08, 14:39
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Du har tydligen läst mer i ämnet än jag, det ska erkännas. Däremot tycker jag mig vara väl insatt i samhällsdebatten i stort, hur medier och etablissemang agerat över åren. Och jag är inte imponerad. Mot bakgrund av det jag tagit till mig i detta ämne, anser jag mig ha god grund för att ha ett kritiskt synsätt på "climate change" och inte köpa all känslomässig propganda rakt av.

Så här har det också alltid varit i invandringsdebatten. Massinvandringsförespråkarna har i princip alltid använt endast känsloargument och invektiv mot kritikerna. Medans kritikerna har haft fakta och verkligheten på sin sida. Jag har en misstanke att det är samma situation när det gäller "Climate change".

Jösses, finns det verkligen folk som fortfarande förnekar den globala uppvärmningen?! Man tar sig verkligen för pannan. Ibland önskar jag att vetenskapsmännen och forskarna uttryckte sig enklare och mindre vetenskapligt. De har varnat och varnat och varnat i decennier. Men tyvärr har mäktiga ekonomiska intressen betalat experter för att förneka och det har tyvärr förhindrat en insikt som borde ha slagit rot hos ansvariga för länge sedan.

Skogen brinner upp och släpper därigenom ut stora mängder mer koldioxid. Och det händer inte bara i Sverige utan på många andra håll. Värmen och torkan är en naturlig konsekvens av den extremt höga koldioxidhalten. Det i sin tur sätter igång bränder som späder på CO2 ytterligare. Det här är en farlig spiral.

Om inte dessa händelser skall få tyst på betalda klimatförnekare och få politiker och andra med makt att göra MER, ja, då vet inte jag.

Och du klagar över känslor!!!!!
Men sätt dig åtminstone in i vetenskapen litegrann så att du fattar det här. Så jäkla svårt är det inte! Sedan får vi se om du fortfarande är känslomässigt oberörd. Om du har några barn, så skall du ha klart för dig att det är deras framtid det handlar om.

Skall folk kunna bo vid kusterna? Skall det gå att odla mat så det räcker till alla? Skall våra skatter bara gå till att reparera skador som en skenande uppvärmning ställer till med?

Under årens lopp har i sett otaliga program i tv som beskriver växthuseffekten och hur vi människor nu påverkar den. Massor av fakta och vetenskaplig kunskap har presenterats.
Har du lyckats undvika det helt och hållet?
Senast redigerad av humanlife 2018-08-08 kl. 14:42.
Citera
2018-08-08, 14:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fredrik Charpentier Ljungqvist verkar kunna lägga fram stringenta hypoteser om det historiska klimatet men fallerar när det gäller framtida klimatmodeller. Inte konstigt då där krävs lite mer kompetens än att kunna sin historia.

Men du måste väl hålla med om att vi nu får bevittna ett helt galleri av knäppskallar på klimatfronten i MSM dessa dagar.
Jan Björklund tycks ha fattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in