Citat:
Får faktiskt tacka för ditt beröm. Värmer, rimligt tips runt 26 procent för sd men låt mig understryka att det är mycket svårbedömt nu. Viss vänsterfläkt nu i det sista men tror att sd kommer igen med ett ryck. Varma sommaren spökar mp kan överraska uppåt. Afs kan komma in, helt enkelt mycket svårare nu. Det kanske blir ett hejdundrande överraskningsval många osäkra fortfarande.
Delar din uppfattning. Vi har långt fler "okända" faktorer att ta hänsyn till i årets val än tidigare. 26 procent hade inneburit ytterligare en fördubbling i ett riksdagsval för SD och ännu fler chockade, deppiga och förvirrade journalister och tyckare under valvakan som ska förklara hur och varför antalet "rasister" och "nazister" återigen fördubblats i ett svenskt riksdagsval.
På tal om den heta sommaren, märker man tydligt att våra mainstream medier gör precis allt för att skrämma skiten ur folket med klimathotet, allt för att flytta fokus från immigration och integration samt ge MP en rejäl skjuts i valrörelsens slutskede. Klimatforskarens Alex Jones, Johan Rockström, gör allt för att förklara att undergången är såååå nära... I Aftonbladet i dag säger han att vi kan vara bara 0,5 grader från jordens undergång... Håll i hatten och ta fram fläktarna
En klimatalarmist som borde tagga ner och faktiskt skämmas rätt ordentligt för sin fear mongering. Märks att SVT, TV4 och Aftonbladet vill få in miljödebatten i valrörelsen och flytta fokus. Kommer inte att få över väljare från SD, men möjligen rädda kvar miljötalibanerna i riksdagen. Själv har min käpphäst i denna tråd under lång tid varit att det finns ett mycket stort mörkertal i årets val för SD som inte ens Sentio och Yougov till fullo lyckas kompensera för. Framförde detta redan i vintras och fick vatten på min kvarn när FransLiszt inlägg dök upp i april månad i denna tråd.
Han menade att SD sedan 2014 nu brutit in i helt nya väljargrupper där stigmat och diverse sociala omständigheter fortfarande gör det svårt för nya SD-väljare i dessa grupper att öppet gå ut och erkänna att man tänker lägga sin röst på SD. Det kan t o m visa sig att ju större SD blir i opinionsundersökningarna, desto mer växer även mörkertalet. Det kan låta paradoxalt, men helt logiskt. Konsekvenserna att öppet erkänna att man sympatiserar med SD och Åkesson kan ännu bli så pass stora i dessa nya SD-väljargrupper att man helt enkelt väljer att hålla käft - även när Novus, Sifo, Demoskop och andra hör av sig. Här tror jag definitivt FransLiszt är något på spåret. Mörkertalet kan visa sig överraska oss alla i valet 2018 och göra att SD drar iväg långt över även Sentios siffror.
AfS har också seglat upp som en "outsider" där ett antal procent kan "försvinna" från SD. Fast detta är mycket osäkert. Personligen tror jag inte AfS får ens en procent. Partiet är för färskt och till stora delar ett internetfenomen än så länge. 2022 kan de däremot komma med full kraft. Men det är bara en ren gissning, har inte följt deras utveckling så noga.
Nu får det gärna börja ramla in lite opinionsundersökningar till helgen, valet är en månad bort och det börjar bli dags att varva upp motorn.