2018-08-08, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Och letat burkar 🙄

I den hetaste sommaren någonsin ..."flämt".
Norrlandskusten har sannerligen inte varit något undantag kan jag personligen intyga.
Citera
2018-08-08, 03:26
Medlem
gloriouslifes avatar
HD lämnar återigen sina barn i den
misstänkte mördarens vård.

Och den misstänkte mördaren fyller sin
geocachlogg med foton på barnen.

Och Rosamund skriver att det är vårt
fel om barnen blir mobbade.

Vad är det för fel på dessa människor?

Stackars barn!
Citera
2018-08-08, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
HD lämnar återigen sina barn i den
misstänkte mördarens vård.

Och den misstänkte mördaren fyller sin
geocachlogg med foton på barnen.

Och Rosamund skriver att det är vårt
fel om barnen blir mobbade.

Vad är det för fel på dessa människor?

Stackars barn!

Jag tolkar det också som att HD inte verkar vara med. Har hon kanske börjat arbeta? Inom vården skriker dom ju efter folk så att långsemestrar skulle beviljas låter inte så troligt.
Citera
2018-08-08, 04:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tolkar det också som att HD inte verkar vara med. Har hon kanske börjat arbeta? Inom vården skriker dom ju efter folk så att långsemestrar skulle beviljas låter inte så troligt.

"Jag är nu inne på min tredje semestervecka som tråkigt nog är utan barn och då får jag se till att roa mig själv. Veckan började lugnt och jag uppskattade min ensamhet men nu var jag sugen på att träffa vänner och vad passade då bättre än att åka på event med mystsläpp. Jag blir upphämtad av Sillen och vi åker ner mot Norrköping. Loggar lite spridda burkar för att komma fram 18 sekunder före utsatt tid till eventet och hamnar nästan sist i kön för att beställa men vad gör väl det, pizzan var värd att vänta på och gav massor av energi till att umgås och lösa mystar. När nästan alla mystar är lösta ger vi oss av mot första burken och vi har då fått påfyllning i bilen av KATOD och hatlenkarlsson. Eftermiddagen tillbringas sen i bil på krokiga grusvägar där det fortsätts lösa mystar, skrattas och plockas FTFer. Kvällen avslutas med god middag och övernattning hemma hos hatlenkarlsson som har hittat ett riktigt smultronställe vid havet. Stort tack till alla COs och medcachare som gjorde denna dag till en toppendag!"
04 Aug 18
Systerhax

"Tjejligan är på väg till Ullared och det är dags att sträcka på benen. Tar då upp GC-kartan och tittar vad som ligger efter vägen och stannar vid denna. Värmen slår emot oss när vi kliver ur den svala bilen. Cachen hittas snabbt och vi är strax ute på vägen igen. TFTC 😊"
07 Aug 18
Systerhax
Senast redigerad av gloriouslife 2018-08-08 kl. 04:08.
Citera
2018-08-08, 05:00
Medlem
GilGrissom82s avatar
Den 5/8 tippade jag på att SD skulle vara på kaninhoppartävling:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Det visade sig visst vara en alldeles korrekt gissning:

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=7e02ed4a-ecfc-4322-b42a-0b3db79802b3&IID=5e3422a6-c655-4fab-8c78-724d03e98e87

Ska nog köpa mig en lott idag
Citera
2018-08-08, 06:04
Bannlyst
Från SD,s Geo logg

Found it HerrTeamDavidsson found Traditional Cache Agust.

Sunday, 05 August 2018Västernorrland, Sweden
Under WIGen med ””mordlösning”” loggades denna snabbt och lätt. TFTC.

http://forumbilder.se/H7P16/a00705cc-c8a2-46fe-bd96-7d0c5bd58729

Man är allt ett J—-a ljushuvud!

http://forumbilder.se/H7P16/67b0e504-fb14-4137-9792-80b9d7ca440f

Trors eldningsförbud hindrar inget SD

http://forumbilder.se/H7P16/ba7b3e43-ea05-4123-b5c3-ed1754f053fb

Trots eldningsförbud utsätter han sin dotter för att göra kaffe till honom och ber andra barnet ta fotot

🙊 Stackars barn
Senast redigerad av Banannn 2018-08-08 kl. 06:56. Anledning: Tillägg av länkar och text
Citera
2018-08-08, 07:18
Medlem
Honan6s avatar
SD har varit på geocacheturné med barnen
Så kom då svaret på SD:s "osynliga" vecka. Vi får tacka för att han är sin rapportvana trogen. Märkligt nog skriver han att har skaffat sig semestern rätt oplanerad istället för att den blev det p g a vissa omständigheter.
Att barnen inte ser så lyckliga ut på alla bilder, får vi anta att det är hettan som påverkar eller lite vanlig "barntjurighet". För inte vill vi tro att de blir tvingade till att vara med på geocacheturné och ställa upp på bild med och för pappa.

SD måste vara en mästare på att spela teater eller så är han de facto helt mentalt opåverkad av rådande situation - skyldig eller inte. Om SD är GM och han i förlorad impulskontroll under provokation har "råkat" ta kål på LW, så är det svårt att förstå att HD lämnar barnen ensamma med SD. Hon kanske tycker som Rosamund skrev tidigare i tråden, att hen unnar SD att umgås med barnen så mycket som möjligt innan han eventuellt häktas igen. Om SD är mördaren, så får vi verkligen hoppas att han inte får mörka tankar och gör ett utökat självmord. Vi vet inte vad som rör sig i hans huvud när han skriver sina glättiga geocacherapporter.
Senast redigerad av Honan6 2018-08-08 kl. 07:41. Anledning: Borttag av överflödigt ord (han)
Citera
2018-08-08, 07:22
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoing
SD tycker att han gjort sig förtjänt sig av en lång semester och såg till att ordna det? Med mycket högt pris som en annan människa fick betala med i så fall..

Utdrag ur senaste loggarna:
Har gjort mig förtjänt av en osedvanligt lång semester i år, och har skaffat mig möjligheten att ha sommaren rätt oplanerad.

Det reagerade jag med på!
Vad har han gjort för att förtjäna en lång semester?
Dessutom sägs det att han har fått sparken?
Det ligger något dolt i det budskapet
Citera
2018-08-08, 08:06
Medlem
DreamTwisters avatar
Det har diskuterats i tråden varför begravning ännu inte skett. I en rätt intressant intervju med en rutinerad kriminaltekniker beskriver denne hur en brottsplatsundersökning går till. Bl. a. säger han:

Citat:
Så småningom färdigställer Rättsmedicinalverket sitt protokoll och när förundersökningsledaren är nöjd så meddelar man ett tillstånd för begravning och kroppen överlämnas till de anhöriga. Det kan ta flera månader innan det sker.
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/darfor-drojer-svaren-experten-om-teknikernas-arbete-med-hjarstamordet-handlar-inte-bara-om-att-hitta -saker (betalvägg)
Citera
2018-08-08, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Från SD,s Geo logg

Found it HerrTeamDavidsson found Traditional Cache Agust.

Sunday, 05 August 2018Västernorrland, Sweden
Under WIGen med ””mordlösning”” loggades denna snabbt och lätt. TFTC.

http://forumbilder.se/H7P16/a00705cc-c8a2-46fe-bd96-7d0c5bd58729

Man är allt ett J—-a ljushuvud!

http://forumbilder.se/H7P16/67b0e504-fb14-4137-9792-80b9d7ca440f

Trors eldningsförbud hindrar inget SD

http://forumbilder.se/H7P16/ba7b3e43-ea05-4123-b5c3-ed1754f053fb

Trots eldningsförbud utsätter han sin dotter för att göra kaffe till honom och ber andra barnet ta fotot

🙊 Stackars barn

Oavsett hans skuld är han så smaklös att jag blir helt matt. Hur kan en människa vara så pass smaklös? Är han skyldig och det blir fällande dom så tror jag han kommer dömmas till vård. För detta beteende tycker jag inte är friskt oavsett vad han gjort sig skyldig till.
Är han oskyldig så är det ändå ett v ä l d i g t udda och märkligt beteende när en av hans (iallafall en gång i tiden) goda vän bragts om livet och han själv står som skäligen misstänkt för dådet. Han borde vara väldigt mån om att fallet skall få en lösning snarast. Jag undrar om hans beteende skulle kunna förklaras med att han är i chock och förträngt allt som hänt och därför lever på precis som vanligt (och även "ironiserar" kring blod, död och dyl. Chock över att blivit lämnad, en nära väns död, oskyldigt anklagad..? Jag kan verkligen inte förstå hur han klarar av att smila upp sig i kameran sådär och dessutom dra in barnen i rampljuset..
Senast redigerad av Rosenrasande1 2018-08-08 kl. 08:50.
Citera
2018-08-08, 08:12
Medlem
sommarljums avatar
https://www.na.se/logga-in/darfor-drojer-svaren-experten-om-teknikernas-arbete-med-hjarstamordet-handlar-inte-bara-om-att-hitta -saker

Ny artikel i morgonens NA ang mordet och varför svaren från NFC dröjer.
Någon med betalversion som kan citera valda delar?
Citera
2018-08-08, 08:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
https://www.na.se/logga-in/darfor-drojer-svaren-experten-om-teknikernas-arbete-med-hjarstamordet-handlar-inte-bara-om-att-hitta -saker

Ny artikel i morgonens NA ang mordet och varför svaren från NFC dröjer.
Någon med betalversion som kan citera valda delar?

Förutom mitt inlägg ovan t. .ex.:
Citat:
Den första patrullen på platsen har i uppgift att spärra av området och dess tillfartsvägar. Därefter börjar man leta efter spår.

– Hundar är väldigt användbara för att hitta fimpar, snus och sperma - allt som är mänskligt och kan innehålla dna.
Citat:
– Vi brukar oftast få utöka avspärrningarna eftersom de är för snäva. Sedan närmar vi oss kroppen försiktigt. Vi kommer överens om en väg in och ut och lägger upp aluminiumplankor som man kan trampa på.
Citat:
Åtgärderna är till för att teknikerna inte ska kontaminera fyndplatsen med material från andra miljöer, men även för att de inte ska möblera om spår som redan finns på platsen.
Citat:
Hur känslig är tekniken? Räcker det exempelvis med att ge någon en örfil för att lämna dna-spår?

– Jajamensan. Vi har haft ett antal fall där gärningsmannen tagit ett grepp om en axel eller dragit i en arm. Bara vi vet var vi ska leta så fungerar det väldigt ofta. Det krävs inte många celler för att få ut dna idag.

Nästa steg i arbetet på brottsplatsen är att ta mängder av fotografier på den döda kroppen och omgivningarna. Fotograferingen fortsätter sedan under varje steg av undersökningen. Teknikerna skickar numera även upp drönare för att filma platsen och dess tillfartsvägar.
Citat:
När platsen dokumenterats börjar själva undersökningen av kroppen. Teknikerna letar nu efter yttre spår.

– Man tittar efter spår som inte kommer från den döde själv. Det kan vara fibrer eller hårstrån som är blonda om offret har mörkt hår till exempel. Kan gärningsmannen själv vara skadad och ha droppat blod på kroppen? Om man står över en kropp och blöder så blir det en annan blodbild, runda droppar.
Citat:
– Sedan fortsätter undersökningen med allt som finns under kroppen och runt omkring. Vi kan till exempel kratta terrängen, använda metalldetektorer och hundar. Man undersöker platsen meter för meter så att man inte missat något. Ibland tittar man uppe i träden så att man inte slängt saker som fastnat i grenarna.

På Rättsmedicinalverket:
Citat:
– Vi tar gemensamt av kläderna och tar bilder. Låt säga att någon är knivhuggen. Då vill vi se att skadorna i kläderna korresponderar mot skadorna kroppen. Av skadorna i kläderna kan man dra slutsatser om kroppens position vid brottet.

Om kroppen ännu inte gått att identifiera tittar man efter ytterligare tatueringar eller ärr från operationer.

– Om det kniper riktigt så får en rättstandläkare titta på tänderna. Det är inte så att man tar dit släktingarna för att identifiera kroppen utan det är dna, tänder eller fingeravtryck som gäller.
Citat:
– En rättsentemolog kan exempelvis titta på flugor och larver och se hur länge kroppen legat ute baserat på vilken generation flugor det är. En fin sommardag har flugor redan lagt ägg efter en halvtimme. De hittar en död kropp väldigt fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in