2018-08-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Varav den mest erfarne av dem är en kvinna med två års erfarenhet som dessutom arbetar halvtid. Färskingar inom Polisen är oftast hetsiga av sig och har en tendens att försöka visa sig på styva linan. Detta kunde ju bara sluta på ett sätt, vilket vi har facit på.

Kvinnliga poliser saknar oftast det som är viktigast i polisyrket. Trygghet och pondus.
Det får mig att tänka på en annan tragisk men icke oundviklig händelse.

I oktober 2016. Två poliser tar upp jakten på en förare som kört igenom en poliskontroll i Ö-vik.
I Fredrika i Lappland råder ishalka, mörker och dimma. I en skarp kurva kör både den påverkade föraren och polisbilen av vägen och ut i Viskasjön. En poliskvinna som är passagerare drunknar.

En rutinerad förare hade givetvis följt efter rattfyllot men på behörigt avstånd med tanke på situationen och väglaget. Rattfyllot kör nästan 200 knyck men han kör på natten mitt ute i vildmarken.
Citera
2018-08-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det blir mkt svårt att motbevisa någon invändning om nödvärn just pga av vapnet, som sedan visade sig vara en leksak iofs. Svar Ja.

Ingen direkt högoddsare att det är vad samtliga tre också kommer att påstå, dvs nödvärn,och det hade dom säkerligen gjort även om man skiljt dom åt direkt efter händelsen( snilleblixten som polishataren och rättshaveristen Dennis Töllborg svamlade om), troligen av en god anledning dessutom.

Kan du förtydliga det där sista?
Citera
2018-08-07, 22:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I ärlighetens namn så fanns det en arabisktalande man i närheten som lyckades känna igen Eric som vara en person med Downs syndrom, men det berodde antagligen på att han har en bror som också har det. Synd bara att den här mannen inte ringde polisen direkt och berättade att en kille med Downs syndrom rör sig i Vasastan med en trasig leksakspistol, leta upp honom och kör honom dit han hör hemma.

Den arabisktalande mannen var tyvärr just det - arabisktalande.
Han kunde tyvärr inte göra sig förstådd varken på svenska eller på engelska.
Tveksam om det hade hjälp om han ringt något larmnummer kl 3-4 på natten för att försöka förklara denna speciella situation på arabiska.
Citera
2018-08-07, 22:34
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Tyvärr har polisen börjat med att bära sina vapen med slackad hane i hölstren och patron i loppet.

Polisens vapen är i min mening ytterst olämpliga för detta då kraften det krävs för att avfyra skott ett är mångdubbelt högre än för efterföljande skott.

Att bära vapnet med patron i loppet är en självklarhet men då får man upphandla lämpliga vapen.
SIG Sauer P226 och dess syskon är inte så tokiga för att bära med patron i loppet faktiskt. Om man vill undvika det kraftigare trycket (för högre precision) spänner man hanen innan man avfyrar. Man måste inte göra mantelrörelse först.

Jag ser inte något direkt olämpligt med P226 för att bäras med patron i loppet.
Citera
2018-08-07, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Kan du förtydliga det där sista?

Att dom sköt med hänvisning till nödvärn, det är ju vad polisen så gott som alltid gör. I det här fallet finns det ju dessutom inget som pekar på något annat.
Citera
2018-08-07, 22:35
Medlem
JohnTheRevelators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Känner du till något om hur länge dessa tre poliser hade tjänstgjort?

Seriöst nyfiken.

Jag får känslan av tre aspiranter.
Nyutexaminerade och oerfarna.

Ett förslag jag hoppas polis och politiker kan ta till sig.

Kräv att alla airsoftsguns och leksaksvapen i framtiden måste vara illröda, enligt lag.
Ingen 100% lösning, men det vore bättre än nuvarande situation.
Plus att man informerar mer om risken att springa runt med tex en airsoftkalasnikov på stan när ingen kan se skillnad på dem på ens tio meter.

Oavsett tragedin så ska ingen springa runt med vapenkopior i dessa terroristtider.

Tänk Breivik, Torontoterroristen etc.

Se det fetade ovan.

Kolla länken:

https://www.expressen.se/nyheter/nyutbildade-poliser-vid-dodsskjutningen-av-eric/

Stämde relativt bra att de var oerfarna och nya i yrket.
Citera
2018-08-07, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ja eller poliserna behöver bara uppfatta det som att han gjorde det eller skulle göra det.

Fast enligt lagtexten som aFvRenOndskA nämnde så måste man bevisa att så inte var fallet. Dvs om brott ska strykas måste man bevisa att det inte var rimligt för poliserna att uppfatta detta som en hotfull situation.
Hur gör man det? Skulle tro att enda sättet är om det finns vittnen som säger att han inte vifta med vapnet.

Precis, då blir det också en fråga VAD detta vittne har sett mera specifikt, dennes trovärdighet, och om man sedan utifrån det kan styrka ev brott.
Citera
2018-08-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kvinnliga poliser saknar oftast det som är viktigast i polisyrket. Trygghet och pondus.

I oktober 2016. Två poliser tar upp jakten på en förare som kört igenom en poliskontroll i Ö-vik.
I Fredrika i Lappland råder ishalka, mörker och dimma. I en skarp kurva kör både den påverkade föraren och polisbilen av vägen och ut i Viskasjön. En poliskvinna som är passagerare drunknar.

En rutinerad förare hade givetvis följt efter rattfyllot men på behörigt avstånd med tanke på situationen och väglaget. Rattfyllot kör nästan 200 knyck men han kör på natten mitt ute i vildmarken.

Trygghet och pondus är väl något som gör att män är överrepresenterade i trafikolyckor?
Att det var en kvinna som körde behöver inte betyda nånting. Hur många manliga poliser har inte kört av vägen eller krockat med andra billister? I detta fall som du nämner handlar det om rutin och inte kön.

Dock har du ha rätt i att folk uppfattar storvuxna män på ett annat sätt än kvinnor när det gäller auktoritet. Detta kan också bidra till något negativt.
Män har betydligt lättare att puckla på andra män. Ta vardagen, hur många män börjar slåss med kvinnor på krogen och hur många män börjar slåss med män på krogen?
Citera
2018-08-07, 22:42
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Skönt med någon som håller med

Men angående vapnen, som någon skrev innan finns det flera säkringar på polisens vapen. Dock ingen vanlig manuell säkring som på "normala" vapen. Man måste tex hålla i pistolgreppet för att kunna skjuta och liknande.
Lite of topic men hur skulle ett lämpligare vapen se ut? En standard glock?
Sorry för att jag är så petig, men SIG Sauer P226 har ingen greppsäkring. Finns nog med trådsanningar här ändå, även om den här nog inte är den värsta.
Citera
2018-08-07, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Att dom sköt med hänvisning till nödvärn, det är ju vad polisen så gott som alltid gör. I det här fallet finns det ju dessutom inget som pekar på något annat.

Med all rätt kan jag tycka. Alla har väl rätt att påstå sig oskyldiga till brott? Det är upp till utredning och domstol att påpeka vem som är skyldig.
Själv är man naiv och hoppas att alla kan stå för sina handlingar men vem försöker man lura. Väldigt lätt att ljuga om man har något själv att vinna på det. Polisen är människor också.
Citera
2018-08-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Sorry för att jag är så petig, men SIG Sauer P226 har ingen greppsäkring. Finns nog med trådsanningar här ändå, även om den här nog inte är den värsta.

Sorry
Vad har den för säkringar då?
Citera
2018-08-07, 22:51
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden

På vilket sätt visar det du skriver att poliskvinnor saknar pondus?
Kan du läsa innantill vad du själv skriver? En poliskvinna som är passagerare drunknar. Beror det på att hon saknade pondus?
Du skriver inget om föraren. Kvinna eller man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in