2018-08-07, 22:28
Medlem
Köpte nya Macbook med i9 processorn, 16GB minne och 1TB hårddisk. Är kluven då min Macbook 2012 har varit en stabil affär men denna lämnar mycket att önska. Redan fått trycka till lite extra på en del tangenter. Att belasta både processor och grafikkortet innebär att prestandan blir en besvikelse och datorn sjuhelsikes varm. Glöm att ens arbeta i skuggan ute med intensivare arbetsuppgifter. Min polares Dell var nästan 50 procent snabbare och vi satt brevid varandra så de har inte lyckats med kylningen. Hans höll sig på 86 grader och min nådde konstant 100 grader och hastigheten sjönk till otroligt låga hastigheter och notera att jag installerat patchen från Apple. HAr också en del problem med ljudet som börjar knastra efter en stund i diverse program med ljud och streaming. Finishen är också löjligt känslig jämfört med tidigare Macbooks. Redan fått repor på den. Annars är den stillren men nu i efterhand ångrar jag nog köpet som inte kan återhävas.
Citera
2018-08-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BondenMelker
Köpte nya Macbook med i9 processorn, 16GB minne och 1TB hårddisk. Är kluven då min Macbook 2012 har varit en stabil affär men denna lämnar mycket att önska. Redan fått trycka till lite extra på en del tangenter. Att belasta både processor och grafikkortet innebär att prestandan blir en besvikelse och datorn sjuhelsikes varm. Glöm att ens arbeta i skuggan ute med intensivare arbetsuppgifter. Min polares Dell var nästan 50 procent snabbare och vi satt brevid varandra så de har inte lyckats med kylningen. Hans höll sig på 86 grader och min nådde konstant 100 grader och hastigheten sjönk till otroligt låga hastigheter och notera att jag installerat patchen från Apple. HAr också en del problem med ljudet som börjar knastra efter en stund i diverse program med ljud och streaming. Finishen är också löjligt känslig jämfört med tidigare Macbooks. Redan fått repor på den. Annars är den stillren men nu i efterhand ångrar jag nog köpet som inte kan återhävas.

Det är många som just upplever detta. Det arroganta och skamliga ligger i att sådant hade man kunnat förvänta sig av en 5000 kronors laptop men 30000? Sen läxa är bättre lärd än aldrig alls. Kolla in utbudet på PC sidan för fullständigt överlägsna datorer och betydligt bättre byggkvalitet och funktioner.
Citera
2018-08-07, 23:24
Medlem
Citat:

Vad jag kan se så är den uppfattningen som man läser från de som testat den och redovisar seriösa testresultat, att nya MBP är rejält snabb och kraftfull, dock kan den med i9 throttlas en hel del i vissa lägen som gör att inte alltid i vissa belastningar är snabbare än de med i7. Dock är i9 kvickare på en hel den andra saker än de med i7. Och de anser att nya MBP är en mycket kompetent dator i premiumskiktet vad gäller komponenter kvalitet m.m.

Har faktiskt svårt att ta flera av dina påståenden som ärliga och seriösa.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Montana
Det är många som just upplever detta. Det arroganta och skamliga ligger i att sådant hade man kunnat förvänta sig av en 5000 kronors laptop men 30000? Sen läxa är bättre lärd än aldrig alls. Kolla in utbudet på PC sidan för fullständigt överlägsna datorer och betydligt bättre byggkvalitet och funktioner.

Du hittar näppeligen en Win laptop i samma untraportabla design som är fullständigt överlägsen MBP på alla punkter samt byggkvalitet och de blir skapligt dyra de med. Men visa oss gärna några exempel, och då inga i sammanhanget groteska speldatorer...
Citera
2018-08-08, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad jag kan se så är den uppfattningen som man läser från de som testat den och redovisar seriösa testresultat, att nya MBP är rejält snabb och kraftfull, dock kan den med i9 throttlas en hel del i vissa lägen som gör att inte alltid i vissa belastningar är snabbare än de med i7. Dock är i9 kvickare på en hel den andra saker än de med i7. Och de anser att nya MBP är en mycket kompetent dator i premiumskiktet vad gäller komponenter kvalitet m.m.

Du hittar näppeligen en Win laptop i samma untraportabla design som är fullständigt överlägsen MBP på alla punkter samt byggkvalitet och de blir skapligt dyra de med. Men visa oss gärna några exempel, och då inga i sammanhanget groteska speldatorer...

Vissa spel laptops har kommit ifatt en hel del arbets datorer design mässigt de senaste åren. Väger lika lite, grym kvalité. Du har missat Razor blade senaste laptop Stealth, även MSI, Acer har ett par modeller snyggare än apples macbooks. Du kollar och jämför billiga pc laptops i 10 tusen klassen med macbook för 35-40tusen klassen. Jämför åtminstånde men en pc laptop 25k så kan vi snacka. Sen ska vi inte ens snacka om hårdvaran då prestandan i en macbook kommer inte ens upp i hälften av en topp modell från pc i den klassen. Sen har apple fått mycket kritik för deras senaste laptop då den brakar ihopa efter tunga saker.

Apple har ju inte ens nått 4k i sina skärmar än då de kör på retina från sommaren 2012. Apple utvecklas knappt då de står stilla. De lägger till 2-3saker om året och kallar det revolution. man kan läsa överallt hur missnöjda apple kunderna är efter de köpt sina 30 tusen datorer. De flesta vill t.o.m lämna tbx men apple vägrar ta tbx skitet då de vet att de har blåst kunden hihi
Citera
2018-08-08, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
Vissa spel laptops har kommit ifatt en hel del arbets datorer design mässigt de senaste åren. Väger lika lite, grym kvalité. Du har missat Razor blade senaste laptop Stealth, även MSI, Acer har ett par modeller snyggare än apples macbooks. Du kollar och jämför billiga pc laptops i 10 tusen klassen med macbook för 35-40tusen klassen. Jämför åtminstånde men en pc laptop 25k så kan vi snacka. Sen ska vi inte ens snacka om hårdvaran då prestandan i en macbook kommer inte ens upp i hälften av en topp modell från pc i den klassen. Sen har apple fått mycket kritik för deras senaste laptop då den brakar ihopa efter tunga saker.

Apple har ju inte ens nått 4k i sina skärmar än då de kör på retina från sommaren 2012. Apple utvecklas knappt då de står stilla. De lägger till 2-3saker om året och kallar det revolution. man kan läsa överallt hur missnöjda apple kunderna är efter de köpt sina 30 tusen datorer. De flesta vill t.o.m lämna tbx men apple vägrar ta tbx skitet då de vet att de har blåst kunden hihi

"Karlsson på taket" jämför MBP 2018 med PC laptops i 5-6k kronors klassen för att skeva jämförelsen grovt till sin fördel. PC laptops från och med 10k utklassar MBP i det mesta. Man får touchskärm, aluminium, upplysta tangenter som inte går sönder inom ett år och mycket mer. Snabbar hårddisk och snäppet bättre skärm har dock MBP jämfört med dessa men går vi upp i 20k plus omfånget för PC laptops så sopar de golvet med MBP 2018 i9. Redan laptops från och med 8k kr kommer med sekundär GPU som i klassen 1050 och bättre som springer ringar runt det mediocra ATI 560X som är det bästa man kan välja till MBP 2018 serien.
Citera
2018-08-08, 14:38
Medlem
Citat:

Vad du tror och din uppfattning (som tyder på att du inte äger en vilket jag gör) är rätt irrelevant och du pratar vad som verkar bara om hörsägen och inget konkret från dina egna erfarenheter med nämnda produkt som tråden handlar om. Jag har en framför mig. Den funkar relativt bra i ett normal varmt rum på 20 grader men tar du ut den och sitter i skuggan utanför ett cafe så kommer den underprestera löjligt mycket. 30 graders omgivnings temperatur får den att överhettas och chassit bli så obehagligt varmt att jag fick avbryta video konverteringen av rädsla. Min partners Dell laptop från 2017 (minns inte modelen men den ser närpå lika tunn och snygg design hade den också med en läcker 4k skärm) var redan klar med konverteringen av samma video när jag fick avbryta min konvertering och chassit på Dell laptopen var någorlunda varm men inte obehaglig.
Senast redigerad av BondenMelker 2018-08-08 kl. 14:42.
Citera
2018-08-08, 17:36
Medlem
Citat:
Vad du tror och din uppfattning (som tyder på att du inte äger en vilket jag gör) är rätt irrelevant och du pratar vad som verkar bara om hörsägen och inget konkret från dina egna erfarenheter med nämnda produkt som tråden handlar om. Jag har en framför mig. Den funkar relativt bra i ett normal varmt rum på 20 grader men tar du ut den och sitter i skuggan utanför ett cafe så kommer den underprestera löjligt mycket. 30 graders omgivnings temperatur får den att överhettas och chassit bli så obehagligt varmt att jag fick avbryta video konverteringen av rädsla. Min partners Dell laptop från 2017 (minns inte modelen men den ser närpå lika tunn och snygg design hade den också med en läcker 4k skärm) var redan klar med konverteringen av samma video när jag fick avbryta min konvertering och chassit på Dell laptopen var någorlunda varm men inte obehaglig.

Citat:
Du svarar inte på frågan vilken årsmodell din Macbook är ifrån men av ditt svar så har du inte modell 2018 så varför du försöker sätta ord i mun på mig och förtrycka mina egna erfarenheter ifrån min egna Macbook 2018 får dig att framstå som en obehaglig varelse.

För övrigt hur många av testerna var gjorda utomhus i sommarväder i skuggaparti? Nej skulle tro de flesta recensioner är i avkylda arbetsrum med 18-20 grader.

Jag flyttar citatet från den andra tråden och hit istället, passar bättre här.

Du får tycka jag är otrevlig, men jag är bara realist, dessutom skapligt luttrad av att mången figur genom tiderna dykt upp i sådana här trådar och påstått än det ena och andra, och i te så sällan visar det sig inte stämma, att de t o m sitter och hittar på för att få lite tid i rampljuset eller nåt.

Jag litar helt enkelt lite mer på mer seriösa tester med presenterade testresultat och förklaringar hur man utfört testet, än vad random anonym snubbe i ett internetforum påstår sig upplevt utomhus på ett cafébord någonstans.

Min MBP är en gammal krigare sen 2009, funderar på att köpa den nya, nästan maxad, men vill vänta lite och se mer seriösa mätningar etc på den innan jag bestämmer mig för att slå till
Citera
2018-08-08, 18:05
Bannlyst
Skriver detta på min nya MBP 15” / I7 2.6 / 16 / 512 / 560X och är sjukt nöjd.

Andra får kalla mig för iSheep, iIdiot och annat men det skiter jag i.

Just det. En Samsung T5 1 GB och en sadelbrun sleeve från Apple blev det också.

Jag fattar inte hur ni orkar tjafsa. Köp och använd det ni tycker är bra och som passar era use case och bry er inte om vad andra väljer.
Senast redigerad av just-in-i-anus 2018-08-08 kl. 18:07.
Citera
2018-08-08, 21:46
Medlem
Citat:
Jag flyttar citatet från den andra tråden och hit istället, passar bättre här.

Du får tycka jag är otrevlig, men jag är bara realist, dessutom skapligt luttrad av att mången figur genom tiderna dykt upp i sådana här trådar och påstått än det ena och andra, och i te så sällan visar det sig inte stämma, att de t o m sitter och hittar på för att få lite tid i rampljuset eller nåt.

Jag litar helt enkelt lite mer på mer seriösa tester med presenterade testresultat och förklaringar hur man utfört testet, än vad random anonym snubbe i ett internetforum påstår sig upplevt utomhus på ett cafébord någonstans.

Min MBP är en gammal krigare sen 2009, funderar på att köpa den nya, nästan maxad, men vill vänta lite och se mer seriösa mätningar etc på den innan jag bestämmer mig för att slå till

Du ger sken av att romantisera Apple religiöst om jag får säga. Jag bryr mig inte om märken eller status i att tillhöra någon grupp. Däremot förväntar jag mig en kontinuitet i kvalite och prestanda och det för 30 lax som är +50% till dubbelt av jämförlig Windows laptop. Jag hade varit nöjd om det inte vorre för att jag förväntade mig något robust vilket inte är fallet. Nu var jag entisuastisk och utgick från att Apple hade "upped the game" och visst men egentligen mestadels på pappret. Sen kostnaden stör mig inte så mycket då jag har den avbetalad på 6 månader alltså 5 till men det är fortfarande mina pengar för mindre kvalite. Du gör bäst i att vänta på ny upplaga. Det är mitt tips om du nu väntat sedan 2009 med din MAcbook uppgradering så du är nöjd. Jag får evaluera läget med min Macbook 2018 och se vad jag ska göra.
Citera
2018-08-09, 00:44
Medlem
Citat:
Varför skulle jag romantisera Apple religiöst...? Jag är en hyfsat teknikkunnig och kritisk kund kan jag lova dig. Jag bryr mig föga om märken, väljer att köpa det jag gillar och tycker är bra och passar mina behov, sen får det vara gjorda av vilka som helst i princip.

Visa oss gärna en Windows laptop i likvärdigt fysiskt format som klår nya MBP på alla punkter för halva priset, du lär få svårt med det... men ge gärna några exempel...

Bra för dig. Jag märker att du är ute efter en kamp så som du formulerar. Vi vänder på steken. Säg en Macbook som klår en Windows laptop med touchskärm på alla punkter. Förstår du?
Citera
2018-08-09, 02:36
Medlem
Citat:
Bra för dig. Jag märker att du är ute efter en kamp så som du formulerar. Vi vänder på steken. Säg en Macbook som klår en Windows laptop med touchskärm på alla punkter. Förstår du?

Då jag aldrig någonsin har påstått att MBP är den absolut bästa laptoppen på marknaden, och slår alla Win-laptops på alla punkter så blir det bara din egen halmgubben som du får brottas med.

Det jag reagerar på och diskuterar och argumenterar runt är när folk (menar inte enbart dig nu, utan generellt) dyker in i trådarna och vittnar om olika saker, och påstår en massa om Apple och deras produkter, i detta fall och tråd nya MBP, som det med fog kan tvivlas på vara sant och riktigt.

Det är liksom inte ovanligt att folk påstår en massa om Apple och t ex deras datorer, fast de högst sannolikt har synnerligen knapphändig personlig erfarenhet av dem, än mindre ägt nån. Ändå ska de sitta i dessa Apple-trådar och bräka ur sig mer eller mindre vinklat och påhittat skit om t ex MBP och MacOS. Eliasalucard t ex har aldrig ägt nån Mac enligt egen utsago, och bara fingrat på nån Mac lite kort, ändå sitter han och skriver en massa dynga i dessa trådar och påstår en massa skit utan egen erfarenhet, som inte stämmer.

Personligen har jag i alla fall snart 10 års erfarenhet av Mac och MBP, flera modeller än bara min egen.

Jag har alltid hävdat att alla datorer har sina för och nackdelar och att folk ska köpa det de trivs med, man måste inte tycka Apples datorer är bäst, man måste inte köpa dem. Men vill och kan man köpa t ex en ny MBP så ska man få göra det utan att annat patrask sitter skriver en massa kränkande tillmälen i stors lass i inlägg fyllda med skit om Apples produkter och användare.

Nya MBP är på en rad punkter klart förbättrad mot föregående modell, har högre prestanda på ett flertal punkter, den har sina för och nackdelar den som alla andra laptops. Den kostar mycket pengar, men om det är dyrt eller inte är upp till var och en att bedöma utifrån sina egna förutsättningar. Men det är en mycket bra laptop för det den är tänkt för, precis som MBP alltid varit.

Jag siktar på att vad det lider köpa en ny MBP men skippa i9 för jagvhar helt enkelt inte sånt behov för den extra kraften att det är värt de extra pengarna, och satsar istället på 32GB och 1TB, och möjligen vassaste grafiken, och givetvis Space Grey då jag tycker den är jäkligt snygg
Citera
2018-08-09, 16:09
Medlem
Citat:
Du verkar besatt och desperat vilket gör dig till en obehaglig varelse. Som sagt det är slutdiskuterat tills du själv köper en Macbook 2018. Tills dess tänker jag inte läsa mer än första meningen av dina uppsatser då jag gärna diskuterar med folk som äger produkten tråden handlar om och har förstahandserfarenhet av produkten.

Ok, då är det tydligt att du inte har glest med vettiga argument, inte kan eller vill svara på de frågor jag ställer efter att ha läst dina påståenden, det verkar ju märkligt... Detta är trots allt inte bara en blogg utan ett diskussionsforum, där det är meningen att man ska diskutera, inte bara kasta fram påståenden sen ducka för alla frågor eller motargument....

Du säger dig ha haft ett flertal problem med din dator, en dator som knappast kan vara mer än ca en månad gammal, sett till när Apple faktiskt släppte nya MBP. Ändå har du inte kontaktat Apple om dina problem? Det vore det första jag gjorde, istället för att ”gråta ut” i en tråd på en forum...

Sätt inte stämplar på mig utifrån dina fantasier, om jag vore desperat skulle jag knappast sitta kolugn och mycket nöjd med en 9 år gammal MBP. Jag har dessutom över 30 års datorerfarenhet, mestadels Windows.

Jag kan köpa en ny MBP cash utan att blinka, den MBP jag ev siktar på kostar närmare 40K vilket är vad jag får i lön på 2 veckors jobb, efter skatt.
Men jag väntar lite mer för jag vill se fler seriösa omdömen tester och recensioner av nya MBP innan jag slår till. Helt enkelt för att jag ytterst sällan slår till direkt en produkt släpps, utan vill vänta för att se vilka omdömen den får efter lite tid.

Nya MBP har fått ett gott mottagande generellt sett, men det har surrats en hel del om märklig throttling vilket visade sig vara en miss av Apple, en bugg. Även när denna bugg var fixad så även om den blev betydligt snabbare vid vissa omständigheter så throttlas det en hel del än då på i9 i vissa situationer. Detta är dock mer eller mindre att förvänta och alla andra laptops med liknande mått/vikt uppvisar liknande scenario. Dell kan inte heller upphäva fysikens lagar för att nämna ett exempel

Nåt seriöst om att tangentbordet fortfarande skulle ha samma problem som tidigare, och i samma omfång, sernjag inte ett spår av i media. Det är helt enkelt fär tidigt än för att dra några sådana slutsatser.

Du påstår att kvaliteten skulle vara sämre för du har minsann redan fått några repor? Men dessa kan ju ha uppkommit av din ovarsamhet, vilket kan ske första dagen eller om flera år. Underlaget för dig att dra den slutsats du för är ju synnerligen bristfällig, ändå drar du den slutsatsen, vilket för mig ter sig synnerligen naivt och oseriöst.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-08-09 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in