2018-08-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Tycker du att de verkar ha gjort det? De har skjutit innan de tagit reda på någonting, och det kunde kanske vara motiverat om det var ett överhängande terrorhot, men inte riktigt i det här fallet. De har dessutom visat sig ha totalt tunnelseende, personer med relevant info har fått vapen mot sig och inte blivit lyssnade på.

OM Eric riktade sin leksakspistol mot poliserna så anser jag att polisen agerade rätt.
Detta är inte första gången polisen rykt ut pga leksakspistoler. Tidigare fall så har de kommunicerat med personerna ifråga och de har tillslut släppt vapnet. Vid varje fall har de skickat ut flera patruller för att möta dessa leksaksvapen, de har t.o.m skickat ut helikopter.
Detta va inget terrorhot men de agerade som vanligt vid väpnat hot.

Sen har vi ett vittne som sagt att de skrek till honom att släppa vapnet flera gånger. Läs:
"jag hör att polisen skriker flera, flera gånger: "släpp vapnet, släpp vapnet" och sedan hörs ett skott. Sedan är det tyst ett par sekunder och sedan låter det "ratatatatata" av en massa skott, berättar Anniqa Lindberg."

https://www.svd.se/vittne-tog-bild-pa-20-aringens-leksaksgevar
Citera
2018-08-07, 17:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Du läser för fort och för slarvigt.
Min uppfattning är att poliserna agerade på utdaterade uppgifter.
Annan person i tråden föreslog att det kanske kunde handla om att polisen misstänkte en situation liknade en skolskjutning ( min översättning av hans scenario-massaker). Jag höll den inte för trolig dock möjlig.

Väldigt osannolikt med skolskjutning eller liknaden i Vasastan den tiden på dygnet, dels för att det inte finns några öppna skolor eller elever på skolor nu, och dels för att det knappast finns några folksamlingar att tala om vid den tiden på dygnet.

Att tänka sig ett Utöya i Vasastan aktuell tidpunkt är befängt.

Lägg därtill att det är osannolikt att någon med onda avsikter knallar runt i Vasastan och visar upp sitt vapen innan hen börjar massmörda.

De allra flesta människor sover i låsta bostäder, så skadeutfallet torde ha blivit ganska blygsamt även om Eric med ett skarpt vapen hade löpt amok på Vasastans gator och torg.

Det finns mängder med flyktvägar, skottlossning hörs, folk hinner reagera och fly, sätta sig i säkerhet, larma polisen osv.
Citera
2018-08-07, 17:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Ja. Jag säger inte emot dig. Säger bara att man via PDV medvetet söker upp gärningsman. Inte sagt att andra befogenheter gäller. Nödvärn eller laga befogenhet gäller fortfarande.

I detta fall så har vi ett vittne som även är vän till familjen som hade sin balkong ovanför platsen han sköts på. Hon säger alltså att de skrek först.

" Jag är vaken på natten för jag sitter och läser när jag hör att polisen skriker flera, flera gånger: "släpp vapnet, släpp vapnet" och sedan hörs ett skott. Sedan är det tyst ett par sekunder och sedan låter det "ratatatatata" av en massa skott, berättar Anniqa Lindberg."

https://www.svd.se/vittne-tog-bild-pa-20-aringens-leksaksgevar

Det där får inte bli en regel....

Han skjuter ju inte mot dem heller.

Det är för tragiskt.

Det kan ju bara vara helt färska poliser som beter sig så.
Citera
2018-08-07, 17:28
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Även om dom inkompetenta poliserna missade att Eric hade Downs syndrom och uppträdde som ett barn, missade att han bar på ett leksaksvapen, fanns ju ingen anledning att konfrontera personen ifråga. Personen ifråga hade inte skjutit mot någon, inte hotat någon och någon annan person kan inte kännts sig hotad eftersom det inte fanns någon i närheten på en innergård i Vasastaden kl 03.38 en sommarmorgon i augusti.

VARFÖR backar man inte i det läget och skaffar sig mer information om det uppkomna läget? Det hade kanske visat sig att det var värre än befarat eller kanske Eric hade visat sig och man kunde konstatera att det var ett barn i en mans kropp som bara ville leka.

Poliserna ifråga säger att det uppkom en hotfull situation och dom kände sig hotade till den grad att dom var tvungna att skjuta verkanseld och därigenom skuta Eric till döds. Men den hotfulla situationen uppstår ju enbart därför att dom inkompetenta poliserna konfronterar honom och dom missuppfattar hela situationen med Erics lek. Grundregeln måste ju alltid vara att lösa alla uppkommna situationer med så lite våld som möjligt. Här har man misslyckats kapitalt.

Vad hade du ansett om polisen agerande om gärningsmannen istället för att vara Downs Eric var Pundar Per som tagit fram sin gamla pistol?

Pundar Per skjuter sedan din brorsa tidningsbudet när han cyklar fram för att leverera tidningen medans polisen står och försöker få grep om situationen några kvarter bort efter att man backar undan för att skaffa sig mer information.

Vad hade du tyckt om det agerandet som resulterade i din "brors" död och vad tror du pressen hade skrivit?

"POLISEN LÄT BEVÄPNAD PUNDARE LÖPA FRITT PÅ GATAN, TIDNINGSBUD BÖD"

"TIDNINGSBUDETS BROR KOMMENTERAR I EXPRESSEN: POLISENS AGERANDE ÄR EN SKAM"
Citera
2018-08-07, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Låter som ett typ "utbildningsexempel" på hur det går till när man konfronterar en beväpnad motståndare som istället för att släppa vapnet och lyda order agerar på ett sådant sett som får polisen att tro att hans avsikt är att verka mot gruppen.

Min teori är just det, verbal konfrontation med beväpnad gärningsmän som antingen inte reagerar på verbala kommandon eller agerar irrationellt.

En polis skjuter varningsskott antagligen på grund av utebliven respons från den beväpnade gräningsmannen att lyda order.

Varningsskottet får inte avsedd effekt utan den beväpnade gärningsmanen börjar kort därefter antagligen ett vad poliserna tror är ett angrepp eller förberedelse till angrepp varvid han genast bekämpas.

Har vi ett varningsskott så kvarstår 3 x dubbelskott vilket i princip är standard.
Tyvärr har polisen börjat med att bära sina vapen med slackad hane i hölstren och patron i loppet.

Polisens vapen är i min mening ytterst olämpliga för detta då kraften det krävs för att avfyra skott ett är mångdubbelt högre än för efterföljande skott.

Att bära vapnet med patron i loppet är en självklarhet men då får man upphandla lämpliga vapen.

Skönt med någon som håller med

Men angående vapnen, som någon skrev innan finns det flera säkringar på polisens vapen. Dock ingen vanlig manuell säkring som på "normala" vapen. Man måste tex hålla i pistolgreppet för att kunna skjuta och liknande.
Lite of topic men hur skulle ett lämpligare vapen se ut? En standard glock?
Citera
2018-08-07, 17:29
Medlem
Citat:
Visst adressen kan säkert ha bidragit till en ökad puls hos poliserna. Man vet dock inte vad som är sagt. Hade poliserna som kom dit fått reda på att det tidigare fanns en historik vid denna adress? Kan dessa poliser tidigare rykt ut till denna adress? Kan dessa poliser bara fått reda på att det fanns en troligtvis beväpnad person på platsen? Det har hänt tidigare att man rykt ut med helikopter och flera polisbilar för att sedan upptäcka att larmet gäller barn med leksakspistoler. En beväpnad person reagerar alltid polisen starkt emot.

Ärligt talat tror inte att adressen påverkat deras initiala beteende. De hade inte agerat annorlunda om larmet kom från huset bredvid. Fortfarande gällde larmet en person med ett pistolliknande föremål.

Du har följt den här tråden intensivt och du har missat att regionspolischefen Ulf Johansson har berättat att deras dator flaggade adressen då larmet kom in. Och att de tog detta på stort allvar och styrde dit 3 polisbilar och insatsstyrkan. Så ärligt talat jag vet inte om du är riktigt ärlig. Läs Expressen vet jag. De har bra genomgångar om larmet, flaggningen etc.
Citera
2018-08-07, 17:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Du skrev "Kontext blir alltså, storma in och skjut för att döda direkt, säkra upp får du göra senare...."
Det är inte så att polisen är en ny dödspatrull. Det är det jag kommenterade. Kan du förklara va du menade med det stycket?

Sen varför alla påhopp? Kan det va så att du förvrider också? Jag har inte för avsikt att förvrida någons meningar. Jag vill argumentera och förstå. Ber om ursäkt om någon uppfattar det som så.

Du kan förövrigt vara lugn. Försvarsmakten har låtit mig hantera skjutvapen och diverse fordon i flera år. Jag är tydligen tillräckligt frisk för det

Försvarsmakten har rimligen inte låtit ditt anonyma nick på fb göra någonting alls. Dessutom är jag inte hundra på att de uppskattar att du påstår det.
Citera
2018-08-07, 17:33
Medlem
Citat:
Visst adressen kan säkert ha bidragit till en ökad puls hos poliserna. Man vet dock inte vad som är sagt. Hade poliserna som kom dit fått reda på att det tidigare fanns en historik vid denna adress? Kan dessa poliser tidigare rykt ut till denna adress? Kan dessa poliser bara fått reda på att det fanns en troligtvis beväpnad person på platsen? Det har hänt tidigare att man rykt ut med helikopter och flera polisbilar för att sedan upptäcka att larmet gäller barn med leksakspistoler. En beväpnad person reagerar alltid polisen starkt emot.

Ärligt talat tror inte att adressen påverkat deras initiala beteende. De hade inte agerat annorlunda om larmet kom från huset bredvid. Fortfarande gällde larmet en person med ett pistolliknande föremål.

Här tror vi olika du och jag lol.
Jag tror att de tre första poliserna åkte dit med hjärtat i halsgropen och ett "nu gäller det" ekandes i huvudet. Jag tror att de uppmanades att vara xtremt vaksamma på situationen. De var varnade för fara.

Till skillnad mot om de fått information som beskrev den faktiska situationen "okänd person med misstänkt vapen". En sådan info gör dig förvisso också vaksam, men inte på samma sätt. En sådan info ger dig ett fågelperspektiv. Du gör allt för att samla in så mycket information på så kort tid som möjligt. Jag tror att de hade hunnit observera att Eric inte utgjorde ett reellt hot.
Men, jag kan ju bara anta.
Det viktiga nu är ju att försöka hitta vad som gick fel. Vem/vilka som bär ansvaret, och se till att samma misstag inte upprepas igen.
Citera
2018-08-07, 17:34
Medlem
negrofobens avatar
Oavsett vad alla polishatare sitter och drömmer om så kommer inte de som sköt att åtalas för något.
Allt har gått enligt handboken. Lägg ner ert tramsande ni gör bara bort er med ert svammel.
Citera
2018-08-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det där får inte bli en regel....

Han skjuter ju inte mot dem heller.

Det är för tragiskt.

Det kan ju bara vara helt färska poliser som beter sig så.

Det kommer/är regel när man har pågende dödligt våld, som masskjutning tex.
Får polisen larm om misstänkt beväpnad person kommer de skicka flera poliser till platsen, även om det visar sig vara barn med leksaksvapen. Man chansar inte.

Om han sköt eller inte spelar ingen roll, inte heller om vapnet va riktigt eller ej. Det kallas putativt nödvärn. Om du upplever att du är hotad till livet så får du agera i nödvärn. Om person A skämtar att han ska döda person B men person B uppfattar det som ett skarpt hot, då får person B försvara sig.

Det är tragiskt!

Alla poliser har rätt till nödvärn.
Citera
2018-08-07, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Tyvärr har polisen börjat med att bära sina vapen med slackad hane i hölstren och patron i loppet.

Polisens vapen är i min mening ytterst olämpliga för detta då kraften det krävs för att avfyra skott ett är mångdubbelt högre än för efterföljande skott.

Att bära vapnet med patron i loppet är en självklarhet men då får man upphandla lämpliga vapen.
Du behöver inte dra första skottet i double action, det räcker att spänna upp hanen med tummen så är det single action-tryck igen. Jag skulle snarare hävda att P226 är så nära ett perfekt polisvapen som man kan komma. Ett litet smidigt rödpunktssikte hade förstås inte skadat, men då får det köpas in nya hölster också.
Citera
2018-08-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Du har följt den här tråden intensivt och du har missat att regionspolischefen Ulf Johansson har berättat att deras dator flaggade adressen då larmet kom in. Och att de tog detta på stort allvar och styrde dit 3 polisbilar och insatsstyrkan. Så ärligt talat jag vet inte om du är riktigt ärlig. Läs Expressen vet jag. De har bra genomgångar om larmet, flaggningen etc.

Förlåt. Jag missade det uttalandet.
Frågan är dock om poliserna på plats fick den informationen också. Du får gärna berätta om så va fallet. Vet vi om poliserna som åkte dit kände till historiken på den adressen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in