Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-15, 19:40
  #25
Medlem
Den enskilt viktigaste saken man kan göra är att avstå från att använda bil. Det finns inget som har mer effekt. Sen får vi inte driva en politik som kräver befolkningsökning, så avstå från Socialdemokrater och liknande.

Men vem bryr sig egentligen om klimatet? Ekonomin är en så mycket viktigare fråga. Att få färre krig och uppror i världen borde vara så mycket viktigare.
Citera
2017-09-18, 05:40
  #26
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Sluta åk bil, cykla eller åk kollektivt dit ni ska istället, flyg mindre, Åk inte moped. Alla dessa fabriker kan ha öppet en kortare tid för att förhindra miljöutsläpp i onödan.

Det finns mycket man kan göra åt saken.
Citera
2017-09-18, 20:24
  #27
Medlem
Lite förvånad över att följande insändare i dagens DN tas in:
"Bästa valet för miljön är att skaffa färre barn"
Insändaren skriver förutom beräkning av koldioxidutsläpp: "Att en regering skulle ta kontroll över vad du gör med din kropp kan aldrig vara ett alternativ [...]"
Jag tycker visst att en regering kan ta en viss kontroll. Tex barnbidrag till högst två barn. Eller till varje man/kvinna, som genomgår sterilisering en viss ekonomisk ersättning. Inga barn, ett barn, två barn = x antal kronor.
Adoption/fosterföräldrar (med ekonomisk kompensation) kan ju då vara en möjlighet för de som önskar en större familj.
http://dagens.dn.se/#reader/51636/1/2109109866
Citera
2017-09-19, 17:58
  #28
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViolaDoris
Lite förvånad över att följande insändare i dagens DN tas in:
"Bästa valet för miljön är att skaffa färre barn"
Uppenbart en radikal nazist-rasistisk anti-muslim! SÄPO har säkert redan uppmärksammats på denna farliga Breivik-kandidat.
Citera
2018-05-09, 18:53
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViolaDoris
1. Skaffa inte barn. Världen behöver inte att varje fertil person skaffar barn. Tänk själv, i Sverige: Du har inga barn eller du har en familj med två, tre eller fem barn. Vem förbrukar mest av jordens resurser?

Vill lägga till ett tips: Ge ett bidrag på säg 25.000 kr i landets valuta till varje man som genomgår vasektomi!
Citera
2018-05-17, 10:24
  #30
Medlem
Igni-ferroques avatar
Kör ej bil.
Undviker flyg om det finns något annat alternativ.
Propagerar för kärnkraft och ny grön energi när tillfälle ges.
Röstar inte på partier som är emot kärnkraft.
Citera
2018-08-01, 23:57
  #31
Medlem
bat171s avatar
2018 inföll Overshoot day 1 augusti.

https://www.aktuellhallbarhet.se/ida...overshoot-day/
Citera
2018-08-07, 16:52
  #32
Medlem
mryangs avatar
- Cyklar
- Äter till 90% närodlad musli med närproducerad mjölk
- Bor och sover på kontoret
- Allt jag äger får plats på ungefär 2 EU-pall då jag inte äger en möbel förutom skrivbord och stol. T.ex äger jag 1 skål, 1 tallrik, 1 sked som också är en kombinerad gaffel o kniv.
- Jag tvättar mina kläder i samband med duschen
- Jag har på mig mestadels samma kläder med 3 ombyten året om.
- Undviker allt djurproducerat. Ibland "går" det inte - t.ex är mina hörlurar i lammskinn - dock köpte jag dem på second hand. Min kreditkortshållare är av något skinn... men den är 15 år gammal.
- Köper till 95% i andra hand - även kläder såsom byxor, jackor, shorts och skor.
- Källsorterar allt till återvinning direkt dagligen (passerar återvinningsstationen på väg till gymmet)
- Köper aldrig en tidning
- Jag tar med mig egen plastburk när jag handlar hämtmat (mestadels)
- Jag köper aldrig en plastkasse - bär allt i ryggsäck
- Sover med minimalt med värme även på vintern.

Det kan låta spartanskt men jag känner att jag lever normalt - gör normala saker och har normala intressen. Men nu ser man givetvis andra människor på ett annat sätt - alla dessa sjukliga varor på ICA som folk köper och jag skrattar och ler inombords. Samma sak med människor som sitter i bilköer. Bara föreställer mig livskvalitén. Statushetsen... ja, det är mycket man ser idag som man förut själv var en del av.

Nästa steg är skogen, men det känns inte lockande just nu då jag provat att sova i bil och tält några säsonger och känner mig färdig där.
Citera
2018-08-08, 09:23
  #33
Medlem
Hexen666s avatar
Kör mycket bil och försöker göra min del i att komma upp till 600ppm CO2. Mycket bra för växtlighet och för planeten!

Källsorterar, odlar lite själv, köper lokalproducerat.
Citera
2018-08-19, 18:20
  #34
Medlem
gibons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
Den enskilt viktigaste saken man kan göra är att avstå från att använda bil. Det finns inget som har mer effekt. Sen får vi inte driva en politik som kräver befolkningsökning, så avstå från Socialdemokrater och liknande.

Men vem bryr sig egentligen om klimatet? Ekonomin är en så mycket viktigare fråga. Att få färre krig och uppror i världen borde vara så mycket viktigare.

Ekonomi och klimat hänger ihop, om man bara fixar en god ekonomi och skiter i klimatet får man automatiskt konflikter, uppror som sedan (ev. om inget görs åt saken) kommer att leda till krig och slutligen en enorm mängd klimatflyktingar.

Och vad menar du egentligen? För att kunna odla mat och dricka friskt vatten behövs ju ett bra klimat, vill du inte kunna äta och dricka?

.................................................. ....

Jag sitter rätt mycket hemma och glor på film, serier, internet... jag skulle kunna släcka ner skiten och gå utanför dörren oftare, typ ut i naturen men jag bor i eslöv... annars äter jag drygt 70% vegetariskt, äger ingen bil och är inte någon bra shoppoholic, så jag antar att oddsen ändå jämnar ut sig?
Citera
2018-08-20, 00:26
  #35
Medlem
boqpods avatar
Människan är i grunden ett rovdjur och hur mycket vi än försöker och vill kommer detta faktum aldrig försvinna.

Befolkningsökningen är omöjlig att stoppa och oavsätt om ALLA levde på ett ”klimatsmart” sätt så räcker inte jorden till. Visst ger vi mänskligheten förutsättningar att kunnna leva längre på resurserna som finns, men det finns en gräns. För eller senare är vi där.

Människan kommer få leva med konsekvenserna av vår materiella och industriella utveckling. Ingen vill göra avkall, alla vill ha det bättre. Någonstans tar jordens resurser slut. Så enkelt är det. Oavsätt om man skickar röksignaler eller SMS tillvarans. Spelar ingen roll hur mycket vi än återvinner, sparar på vattnet, slutar med fossila bränslen och så vidare. Allt detta är bara konstgjord andning och människan kommer aldrig hitta en balans där våra behov kan tillfredsställas av det som jorden kan ge oss för all framtid. Resurserna räcker inte till och kommer aldrig att göra det. Just nu ja, i 10 år till, 50 år till? Men knappast för evigt.
Människorna är för många och våra konstruerade behov för stora.

Vi kommer aldrig kunna rädda jorden från klimatförändringar (oavsätt om vi skapat dem eller ej). Mänskligheten tar död på sig själv men jorden kommer överleva oss. Vi tar död på den jord vi skapades på. Men den kommer finnas i olika skepnader med eller utan människor tills den dagen det smäller ordentligt och allt blir stoft.

Ska jag ha dåligt samvete för att jag skiter i att källsortera? Ska jag ha dåligt samvete för att jag slösar med olja? Ska jag ha dåligt samvete för att jag förbrukar enorma mänger el?
Absolut inte.

Det är för sent att rädda jorden. Det var för sent redan samma dag som den första människan satte sin fot här.
Citera
2018-08-20, 00:35
  #36
Medlem
- Hoppade över utlandsresan i år (även fast mina föräldrar bjöd mig)
- Tar kollektivtrafiken överallt
- Äter alltid vegetarisk lunch (om inte mina klimatförnekande föräldrar lagar...)
- Sorterar kuvert och återvinningspapper
- Slänger aldrig skärp på marken, inte ens tuggummi
- Tränar inte för att jag avger koldioxid när jag andas mer (försöker intala mig själv att det är anledningen jag hahah)
- Köper alltid närproducerat om det är möjligt.
- Om jag köper kött. Aldrig utländskt. Never.

Kommer inte på mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback