2018-08-07, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Korkat att koden står lättillgängligt, vitsen är ju att de boende inte skall kunna gå ut själva för deras egen säkerhet.
Ja, kanske det men det finns inget annat, lagligt sätt än att göra på det sättet. ;am får inte låsa in dementa boende.
Citera
2018-08-07, 16:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Detta är nog det mest rimliga du sagt
Men ska befälet lastas för att den misstänkte ifråga agera irrationellt? Ska man då alltid lägga skulden på polisen vid varje suicide by cop?

Det här var inget s-b-c. Kunde föstås ha varit.

Polisen ska i alla händelser söka varje möjlighet att lösa situationen utan att behöva skjuta. Ssk på denna tid och plats och efter den typ av larm man fått in.

Man löser inte en ordningsfråga med eldgivning. Där det kan undvikas.

Om det speglar en tanklöshet så bör det vara befälet på plats som bär ansvaret.

Man får väl lov att bestämma sig lite sådär taktiskt överlag innan man rusar in om vapnet är skarpladdat eller inte, eller en leksak. Om det är någon som vill ta livet av sig, eller inte. Och hur man går tillväga vid ena eller andra eventualiteten.

S-c-b hade ju i mina ögon inte varit mycket lustigare än det som nu skedde. Även det går ju komma tillrätta med, vanligen. Personen vill ju sällan skada så många andra än sig själv.

Det är ju ohyggligt synd att inte den som ringde larmtjänst kunde förklara lite närmare vad för filur som visat sitt vapen. Eller att larmtjänst kunde lirkat lite mer ur personen.

Men även vid ett s-c-b så hade ju resultatet blivit exakt detsamma, får man förmoda, och närmsta befäl ligger ju närmast till hands att utkräva ansvar av. För det hade varit ett misslyckande i mina ögon.
Citera
2018-08-07, 16:07
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, kanske det men det finns inget annat, lagligt sätt än att göra på det sättet. ;am får inte låsa in dementa boende.

Jag vet inte vad lagen säger men jag har en släkting på demensboende och den avdelningen är låst, ingen får gå ut själv.
Citera
2018-08-07, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Då har det klarnat lite till...piketen i fråga har alltså genomgått en PDV-utbildning

Eric klassades som PDV (Pågående dödligt våld), här lite info i polisens "nya" strategi:
https://www.vn.se/article/polisen-absolut-battre-forberedda/
https://www.facebook.com/Polisen.Huddinge/posts/983246381713658

Kontext blir alltså, storma in och skjut för att döda direkt, säkra upp får du göra senare....
Det är bara några detaljer, vittnet/personen som larmade om en pistolbeväpnad "galning" verkar inte existera, vi har fått 2-3 exempel som alla avförts genom MSM, senast bruden med sitt tokiga X.
Utbildningen är hämtad från USA liksom nämnda ammunition som expanderar i kroppen.
3 hål i väggen +cykelfälg+fönster i huvudhöjd och ett träd med avskalad bark påvisar att det är o.k att i princip tömma ett mag på 15 kulor typ spraycan.

Det här betyder då också att vi kan skippa problemet med det saknade vittnet, det kan alltså räcka med att någon polis ser något skumt i någon av stadens tv-kameror för att piketen kan rycka ut på en "PDV" och brassa loss i bästa Clintan style, fast det har dom inte vågat säga än-men det lär komma....

Det förklara också varför dom inte kör samma strategi i någon förort med stora gäng som härjar, skulle dom köra PDV där, lär det garanterat bli handgranater och AK-47r som svarar tillbaka vilket polisens skyddsvästar inte klarar av.

Citat:
Strategin för PDV är att säkra eller störa misstänkt gärningsman. I detta fall säger också vittnen att de skrek upprepade gånger att han skulle släppa vapnet.
Sluta få det till att man skjuter utan att fråga och med avsikt att döda.

Tack för facebook länken absolut-justice. Det finns i kommentarer en uppgift som jag inte har hittat någon annanstans som är rätt så intressant. Men sinmandt oavsett vilken situation de befinner sig i så gäller samma regler för att använda någon form av våld. Dvs skrika att man ska släppa vapnet skjuta varningsskott vilket vittnen har bekräftat att poliserna har gjort i detta fall.

Men den intressanta kommentaren som är följande från en polis.

Citat:
Man pratar om ett snitt, vid liknande situationer, på en dödad per minut. Bara av det så förstår man hur bråttom det är, det finns inte tid att vänta in andra typer av enheter.
Citera
2018-08-07, 16:15
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Strategin för PDV är att säkra eller störa misstänkt gärningsman. I detta fall säger också vittnen att de skrek upprepade gånger att han skulle släppa vapnet.
Sluta få det till att man skjuter utan att fråga och med avsikt att döda.

Bullshit.
Nu förvrider du ett inlägg igen. Du är fan trådens största troll med runt 100 inlägg i ärendet.
Tittar man på tidigare inlägg i andra ämnen framkommer det klart att du har några skruvar lösa, därför är den en gåta hur fan du kunde bli insläppt på en skjutbana och leka med en skarp sig-sauer vilken du vurmar så mycket för. Sen tar du folks uttalandet och vrider till eget tycke.

Eftersom jag själv råkar ha fått utbildning för länge sedan på just siggen vid utlandsvistelse, har jag viss kännedom om grejorna, och det är inte "ballt" att knata runt med en jävla kanon så stick till din skjutbana och stanna där eller besök S:t Görans psykakut.

Vad gäller PDV i sig självt är det ett rent självmord på poliskåren när dom saknar adekvat fungerande interninfo som inte fungerar, frågan är hur många fuckups till som kommer att ske på grund av taskig rakel-dålig uppföljning av häktade, vilka som sitter inne och vilka som är på rymmen etc.
Senast redigerad av absolut-justice 2018-08-07 kl. 16:18.
Citera
2018-08-07, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det här var inget s-b-c. Kunde föstås ha varit.

Polisen ska i alla händelser söka varje möjlighet att lösa situationen utan att behöva skjuta. Ssk på denna tid och plats och efter den typ av larm man fått in.

Man löser inte en ordningsfråga med eldgivning. Där det kan undvikas.

Om det speglar en tanklöshet så bör det vara befälet på plats som bär ansvaret.

Man får väl lov att bestämma sig lite sådär taktiskt överlag innan man rusar in om vapnet är skarpladdat eller inte, eller en leksak. Om det är någon som vill ta livet av sig, eller inte. Och hur man går tillväga vid ena eller andra eventualiteten.

S-c-b hade ju i mina ögon inte varit mycket lustigare än det som nu skedde. Även det går ju komma tillrätta med, vanligen. Personen vill ju sällan skada så många andra än sig själv.

Det är ju ohyggligt synd att inte den som ringde larmtjänst kunde förklara lite närmare vad för filur som visat sitt vapen. Eller att larmtjänst kunde lirkat lite mer ur personen.

Men även vid ett s-c-b så hade ju resultatet blivit exakt detsamma, får man förmoda, och närmsta befäl ligger ju närmast till hands att utkräva ansvar av. För det hade varit ett misslyckande i mina ögon.

(1)Va detta en ordningsfråga? (2)Är det inte större sannolikhet att det va nödvärn som fick poliserna att skjuta?

(3)Ska man bestämma innan man rusar in om vapnet är riktigt eller ej? Det är nog det farligaste man kan göra. (4)Varför inte gå in i situationen med öppet sinne och börja med kommunikation? Det är ju det polisen gjorde. Det gick in och började kommunicera men kommunikationen fungerade inte från Erics sida.

(5) Polisen ska alltså lastas för en annan persons handling(s-b-c)? (6)Om någon attackerar mig på stan är det väl inte mitt fel att jag slår tillbaka?
Citera
2018-08-07, 16:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Polisen kommer att ta allvarligt på om man får larm om ett vapen. Om du är en "kuf" så är det ju desto allvarligare. Men vet ju inte vad en sådan person ska göra.

För er som inte har förstått Polisen problem med leksaksvapen så ta och läsa denna artikel. 2015 så fick Polisen skjuta ett varningsskott pga av ett tonåring vägrade släppa sin leksakspistol på polisens uppmaning.

https://www.metro.se/artikel/ser-du-vilket-vapen-som-%C3%A4r-%C3%A4kta-det-kan-knappt-polisen-xr

Här är ytterligare ett exempel på att Polisen tar det på allvar om någon larmar om man går omkring med vapen. Som senare visade sig vara en leksak.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/stort-polisp%C3%A5drag-efter-falskt-vapenlarm-1.4806664

Tja, men det är ju otroligt att ”kufen” vore relaterad till hotet mot exflickvännen, som polisen först hänvisade till. Och det vore otroligt att ”kufen” vore en överlagd terrorist, massmördare eller skolskjutare eller rånare som därmed röjde sig och sina planer.

Det hela talar ju då mest för en suicide-by-cop-figur som vill ha polisen dit. Eller någon vimsig eller berusad som inte riktigt förstår konsekvensen av sina handlingar (att visa ett vapen). Dessa figurer är ju dock mer sällsynt allmänfarliga, och mer sällskapssökande och självdestruktiva. Som regel, är kanske bäst att tillägga. De bör tas om hand, inte skjutas ner.

Det finns inte så många kriminella figurer som går och visar upp sitt vapen för folk, då blir de ju hindrade i sitt värv och åker fast eller blir skjutna.

Så det måste ju röra sig om nån som inte har alla hästar hemma. Och som inte bör skjutas.
Citera
2018-08-07, 16:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tack för facebook länken absolut-justice. Det finns i kommentarer en uppgift som jag inte har hittat någon annanstans som är rätt så intressant. Men sinmandt oavsett vilken situation de befinner sig i så gäller samma regler för att använda någon form av våld. Dvs skrika att man ska släppa vapnet skjuta varningsskott vilket vittnen har bekräftat att poliserna har gjort i detta fall.

Men den intressanta kommentaren som är följande från en polis.

Det där sista är ju helt jävla befängt. Skulle det gälla detta ärende? Du måste skämta.
Citera
2018-08-07, 16:25
Medlem
Citat:
Men sinmandt oavsett vilken situation de befinner sig i så gäller samma regler för att använda någon form av våld. Dvs skrika att man ska släppa vapnet skjuta varningsskott vilket vittnen har bekräftat att poliserna har gjort i detta fall.

Ja. Jag säger inte emot dig. Säger bara att man via PDV medvetet söker upp gärningsman. Inte sagt att andra befogenheter gäller. Nödvärn eller laga befogenhet gäller fortfarande.

I detta fall så har vi ett vittne som även är vän till familjen som hade sin balkong ovanför platsen han sköts på. Hon säger alltså att de skrek först.

" Jag är vaken på natten för jag sitter och läser när jag hör att polisen skriker flera, flera gånger: "släpp vapnet, släpp vapnet" och sedan hörs ett skott. Sedan är det tyst ett par sekunder och sedan låter det "ratatatatata" av en massa skott, berättar Anniqa Lindberg."

https://www.svd.se/vittne-tog-bild-pa-20-aringens-leksaksgevar
Citera
2018-08-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Du har en övertro på polismäns moraliska kompass. Jag garanterar att de som gjort detta sover mycket gott om nätterna för deras ledning har redan klappar dem på axeln och trösta. Nä, vad dessa tre skall syssla med resten av sitt polisliv är att aktivt skjuta av kriminellt stödjer i kaosområden. Först då kanske de har betalt sin moraliska skuld.

Du verkar veta hur dessa poliser känner och vilken moralisk kompass dom har. Kan du berätta mer om dom, och poliser i allmänhet efter som du kan garantera olika saker om dom.
Citera
2018-08-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Bullshit.
Nu förvrider du ett inlägg igen. Du är fan trådens största troll med runt 100 inlägg i ärendet.
Tittar man på tidigare inlägg i andra ämnen framkommer det klart att du har några skruvar lösa, därför är den en gåta hur fan du kunde bli insläppt på en skjutbana och leka med en skarp sig-sauer vilken du vurmar så mycket för. Sen tar du folks uttalandet och vrider till eget tycke.

Eftersom jag själv råkar ha fått utbildning för länge sedan på just siggen vid utlandsvistelse, har jag viss kännedom om grejorna, och det är inte "ballt" att knata runt med en jävla kanon så stick till din skjutbana och stanna där eller besök S:t Görans psykakut.

Vad gäller PDV i sig självt är det ett rent självmord på poliskåren när dom saknar adekvat fungerande interninfo som inte fungerar, frågan är hur många fuckups till som kommer att ske på grund av taskig rakel-dålig uppföljning av häktade, vilka som sitter inne och vilka som är på rymmen etc.

Du skrev "Kontext blir alltså, storma in och skjut för att döda direkt, säkra upp får du göra senare...."
Det är inte så att polisen är en ny dödspatrull. Det är det jag kommenterade. Kan du förklara va du menade med det stycket?

Sen varför alla påhopp? Kan det va så att du förvrider också? Jag har inte för avsikt att förvrida någons meningar. Jag vill argumentera och förstå. Ber om ursäkt om någon uppfattar det som så.

Du kan förövrigt vara lugn. Försvarsmakten har låtit mig hantera skjutvapen och diverse fordon i flera år. Jag är tydligen tillräckligt frisk för det
Senast redigerad av sinmandt 2018-08-07 kl. 16:49.
Citera
2018-08-07, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det där sista är ju helt jävla befängt. Skulle det gälla detta ärende? Du måste skämta.

Vi sitter med facit i hand. Det gjorde inte polisen när de tillkallades till platsen pga av det fanns en pistolbeväpnad man där.

Polisen vet inte vad han kommer att hitta på. De vet inte att det är världens snällaste Eric med downs syndrom. För dem kan det likaväl vara en ny Breivik när det åkte ut på larmet. Och skulle det vara en ny Breivik så är det bråttom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in