2018-08-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
SOL = Socialtjänstlagen
OK. Kan du precisera vilket lagrum som kan åberopas för att hålla folk inlåsta enligt SOL?
Citera
2018-08-07, 14:57
Avstängd
Om det hade varit terrorvarning hade man kunnat förstå det skedda: handla först, tänka sen. Men det var inte utgångspunkten. Den var ett relationsdrama. Det finns då ganska få ursäkter för polisens agerande, men hypotesen är att det är arga feministers hämnd. Klart oacceptabelt om man inte är en arg feminazist själv.
Citera
2018-08-07, 14:57
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ny på skiftet?

Poliserna ifråga menar du? Det skulle jag tro även om det inte räcker för att förklara ärthjärnornas vilda pangande.
Citera
2018-08-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Fetade: jag har på känn att vi borde komma dithän att hotet, när poliserna står där på gatan och spanar, snabbt är på väg att rinna ut. De kommer inte mötas av några skarpa vapen. Det gryr, det är tyst och varmt, den hotade kvinnan är inte så särskilt hotad och bor f.ö. på annan adress, vilket är logiskt då reellt hotade vittnen troligen flyttas på. Rättegången närmar sig dom, så alla vittnesuppgifter är avgivna, och exmaken själ sitter inne. Det är Vasastan och insatsstyrkan med morgonpigga kolleger rullar in vilket ögonblick som helst.

Massor med folk ligger och halvsover för öppna fönster. De som inte sover är skruttiga i huvudet av värme och sömnbrist och föreställer sig saker eller travar runt och leker med låtsasvapen. Barn gråter eller leker med lego. Det ljusnar snabbt. Sannolikheten att någon mördare som inte tyst redan förrättat sitt värv och försvunnit ska slå till närmar sig snabbt obefintlig.

Poliserna borde så sakteliga kanske ha anammat perspektivet att det är troligare att vi stöter på något dement eller berusat original eller uteliggare eller tiggare eller inbrottstjuv eller nattvandrare eller flasksamlare eller hemtjänstanställd eller uber-cykelbud eller prideturist eller föreningsjoursnickare eller hemförlovat institutionsbarn eller Googlemapsfotograf av ngt slag än värsta förbrytaren.

Det finns inte grund att gå in med någon förhöjd inställning att kanske behöva döda. Om nu polisen graderar sin intensitet därvidlag. Vilket man kanske bör försöka kunna göra. Utan att ge avkall på beredskapen att kunna skjuta. Det här är en ”ordningsärende”, inte ett pågående grovt brott.

Det är en sak att åka hem till gangstrar i radhus i förorten och spåra upp och skjuta i princip kända skummisar mitt i natten. Men en annan sak att gå lös på en lös uppgift om en siktad person med vapen i Vasastan, i begynnande dagsljus. Och agera på en sits som synbarligen inte har utvecklat sig till en händelse.

Därtill så borde personen i alla händelser inte betraktas som ett akut hot heller mot poliserna om inte personen blir trängd. Utan personen vill nog helst försvinna i lugn och ro. Vilket ändå ger en form av extra övertag eller manöverutrymme för polisen vid konfrontation.

Risken att behöva pröva sin utrustning mot skarp ammunition är låg. Dock är sköld eller ngn annan form av ”provokation” utom praktiskt skotthåll just därför ingen dum idé. Hellre än att rusa på individen utan annat kroppsskydd än tjänstevapnet.

I en relativt komplex miljö där det är svårt att komma tillräckligt nära inpå eller söka av.

Det var en fundering....

Låt oss gå tillbaka till de första artiklarna som skrevs om detta. Jag tar Aftonbladet som exempel och citerar ett stycke från den.

Citat:
Enligt uppgifter till Aftonbladet har en man visat en pistol för boende på den aktuella adressen, varefter polis har tillkallats. När polisen kommit fram till platsen har en hotfull situation uppstått, och polisen har då skjutit med så kallad verkanseld.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dALAo/polis-avlossade-skott-efter-hotfull-situation--man-dod

Så vi har ett vittne som inte bara har sett ett vapen utan har fått det uppvisat för sig. Det är väl självklart att polisen kommer att agera på det. Trots att så är det ju klockan 4 på natten så är det knappast ungar som är ute och leker.

Om de vid avsökning av området skulle se personen som har vapnet, eller något som liknar ett vapen kommer de att agera.

Men jag håller med dig om en sak. Om man läser den första artikeln så är detta ett ordningsärende. Att piketen skickades ut beror nog på informationen i deras system och sammankopplade anmälan med det.
Citera
2018-08-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Jag läste samma artikel som dig och reagerade på samma sak: de säkrade inte området innan de gick in. De gick in offensivt. Jag antar att de fått order om detta. Att det inte var deras eget initiativ. Men som sagt, ett antagande av mig.
Däremot drog jag inte din nästa slutsats, att de visste om att individen på gården var annan än känd våldsman.
Jag lutar åt att de agerade på utdaterad information.
Din slutsats är dock möjlig. Likaså skrämmande, för om de visste att det inte var tidigare våldsman utan trodde att en okänd gärningman skulle utföra en massaker, måste man fråga sig på vilka grunder då? Vad hade de som backade upp det antagandet?
Hur man än ser på det hela så har det skett en massa felaktiga antaganden på högre ort.

Det där med att säkra området köper jag inte. De hade fått larm om en person som visat upp ett pistolliknande föremål. De måste såklart kontrollera denne person och dennes uppsåt. Ska man då spärra av en plats man ska söka av? Tänk om han inte befann sig där? Då har man lagt tid och resurser på att säkra en plats i onödan. Man har då tappat handlingsutrymme.
Inget säger att de trodde att en massaker skulle ske. De vet inte vad som sker och måste då ta reda på vad som händer.

Man kan inte utesluta att något ska ske. Det enda man visste va att ett möjligtvis vapen va inblandat i centrala Stockholm. Hur tycker du polisen ska agera när de får ett liknande larm?
Citera
2018-08-07, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det tror jag inte. Vilken lag skulle reglera det du påstår, menar du?

Har du någon gång besökt ett demensboende? Dessa personer sitter inlåsta för sitt eget bästa.
Citera
2018-08-07, 15:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Jag läste samma artikel som dig och reagerade på samma sak: de säkrade inte området innan de gick in. De gick in offensivt. Jag antar att de fått order om detta. Att det inte var deras eget initiativ. Men som sagt, ett antagande av mig.
Däremot drog jag inte din nästa slutsats, att de visste om att individen på gården var annan än känd våldsman.
Jag lutar åt att de agerade på utdaterad information.
Din slutsats är dock möjlig. Likaså skrämmande, för om de visste att det inte var tidigare våldsman utan trodde att en okänd gärningman skulle utföra en massaker, måste man fråga sig på vilka grunder då? Vad hade de som backade upp det antagandet?
Hur man än ser på det hela så har det skett en massa felaktiga antaganden på högre ort.

Det första fetade är även min bild, om man kan formulera det så. Gården/huset är i praktiken för komplex och farlig att säkra för tre poliser, antar jag.

Skölden dyker väl inte upp förrän det hela är över. (Nyhetsbild).

Ja, man undrar hur de hoppade från det första larmet till det slutliga beslutet om insats. Om man såg ET och fick fel föreställning (eller om någon i ett fönster pekade i hans riktning), eller om man hade andra typer av underrättelser från tidigare om huset el ngt.
Citera
2018-08-07, 15:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Kan du precisera vilket lagrum som kan åberopas för att hålla folk inlåsta enligt SOL?

Vet ej vad det är för lagrum men det är biståndshandläggare som fattar beslutet.
Citera
2018-08-07, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Om det hade varit terrorvarning hade man kunnat förstå det skedda: handla först, tänka sen. Men det var inte utgångspunkten. Den var ett relationsdrama. Det finns då ganska få ursäkter för polisens agerande, men hypotesen är att det är arga feministers hämnd. Klart oacceptabelt om man inte är en arg feminazist själv.

Hur skulle polisen agerat?
Hur ska polisen göra nästa gång de får larm om en person med ett pistolliknande föremål? Ska de inte då söka upp denne person och tar reda på vem det är, vad han gör och om pistolen är riktig?
Citera
2018-08-07, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
SOL = Socialtjänstlagen
Ursäkta en okunnig, men vilka tillstånd innefattas av SOL ?
Citera
2018-08-07, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Förmyndarskap avskaffades 1989 och en förvaltare har inte rätt att stoppa Eric om han vill smita ut på natten. Det är bara tillåtet med ledsagare som skall förhindra att han blir skadad eller skjuten av polisen.

Möjligheten att omyndigförklaras togs bort 1989.

Numera kan man sättas under förvaltarskap som kan vara omfattande i varierande grad. Det närmaste man kan komma omyndigförklarad idag är om man är satt under totalt förvaltarskap, ren skandal om Eric inte var det och REN skandal att vi lever i ett sånt syltryggsland där man inte ens kan hålla rymningsbenägna utvecklingsstörda i stramare tyglar än så..
Citera
2018-08-07, 15:31
Medlem
Nya uppgifter

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1A516/polisen-jagade-man-som-satt-i-hakte-nar-eric-20-skots-ihjal

Citat ur artikeln:
"Eric Torell, 20, hade ett leksaksvapen i handen när han sköts till döds av polis i Vasastan, Stockholm.

Under insatsen jagade polisen en ”extremt farlig” våldsman som man misstänkte fanns i kvarteret.

Nu kan Aftonbladet avslöja att den aktuella mannen satt häktad på polishuset Kronoberg under insatsen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in