Citat:
Ursprungligen postat av
supermarioxxx
Malmö är inte så farligt som folk vill få det att låta som. Visst, det finns dåliga områden där jag aldrig skulle vilja bo eller röra mig i men säg en stad där det inte existerar med samma befolkningsmängd och storlek som Malmö?
Malmö är en jättefin stad med många parker och närhet till vatten och ett centrum fullt av bra butiker, restauranger och caféer.
Givetvis finns det finare områden där majoriteten som bor där är svenskar. Det har väl mer eller mindre blivit lite av ett gated community där invandrare med låg inkomst aldrig kommer kunna flytta in då ekonomin helt enkelt inte räcker till.
Med handen på hjärtat kan jag också hålla med om att jag tycker det förfärligt att se vissa människor inte ta sitt ansvar och vilja hjälpa till och bidra i det här landet. Istället utnyttjar man systemet, behöver inte lyfta ett finger och kan lägga hela dagarna på att umgås med sina barn.
Segregationen kommer bara att öka för det är ingen normal som vill blanda sig med dessa människor.
Ta detta som ett tankeexperiment. Kan du nämna någon stad i Europa med högre mord/capita än Malmö...?
Inte för att dessa siffror finns så där super-lätt-tillgängligt för alla städer, men av de städer jag sett siffror för under enskilda år (inklusive Paris, London, Moskva etc, mellan 1 - 3,5 mord / 100k invånare/år) så är Malmö värre.
Två stycken hade högre, Tirana i Albanien och Tallin (mellan 5-7 mord/100k invånare/år).
För en månad sedan, 7 Juli 2018, skrev SVT att hittills i år har 9st i Malmö mördats, ENBART med skjutvapen. Mord/drop där skjutvapen ej var inblandat vet jag ej...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/dodsskjutningar-i-malmo-okar-fler-an-pa-minst-sju-ar
Skulle denna halvårtrend fortsätta året ut, och vi antar för enkelhetens skull 300k invånare så talar vi om alltså om en mordkvot per 100k invånare och år på ca 6,0 och då
endast med skjutvapen.
Huvudstäderna runt om i Europa ligger oftast mellan 1-2, Stockholm/Göteborg brukar vara kring 1,3.
Visst, risken att man själv blir skjuten är så klart marginell. Men då dessa ofta sker mitt på gatorna, mitt på dagarna, helt offentligt, så är risken att du får
bevittna någon bli avrättad på gatan inte fullt så marginell som folk kanske föreställer sig. Vid det här laget har säkerligen flera hundra Malmöbor, kanske till och med i tusental, fått bevittna gangsteravrättningar i Malmö.
Sådant här sker liksom mitt bland turistrestaurangerna, helt i offentligheten framför småbarn...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2XvxE/man-knivskuren-pa-lilla-torg-i-malmo
Om jag utgår ifrån att den listan jag såg för några år sedan där väldigt många Europeiska städers mordkvoter var listade är mer eller mindre stabil för andra städer, samt att rådande årstrend fortsätter, ja då kan Malmö mycket väl formellt bli Europas mest mordbenägna stad per invånare...
I den listan var det i alla fall endast två städer över 4.0, Tallin och Tirana (cirka 5 och 7 respektive), ett fåtal städer mellan 3-4 och de allra flesta under 2.0.
Men visst, säkert mycket bättre än farligare städer i Sydamerika och dylikt, om det nu är där man vill lägga förväntningarna.
Att gå från svensk idyll till Europas farligaste stad är emellertid något jag själv som Malmöbo betraktar som ett problem... Ett stort jävla problem.