2018-08-07, 11:26
Medlem
Efter Expressens rapportering kan vi nu konstatera att inaktuella uppgifter i polisens datorer har lett till en oskyldig downies död. Datorn skickade iväg hela kavalleriet till en gammal adress på jakt efter en kvinnomisshandlare som satt bakom lås och bom.

Idag har Expressen en artikel om en starkt kritisk studie om polisen. De har 200 kommunikatörer, lika många som hela SvDs redaktion. Vad tycker ni om deras kommunikation i fallet downie down, oooops we did it again? Hade det inte varit bättre att försöka se till att datastödet har aktuella uppgifter än att försöka mörka och vilseleda som nu? Polisen kan inte ens ta emot anmälningar i bildform har jag hört. Alla bär med sig kameratelefoner idag. Polisen skulle få en bättre uppfattning om vad frågan handlar om om anmälaren kunde skicka en bild.

Stefan Holgersson, som är både polis och polisforskare, konstaterar i en ny studie: "Polismyndigheten är till stora delar inriktad på att försvara och stärka sitt varumärke snarare än att försöka förbättra verksamheten".

https://www.expressen.se/ledare/hellre-en-radiobil-an-200-kommunikatorer/
Citera
2018-08-07, 11:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Wheeee! Är det redan vinter och skridskon den slinter?

I skrivande stund finns det femtielva myndiga utvecklingsstörda som bor hos sina föräldrar och som inte är rymningsbenägna för fem öre. Det finns även femtielva gånger ett större tal minderåriga som bor hos sina föräldrar och som inte heller är rymningsbenägna.

Självklart så är det så att det titt som tätt rymmer myndiga utvecklingsstörda och minderåriga. Men att det inte sker jämt är för att man tillämpar nolltolerans.

För de hopplösa fallen som senildementa finns det GPS i skorna.

Frågor på det?

Talar inte om den det ödelandskap av slumpmässiga tankar, illvrål och statiskt brus som är Breiviks inre värld. Talar om ramarna för envarsingripande. Akilov hade du kunnat dra ut ur lastbilen och sedan stampat sönder skallen på inom just ramarna för envarsingripande. Fortfarande så att du måste äga din handling genom att anmäla och stanna kvar.

Tack för tipset.
Jag var i ett annat kvarter, men möttes av ett rövarband i ansenligt civilfordon och skum kille med präktigt automatvapen i högsta hugg, sittande på bildörren ut genom fönstret. Hade jag haft min ksp med mig hade jag nog envarspepprat honom — det var min första instinkt. Innan jag hade hunnit fundera klart hade de suttit av och forsat in på centralen.

Stöter jag på bus med ngt mindre beväpning ska jag tänka på dina ord. Sen får vi se om skurken är kvar eller hunnit försvinna. Allt tar sån tid...
Citera
2018-08-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
nu har det kommit ut att den person polisen sa sig ha fått larm om, han satt häktad sedan flera veckor. Den som skulle ha larmat om denna person hade inte larmat eftersom hon visste att han satt inlåst. desdutom bodde hon inte där.
lite väl många konstigheter. att sedan polisen tagit tillbaka att det var en replika, ändrat antalet skott från 2-3 till 8st, det är lite mkt nu.
vet ngn vad det var för tomtar som sköt?
Att det handlar om tre unga poliser, är för mig solklart. Att de nyligen blivit poliser, är troligt.
Smånissar som är taggade inför att konfrontera den där "våldsmannen" som hotat kvinnan.
NÅgon av poliserna har utländska föräldrar, en av dem kan vara en kvinnlig.
Vad som triggar igång alla dessa tre att uppträda så vettlöst är oklart.
Citera
2018-08-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseblg
Jaha, nu skrev någon att kvinnan inte alls har nått med det hela att göra. Mera lögner från polisens sida. Undrar om vi någonsin får reda på
Enda sättet att få ordning på händelsekedjan är att Erics anhöriga gör en egen anmälan.
Så en vanlig brottsutredning kan starta.
Citera
2018-08-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Enda sättet att få ordning på händelsekedjan är att Erics anhöriga gör en egen anmälan.
Så en vanlig brottsutredning kan starta.

Hoppas
Citera
2018-08-07, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är mycket vanligt när polisen har skjutit någon att de första förklaringarna de kommer med är helt felaktiga. De verkar hitta på vad som helst för att hitta någon orsak till skjutningen.

Det minsta man skulle kunna begära är väl i alla fall att polisen har koll på om farliga personer sitter i häkte/är på rättegång. Varför kollar de inte en sådan enkel sak innan de försöker skylla ifrån sig.

Vad ska de göra åt att de inte vet vad de borde veta?

Därför att de nästan alltid försöker hitta en förklaring till skjutandet, när det inte finns någon bra förklaring.

Fast nu har ju poliserna på plats inte uttalat sig alls. Att övriga slarvar och går inte med uppgifter som inte stämmer kan ju näppeligen dom lastas för.

I det här fallet behövde dom inte leta någon förklaring, den fanns ju sas redan där då killen hade ett vapen.
Citera
2018-08-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Sannolikheten att någon mördare...

Poliserna borde så sakteliga kanske ha anammat perspektivet att det är troligare att vi stöter på...

Vilket man kanske bör försöka kunna göra.

Och agera på en sits som synbarligen inte har utvecklat sig till en händelse.

Därtill så borde personen i alla händelser inte betraktas som ett akut hot...

Risken att behöva pröva sin utrustning mot skarp ammunition är låg.
Det var mycket sannolikhet, borde, kanske, troligare, synbarligen och risk du funderar över. Jag måste rannsaka mig själv. Varför använder jag bilbälte när jag kör? Jag har ju inte krockat sedan jag började köra i början av 1980-talet. Det tyder på att sannolikheten är låg att det skall hända. Och varför har jag både brandvarnare och brandsläckare i huset? Risken att det börjar brinna är låg. Dessutom finns ju brandkåren som tar hand om sådant. Och var är det för mening med att betala dyra pengar för en villaförsäkring som troligen aldrig behöver utnyttjas? Och det här med att låsa ytterdörren och att ha larm - jag borde så sakteliga kanske anamma perspektivet att det är troligare att en inbrottstjuv väljer ett annat hus där det synbarligen finns mer stöldbegärlig egendom. Risken att drabbas av inbrott är låg.
Citera
2018-08-07, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det var mycket sannolikhet, borde, kanske, troligare, synbarligen och risk du funderar över. Jag måste rannsaka mig själv. Varför använder jag bilbälte när jag kör? Jag har ju inte krockat sedan jag började köra i början av 1980-talet. Det tyder på att sannolikheten är låg att det skall hända. Och varför har jag både brandvarnare och brandsläckare i huset? Risken att det börjar brinna är låg. Dessutom finns ju brandkåren som tar hand om sådant. Och var är det för mening med att betala dyra pengar för en villaförsäkring som troligen aldrig behöver utnyttjas? Och det här med att låsa ytterdörren och att ha larm - jag borde så sakteliga kanske anamma perspektivet att det är troligare att en inbrottstjuv väljer ett annat hus där det synbarligen finns mer stöldbegärlig egendom. Risken att drabbas av inbrott är låg.

Fan att jag inte tänkte på det. Då är det ju såklart så att polisen inte alls borde bry sig om att någon riktar ett vapen emot dom, sannolikheten för att det är ett riktigt vapen är ju så låg....

Och tänker man efter då är ju sannolikheten att ärenden som initialt går ut och är av allvarlig karaktär bara är trams, så varför ska polisen åka dit alls

Och varför ska man kolla botten innan man dyker ifrån en klippa? Risken att det just där finns nått hårt du kan stöta emot är ju så låg....
Citera
2018-08-07, 12:13
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Afghanistan, Irak, CAR.
Och hur implementerar du soldater i krigszon till svensk polis som åker på ärende där dem fått larm om "beväpnad stökig" person som uppehåller sig på en innergård? Även om du hängt med dessa stridsglada individer så vet du fortfarande inte vad som hänt.
Hur många gånger har du ens varit med i den situation med militär, att de skall gripa en för dem okänd man som förmodas vara beväpnad? Hur menar du då att militären skulle agerat om de skall neutralisera hot hos en person som står på en innergård med ett förmodat vapen? Skulle dem vackert gå fram och ge honom en snyting så att det ekade in i skärselden, eller skulle de vänta ut han tills han blev samarbetsvillig? När det finns risk att boende blir skjutna. Ponera också att det är inhemsk militär och inte utlänsk militär i ett arabland.
Edit: vilken ammunition skulle de nyttja i följande situation om de ämnar att skadeskjuta.
Senast redigerad av GoUoD 2018-08-07 kl. 12:25.
Citera
2018-08-07, 12:29
Medlem
Blev en lång tråd det här, många som berörts av Erics öde.
Många inlägg har gjort mig arg, rädd och förbannad.

Vissa anser att det är föräldrarnas fel för att dom inte låste in Eric!!!
Det är enligt lag förbjudet att låsa in folk. Även de personerna som bor på LSS boenden har möjlighet att ta sig ut. Skulle det vara låst så skulle IVO, Räddningstjäns och media gå i taket.
Att det skulle vara föräldrarnas fel att Eric hade ett leksaksvapen är i mina ögon en helt galen åsikt. Hur många här har inte haft en leksakspistol, vattenpistol, slangbella, tv-spel med krigstema?
Dom som säger ”inte jag” har nog förträngt sin barndom.
Men det värsta i den här tråden är nog alla öknamn Eric blivit kallad. Eric var en PERSON som levde med Downs syndrom som är ett kromosomfel.
Att namnge en person som mongo, mupp eller andra öknamn är vidrigt. Jag är säker på att Erics IQ var högre än många andras som skrivit här. Dessutom så brukar personer med funktionsnedsättningar ha en stor portion empati, ärlighet och kärlek vilket jag också upplever att många här INTE har.

Tack för ordet.
Vila i frid Eric❤️
Citera
2018-08-07, 12:30
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte bara livsfarlig, utan direkt dödlig.

Dödlig även för utvecklingsstörda dvärgar och barn tydligen. Bevare mig för skjutgalna snutar utan omdöme och nerver.
Citera
2018-08-07, 12:37
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Och hur implementerar du soldater i krigszon till svensk polis som åker på ärende där dem fått larm om "beväpnad stökig" person som uppehåller sig på en innergård? Även om du hängt med dessa stridsglada individer så vet du fortfarande inte vad som hänt.
Hur många gånger har du ens varit med i den situation med militär, att de skall gripa en för dem okänd man som förmodas vara beväpnad? Hur menar du då att militären skulle agerat om de skall neutralisera hot hos en person som står på en innergård med ett förmodat vapen? Skulle dem vackert gå fram och ge honom en snyting så att det ekade in i skärselden, eller skulle de vänta ut han tills han blev samarbetsvillig? När det finns risk att boende blir skjutna.

De skulle göra anläggning och sikta på honom och uppmana honom att lägga ned vapnet. I det läget kan de skjuta på en millisekund och kan avvakta att den misstänkte "Armed Element/combatant" gör en ansats att skjuta. Det skulle ju aldrig ha hänt eftersom han inte hade något vapen. (Många verkar glömma här att faktum är att han var obeväpnad oavsett vad poliserna trodde, kände, räddes, tyckte etc.) Skulle de ändå se honom som ett hot skulle en av soldaterna sikta och skjuta honom i benet. En soldat, ett skott, räcker; inte tre man som skjuter vilt. Men i det läget skulle de ju se att det är en 150 cm lång man med DS och att pistolen var en attrapp så risken att de skulle behöva skjuta honom i benet hade varit minimal. Med disciplin, skjutskicklighet, erfarenhet av skarpa situationer och med en befälsstruktur där inte alla skjuter på eget bevåg så hade det inte inträffat nej. Dessa poliser var rädda, kunde inte sikta med sina vapen och agerade hysteriskt. Hysteri i strid är aldrig bra. De kunde börja med två veckors vapenexercis på skjutvallen så att de kan sikta innan de skjuter. Även om de tränar dubbelskott varav alla dessa missade skott? Jo de kan inte skjuta. Allt om hur svårt och hemskt det var för poliserna är ju bara spekulationer. Fakta är att tre poliser sköt ihjäl honom med många skott. Om man som civilperson blir slagen så kan man dömas om man slår tillbaka för hårt; mer våld än nöden kräver. Nu vet jag att lagen inte är lika för poliser men minst sju skott varav 3 träffar mot en som inte skjutit i över huvud taget och inte ens hade ett vapen hade blivit dråp mot en civil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in