2018-08-06, 22:14
Medlem
"Jag är helt ny på forumet och har inte lärt mig använda sökfunktionen" (ren och skär lögn som ni förstår, jag vill bara göra en ny tråd):

Min gamla slitvarg (hybridpendlare) lämpar sig inte som primärcykel för mitt utökade intresse för cykling, och efter noggrant övervägande har jag kommit fram till att jag ska ha en gravel bike då jag cyklar både landsväg och skogsväg. MTB är roligt, men jag lägger mer tid på asfalt än på ST så det känns. Jag vill inte ha en CX eftersom jag ska pendla med den (12 km enkel väg) och gärna vill ha skärmar och eventuellt väskor samt kunna sitta på den en längre tid (jag gillar komfort). I nuläget har det kokat ner till tre alternativ (alla slutsatser är dragna med utgångspunkten att jag egentligen inte kan någonting om cyklar):

https://www.canyon.com
https://www.specialized.com
https://www.bearclawbicycleco.com

Canyonen är den som känns bäst, men den är också den som känns klurigast att hänga full med packning om man ska ut över en långhelg.
Jag gillar Divergen också, och den tror jag är bra med väskor och så sånt, men den är lite dyrare och känns inte riktigt lika bra när jag sitter på den.
Thunderhawken råkade jag hitta på instagram och jag tycker att den är svinläcker. Tålig som fan och jag tvivlar inte en sekund på att den funkar att köra ST med om man vill. Har dock ej vägarna förbi Traverse city så jag kan inte provcykla den, och den saknar dämpning helt.

Jag har varit på Canyons showroom och provcyklat Grailen i ca 20 min för att testa storlekar (jag är 172 cm så det är precis på gränsen om jag ska ha deras XS eller S). Divergen har jag provcyklat ungefär lika länge men jag har betydligt närmare till en Specializedförsäljare än Tyskland, så den kan jag ju prova igen. Jag gillar Future Shock-idén som dämpar hela styret, vet inte om Grailens Hover Bar ger så mycket dämpning längst ner på handtagen (men det kanske man inte behöver).

Snälla Flashback, hjälp mig med kloka synpunkter!

Kram på er.

(Tråden är korspostad på Happyride om någon av er råkar känna igen den)
Citera
2018-08-07, 08:51
Medlem
Millediablos avatar
Kan du inte ta valfri Surly, köp en ram och bygg som du vill. Karate Monkey med drop bar? På 27.5 får du ju in väldigt kraftiga däck också, så du kan mixtra lite med olika uppsättningar beroende på terräng och cykelstil.
Obegränsat med stålar? Köp en Firefly https://theradavist.com/2016/01/firefly-for-jan-heine/
Citera
2018-08-07, 10:15
Medlem
Eftersom du fallit lite för Canyon så tycker jag du ska köra vidare på Canyon.
Risken är att man ångrar sig

Specialized är Specialized men man får lite för pengarna, stod själv en gång i valet å kvalet där jag valde min Scott Gravel istället för Diverge pga priset dessutom så fick jag reda på att Merida = Specialized så då var beslutet enklare

På vilket sätt känns Canyon klurig med packning? Kollar man på deras demo av hur man kan packa så ser de ju ut som vilken roadie som helst eller du vill ha möjligheten till pakethållare?

Nu vet jag inte vad Thunderhawken kostar men det skiljer 10000 mellan Specialized och Canyon, Thunderhawk är gjord i Titan och kanske mer intressant om man ska ut med packning osv. om man nu ska se på slitage.

Hur som helst så hade jag nog valt Canyon av dom tre.
Citera
2018-08-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Kan du inte ta valfri Surly, köp en ram och bygg som du vill. Karate Monkey med drop bar? På 27.5 får du ju in väldigt kraftiga däck också, så du kan mixtra lite med olika uppsättningar beroende på terräng och cykelstil.
Obegränsat med stålar? Köp en Firefly https://theradavist.com/2016/01/firefly-for-jan-heine/

Är lite rädd att mina missbildade händer (tummarna sticker rakt ut från mitten) skulle paja ett sånt projekt fullständigt

Tyvärr är skattkistan inte bottenlös, annars hade jag nog kunnat hitta något kul...

Citat:
Ursprungligen postat av delight
Eftersom du fallit lite för Canyon så tycker jag du ska köra vidare på Canyon.
Risken är att man ångrar sig

Specialized är Specialized men man får lite för pengarna, stod själv en gång i valet å kvalet där jag valde min Scott Gravel istället för Diverge pga priset dessutom så fick jag reda på att Merida = Specialized så då var beslutet enklare

På vilket sätt känns Canyon klurig med packning? Kollar man på deras demo av hur man kan packa så ser de ju ut som vilken roadie som helst eller du vill ha möjligheten till pakethållare?

Nu vet jag inte vad Thunderhawken kostar men det skiljer 10000 mellan Specialized och Canyon, Thunderhawk är gjord i Titan och kanske mer intressant om man ska ut med packning osv. om man nu ska se på slitage.

Hur som helst så hade jag nog valt Canyon av dom tre.

Det är väl egentligen det där med pakethållare jag har funderat över. De där specialframtagna packväskorna har ju inte släppts än 😡

Men det är ju Grailen jag drömmer om. Den är dock slut så det lär ju inte bli förrän till våren isåfall

Vad tror du om dämpningen på Grailen? Alla hyllar ju Divergen för att den är såpass bekväm under en längre tid.
Citera
2018-08-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longpost
Är lite rädd att mina missbildade händer (tummarna sticker rakt ut från mitten) skulle paja ett sånt projekt fullständigt

Tyvärr är skattkistan inte bottenlös, annars hade jag nog kunnat hitta något kul...

Det är väl egentligen det där med pakethållare jag har funderat över. De där specialframtagna packväskorna har ju inte släppts än 😡

Men det är ju Grailen jag drömmer om. Den är dock slut så det lär ju inte bli förrän till våren isåfall

Vad tror du om dämpningen på Grailen? Alla hyllar ju Divergen för att den är såpass bekväm under en längre tid.

Vad är din plan med cykeln?
Ska du långköra så kanske du ska satsa på dämpning ja. Fast med erfarenhet av långkörning så hjälper ibland inte dämpning. Min Specialized Carve gav mig kapraltunnelsyndrom efter 230 mil.

Hade jag typ satsat på att köra Dirty Kanza så hade jag nog gått för Diverge.

Nu har jag inte långkört min Gravel mer än 8mil men känner mig inte trött (dock landsväg). Min gravel kör jag nästan som en XC (kör i samma spår i vår skog här utan problem).

Men där är ingen flex i Canyons styre a la Star Trek?
Citera
2018-08-09, 16:00
Medlem
Citat:
Vad är din plan med cykeln?
Ska du långköra så kanske du ska satsa på dämpning ja. Fast med erfarenhet av långkörning så hjälper ibland inte dämpning. Min Specialized Carve gav mig kapraltunnelsyndrom efter 230 mil.

Hade jag typ satsat på att köra Dirty Kanza så hade jag nog gått för Diverge.

Nu har jag inte långkört min Gravel mer än 8mil men känner mig inte trött (dock landsväg). Min gravel kör jag nästan som en XC (kör i samma spår i vår skog här utan problem).

Men där är ingen flex i Canyons styre a la Star Trek?

Pendling drygt 2 mil om dan (större delen av året, är det riktigt isigt får det bli den andra hojen med dubbdäck), lite längre turer på helgerna. Blandad terräng, grusvägar, förhållandevis flacka stigar och asfalt.

Jodå, det är flex i Canyons styre, men jag vet inte hur mycket det är längst ner på bocken. Det kanske inte spelar så stor roll om man inte hänger där nere hela tiden...
Citera
2018-08-09, 16:37
Medlem
Citat:
Pendling drygt 2 mil om dan (större delen av året, är det riktigt isigt får det bli den andra hojen med dubbdäck), lite längre turer på helgerna. Blandad terräng, grusvägar, förhållandevis flacka stigar och asfalt.

Jodå, det är flex i Canyons styre, men jag vet inte hur mycket det är längst ner på bocken. Det kanske inte spelar så stor roll om man inte hänger där nere hela tiden...

Vilken Diverge tänker du på?
Citera
2018-08-09, 19:48
Medlem
Citat:
Vilken Diverge tänker du på?

Den för ~30 000, kommer aldrig ihåg vad de heter.
Citera
2018-08-09, 21:40
Medlem
Citat:
Den för ~30 000, kommer aldrig ihåg vad de heter.

Ok den seriösare i kolfiber
Nu kommer jag från downhill där man kunde få kramp i händerna pga allt studsande. Så min cykling nu med gravel är inget jag störs av (skakningarna).

Men jag hade nog kört på Canyon faktiskt ändå. Alternativt göra som jag att man kör med två olika handskar.
Ett par till ren asfalt som är så tunna som möjligt.
Ett par med gel i som dämpar lite när jag kör cx/xc med min gravel.
Citera
2018-08-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ok den seriösare i kolfiber
Nu kommer jag från downhill där man kunde få kramp i händerna pga allt studsande. Så min cykling nu med gravel är inget jag störs av (skakningarna).

Men jag hade nog kört på Canyon faktiskt ändå. Alternativt göra som jag att man kör med två olika handskar.
Ett par till ren asfalt som är så tunna som möjligt.
Ett par med gel i som dämpar lite när jag kör cx/xc med min gravel.

Ja, handskar blir det nog oavsett cykel, det blir ju dessutom en ganska liten kostnad i sammanhanget, även om jag upptäckt att alla tillbehör man vill ha snabbt blir en ganska stor kostnad. Den som sa "många bäckar små..." hade ganska rätt
Citera
2018-08-10, 08:28
Medlem
Citat:
Ja, handskar blir det nog oavsett cykel, det blir ju dessutom en ganska liten kostnad i sammanhanget, även om jag upptäckt att alla tillbehör man vill ha snabbt blir en ganska stor kostnad. Den som sa "många bäckar små..." hade ganska rätt

Jo ska man ha väskor så springer de iväg, körde med två på pakethållaren samt en på styret, nu fick jag kraftig rabatt eftersom jag var/är stammis i cykelbutiken men ja de kosta några tusen det också.

Men återkom gärna hur de går med valet av hoj. Gillar dock deras Diverge S-works med kit-lådan men då känns den mer anpassad mot tävlingar som Dirty Kanza som jag var inne på innan.

Själv så kommer de väl en uppdatering på min ram förr eller senare.
Kollar själv på Orro Terra C i karbon, insåg hur kul gravel var med min Scott men kände inte för att punga upp rejält på första hojjen. Räckte med att man lagt 50-70000 på ens DH....
Alternativt kolla på Eddy Strasbourg.
Specialized är nice som sagt men man får inte så jävla mycket för pengarna (komponenterna).
Citera
2018-08-10, 12:10
Medlem
Citat:
Jo ska man ha väskor så springer de iväg, körde med två på pakethållaren samt en på styret, nu fick jag kraftig rabatt eftersom jag var/är stammis i cykelbutiken men ja de kosta några tusen det också.

Men återkom gärna hur de går med valet av hoj. Gillar dock deras Diverge S-works med kit-lådan men då känns den mer anpassad mot tävlingar som Dirty Kanza som jag var inne på innan.

Själv så kommer de väl en uppdatering på min ram förr eller senare.
Kollar själv på Orro Terra C i karbon, insåg hur kul gravel var med min Scott men kände inte för att punga upp rejält på första hojjen. Räckte med att man lagt 50-70000 på ens DH....
Alternativt kolla på Eddy Strasbourg.
Specialized är nice som sagt men man får inte så jävla mycket för pengarna (komponenterna).

Jag kommer nog uppgradera mig innan jag försöker mig på Dirty Kanza
Det var f.ö. en kille som fick köra 100 km utan växlar på Northcape4000 för att batteriet till hans Di2 tog slut. Slarvigt att inte ha navdynamo eller extrabatterier med sig

Det kommer en rapport så snart jag har köpt den!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in